Paard wilt niet naar de bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Paard wilt niet naar de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 21:52

Heey,

Ik heb gezocht naar een topic, maar kon het niet vinden.

Ik heb dus een probleem met Ille, een nederlands trekpaard van 5 jaar, hij is nog niet ingereden.
Maar elke keer als ik met heb naar de bak wil lopen om hem aan het werk te zetten of om te 'spelen'. Staat hij een paar meter voor de bak stil, verzet geen stap meer. Dan draait hij zich op en galoppeert weg en is echt niet meer te houden. Hij gaat gelukkig niet van het erf af en kijkt uit voor mensen, maar het is toch wel heel erg vervelend.
De laatste keer dat het goed ging is er niet bijzonders gebeurd, we hebben gewoon wat gespeeld en geoefend met ernaast staan als hij los staat. Dat vind hij erg moeilijk door wat er vorig jaar is gebeurd (kan via PB uitgelegd worden). Hij is echt niet bang om naar de bak te gaan.

Wie weet hoe ik dit het beste kan oplossen?

Groetjes Caitje

Anouk91

Re: Paard wilt niet naar de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:57

Kan je hem mischien niet lokken met voer? een paar keer naar de bak brengen om hem te voeren en verder niets doen.. dat doen ze ook wel is bij paarden die niet in de trailer willen. Wat is er vorig jaar gebeurd als ik het vragen mag?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:01

Nee, dat werkt niet, hij is niet echt op voer gericht als ie op een vol weiland staat helaas. Ik stuur je een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:22

Jeetje, dat is wel een serieus probleem. :=
Helemaal met zo'n enorm [ras].
Ik herken er wel iets in van Kim; als ze iets niet wil, dan gebeurd het ook niet.
Pas als ze beseft dat zíj sterker is, maar ík slimmer, dan geeft ze toe.
Ik denk dat daar je probleem ligt. :j
Je kunt hem het beste een bitje indoen, kort vasthouden en zodra hij zich omdraait een klein rukje aan de teugels geven.
Nee is nee, en als hij het nu niet leert, kan het echt gevaarlijk worden.
Wil hij niet meer vooruit, dan draai je een stukje van hem af zodat hij wel moet volgen.
Ik denk dat het heel veel te maken heeft met koppigheid.
Probeer hem elke keer een stapje voor te zijn.
Succes! +:)+

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 22:23

hij doet zijn bit dus ook niet meer in.
Als ik draai, vliegt ie weg.

Bedankt voor je reactie!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:41

Jemig Caithlin, da's best een flink probleem!
Wat kan ik als tip geven? Het uit handen geven? Niet alleen aan blijven modderen (klinkt negatief, niet zo bedoeld!), maar hulp van anderen vragen, wellicht hem helemaal laten (her)opvoeden en inrijden door een ander, (prof?)
Hij weet nu dat hij jou de baas is en dat moet je als eerste aanpakken, is mijn mening. En vrees dat dat alleen niet gaat lukken...
Heel veel succes en houd ons op de hoogte!!!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 07:51

Hij wordt als het goed is binnenkort ingereden. Maar het rare is, we hebben 2 bakken naast elkaar, de rijbak en de paddock zeg maar. Als er iemand in de rijbak aan het rijden is, dan loopt hij er wel naartoe, stapje voor stapje, maar als er niemand is dan staat hij stil en rent weg.

anluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:54

Hoi, wat vervelend zeg. Mischien kan je proberen om een ander paard (vriendje) in de bak te zetten. Dan kan je met ze samen spelen.
Ik sluit me bij Jaan81 aan, als je er geen vertrouwen meer in hebt, uit handen geven.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:50

hm, wat vervelend!.

Ik heb een tijdje precies hetzelfde gehad met meike, die kon ik zo pakken in de wei, maar deed vervolgens geen stap meer.

Ik heb het opgelost door flinke druk op het touw zetten en blijven houden. Als hij naar achterloopt wel meelopen, maar de druk op het halster hetzelfde houden (en zorgen dat hij niet kan gaan draaien met zn hoofd om kracht te zetten, gewoon recht voor hem blijven staan). Het kan de eerste paar keer even duren voor hij toegeeft, maar hij zal het spelletje snel genoeg door hebben. Meike had na een paar keer door dat ik toch wel heel erg lang bleef hangen aan het halster. eerste keer heeft n kwartier geduurd, en later gaf ze na een paar sec al op. En ik gaf haar altijd een handje brok oid als ze dan was waar ze wezen moest.

betreft het losrukken, dat heeft meike ook een tijdje gedaan. proberen een keer vast te houden (ik weet het makkelijker gezegd dan gedaan )HEt is me een keer gelukt haar vast te houden, sinds dien heeft ze het nooit meer gedaan. vaak is de eerste ruk het ergst, waarbij je los laat. als je haar met één hand bij het halster vast houd en andere bij eind van halstertouw of longeerlijn oid (doe wel handschoentjes aan voor het geval ze het touw door je handen heen trekken! ). Dan laatje bij de eerste ruk het halster wel los maar het touw niet. Meike was toen echt heel verbaast van.. goh, je hebt me nog vast!..

Als hij toch loskomt, gewoon weer opnieuw pakken en net zo lang doorgaan tot hij wél in de bak staat. Zorg van te voren dat je dus genoeg tijd hebt en neem evt iemand mee, dat werkt makkelijker. Hij moet leren dat hij hoe dan ook, toch in die bak terecht komt.

Hij moet, zoals tineke al zegt, dat jij toch slimmer bent en zijn trucjes niet werken ondanks dat hij sterker is.

