crossen aan de longe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

crossen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:01

hoihoi,

ik had even een vraagje.
onze pony is altijd rustig en lief.
maar: als ik haar probeer te longeren doet ze maar 1 ding, en dat is héél hard in galop rondjes crossen (en nooit meer stoppen zegmaar), en proberen zich los te rukken.

hou zou ik haar kunnen leren om normaal te doen aan de longe,
ze kent aan de hand de commando's stap draf galop en halt goed en luisterd dan ook echt goed.
maar aan de longe trekt ze zich nergens meer iets van aan, en raakt helemaal opgefokt.

een ronde longeerkraal afzetten is eigenlijk geen optie, we hebben alleen weiland, en een bak maar dat is eigenlijk ook gewoon een weitje.

ik vind normaal kunnen longeren toch eigenlijk wel belangrijk, ze heeft wat overgewicht, en moet dus meer bewegen.
en het is ook de bedoeling dat erop wordt gereden straks, maar ruitertje moet alles nog leren,
zou dus wel handig zijn als onze pony dan rustig aan de longe kan lopen..

iemand tips?

Anoniem

Re: crossen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:04

rustig uitbouwen van het aan de hand lopen (waar ze luistert) naar longeren (waar ze niet luistert)
ook proberen de commandos beter te bevestigen, zodat ze ook onder het longeren er naar (wilt) luistert

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:06

Wat gebruik je? Hoofdstel,bijzetje?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:09

kohtje schreef:
Wat gebruik je? Hoofdstel,bijzetje?

halster, of hoofdstel.
geen bijzet, heb ik 1 keer geprobeerd (touwtjes) maar dat is een heel gedoe.
zou eigenlijk moeten om haar rug los te houden, en de bespiering op te bouwen, maar goed, dan kom je handen tekort.
dus dat laat ik in elk geval voorlopig maar even voor wat het is.
(haar rug zat vast, maar is na behandeling van fysio over, heb van de week nog gecontroleerd, en is nog steeds soepel en ze buigt goed).

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:11

En evt. iemand ernaast laten lopen in het begin ? zodat ze rustig moet stappen ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 09:18

ja dat zou misschien in het begin wel kunnen :)
maar dan is het weer geleiden, wat ze netjes doet, en niet longeren.
maar misschien geeft het haar toch wel net even wat meer vertrouwen, misschien begrijpt ze gewoon niet wat ik van haar wil en doet ze daarom zo onstuimig.

ik weet het niet precies, ze moet op zich alles wel kunnen, is bereden en alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:46

Staat ze overdag op het land en kan ze haar energie kwijt?
Mijn paard laat ik vooral in de wintermaanden even los in de bak, om zo de overtollige energie weg te laten vloeien.

Consequent zijn is erg belangrijk. Mijn paard wil ook het liefste hard aan de longe, maar mag dit simpelweg niet. Iedere keer wanneer ze er vandoor gaat maak ik de cirkel kleiner om haar zo langzamer te laten lopen. Loopt ze langzamer dan cirkel weer groter maken.
Het goede gedrag belonen met je stem, het slechte gedrag straffen door je stem en de cirkel kleiner te laten worden.

Je kan ook het paard straffen door haar langer te laten galloperen dan ze eigenlijk wil, dus een tik bijgeven wanneer ze haar tempo mindert. Risico daarbij vind ik de zware belasting op de volte.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 10:59

Coby schreef:
Staat ze overdag op het land en kan ze haar energie kwijt?
Mijn paard laat ik vooral in de wintermaanden even los in de bak, om zo de overtollige energie weg te laten vloeien.

Consequent zijn is erg belangrijk. Mijn paard wil ook het liefste hard aan de longe, maar mag dit simpelweg niet. Iedere keer wanneer ze er vandoor gaat maak ik de cirkel kleiner om haar zo langzamer te laten lopen. Loopt ze langzamer dan cirkel weer groter maken.
Het goede gedrag belonen met je stem, het slechte gedrag straffen door je stem en de cirkel kleiner te laten worden.

Je kan ook het paard straffen door haar langer te laten galloperen dan ze eigenlijk wil, dus een tik bijgeven wanneer ze haar tempo mindert. Risico daarbij vind ik de zware belasting op de volte.

