negatieve gedachten tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koe_x

negatieve gedachten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:56

hee allemaal,

hebben jullie ook las van negatieve gedachtes als je aan het rijden bent.
Bijvoorbeeld; als hij 1 keer is geschrokken dat je tegen jezelf zegt omdat het zo voelde, het was echt heel rommelig en ik had helemaal geen controle echt een waardeloze proef, terwijl je in de proef bent...!!
Dan ben je dus niet meer geconcentreerd op je proef dus gaat het niet beter...
Zoiets zeg je wel tegen jezelf maar vast niet tegen je vriendin, zus, broer, leerling, etc, etc, omdat je weet dat het geen goede invloed heeft...!!
Vaak heb je dat nog geen eens echt in de gaten!

*TIP*TIP*YIP*TIP*TIP*TIP*TIP*

Dus probeer de negatieve gedachten te herkennen en omdraaien in een positief gedachteproces
- STOP
- OBSERVE IT ***
- USE IT
- LET GO

- is het echt alleen maar zo te zien of kun je er ook anders naar kijken
- wat zijn mogelijk andere perspectieven
- helpt het me om het zo te zien als ik het nu doe of niet
- wat is het meest optimale perspectief op de situatie
- herhaal dat perspectief hardop
- laat het los en ga weer goed verder!

**IK WIL GRAAG WETEN**IK WIL GRAAG WETEN**
-welke negatieve gedachten jullie tijdens het rijden hebben/hadden
- als jullie die een keer (gehad) hebben of deze manier ook (ge)werkt (heeft) of niet....

koe_x

Re: negatieve gedachten tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:10

vinden jullie het onzin of zo? dat niemand reageert?? mag je eerlijk zeggen hoor....

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:40

He, zal maar even reageren dan, vind dit zeker geen onzin. Als jij een probleem hebt dan is het toch nooit onzin. Ik heb zelf nooit last van negatieve gedachten. Dat wil niet zeggen dat ik er niet in kan komen dat een incident je hele proef 'verpest'

Maar heeft het misschien te maken met je zelfvertrouwen? Werkt die manier die je hebt beschreven ook echt, ik zou daar denk ik geen tijd voor hebben tijdens een proef?

Wat je volgens mij het best kunt doen is idd het los laten, relax. Als je een foutje maakt so what, als je het maar naar je zin hebt toch?

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:42

ja dat is waar, ga ook jouw 'manier' proberen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:44

Elk paard kan een keer schrikken, niks mis mee.
Maar als jij al gaat zitten van; o god, daar schrok hij van, dan gaat hij er nu weer vandoor, tja, das niet echt super voor je zelfvertrouwen.

Gewoon doen alsof het niks is, en gewoon genieten !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:48

Ik heb hier op wedstrijden veel last van. Zowel tijdens de proef (omg, wat zit ik hier te doen, dit gaat compleet fout!) als tijdens de proef en met losrijden (iedereen kijkt naar mij, ze vinden dat ik er niks van kan, ik rij voor schut!). Dat laatste heb ik zelfs thuis al als er mensen aan de kant gaan staan kijken wat ik doe.
Ik heb heel veel gehad aan de tips van Joep Bartels tijdens de trainingsweek op de Academy. Ik probeer dingen waar ik toch geen invloed op heb te laten gaan en me te concentreren op dingen waar ik wel wat aan kan doen. Ik heb een map aangelegd met procesdoelen en concentreer me bijv. in de proef op de impuls van mijn paard. Of ik 160 punten krijg en de hele wereld vindt dat ik niet kan rijden, daar heb ik geen invloed op dus het heeft ook geen enkele zin om me daar druk om te maken. Ik probeer mezelf te leren om tevreden te zijn als ik die 160 punten heb, maar wel dat doel (die impuls behouden en controleren bijv.) behaald heb. Voor mij scheelt het heel veel in de stress om me niet in de paniek te jagen in de proef omdat onderdelen even niet willen zoals thuis, maar me gewoon te concentreren op het onderdeel wat die proef mijn aandachtspunt is.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:50

Ik heb ook het probleem dat ik denk dat ik het niet kan en dat er vanalles gaat gebeuren, dit komt het rijden niet ten goede want ik kan het wel moet alleen meer vertrouwen in mezelf krijgen.
Ik denk door het veel te doen en veel te oefenen en misschien (klinkt heel stom) een liedje te zingen (kan niet tijdens een proef maar gewoon tijdens het rijden) kom je op andere gedachten.

