Paard is te slim

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Paard is te slim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:24

Nu is het zo,

Ik ben in anderhalf-2 jaar naar het M2 gereden met mijn indoctro merrie. Ze is een stabiele merrie die me nooit in de steek laat, en altijd hard voor je werkt, en dat blijft ze doen.
Ik hoef niet 2x per week op prive les, 1x per maand komt eerder in de buurt. Ze pakt oefeningen heel snel op, en voert ze voor een spring paard, er goed uit. Ze is alleen veel te slim!!!. We zijn begin van het buitenseizoen begonnen in het M2 en zitten ondertussen op 5 winstpunten, gaat lekker, en ben ook altijd nog dik tevreden, alleen de laatste 3 maand nietmeer zo.. maar ze kent de proeven uit haar hoofd, ik kan er net zo goed naast gaan staan, en de merrie het proefje voorlezen.
Het is nu zo dat ze thuis en op het voorterrein, en inrijden gewoon super is, maar zodra de proef start, dan is ze wijfelend, ze kent de lijntjes, ze weet wanneer we gaan stappen, dan komen de keertwendingen, en dan is er geen rechte lijn meer te rijden, gooit haar kont naar binnen of naar buiten en we gaan met kleine slange boogjes tussen de letters keertwenden. Ook bij het afwenden in stap, dan weet Mw ook percies dat als we stil gaan staan moeten we achteruit. met als gvolg dat we wederom slingeren en bij stil staan, altijd nog een pas op zij doet, zodat we en niet vierkant en niet recht staan. En dan nog niet te spreken over de galop. Ze weet ook dat er altijd galop aan zit te komen, en dan gaat ze dribblen en al een paar keer lichtjes aanspringen, en als ik haar inhou, nou dan doet ze iets wat ze nog nooit eerder heeft gedaan.. (lichtjes)stijgeren. Hier word ik een beetje moedeloos van. Omdat ik weet dat ze geen problemen heeft met de oefeningen, dus dat het niet te zwaar voor haar is. Ze kan het super. Maar hoe kan ik het in de proef ok zo laten zien?. Ik heb gister besloten eens HC te starten.
Dacht gister tijdens het proefje al dat ik haar een wou "nakijken" dat ze naar mij moet luisteren en de aandacht op mij moet houden en niet zelf moet handelen, maar was een beetje bang voor verlies punten. had alsnog 170 en 169. Dus tja.. Ken iemand dit probleem, en misschien een juiste oplossing?..

Alvast bedankt!!!!!

kleine wijziging voor een beetje duidelijkheid. ik oeen de proefjes niet thuis. alleen een bepaald lijntje, verder veel ontspannen rijden, en sterker achterbeen rijden
Laatst bijgewerkt door newt op 23-07-09 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:27

oefen de proefjes eens in spiegelbeeld thuis
en als je een voorlezer hebt, dump die eens ^^
en leer de proefjes uit je hoofd
ook als je proefjes aant oefenen ben, doe precies wat zij niet verwacht, dus in plaats van achteruit bij HH, weggaloperen

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:29

Hoe vaak oefen je thuis het proefje??
Als jij keer op keer dezelfde onderdelen in dezelfde volgorde rijdt leert ze dat op een gegeven moment wel uit haar hoofd. In dat geval zou ik de onderdelen los oefenen en zeker niet in proef volgorde.

Met hoeveel spanning zit jij erop? Jij weet wanneer de galop eraan komt. Voel je dan in jezelf al de spanning? Ze zal het ook voelen en erop reageren.

Om de 3 maanden komt er weer een nieuwe proef. Misschien een idee om dan de training anders aan te pakken?

_Question

Re: Paard is te slim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:31

Misschien de proef inderdaad in onderdelen oefenen of van achter naar voren. En dan de proef zelf uit je hoofd leren.
Ik ben benieuwd of er op een gegeven moment vooruitgang in zit.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:34

Oei, dat is wel minder ja. Je vermeld er niet bij hoe vaak jij thuis de proefjes oefend! Mijn paard wist op ten duur ook dat ie aan moest galoperen na het wijken [L1] En ik wist dat hij dat ging doen. Zetten ik hem daar voor stil! Maar dat deed ik thuis! Maar als je de proefjes nou nooit thuis oefend? En zelf door leest en als je de DVD heb van de KNHS die bekijkt met alle proeven. En als je een oefening nu moeilijk vind om die los thuis te oefenen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:37

