het nieuws van vandaag.....:( paard laat zich niet vangen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

het nieuws van vandaag.....:( paard laat zich niet vangen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 20:32

hallo bokkers!
wij waren vanplan vandaag weer lekker te gaan springen, alles klaar gezet, halstr gepakt en naar de wei gegaan. En ja hoor.. :( angel loopt weg, we hadden al een bakje snoepjes bij, maar ze wilde gewoon niet. We hebben heel de tijd echt heel rustig gedaan en gewacht tot ze kwam, we wilde niet dat ze van ons won, dus we bleven proberen, na 1 uurtje hebben we biks gepakt, en nee hoor :( mevrouw bleef maar wegrennen als we haar halster om probeerde te doen. Ik zag ook ondertussen dat ze een best wel groote wond had met kleine sneetjes ernaast op haar achterbeen. Ik wilde haar dus echt pakken. Na 1,5 uur maar de springspullen opgeruimd, en opnieuw biks gepakt en weer geprobeert. en nee hoor. ze kwam wel maar als we het halster om probeerde te doen sprong ze weer weg. Na 2 uur waren we het echt zat, 1. het was zo warm en 2 we hadden echt zin om te gaan springen maar mevrouw angel dus blijkbaar niet ;( , we probeerde haar eerst maar in een hoekje van de wei te lokken, maar de wei is zoooo groot :+ . ze rende elke keer weg, dat had dus geen zin. ook nog elke keer geprobeert zodat ze niet weer verder naar achter kon, maar dat hielp ook niet, ze is natuurlijk 5x zo snel als ons. We zijn eerst naar de camping gegaan en daarna weer terug. gelukkig kwam me vriendin me te hulp, za denken dat dat ze eten krijgen dus ze liep de kleine wei in, maar omdat dat best wel gevaarlijk is met de kleine geitjes hebben we haar maar in stal gelokt, en de wond schoon gemaakt, daarna mocht ze wel weer de wei in . dus na 2,5 uur eindelijk gevangen.

wie heeft de tip zodat ze wel komt als ze zo eigenwijs is????(zonder bang te maken.)

groetjes danielle & esther
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-07-09 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

fjordnina

Re: het nieuws van vandaag.....:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:38

Ze is niet eigenwijs maar ziet jou niet als degene bij wie het leuker is dan bij bij haar weidegenootjes. Ga eens een middag in de weide zitten om alleen maar te kijken. Doe eens andere dingen in de weide. Kom haar alleen eens een knuffel brengen zonder meer te willen. Neem haar vervolgens eens mee voor een uitgebreide poetsbeurt en zet haar daarna terug. Zorg ervoor dat het leuk is om bij jou te zijn door veel afwisseling te bieden.

Als ze bij mij op die manier beginnen heb ik het met 10 minuten bekeken. Dan haal ik wel even een draadje op. Vastknopen in een hoek en haar vervolgens door lichaamstaal die hoek indrijven. Vervolgens trek je het touw strakker en maak je de hoek kleiner. Dan heb je haar met 5 minuten te pakken.

Revanches

Re: het nieuws van vandaag.....:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:44

Dit past beter bij OPG.
Zodoende dat ik dit verplaats van VSW-->OPG.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:53

Ik weet niet echt een methode om haar te vangen, wel een tip om de omgang misschien wat relaxter te maken waardoor ze minder snel/vaak zal wegrennen voor je.
Op mijn vorige stal stond ook zo'n eigenwijsje. We hebben haar een aantal keer benaderd zonder dat ze mee hoefde te komen, dus alleen kriebeltje gegeven en een beetje geknuffeld. In het begin bleef ze wel wegrennen, maar na een paar keer was ze rustig te benaderen. Zodra je in gedachten iets van haar wilde, pieste je naast de pot en was het galop de andere richting uit. Zodra zij ging galopperen haalden wij alle druk weg door gewoon in de wei te blijven en bijv. een ander paard te kriebelen. Als ze dan rustig was en interesse in ons toonde, langzaam haar richting uitlopen. De eerste keer heeft het drie(!) uur geduurd, maar de aanhouder wint...
Probeer je paard een beetje aan te voelen: soms wil een paard eerst uitgebreid begroet worden voordat je tot de orde van de dag komt. Als iemand jou zonder hallo te zeggen een bezem in je hand duwt denk je ook _-:( toch?
Als ze weer altijd benaderbaar is, niet alleen uit de wei halen voor werk, maar inderdaad ook eens voor een poetsbeurt, iets lekkers, een spelletje in de bak, een wandelingetje op buiten, net waar je je paard blij mee maakt.