Konden we onze gedachte maar uitschakelen he
En zoals Urielle zegt, je niks van andere langs de kant aantrekken (hahah hoor mij nu doe ik wel altijd)
Succes

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:54

Dochter van Ratelband? Ik heb niets met dit soort "zelfhulp" recepten. Het bombastische taalgebruik, liefst in het engels, afkortingen die een betekenisvol woord vormen (in dit geval "soul"), niet aan mij besteedt. Er zit ook dit advies weinig diepgang in; "negatief denken helpt niet, niet meer doen dus"...

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:24

Ik heb het wel eens al de les (longeerles) niet zo goed ging, omdat ik m'n handen weer eens te hoog hield of m'n hakken vergat.. Maar dat geeft mij juist extra motivatie om het de volgende les beter te doen!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:55

Mijn merrie is een wispelturige dame en ik ben vrij onzeker met weinig zelfvertrouwen (goede combi :n)
Een instructrice met respect voor paard en eigenaar heeft me enorm geholpen zelfvertrouwen terug te krijgen.
Wispelturigheid is daardoor ook minder.

Vond het wel moeilijk te doorbreken, zo'n gedragspatroon...

joelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:51

Heel vaak als er bij mij in de proef iets fout gaat bijvoorbeeld ze springt de HELE TIJD in de verkeerde galop dan word de restvan de proef al niets meer want dan denk ik van nou kaan ik net zogoed stoppen en dat moet niet!!!!!!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:27

Ik ken de gedachten wel. Ik heb er een tijdlang ook last van gehad. Juist ook omdat mensen vanaf de zijlijn onbewust veel druk op mij legden om toch winst te rijden en te presteren.
Bij mij is het omgedraaid door veel proeven te rijden, ik rijd een lange tijd mijn proeven uit mijn hoofd en dan kan ik niet zo denken omdat ik mijn proef aan het rijden ben. Wat mij ook heeft geholpen is aan andere dingen denken. Probeer niet de negatieve dingen uit je proef te halen maar eens te kijken en te zeggen wat je wel goed vond, kijk daarna naar je verbeterpunten en kijk dan naar het totaal.
Je kan ook je proef eens laten filmen, daardoor leer je ook een stuk beter te relativeren. Succes in ieder geval met je probleem want het is niet het simpelste om op te lossen!

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:30

hier hetzelfde,

heb onder therapie gestaan omdat ik heel negatief over alles dacht, met name wat andere mensen over mij zouden denken,
want owee wat als iemand achter me rug over mij deed praten pff daar kon ik gerust een week over piekeren.
mijn behandeling bestond uit cognitieve therapie,

je moet jezelf gaan analyseren,
waarom denk ik dit??
wat voor nut heeft het??
ik kan niet in iemand anders kijken wat hij.zij van mij vindt.denkt,
ik kan niet in de toekomst kijken dus "het" bestaat ook niet :)

zodra je dat steeds vaker gaat doen,
krijg je ook meer rust en regelmaat.
misschien een tip?
en anders veel sucses met alles! :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 07:48

ik vind die zelfhulp gedachten erg overdreven(vooral in t engels),je moet er geen te groot drama van maken.
is ook niet goed voor je zelfvertrouwen.

na een schrikreactie proberen rustig te blijven en gewoon verder rijden

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 20:41

Toch helpen zulke dingen wel hoor Snoevie, voor de een werkt dit en voor de ander weer dat.

Ik moest in vroeger tijden soms gewoon huilen of overgeven van de zenuwen vooraf. De proef reed ik als een soort strak poppetje: zitten en meeliften. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat mijn proeven nergens op sloegen? Dubbel frustrerend want je wilt het graag goed doen en thuis gaat het dan natuurlijk allemaal wel goed omdat je ontspannen bent. :+
Nu is de stressreactie al gereduceerd tot een toiletbezoekje voor het zadelen (en dat moet ook echt, als ik dat oversla ben ik supergespannen en niet door de hoge nood :+ ) en soms nog wat ongeduldig en snauwerig richting mijn vriend die groomt (en dat wordt gelukkig minder en minder). Ik kan nu al steeds meer rijden in mijn proeven omdat mijn prioriteiten niet meer liggen bij die 60 of 65% of die eerste plaats, maar bij mijn rijdoelen.
Afgelopen weekend voor het eerst sinds een jaar weer met Wrangler op pad geweest. Doel was paard braaf houden (hij durft te steigeren) en zelf netjes blijven zitten.
Paard bleef erg braaf en ik had een 7 op houding en zit. Dan ga ik niet piepen over 171 punten maar met een goed gevoel naar huis en met de werkpunten op mijn coupon weer lekker verder trainen. Zo hou ik er tenminste lol in!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:15

daarom zei ik er ook bij dat ik dat vind,en niet dat het zo is.

maar inderdaad het zal voor iedereen anders zijn