Wie herkent dit gedrag? Verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Radosny

Wie herkent dit gedrag? Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:13

Ik heb 2 weken geleden een 15-jarige merrie gekocht. Voordat ze bij de eigenaar kwam waar ik haar van gekocht heb heeft ze niet zo'n best leven gehad. Ze heeft angst voor het zadel, vertrouwt je niet snel etc.
Ze staat nu samen met mijn shetje in de wei. In het begin ging het niet zo lekker samen, maar nu gaat het erg goed. Alleen met voeren wil ze haar niet in de buurt hebben, dus zet ik mijn shet dan even in de andere wei (weides zitten aan elkaar vast, met een afscheiding ertussen.) Geen probleem meer.
Nou heb ik sinds gisteren mijn andere paard ook in de wei gezet (de andere dus) Maar als ik nu de shet uit de wei wil halen, laat ze hem niet gaan. Ze probeert haar constant tegen te houden, maar als ze uiteindelijk toch in de andere wei staat word de merrie helemaal dol. Heen en weer rennen, hinniken etc. net zo lang tot ze terug is. Erg vervelend, ze had vanochtend een bilkoord los hangen, maar was gewoon onhandelbaar, met en zonder de shet erbij.. Is dit een soort verlatingsangst ofzo?
Ben benieuwd waar dit gedrag van daan komt en wat ik er aan kan doen.. Iemand ervaringen/tips?

lien05

Re: Wie herkent dit gedrag? Verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:02

Ik weet niet of je het verlatingsangst kan noemen, maar het is in ieder geval wel een extreme aanval van angst. Doet ze ook lelijk tegen jou als je de shet hebt weggehaald? Ik vind een angstig paard altijd gevaarlijk om in je eentje mee te gaan werken, misschien zou je eens een cursus freestyle met haar moeten doen. Op het moment dat zij jou als leider gaat zien zal je jou en jouw acties gaan vertrouwen en misschien dat ze dan anders gaat reageren. Ik weet dat Emiel Voest allerlei mensen in nederland heeft opgeleid tot freestyle instructeurs, misschien kan je eens zijn naam googlen?

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:29

Nee dat doet ze niet, ze is dan alleen erg onrustig drentelen, hinniken etc. en blijft naar mijn mening het idee hebben dat ze alleen achter blijft. Toen mijn paard nog niet in de andere wei stond was er geen probleem wanneer de shet naar de andere wei ging.. een combinatie van angst/jaloezie??

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:05

ik denk dat het komt doordat ze vroeger slecht behandeld is. Door de shet zal ze veel meer geleerd hebben van vertrouwen en dat soort dingen en zal ze de shet nu meer zien als een soort moeder.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:15

@Shana_Pakko: Dat denk ik niet.. Wat zou de shet haar moeten leren.. ze heeft bij de vorige eigenaar ook bij een shet gestaan.. Ze heeft alleen angst voor het zadel en is wat wantrouwig naar onbekenden.. Nog andere meningen??

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:22

Ik ben het eens met Lien05
Ze is gehecht geraakt aan de shetlander en als die weggaat en ze blijft achter met het andere paard dat ze misschien nog niet zogoed kent en word bang, waarna ze gaat lopen en schreeuwen om terug te komen bij haar vriendje.
Misschien heeft ze nog niet zoveel zelfvertrouwen? en dat het daardoor komt.
Dat ze gewoon iemand nodig heeft die haar de weg wijst en met wie ze gewoon van alles kan doen(De shet dus).
Freestyle is inderdaad een goede manier om een band op te bouwen en zelfvertrouwen te vertsterken! Zeker een aanrader!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:23

lijkt mij logisch, aangezien ze jou nog niet echt kent/vertrouwt is het shetje het enige waarop ze kan aangaan. Die vertrouwt ze wel.