Succes!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 10:27

bedankt voor jullie reacties!! ik heb er zeker wat aan! we probeerde ook heel de tijd alleen wat lekkers te geven en niet proberen beet te pakken, maar ze bleef weg lopen, jullie tips kan ik echt :D gebruijen!

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:20

probeer niet alleen naar de wei te gaan wanneer je haar wilt berijden. Gewoon eens haar bezoeken om wat met haar te praten ofzo, wat aaien... ;)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 17:06

ik heb vandaag jullie tips gevolgd en ben met wat lekkers de wei in gegaan, na paar kleine minuutjes kwam ze kijken en heb haar toen een halve wortel gegeven, toen ik haar probeerde te aaien sprong ze wel weg, daarna weer naar haar toe gegaan en weer wat lekkers gegevan, Nu was ze minder bang en kon k haar hals aaien, en de laatste keer kon ik haar helemaal aaien en heb ik de snoepjes gegeven, wilde ook nog proberen het halster om te doen maar dan werkt het weer natuurlijk niet mee :( . hopelijki gaat het morgen wel beter. bedankt voor jullie tips :D

Anoniem

Re: het nieuws van vandaag.....:( paard laat zich niet vangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 17:11

Je moet ook alles niet te snel willen ;) gewoon eerst een paar dagen aaien enz. dan pas de halster en als ze dan weer wegsprint gewoon weer alleen aaien desnoods borstelen enz.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:23

Daantjee12, Fijn dat het begin er is! Ben het eens met love_western, laat haar de eerste dagen het gevoel hebben dat ze haar eigen keuzevrijheid heeft om weg te lopen als ze dat wil. Als ze beseft dat ze nergens toe gedwongen wordt, zal ze vanzelf meewerkender worden. Paarden zijn van nature nieuwsgierig en houden van contact, dus het komt vanzelf. Als ze maar beloont wordt als ze komt (door snoepje of aai).

Neem even de tijd voor hele kleine stapjes om de basis goed te leggen, bijvoorbeeld:
Dag 1 kun je bij haar in de buurt komen en aanraken
Dag 2 herhaal je dat
Dag 3 aai je haar over haar hals, langzaam richting hoofd, of krabbel haar bij haar oren, zodat ze weet dat het niet erg is als je daar bij in de buurt komt
Dag 4 herhaal je dat
Dag 5 sla je eens een arm over haar hals en laat die rustig liggen
Dag 6 nodig je haar uit om zelf de laatste stap te zetten door op een ruime armslengte afstand te blijven en je hand uit te steken. Zij moet dan een stapje zetten om bij je hand te komen. Beloon haar als ze dat doet!
De eerste keer dat je weer een halster omdoet (bijv dag 8, afhankelijk van hoe goed het gaat) klik je hem vast, blijf even naast haar staan en je verwijdert hem weer.
Volgende dag loop je met haar een aantal pasjes door de wei en doet hem weer af.

Klinkt misschien een beetje kinderachtig om het zo langzaam uit te bouwen, maar daar heb je straks alleen maar profijt van.
Geduld doet wonderen en als je hier een dag of 10 voor uittrekt, kun je haar straks makkelijk pakken.

