Heb ik een vergissing begaan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:13

Heykes ....
Onlangs heb ik mij een 2 jarig en 4 maanden oud veulen aangeschaft , waar ik gewoonweg bleu van ben .
Nu heb ik al een paard waar ik in het begin veel te zacht mee was zodanig dat hij gevaarlijk werd voor mij . Maar dit alles heb ik in 2 jaar tijd allemaal gecorigeert , ik weet nu héél goed dat je de leider moet zijn voor je paard en niet zijn vriendje . Ik heb een gemiddeld rij niveau en doe vooral aan recreatif rijden . IK heb altijd al gedroomd van een veulen ! Ben ik te oud ? ... ik wordt binnenkort 48 jaar , gemiddelt rij niveau en een veulen wat eigenlijk nog niks kan . Hij staat nog bij zijn ouders , ik ga er iedere dag naar toe , haal hem van de weide en borstel hem of ga met hem wandelen , was hem , bescherm hem tegen de vliegen enz.. Als ik aan kom is hij de enige samen met mijn paard die daar nu tijdens de zomermaanden staat , naar mij toe komt . Dus hij kent mij wel degelijk . Hij leert graag en boekt goed vooruitgang . Wassen of vliegenspuit daar heeft hij al geen bang meer voor . Als we gaan wandelen luistert hij al goed naar mijn bevelen , trekt niet en als ik loop en hij dan draaft en ik zeg dan rustig in stap dan gaat hij al in stap terwijl ik nog loop . Dus hij luistert goed naar mij stem . IK ben dan zooooo fier !
Hij , het veulen is wel héél braaf en heeft al een zadel op hem gehad ( 10min ) , stap ,draf en galop , bij de vorige eigenaar , hij heeft niks maar dan ook niks gedaan . Héél braaf ! Persoonlijk ken ik de ouders van het veulen en dat zijn werkelijk zeer brave D pony's .
Nu is de eigenares van de manege waar ik ben met mijn paard van menig dat ik een vergissing heb gedaan gezien mijn leeftijd en mijn niveau en met een veulen dat nog niks kan ! Delen jullie haar mening ? Het enige waar ik kan inkomen is mijn leeftijd ... :-(
Maar voor mijn paard had ze zich ook vergist toen we naar de zee geweest zijn met de paarden , ze beweerde dat mij paard in de volle galop aan zee bij de laatste zouden zijn en ... hij was steeds bij de eerste . De eerste was een arabier en mijn paard is een quarter horse . Ik heb haar dat toch eventjes op haar neus gehangen ... ik kan het niet laten .
En ik ben vastberaden haar te bewijzen dat ze nu weer ongelijk heeft !

CalvinM

Re: Heb ik een vergissing begaan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:23

heb je het nou over een veulen of over een 2.5 jarig paard? Sorry, maar je verhaal is erg warrig.

Konstantine

Trek jij je iets aan van dat mens?
Ik vind dat het klinkt als jaloezie namelijk.

Ga lekker genieten van je beestje, en bewijs haar inderdaad maar dat ze ongelijk heeft!!!

Miranda06

Ik vind het helemaal geen vergissing.
Leuk toch zo'n paardje waar je lekker mee kan troetelen enz
Als het tijd is om hem te beleren kan je altijd door een profesioneel iemand laten doen
en die hem ook goed door rijdt dan maak je ook niet dezelfde fout als met je eerste paard.
En te oud ben je ook niet, je bent nooit te oud om van paarden te houden of om 1 aan te schaffen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:27

Ik snap inderdaad ook niet of het nou om het veulen gaat of over die 2 jarige.. want een zadel bij een veulen lijkt me wat raar of ben ik de enige die dat vind :=

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:27

laat je door een ander niets wijsmaken, je bepaald zelf wel wat je kunt. het is natuurlijk wel zo, dat met leeftijd de natuurlijke souplesse verdwijnt, en het vallen moeilijker wordt. Laat je met het inrijden van je nieuwe paardje, als het daar tijd voor is, helpen, en dan komt het vast goed

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:30

Miranda06 schreef:
Ik vind het helemaal geen vergissing.
Leuk toch zo'n paardje waar je lekker mee kan troetelen enz
Als het tijd is om hem te beleren kan je altijd door een profesioneel iemand laten doen
en die hem ook goed door rijdt dan maak je ook niet dezelfde fout als met je eerste paard.
En te oud ben je ook niet, je bent nooit te oud om van paarden te houden of om 1 aan te schaffen.

Thanks voor de steun , ik denk er precies hetzelfde over en was ook van plan om hem eerst professioneel dat laten inrijden .