Bovenstaande werkt meestal goed, is ook een positieve benadering, maar soms gaat het paard weer gewoon rennen als ze op de grote volte komen. In dat geval maak ik ook de volte langzaam kleiner tot hij zo klein is dat het paard in draf wil vallen, maar dan mòet het paard blijven galopperen, òòk als ze in draf willen vallen. Hij mag pas draven als ik het commando daarvoor geef, niet eerder. Dan ook uitbundig belonen en langzaam de volte weer groter maken.
Als het paard dan weer gaat galopperen, onmiddellijk weer volte verkleinen enz. Dit net zo lang volhouden tot hij op de grote volte blijft draven. Weer duidelijk belonen en direct stoppen met longeren. Volgende dag pas weer doen. Succes.
Edit: Ik was een beetje te laat, zie vorige post.
Laatst bijgewerkt door Merlijn op 22-07-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:00

Het eerste waar ik aan moet denken is jouw lichaamstaal. De plek waar je staat/loopt en de houding die je aanneemt zijn bepalend voor je pony. Als je iets teveel met je schouders naar haar hoofd staat sluit je haar al teveel op, als je dan ook nog eens erg rechtop staat heb je een dreigende houding. Dat in combinatie met het teveel opsluiten doet haar dan rennen. Of juist teveel naar de achterhand kijken/wijzen kan haar doen rennen. Precies wat je van haar vraagt eigenlijk.. Sommige paarden zijn daar erg sensibel op. Handig als je er mee om leert te gaan, niet handig als je het zelf soms nog moeilijk vind.
Met paar goedkope prikpaaltjes een volte 18/20 m. afzetten met rood/wit lint en je hebt al een longeerbak, binnen 2 minuten!
Verder heel erg naar haar lichaamstaal kijken, vooral omdat je zegt dat ze normaal braaf, rustig en lief is, laat mij toch denken dat ze dit niet expres doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:02

Dat kan ook Merlijn, zo heb ik het zelf nooit gedaan. Dit omdat die van mij de link wel redelijk snel bleek te snappen. Nadeel vind ik dan wel dat op een kleine volte laten galloperen aan de longe slecht is voor de pezen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:05

Coby schreef:
Dat kan ook Merlijn, zo heb ik het zelf nooit gedaan. Dit omdat die van mij de link wel redelijk snel bleek te snappen. Nadeel vind ik dan wel dat op een kleine volte laten galloperen aan de longe slecht is voor de pezen.

Dat ben ik helemaal met je eens, maar (meestal, zie ook je eigen ervaring) hoeft dat maar heel kort.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:52

bedankt voor de reacties! :)

misschien is mijn lichaamstaal op zo'n moment idd verkeerd, ik vind het wel eens moeilijk om steeds in de juiste hoek te blijven, en als ze begint de sjeezen dan ben ik al snel zo duizelig dat ik eigenlijk niet meer kan opletten of ik nog wel op de juiste plek sta.
(het is een shetlander, en ze kan echt héél-erg-hard!)

normaal in de omgang is ze lief, meegaand, rustig,
als ze werkt is ze over het algemeen wel actiever, maar zoals aan de longe is wat te veel van het goede :P

ze staat overigens 24/7 buiten, het hele jaar rond.
uit haarzelf rent ze niet zoveel, althans, in de winter wel maar in de zomer niet.

ik zal haar binnenkort eens regelmatig longeren, en dan de tips toepassen plus extra op mijn houding letten, thanks!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:46

oei een shetlander!! haha, dat is andere koek! Neehoor, geld hetzelfde voor. Probeer alsnog een stukje af te zetten, kan ze ook niet uitbreken...
Maar goed, shetlandertjes.... zijn stout. Tenminste, ik heb in mijn leven honderden shets voorbij zien komen maar aan de een of andere kant zijn ze gewoon boefjes! Dus laat je niet in de maling nemen.

maar als je haar wilt laten afvallen is fietsen met haar geen optie? als ze toch heel braaf en rustig is aan de hand en met stem enzo? Deed ik altijd met mijn shetties..

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:42

in het begin ernaast lopen en voorlopig altijd stappen aan de longe tot ze op haar gemak is en later dan kunt gaan lopen.