Houdt bijvoorbeeld ook één keer per week vrij voor haar, dan ga jij de wei in en hoeft zij er niet uit. Alleen lekker borstelen of een paar inbuigingsspelletjes met snoepjes, keus genoeg!
Succes met Angel, komt vast helemaal goed

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:02

Mijn ene merrie laat zich altijd goed vangen, op een enkele zeldzame keer na. Dan gaat ze er gewoon vandoor van zodra je bijna bij haar bent. Ik heb intussen de link gelegd met hengstigheid; als mevrouw wegloopt, is het zover... Gelukkig hebben we nog een oudje dat gewillig blijft staan, die vangen we eerst en dan gaan we gewoon richting uitgang van de weide. Reken maar dat mevrouw dan komt aangerend (al kan het soms wel effe duren); alleen achterblijven vindt ze ook maar niks, ze gaat nog liever mee en laat zich dan wel vangen!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:31

Welkom bij de club. :P
Vandaag ik wil me paard lekker uit de wei gaan halen en we zijn bij de uitgang en meneer draait zich om en rent er als een gek vandoor, dat 6 keer achter elkaar.
Ik gaf niet op en ben naar de manege gereden en ben me zweep gaan halen, toen kwam ik een vrouwtje tegen die ook haar paard uit de wei moest halen, en raad is meneer was zo braaf hij liep meteen mee natuurlijk.
Veel succes met Angel!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 21:46

bedankt voor jullie reacties!!, morge ga ik wel rustig aan doen , maar ze moet toch wel een beetje beweging rkijgen, dus ik ga morgen gewoon rijden, ik moet toch vroeg me bed uit, dus ik ga er ook vroeg heen zodat ik de tijd heb, eerst weer vertrouwen winnen, en aaien dan langszaam het halster omdoen en belonen. YamaDeva bedankt! ik ben dan alleen bang dat ze denkt, als ik het 1 of 2 keer niet kom, hoef ik een halve week niet te rijden, ik zal jou stappen wel volgen alleen dan ik minuten ;) maar in iedergeval bedankt!!

nellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:17

jaa, gewoon gewoon ff de wei in lopen, of laat der met halster om, of zet je wei een stuk af,
maar, ik had ook een x gelezen, dat de 'activiteiten' niet leuk genoeg zijn, ofzo

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:43

Daantjee12 schreef:
bedankt voor jullie reacties!!, morge ga ik wel rustig aan doen , maar ze moet toch wel een beetje beweging rkijgen, dus ik ga morgen gewoon rijden, ik moet toch vroeg me bed uit, dus ik ga er ook vroeg heen zodat ik de tijd heb, eerst weer vertrouwen winnen, en aaien dan langszaam het halster omdoen en belonen. YamaDeva bedankt! ik ben dan alleen bang dat ze denkt, als ik het 1 of 2 keer niet kom, hoef ik een halve week niet te rijden, ik zal jou stappen wel volgen alleen dan ik minuten ;) maar in iedergeval bedankt!!

Was ook maar een indicatie stappenplan, jij en je paard moeten verder zelf uitvogelen hoe snel/langzaam je gaat :D
Succes...

sannoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:17

Ik weet nog een leuke!
knip in je vingers, als ze dan met haar neus je hand aanraakt geef je haar met je andere hand een snoepje.
Als ze dit door heeft kan je het uitbreiden, en uiteindelijk zal ze komen als jij in je vingers knip :P
Bij die van mij werkt het als ik in mijn handen klap. MAAAAAAAAAAARRRRRRRR ik ben ook heel vaak bij ze in de wei zonder dat ik iets van ze wil. Gewoon knuffelen of kijken ;)

essie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:22

heei wat bekent ik was er bij en we konden der wel aaien totdat we het halster n touw lieten zien. heeeel eigenwijs is angel.:P

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:34

mischien vind ze het niet leuk om mee te gaan wat de ndere ook al zeiden maak het leuk om uit de wei te gaan lekker een poetsbeurt geven en veel belonen je kn ook is een wandeling maken en der op verschillende plekjes even laten grazen enzo
succes ermee :)