Dat is het nou juist ook het probleem, ik ken de proefjes uit mijn hoofd en rij ze uit mijn hoofd, mijn voorlezer is er voor als ik het even niet meer weet, en als ik die dingen thuis oefen, oefen ik alleen een bepaald lijntje en dan inderdaad wil halthouden dan staat ze netjes stil en vierkant en recht en gaat ze achteruit wanneer ik dat wil, Ik oefen de proefjes niet thuis, alleen 1 keer bij nieuwe proefen. en ja was ook blij met de afgelopen nieuwe proefen en zijn nu 2 keer gestart met de nieuwe proefen en gister was de 2e keer, en Mw wist het al weer.. Merrie weet gewoon dat we en niet ingevlochten zijn en niet op pad zijn met de trailer en dat er niet heel veel paarden zijn.. ze is te slim :) en misschien last van spanning? merrie zelf dan, maar waarom dan niet bij het inrijden en wel bij de proef..Ik heb geen spanning meer, heb ik jaren gehad, maar na een tijdje verlies je dat wel ;), dan moet het onbewust zijn, ik ga mij niet verzitten met aangaloperen of iets, ik hoef mijn been maar iets te verleggen en dat is haar teken, ze zit dan gewoon te wachten op dat teken, weet dat ze aan moet galoperen, dus dan zelf maar.. dan maar dribbelen..

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:40

Maar deed zij dit ook in de andere klasse, of alleen in de M2?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:43

Alleen in het M2, ben niet een fanatiek wedstrijdrijder die elke week er op uit gaat, ben de L1 in 3 zomer wedstrijden door gekomen en het L2 in 5 en M1 in 6.. Ik rij vornamelijk zomer en deels winter periode omdat ze ook ieder jaar een veulen krijgt, dus we rijden rustig aan. Is bij deze merrie geen prioriteit om voor een bepaalde tijd Z2 te zijn hihi.. alles easy en reaxed :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:44

Je zegt dat je de proeven thuis nooit in zijn geheel oefent.
Misschien is het juist een idee om dat wel eens te proberen en te zien of ze dan dezelfde fouten maakt als op wedstrijd?
Ook kun je je paard gewoon eens invlechten en naar een ander terrein rijden. Gewoon losrijden en proefjes rijden zoals je normaal gesproken zou doen. Als je dan tegen dit probleem aan loopt kun je zorgen dat je het voelt aankomen en dan het tegenovergestelde vragen van wat zij op dat moment denkt te moeten gaan doen.
Op die manier kun je zonder wedstrijdspanning je paard leren niet te snel te handelen maar te wachten tot jij het aangeeft.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:50

doe eens iets heel anders. ga naar buiten, springen of wat dan ook.

ook help het om de proef zegmaar wel te rijden, maar maak overgangen en dingen die ze niet verwacht, wendingen en dingen die ze niet verwacht. ze moet weer afwachtend worden van jou, en niet dr eigen leven gaan leiden.

succes! ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:50

Ja ik zou ook de proeven andersom of in elk geval bewust heel anders rijden thuis, zodat ze eigenlijk niet goed meer weet of er nou bv. galop of achterwaarts volgt op het halthouden. Misschien als er een ring leeg ligt tijdens je losrijden ook nog een verrassingsproefje rijden daar?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:01

Ik herken het probleem. Bij mijn paard was het zo dat hij steeds heter begon te worden in de proef en in zijn gedrag ook brutaler. Gevolg.... ik ging minder actief rijden omdat ik bang was dat hij anders zou ontploffen.
Totdat mijn instructeur mij erop wees dat het geen spanning was, maar onzekerheid. Dit terwijl mijn paard een ontzettend brutale intelligente aap is. Dus ik kon haar eerst niet geloven.
Toch maar eens geprobeerd flink met mijn been te rijden en hem goed aan mijn hulpen te zetten in de proef en wat denk je, meneer wachtte netjes op mijn hulpen. Ik rij al jaren subtop met hem. Daar rijden we ook heel lang dezelfde proeven, maar het werkt prima. Wel doe ik thuis altijd andere dingen na een lijntje dan in de proef, dus niet halthouden bij x als ik het binnenrijden oefen (nooit), uitstrekken ook vaak op de lange zijde of op de diagonaal maar dan een paar keer opvangen tussen het naar voren rijden etc etc. Maar in de proef brutaal rijden en je paard niet de gelegenheid geven om zich af te vragen wat er moet gebeuren. Misschien dat de eerste proef nog niet helemaal het gewenste resultaat geeft, maar je moet het echt een paar keer doen. Succes verzekerd. ;) ;)

joelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:18

Dat doet mijn paardje soms ook. Als ik een volte b.e.b moet doen dan moet ik doorzitten en tussen e en b aanspringen maar als ik ga doorzitten gaat ze telkens al in galop aan springen maar nu doet ze dat bijna niet meer want mij lesgeefster heeft er 1 xtje op gereden en ik moet mijn paardje extra goed doorrijden dan doet ze het niet en ze weet ook als we bij a moeten afwenden dan staat ze ineens op de rem omdat ze weet dat ze daar moet halthouden! daar moet ik dan ook extra been geven.....

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 14:51

vur schreef:
Ik herken het probleem. Bij mijn paard was het zo dat hij steeds heter begon te worden in de proef en in zijn gedrag ook brutaler. Gevolg.... ik ging minder actief rijden omdat ik bang was dat hij anders zou ontploffen.
Totdat mijn instructeur mij erop wees dat het geen spanning was, maar onzekerheid. Dit terwijl mijn paard een ontzettend brutale intelligente aap is. Dus ik kon haar eerst niet geloven.
Toch maar eens geprobeerd flink met mijn been te rijden en hem goed aan mijn hulpen te zetten in de proef en wat denk je, meneer wachtte netjes op mijn hulpen. Ik rij al jaren subtop met hem. Daar rijden we ook heel lang dezelfde proeven, maar het werkt prima. Wel doe ik thuis altijd andere dingen na een lijntje dan in de proef, dus niet halthouden bij x als ik het binnenrijden oefen (nooit), uitstrekken ook vaak op de lange zijde of op de diagonaal maar dan een paar keer opvangen tussen het naar voren rijden etc etc. Maar in de proef brutaal rijden en je paard niet de gelegenheid geven om zich af te vragen wat er moet gebeuren. Misschien dat de eerste proef nog niet helemaal het gewenste resultaat geeft, maar je moet het echt een paar keer doen. Succes verzekerd. ;) ;)

Dankje, hier heb ik wat aan!!! Mijn eerstvolgende staat in Ruinerwold gepland.. maar weer goed oefenen!! Het gaat mij niet om de winstpunten te halen, ik vind dta ik iedere keer weer leer, maar als je elke keer op de 178 eindigt, dan baal je diep :), het word alleen steed minder, en dan ook minder leuk. Ik weet ook wel dat het niet altijd goed kan gaan, maar als je weet dat je paard het dondersgoed kan, en het dan nu echt niet laat zien en je dan in een proef laat vallen.. das extra balen :). Bedankt voor je tip!. Wij gaan weer vrolijk verder!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:19

Een hele prestatie vind ik het; in zo'n korte tijd van de B naar de M2! Een dipje heeft iedereen wel eens, daar moet je dan weer even doorheen. Succes! ;)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:14

precies en om er door heen te kunnen komen, vraag ik enkele tips ;).. Ben niet vies van dipjes, gaat mij niet op de prestatie, maar wel om preciezie. Als ik weet dat ze het in normale omstandigheden wel kan, waarom is ze dan op wedstrijd wijfelend?.. Maar vur's tip ga ik toepassen.. en hopen op vooruitgang, al zijn het hele kleine stapjes tegelijkertijd..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:43

Ik denk dat je met vur's tip inderdaad een heel eind gaat komen. Het is ook logisch dat jij onzeker wordt van de grapjes van je paard, wat je weer op haar overbrengt met alle gevolgen van dien. (On)Bewust ga je toch zitten denken op die AC-lijn; "Recht blijven paard, recht blijven, ga nu niet zitten prutsen, blijf recht."
Probeer haar ook eens te corrigeren zoals je thuis doet. Zou je haar thuis eens op de rem trekken als ze zo begint te stuiteren? Doe dat in je proef ook! Dan maar een 1 of -2 of wat dan ook. Laat weten dat dat gedrag niet gewenst is. Vaak ben je in een proef wat voorzichtiger dan thuis, omdat er iemand naar je zit te kijken en omdat je ook geen grote fouten wilt maken. Maar soms is het ook in een proef gewoon nodig om even de noodrem te testen, of juist de turboknop.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:54