( Stel je voor je bent in een vreemd land en je hebt er 1 die jou taal spreekt en die nemen ze mee.. dan raak je ook in paniek ;) )

Ze is op het moment supergehecht aan het shetje dat komt wel los als ze jou beter kent en vertrouwt. Maar je hebt er altijd tussen zitten die paniekerig blijven. En als ze dat eenmaal zijn moet je ze eerst rustig laten worden en dan er pas aankomen anders creeer je meer paniek ;)

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 17:11

Dat is waar, maar heb inmiddels al een redelijke oplossing :j Heb de ene wei dmv paaltjes in 2 stukken gedeeld (de andere wei ligt namelijk lager en staat helemaal blank.. ben bang voor uitglijders en het kapot trappen van de wei) Heb de merrie apart gezet en mijn andere paard bij de shet, zo kunnen ze wel lekker bij elkaar staan, maar is het met voeren geen probleem meer.. dan trapt en bijt ze namelijk wel naar de shet wanneer ze bij haar in de buurt komt, of wanneer haar eten al op is neemt ze dat van het shetje erbij.. Ben een tijdje gebleven om te kijken en ik denk dat dit voorlopig de beste oplossing is ;)
Freestyle ed. is een goed idee, maar heb al veel kosten aan mijn (voormalig) rijpaard en moet nu ook nog op zoek naar een nieuw sportpaard.. De merrie is een paardje die ik heb gekocht als gezelschapspaardje en wie weet in de toekomst om eens een veulentje te fokken, dus de kosten hou ik graag zo laag mogelijk, maar bedankt voor de suggesties ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:28

Wat of ik eruit begrijp is het een vorm van verlatingsangst. De shetlander geeft haar zelfvertrouwen, omdat ze dat kleine paardje al kent door de vorrige eigenaar die had er ook 1. Als je de shetlander dus weg haalt is haar vertrouwen weg en wordt het dus eigenlijk gewoon een hopeloos paard dat haar vertrouwen in de omgeving meteen kwijt is omdat ze misschien toch wel bang is van jou andere paard. Je hebt de merrie pas 2 weken, mag ze nog even wennen? Want ze is gewoon nog niet vertrouwd met haar omgeving en jou en ik bedoel dit niet aanvallend, geef haar de tijd.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 23:59

Ik wil haar ook juist rust en tijd geven, daarom
vraag ik ook om tips.. Ze is absoluut niet bang voor
mijn andere paard, die vind ze juist erg! Leuk.. Voor mij eigenlijk ook niet echt, mag haar gewoon poetsen, mee aan het halster etc. Allemaal prima, het enige probleem was dus het korte scheiden.. Maar heb volgens mij een goede oplossing gevonden ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 00:00

Een paard die bang is door het ontbreken van zelfvertrouwen hoeft niet altijd duidelijk aan te geven dat ze bang is. Maar wel fijn om te horen dat je een oplossing hebt gevonden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:12

Ik herken die verlatingsangst zeker. En dat heeft niet altijd te maken met de tijd moeten gunnen.
Mijn paardje heeft dat ook. Ik heb hem nu zo´n 3,5 jaar en daarvoor is hij manegepony geweest.
Dus (vrijwel) nooit gewend geweest om alleen in een bak te moeten zijn.
De eerste keer dat ik hem ging rijden bij mij waren we dus alleen, ik wist nergens van en de bom barste echt hoor.
Helemaal in paniek...door de bak rennen, onbestuurbaar worden en maar roepen naar andere paarden.
Als hij dan reactie kreeg was het feestje helemaal rond. Dit is echt 3 jaar zo gegaan en we kregen het er maar moeilijk uit.
Ik heb daar echt heel hard aan moeten werken, maar ik ben vooral hele leuke dingen (die hij duidelijk leuk vond om te doen) met hem gaan doen op momenten dat we alleen in de bak waren en hem extreem veel beloond.
Het heeft wel 3 jaar werk gekost, maar tegenwoordig gaat het erg goed.
Als andere paarden nu de bak uit gaan kijkt hij wel even en soms hinnikt hij, maar hij is nu goed te rijden en onder controle te houden.

Dus paarden kunnen volgens mij zeker verlatingsangst hebben, want zolang hij niet alleen overblijft in de bak is er niks aan de hand.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 09:40

Dit klinkt idd soortgelijk.. Ga er met haar aan werken, komt vast goed. Moet zeggen dat ze nu volgens mij wel door heeft dat als de shet in de andere wei staat ze niet echt weg gaat. Heb de wei dus opgesplitst, maar mijn kleine shetje loopt gewoon onder het draad door :o Dus die kan kiezen bij wie ze wil staan :P Maar wanneer de shet nu bij mijn andere paard staat is ze aan het begin nog een klein beetje onrustig, maar vind het daarna wel oke