Paard steunt te veel op me tijdens buiten wandelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Paard steunt te veel op me tijdens buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:12

Ik verzorg nu bijna een halfjaar een volbloedmerrie van 20, en ik loop tegen een probleempje aan met buiten wandelen.

Ze is heel verkeersmak, en op de heenweg (weg van stal zegmaar) heel braaf. Op de terugweg wordt ze echter onrustig en wil ze zo snel mogelijk naar huis. De eerste maanden resulteerde dit in continu drammen en dribbelen. Inmiddels snapt ze dat ze zodra ze gaat dribbelen we een volte draaien en pas verder gaan wanneer ze normaal stapt. Nu is het echter zo dat ze ontzettend aan me hangt. Ze wil het liefst in me lopen heb ik het idee. Wanneer ik haar dan opzij zet loopt ze een paar passen zelfstandig naast me zegmaar, maar daarna komt ze weer kleven.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Appelflapje

Re: Paard steunt te veel op me tijdens buiten wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:17

Ooh ja, wat een herkenbaar probleem. Ik ben benieuwd, ik zou geen oplossing weten. Ik lees eventjes mee. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:18

stop zetten en flink achteruit een paar stappen.
tussnedoor checken wat ze doet als jij plotseling stopt. let ze niet op je en loopt ze door? meteen weer duidelijk stil zetten en paar stappen flink achteruit.
uiteindelijk gaat zze snappen dat ze op jou moet letten en uitkijken waar ze loopt.

en met de schouder teveel in je? stoppen en klapjes op die schouder, laat haar een pivot (rondje om de achterhand) maken door duidelijk die schouder weg te tikken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:20

Als ik plotseling stop dan loopt ze door als ik haar niet tegen hou :)
Ze drukt idd haar schouder helemaal tegen me aan. Wat is het nut van haar dan een volte laten draaien?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:21

Heino: Je kan proberen het touw gewoon langer te houden, wel zo dat je haar nog kan houden als ze ineens andere dingen van plan is. Als ze naar je toe begint te lopen stap je gewoon verder opzij. Begin hiermee in de bak want op straat is dat lastig soms. Probeer wel altijd ter hoogte van de schouder te blijven lopen. Verder weet ik het ook niet hahaa.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:24

In de bak is ze helaas heel braaf, want dan is ze niet van haar vrienden gescheiden waar ze zo snel mogelijk heen wil :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:26

geen volte! maar de schouder wegduwen van je waarbij ze met de achterhand blijft staan. dus duidelijk extreem de schouder van jou af lopen zonder naar voren weg te lopen.

ik hoop dat je engels goed is, dit is eigenlijk een beetje wat ik bedoel. http://www.youtube.com/watch?v=dqul-Szg ... 8C3C&index

en als ze niet stopt als jij stopt doe je een rug aan het touw en zet haar flink achteruit dus heel duidelijk.
als je dit een paar keer doet zul je merken dat ze zo mag als een lammetje is!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:29

hier nog een filmpje war je de draai ziet en de achtreruit. dit tempo achteruit moet je hebben.
alleen zal het er nog niet zo mooi uitzien bij jou, hoeft ook niet want je doet het om te leren niet voor de show

http://www.youtube.com/watch?v=pBC5x5HcbrM

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:37

Ik heb de filmpjes bekeken en snap wat je bedoeld! Had te snel gelezen en dacht dat je een volte bedoelde ipv keerwending :o

Ik moet alleen heel voorzichtig met haar achterhand zijn, ze heeft vorig jaar haar kniebanden achter verrekt..

Wat ik nu doe en in mijn ogen een vergelijkbaar effect heeft is mijn hand onder haar neus door opzij plaatsen, dan volgt ze over het algemeen, alleen als ik mijn normale plek weer inneem zegmaar dan komt ze weer kleven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:52

Met een zweepje zachtjes van je afduwen terwijl je een stemhulp geeft, en die afstand consequent bewaken. Niet slaan of zo, gewoon zachtjes aanraken en eventueel wat duwen. Telkens als ze weer naar je toekomt halthouden en weer terugzetten met een stemhulp en de zweep.

Niet slaan! (maar dat lijkt me logisch in dit geval).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:53

het probleem is niet haar hoofd maar haar schouder, daarmee heeft ze duidelijk geen respect voor je en jouw ruimte. dat los je dan ook op bij de schouder en niet het hoofd. dat maakt het eigenlijk erger
(als je haar hoofd van je af duwt komt de schouder automatisch naar je toe, probeer het zelf maar eens)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:56

Dankje Mick! Ga ik zeker mee aan de slag.
Zijn er geen oefeningen waardoor ik haar zelfvertrouwen kan vergroten? (heb het idee dat het daar aan ligt) Dat ik de oorzaak zegmaar aanpak, en niet het gevolg?

PienB, door mijn arm onder haar hoofd door te doen zet ik haar in het geheel opzij, niet alleen haar hoofd :) Het is ook niet echt duwen, meer wijzen zegmaar.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:58

Ik loop zelf altijd met een leadrope ipv halstertouw. Die houdt ik een meter van het einde in mn linkerhand. Met dat eind kan ik dan rondjes draaien in de lucht. Jij bepaalt waar je die cirkel draait. Een paard dat binnen de cirkel komt, stoot z'n neus en zal er bij weg blijven. Ik cirkel b.v. voor me als een paard te ver naar voren komt en naast me als een paard te dichtbij komt. Die cirkel is mijn gebied, mijn persoonlijke zone. Voordeel is dat het paard zelf actie onderneemt (te dichtbij komen) en ook zelf de gevolgen ondervindt. Hier leren ze erg snel van.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:36

Het zelfvertrouwen vergroten doe ik juist door haar zelf te laten lopen, te laten zien dat het niet eng is om ook op eigen benen te staan/ lopen en enorm hard te lachen (en weer op haar plek te zetten) als ze toch nog eens probeert om in mijn broekzak te kruipen. En natuurlijk uitgebreid belonen als ze (in het begin) een meter netjes volgen zonder in je zak te kruipen, die afstand gewoon steeds groter maken. Het wandelen moet voor beiden leuk en interessant worden.