Mijn paard is ook zo'n slimmerik. In de Z1 moet je van hand veranderen en een eenvoudige wissel laten zien op de X. Meneer weet al als ik de wending rij dat hij naar de stap moet en ik kan mn sporen er helemaal indrukken maar hij verliest gewoon de impuls. Tot de X kan ik hem nog net in galop houden en dan valt hij gewoon in de stap. Behoorlijk frusterend!! En deze oefening oefen ik dus ook nooit thuis of met inrijden. Altijd op de lange zijde, nooit met van hand veranderen. Hoe ik dit eruit krijg weet ik ook niet. Morgen rij ik mijn laatste Z1 proef en ga ik naar de Z2, maar ik ben bang dat hij dan ook precies de plekken weet waar de wissels worden gesprongen.... Erg lastig om hem dit af te leren, maar weet precies wat je bedoeld

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:36

In zo een geval zou ik toch eens proberen wat het oplevert om die wissel gewoon niet te laten zien, maar een middengalop in te zetten op die diagonaal. De jury zal niet blij met je zijn, maar wellicht dat je je paard even van zijn stuk kan brengen. Nu verpest je er 1 proef mee, en anders blijft hij iedere volgende proef verpesten.
Of misschien juist thuis heel vaak dat stukje uit je proef rijden, onderdeel wat je ervoor doet, die diagonaal oprijden en dan iets anders dan die eenvoudige wissel.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 00:47

Sjonniej schreef:
Ik denk dat je met vur's tip inderdaad een heel eind gaat komen. Het is ook logisch dat jij onzeker wordt van de grapjes van je paard, wat je weer op haar overbrengt met alle gevolgen van dien. (On)Bewust ga je toch zitten denken op die AC-lijn; "Recht blijven paard, recht blijven, ga nu niet zitten prutsen, blijf recht."
Probeer haar ook eens te corrigeren zoals je thuis doet. Zou je haar thuis eens op de rem trekken als ze zo begint te stuiteren? Doe dat in je proef ook! Dan maar een 1 of -2 of wat dan ook. Laat weten dat dat gedrag niet gewenst is. Vaak ben je in een proef wat voorzichtiger dan thuis, omdat er iemand naar je zit te kijken en omdat je ook geen grote fouten wilt maken. Maar soms is het ook in een proef gewoon nodig om even de noodrem te testen, of juist de turboknop.

Ja inderdaad, dat ga ik dus ok doen bij de eerst volgende wedstrijd. Ik rij aleen wel HC want wil geen verlies punten draaien om deze "oefening" te doen. Het is een springpaard zonder de souplesse van een dressuurpaard, wat maakt dat ik mijn punten verdien door een nette proef te rijden. Ik rij dan ook omenabij de 180 in het M2. Geen 190-200 meer zoals de L1/2 en M1. De laatste 4 wedstrijden dus 8 proefjes heb ik steeds tussen de 168 en 178. Puur door die wijfelende stukje waar je dan een 4 of een 5 voor haalt. Hiervoor (toen ze nog niet zo slim was :P) had ik voor de middendraf en uitgestrekte draf en keerwendingen mindere cijfers, maar dat werd dan weer ruim gecompenseerd door de galop. Maar met de wijfelende stukjes er bij, bij halthouden bij binnenkomen, bij middenstap en aangaloperen compenseert het niet meer ;). Ik ben druk aan de oefening en ben erg benieuwd naar hoe het zal gaan op 2 augustus!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:39

newt schreef:
Sjonniej schreef:

Ja inderdaad, dat ga ik dus ok doen bij de eerst volgende wedstrijd. Ik rij aleen wel HC want wil geen verlies punten draaien om deze "oefening" te doen. Het is een springpaard zonder de souplesse van een dressuurpaard, wat maakt dat ik mijn punten verdien door een nette proef te rijden. Ik rij dan ook omenabij de 180 in het M2. Geen 190-200 meer zoals de L1/2 en M1. De laatste 4 wedstrijden dus 8 proefjes heb ik steeds tussen de 168 en 178. Puur door die wijfelende stukje waar je dan een 4 of een 5 voor haalt. Hiervoor (toen ze nog niet zo slim was :P) had ik voor de middendraf en uitgestrekte draf en keerwendingen mindere cijfers, maar dat werd dan weer ruim gecompenseerd door de galop. Maar met de wijfelende stukjes er bij, bij halthouden bij binnenkomen, bij middenstap en aangaloperen compenseert het niet meer ;). Ik ben druk aan de oefening en ben erg benieuwd naar hoe het zal gaan op 2 augustus!