Ik weet niet of het bij Ille helpt, maar bij meike heb ik het opgelost.

Succes!.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:28

dank je pompompom, ik ga het eens proberen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:35

dit is duidelijk een geval van 'ik heb geen zin en weet dat ik sterker ben'.
als je hem zo niet krijgt gehouden en hij geen bitje neemt kun je hem een ketting over de neus of onder de kun door doen, dan heb je toch net wat meer grip.
als dit zo doorgaat wordt t alleen maar erger.

of ander trucje: draai m om en zet m net zolang achteruit (eventueel met ketting/touw/zweepje) dat hij in de bak staat :-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:38

Leer het paard wijken voor druk, ook en vooral aan dat hoofd. Ik zou niet meteen met kettingen in de weer gaan, een touwhalster is ook goed. Zorg ervoor dat je de druk acuut laat varen als het paard ook maar de aanstalte maakt om op je af te komen.

Op het moment dat het paard in de rem gaat, hou je druk op het touw. Desnoods loop je in een hoek van 90 graden bij hem vandaan, zodat hij zijn evenwicht verliest en een stap moet zetten. Op dat moment is het bevriesmoment doorbroken, en kun je weer door naar de bak.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:54

Ik ga helemaal met Cassidy mee, is er misschien een klein longeerbakje oid waar je kan oefenen met een touwhalstertje? Heeft ie dat ook met andere plekken?
Ik weet uit ervaring hoe gevaarlijk een trekpaard kan zijn dat geen zin heeft om mee te werken en weet hoe sterk hij is. (Mijn poeslieve }> paard kon er ook wat van...) Ik wil je dan ook met klem aanraden om als je het zelf niet helemaal ziet zitten, hem echt door een prof onder handen te laten nemen! Toon Brooijmans (http://www.brooijmans.nl) heeft mijn paard weer op het rechte pad gekregen, echt een aanrader! Door wie ga je hem laten inrijden? Weet diegene van deze problemen? Want het is pas echt gevaarlijk als diegene er niet veel van weet! Succes, ik hoop dat het goedkomt!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:25

Ik moest ook direct aan Brooijmans denken Ingeborg!

Staan hier iig al een boel goede tips beschreven!
Caithlin, hoe groot enzo ben jij eigenlijk? Ille is een behoorlijke beer he?!
Ik ben zelf bijvoorbeeld erg lang en kan Tych nog wel ergens mee naar toe sleuren als ik wil (zijn hoofd een andere kant op bv), maar als je lichter en kleiner bent wordt dat nog lastiger!
Denk dat het touwhalster voor jou echt wat extra's kan bieden!!!

Nogmaals, heel veel succes!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 16:00

Ik ben net iets groter dan Ille, ik denk dat hij 1.70 is en ik ben 1.73, dus dat werkt ook niet echt mee. Maar ben niet licht hoor!
Ik weet nog niet zeker waar ik heb laat inrijden. Mijn moeder dacht bij VanDingen. Hebben geen longeerbak, daar word de paddock voor gebruikt en daar wilt ie dus niet in.
Wat voor touwhalster bedoel je?

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:44

ik heb ook al een gehoord van 'ritzen' om ze zonder dat ze het door hebben aan de bak te krijgen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:12

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:41

misschien heb je een ander paard die voor hem uit kan lopen de bak in, als voorbeeld zeg maar

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 23:48

Vandaag geoefend. Ik had snoepjes in mijn zak gedaan voor als hij in de bak stond. Nou, hij heeft 2 keer stilgestaan, maar met een beetje meet druk liep hij weer en hij liep zo de bak in. Hij spoort gewoon niet, een week lang een heel drama maken en dan ineens gewoon doorlopen.
Maar ik heb hem veel beloont, snoepje gegeven, even aan het werk gezet, tot ik merkte dat hij het minder leuk begon te vinden. Toen ben ik ermee gestopt en heb ik nog even gespeeld.
Morgen weer proberen, kijken hoe het dan gaat!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 02:50

Zo ontzettend irritannnnnnnnt zoiets! Mijn paard doet precies hetzelfde, gewoon niet ergens heen/ langs lopen waar jij wil, zich losrukken en inderdaad, hij is zich bewust van zijn eigen kracht :\

Inmiddels begint hij ook al door te krijgen dat ik slimmer en nóg koppiger ben dan hij. Vandaag een heel drama omdat hij niet langs een trailer die op het erf stond wilde lopen. Hij was totaal niet bang, hij stond daar gewoon zijn hoef (want hij heeft geen middelvingers) naar mij op te steken. Dan is het heel simpel: kaptoom erom (want halsters, hoofdstellen krijgt hij af, kaptoom is het enige dat om zijn kop blijft zitten), touwtje eraan, en druk op het touw tot hij gewoon als een braaf paard meeloopt. Eventueel kan het ook met een touwtje om de kont. Heel simpel wijken voor druk dus, en geef vooral niet op, al duurt het vijf uur voor hij die bak in loopt. Zulke paarden moet je nooit laten winnen. In het begin kreeg ik 'm wel gepaaid met snoepjes, nu werkt dat niet meer en dan maar met druk. Pech voor 'm. Als hij braaf is is er geen druk, wanneer hij mij in de zeik staat te zetten is er wel druk. Réken maar.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 11:51

Opgeven doe ik ook echt niet, maar daar is hij nu ondertussen ook aardig achter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:10

Heel goed :j

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 15:47

misschien lokken met voer ofzo.
wat is er vorig jaar gebeurt dan?