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:30

Je hebt een 2 jarige gekocht en een veulen ?
En neem aan dat dat zadel dan 10 min. op de 2 jarige heeft gelegen toch ?
Sorry het is een beetje warrig allemaal ..
Ik zou in ieder geval wel nog even wachten met een zadel voor beide,maar eerst lekker wandelen,grondwerk met ze doen,rustig de wat oudere op den duur gaan longeren en lekker veel tijd met ze doorbrengen!
Misschien als je rijden gemiddelt is, zou ik ze op den duur wanneer de tijd er rijp voor is wel voor kiezen om ze door een prof. iemand te laten inrijden (zeker de 2 jarige )

verder denk ik niet dat je een verkeerde keuze maakt wanneer je jonge paarden aanschaft,je kunt ze dan nog veel leren en naar je eigen wensen vormen wat vaak bij een ouder paard toch wat moeilijker is,wel moet je goed consequent zijn,vooral bij jonge paarden anders nemen ze een loopje met je.
Kom je ergens niet uit,vraag dan hulp/advies voordat je zelf gaat proberen en je het probleem alleen maar erger maakt!

Geniet lekker van je jonge paarden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:34

Volgens mij gaat dit niet om een 2-jarig en een veulen. Maar een van 2 jaar en vier maanden. Dus 1 paard.

Verder vind ik dat je je niets moet aantrekken van wat ze zeggen, ze zijn jaloers. Voor de rest is professioneel in rijden heel goed van je! En ik zou zeggen, geniet van je beestje! :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:38

Ja volgens mij heb je gelijk Flying_Angel maar waarom staat er dan steeds veulen? snap het verhaal niet helemaal is erg warrig.. wil graag advies geven maar vind het beetje moeilijk.
Want een 1jarige is toch of gewoon 1 jarig of jaarlinger
en een 2 jarige is toch gewoon 2 jarige of twenter?
en geen veulen meer?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:40

Flying_Angel schreef:
Volgens mij gaat dit niet om een 2-jarig en een veulen. Maar een van 2 jaar en vier maanden. Dus 1 paard.

Verder vind ik dat je je niets moet aantrekken van wat ze zeggen, ze zijn jaloers. Voor de rest is professioneel in rijden heel goed van je! En ik zou zeggen, geniet van je beestje! :)

denk inderdaad dat ze dat bedoelt,maar ze zegt steeds veulen en dat hij nog bij de ouders stond dus dus dan denk je gelijk aan zo'n klein veulentje.. ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:50

Ze heeft het over 1 paard (D-pony) die nu 2 jaar en 4 maand oud is.

Inderdaad, niks van aantrekken en gewoon verder gaan met wat je nu doet. Wandelen, verzorgen en.... opvoeden. Je geeft zelf al aan dat je voor je andere paard te soft bent geweest, je weet dus wel wat je nu anders moet doen ;).

Het hele zadel-verhaal en galoperen etc zou ik nu nog laten zitten, laat em eerst nog lekker 'veulen' zijn, totdat ie 3,5-4 jaar is.

Als je em tot die tijd consequent opvoedt, kan degene die em gaat beleren er alleen maar profijt bij hebben.
En als ie dan goed beleerd is, laat em dan een tijdje goed doorrijden door iemand met een hoger niveau, en neem samen met het paard lessen. Hier leer je veel van, en je niveau zal alleen maar stijgen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, enneh... gewoon bewijzen dat je zo'n jong ding best aankan!

yutah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:58

Ja sorry maar bij ons zeggen we nog steeds veulen bij pony's . Voor alle duidelijkheid het gaat om een 2 jarige en 4 maanden oude D pony 's .
Divine schreef:
Ze heeft het over 1 paard (D-pony) die nu 2 jaar en 4 maand oud is.

Inderdaad, niks van aantrekken en gewoon verder gaan met wat je nu doet. Wandelen, verzorgen en.... opvoeden. Je geeft zelf al aan dat je voor je andere paard te soft bent geweest, je weet dus wel wat je nu anders moet doen ;).

Het hele zadel-verhaal en galoperen etc zou ik nu nog laten zitten, laat em eerst nog lekker 'veulen' zijn, totdat ie 3,5-4 jaar is.

Als je em tot die tijd consequent opvoedt, kan degene die em gaat beleren er alleen maar profijt bij hebben.
En als ie dan goed beleerd is, laat em dan een tijdje goed doorrijden door iemand met een hoger niveau, en neem samen met het paard lessen. Hier leer je veel van, en je niveau zal alleen maar stijgen.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst, enneh... gewoon bewijzen dat je zo'n jong ding best aankan!

Het doet mij plezier dat jullie mijn mening delen . Mijn dag is weer goed en ga zeker profiteren van mijn nieuwe aanwinst ... waar ik zo verliefd op ben en het beste voor ons tweetjes mee voorheb ! ;)
Héél fel bedankt .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:00

Een pony van 2,5 noem je geen veulen meer.

Maar 2,5 is nog te jong om te beleren.

Ikzelf vrees ook dat het niet zo heel erg verstandig van je is geweest om een jong dier aan te schaffen.

Zorg dat je hem door een proffessionele stal laat aanrijden en ga er niet teveel mee klooien.
Wassen van zo'n jong paard vind ik ook onverstandig, en nergens voor nodig.