Ik ook. Laat je nog even weten hoe het gegaan is? Ik hoop dat het al wat beter gaat. Misschien dat hij je nog wel een keer verrast, maar hopelijk merk je al wel dat het helpt. Mij heeft het in ieder geval keigoed geholpen en wij zijn toen ook flink vooruit gegaan. *D

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:48

Mijn paard kan der ook wat van met B proefjes hij weet precies met hand veranderen oh nu moet ik middendraf hij wee thet gewoon maar dan word het gewoon een super slordige proef :(

Meschien idd afwissllende activiteiten gaan doen en anders wissel is af met proefjes doe thuis is een stapjeverder wissel van proef af dat ze het niet meer in haar hooft heeft.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:11

Bekend probleem, ik zou dit topic geschreven kunnen hebben.....

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:08

newt schreef:
Dat is het nou juist ook het probleem, ik ken de proefjes uit mijn hoofd en rij ze uit mijn hoofd, mijn voorlezer is er voor als ik het even niet meer weet, en als ik die dingen thuis oefen, oefen ik alleen een bepaald lijntje en dan inderdaad wil halthouden dan staat ze netjes stil en vierkant en recht en gaat ze achteruit wanneer ik dat wil, Ik oefen de proefjes niet thuis, alleen 1 keer bij nieuwe proefen. en ja was ook blij met de afgelopen nieuwe proefen en zijn nu 2 keer gestart met de nieuwe proefen en gister was de 2e keer, en Mw wist het al weer.. Merrie weet gewoon dat we en niet ingevlochten zijn en niet op pad zijn met de trailer en dat er niet heel veel paarden zijn.. ze is te slim :) en misschien last van spanning? merrie zelf dan, maar waarom dan niet bij het inrijden en wel bij de proef..Ik heb geen spanning meer, heb ik jaren gehad, maar na een tijdje verlies je dat wel ;), dan moet het onbewust zijn, ik ga mij niet verzitten met aangaloperen of iets, ik hoef mijn been maar iets te verleggen en dat is haar teken, ze zit dan gewoon te wachten op dat teken, weet dat ze aan moet galoperen, dus dan zelf maar.. dan maar dribbelen..

Op het dikgedrukte stukje wil ik even ingaan (misschien een beetje offtopic). Als je besluit een proef uit je hoofd te rijden en je bent op een gegeven moment even "de weg kwijt" en je krijgt dan een instructie over hoe je moet rijden, dan wordt je uitgesloten! Dus pas op dat dat niet gebeurt! Uit je hoofd rijden is uit je hoofd en niet halverwege een hulplijn inschakelen zeg maar. Dat mag niet.

Ik denk ik meld het maar voordat het je een keer overkomt. Dat zou helemaal zonde zijn.

Succes in ieder geval met je merrie!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:38

flower1983 schreef:
Mijn paard is ook zo'n slimmerik. In de Z1 moet je van hand veranderen en een eenvoudige wissel laten zien op de X. Meneer weet al als ik de wending rij dat hij naar de stap moet en ik kan mn sporen er helemaal indrukken maar hij verliest gewoon de impuls. Tot de X kan ik hem nog net in galop houden en dan valt hij gewoon in de stap. Behoorlijk frusterend!! En deze oefening oefen ik dus ook nooit thuis of met inrijden. Altijd op de lange zijde, nooit met van hand veranderen. Hoe ik dit eruit krijg weet ik ook niet. Morgen rij ik mijn laatste Z1 proef en ga ik naar de Z2, maar ik ben bang dat hij dan ook precies de plekken weet waar de wissels worden gesprongen.... Erg lastig om hem dit af te leren, maar weet precies wat je bedoeld

Juist wel het lijntje rijden, alleen ene keer rij je door (schop je hem letterlijk naar voren :o ) dan doe je het voor het afwenden, net na het afwenden, na X, op X, dan rijd je weer een keer door in contr. Zodat je het onvoorspelbaar houdt voor hem.

Ik rij gerust de lijnen van mijn proef, maar ipv diagonaal strekken ga ik in stap, volgende keer weer strekken, dan hals strekken,etc,etc. Alles om hem maar attent op mij te houden en de reden is voor mij dan niet zozeer proefgericht, maar meer om het feit dat hij dan gaat 'spoken' omdat ik te voorspelbaar ben geworden en hij zich verveelt en niet teveel op mij hoeft concentreren = tijd om rond te kijken en dingen 'eng' te gaan vinden.