Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kohtje schreef:Wat gebruik je? Hoofdstel,bijzetje?

Coby schreef:Staat ze overdag op het land en kan ze haar energie kwijt?
Mijn paard laat ik vooral in de wintermaanden even los in de bak, om zo de overtollige energie weg te laten vloeien.
Consequent zijn is erg belangrijk. Mijn paard wil ook het liefste hard aan de longe, maar mag dit simpelweg niet. Iedere keer wanneer ze er vandoor gaat maak ik de cirkel kleiner om haar zo langzamer te laten lopen. Loopt ze langzamer dan cirkel weer groter maken.
Het goede gedrag belonen met je stem, het slechte gedrag straffen door je stem en de cirkel kleiner te laten worden.
Je kan ook het paard straffen door haar langer te laten galloperen dan ze eigenlijk wil, dus een tik bijgeven wanneer ze haar tempo mindert. Risico daarbij vind ik de zware belasting op de volte.
Coby schreef:Dat kan ook Merlijn, zo heb ik het zelf nooit gedaan. Dit omdat die van mij de link wel redelijk snel bleek te snappen. Nadeel vind ik dan wel dat op een kleine volte laten galloperen aan de longe slecht is voor de pezen.