Als ie dalijk 3 a 3,5 is, wegbrengen naar een proff stal en zorg dat je het eerste half jaar op een dergelijke stal kan blijven staan en waar je zeer goede begeleiding krijgt.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:29

wat heeft leeftijd te maken met een jong paard aanschaffen? de 1 is weer te jong en nu kan je ook al te oud zijn? slaat nergens op!
ik zou gewoon lekker genieten van je pony en lekker doorgaan met wat je nu aan het doen bent. als hij straks drie is en het tijd is om hem echt te beleren en je denkt dat je zelf neit goed genoeg bent om hem alles te kunnen leren dan kan je altijd nog hulp van iemand vragen die er veel ervaring mee heeft om hem in te rijden.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:15

Ik denk dat de leeftijd geen probleem is maar de ervaring meer als de ts denk dat ze genoeg ervaring heeft waarom niet! veel plezier met je paardje hoor!

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:28

Ik denk ook niet dat de leeftijd er wat toe doet.
Maar ik zou wat je zelf ook aangeeft, goed de baas blijven.

Ik vindt het alleen een beetje apart dat je een D pony hebt aangeschaft, en geen paard..

Of ben je niet zo heel groot?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:40

yutah schreef:
Heykes ....
Onlangs heb ik mij een 2 jarig en 4 maanden oud veulen aangeschaft , waar ik gewoonweg bleu van ben .
Nu heb ik al een paard waar ik in het begin veel te zacht mee was zodanig dat hij gevaarlijk werd voor mij . Maar dit alles heb ik in 2 jaar tijd allemaal gecorigeert , ik weet nu héél goed dat je de leider moet zijn voor je paard en niet zijn vriendje . Ik heb een gemiddeld rij niveau en doe vooral aan recreatif rijden . IK heb altijd al gedroomd van een veulen ! Ben ik te oud ? ... ik wordt binnenkort 48 jaar , gemiddelt rij niveau en een veulen wat eigenlijk nog niks kan . Hij staat nog bij zijn ouders , ik ga er iedere dag naar toe , haal hem van de weide en borstel hem of ga met hem wandelen , was hem , bescherm hem tegen de vliegen enz.. Als ik aan kom is hij de enige samen met mijn paard die daar nu tijdens de zomermaanden staat , naar mij toe komt . Dus hij kent mij wel degelijk . Hij leert graag en boekt goed vooruitgang . Wassen of vliegenspuit daar heeft hij al geen bang meer voor . Als we gaan wandelen luistert hij al goed naar mijn bevelen , trekt niet en als ik loop en hij dan draaft en ik zeg dan rustig in stap dan gaat hij al in stap terwijl ik nog loop . Dus hij luistert goed naar mij stem . IK ben dan zooooo fier !
Hij , het veulen is wel héél braaf en heeft al een zadel op hem gehad ( 10min ) , stap ,draf en galop , bij de vorige eigenaar , hij heeft niks maar dan ook niks gedaan . Héél braaf ! Persoonlijk ken ik de ouders van het veulen en dat zijn werkelijk zeer brave D pony's .
Nu is de eigenares van de manege waar ik ben met mijn paard van menig dat ik een vergissing heb gedaan gezien mijn leeftijd en mijn niveau en met een veulen dat nog niks kan ! Delen jullie haar mening ? Het enige waar ik kan inkomen is mijn leeftijd ... :-(
Maar voor mijn paard had ze zich ook vergist toen we naar de zee geweest zijn met de paarden , ze beweerde dat mij paard in de volle galop aan zee bij de laatste zouden zijn en ... hij was steeds bij de eerste . De eerste was een arabier en mijn paard is een quarter horse . Ik heb haar dat toch eventjes op haar neus gehangen ... ik kan het niet laten .
En ik ben vastberaden haar te bewijzen dat ze nu weer ongelijk heeft !

Ik ben van mening dat je het goed oppakt met deze 2 jarige. Nee hoor gewoon doorgaan zoals je doet.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:26

Als ge geen lichamelijk klachten hebt, denkek ni dat je te oud bent :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:14

Persoonlijk vind ik het niet echt verstandig als je eerste paard een jong dier is. Maar goed, tot nu toe lijkt het prima te gaan want blijkbaar heb je hem consequent behandeld.

Het blijft altijd een gok hoe een paard blijkt te zijn na het inrijden. Maar als je redelijk rijdt en het paard is enigszins braaf, moet het kunnen.

Omdat je geen ervaring hebt met het inrijden van jonge paarden, raad ik je sterk aan om het beleren tzt over te laten aan een professionele stal. Dat kost je een paar honderd euro maar dat is het alleszins waard. Als je in het begin fouten maakt, is dat later erg moeilijk te corrigeren!

N.B. wat je leeftijd betreft: mijn man was ouder dan jij toen hij zijn eerste paard kocht. Hij had nog niet veel ervaring en dit was een jong dier die enkele maanden onder het zadel was. Is allemaal prima gegaan!