Pendrag, bij een paard dat angstig is of gewoon weinig zelfvertrouwen werkt een pijnprikkel als het zwaaiende touw alleen maar averechts. Paard zal zeker uit je ruimte blijven, maar nog steeds niet op eigen benen leren lopen. Die methode is wel heel effectief bij dominantere paarden die graag eigen regels maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:38

Loop je voor of naast haar?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:18

Marleen, ik loop naast haar. Ze wil soms wel achter me kruipen maar dat sta ik niet toe.

Zwaaien met een leadrope gaat bij haar niet werken denk ik, daar wordt ze alleen maar erg nerveus van en dan kan je helemaal niet meer tot haar doordringen (heb haar ooit een tik gegeven met een zweep toen ze het kruispunt met oversteken overstormde, werkte idd averechts) Wel een vriendelijkere methode dan een mep met een zweep verkopen wanneer een dominant paard je grenzen overgaat trouwens, Pengedrag :)

Mick, ik neem haar altijd mee aan een hoofdstel + longertouw. En heenweg gaat alles altijd prima, is ze heel geïnteresseerd in de omgeving, attent en dergelijke. Ze lijkt het zeker wel leuk te vinden en dat zegt dr eigenaresse ook. Alleen op de terugweg beginnen de problemen, dan pas gaat ze kleven. Heb wel het idee dat ze mij steeds meer gaat vertrouwen, want de allereerste keer wandelen kwam ze helemaal nat van het zweet terug, zo erg had ze zich opgefokt. Maar met langzaam opbouwen in onstpannen sfeertje is dat gelukkig niet meer aan de orde. Nu lijkt ze alleen te veel op me te vertrouwen oid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:28

Dan ben je dus gewoon op de goede weg bezig, gewoon doorgaan en voorzichtig opbouwen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 21:21

Da's prettig om te horen :) Ik hoop dat als ze maar vaak genoeg naar buiten gaat ze vanzelf zelfverzekerder wordt. Al schijnt ze het al heel lang te doen aldus eigenaresse.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:57

Gewoon consequent volhouden, dan komt het vanzelf wel goed. Heb vertrouwen in haar en laat haar dat ook zien, juich haar voor mijn part letterlijk toe (doe ik ook wel eens. Ziet er belachelijk uit maar het werkt echt, ze voelen die positieve energie wel, net zoals ze angst en woede en zo voelen). Van de week zijn wij voor het eerst probleemloos een volledige trekkercombinatie met aanhanger en al gepasseerd, mevrouw KEEK er niet eens naar terwijl ze eigenlijk doodsbang is voor trekkers en ze nog niet zo lang geleden voor een combinatie letterlijk door het draad vloog. Heeft wel jaren gekost hoor om zover te komen. Maar ik weet zeker dat het jou wel gaat lukken, gezien alles wat ik van je gelezen heb.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 00:03

Je wilt niet weten wat ik allemaal tegen dr klets, hahaha. In het begin praatte ik aan een stuk door, toen ze nog zo gestresst was met buiten lopen. "Braaaaave merrie, ho nee, ja goooeeeed zo, súper" hahaha. Maar het stadium dat ik me wat aantrek van anderen op straat ben ik voorbij gelukkig :P

Van de week waren de boeren in de bak afval aan het verbranden. Wilde haar toch ff laten rollen na het rijden (door het weiland). Maar dat vuur was echt maar op 2 meter afstand van de ingang van de bak. Ze stond eerst stokstijf stil, want ja, vuur is evolutionair gezien toch gevaar! Maar na wat aanmoediging liep ze gewoon met me mee! Het vertrouwen van haar kant is er dus geloof ik wel, nu het laatste stapje nog :)

Bedankt voor het vertrouwen van jouw kant ook, doet me goed :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:31

Ik vind het ook altijd gewoon gezellig om lekker tegen haar aan te l*llen als we aan het rijden of wandelen zijn. En mischien is het wel gewoon dat de wens de moeder is van de gedachte, maar ik geloof echt dat het helpt in moeilijke situaties.

Dat je paardje meeging langs het vuur komt ook doordat het wel in een bekende omgeving was (bak is neem ik aan bekend terrein voor haar). Jouw aanmoediging is dan alleen maar het extra bewijs dat ze even nodig had om gewoon te doen. Op vreemd terrein duurt dat wat langer, maar komt wel. Jullie zijn ook nog niet zo heel lang bezig, geef het gewoon tijd. Bedenk dat sommige mensen letterlijk jaren bezig zijn met de absolute basis, zeker bij gevoelige paardjes, dan doe je het helemaal niet slecht toch?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:32

Ik geloof ook zeker dat het helpt hoor! Als ik zelf ergens zenuwachtig voor ben en ik wil het niet op haar overbrengen ga ik fluiten, of zingen, daar wordt ze typisch genoeg rustig van, ghehe :)

Dat is waar, ik klaag ook zeker niet over hoe het nu gaat. Voor ze naar dr eigenaresse ging een jaar of 10 terug is ze in een halfjaar echt heel vaak verkocht (ze heeft een leuk koppie maarja het blijft een volbloed) en dat heeft dr vertrouwen ook geen goed gedaan natuurlijk :)