luchtzuiger, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shannaaaa

luchtzuiger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:17

Mijn fjord van 11 doet aan luchtzuigen.
Elke keer als ze eten heeft gehad loopt ze naar het hek en begint ze, en soms kan ze wel een half uur doorgaan.
Ik ken de gevolgen, en wil het ook voorkomen, maar ik weet dus niet hoe.
Ik heb een luchtzuigband, maar zelfs als ze die aanheeft gaat ze nog door.

Help me aub.!

aslo

Re: luchtzuiger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:20

Welke gevolgen ken je dan?
Heb 2 luchtzuigers, zonder gevolgen ;)
Lees anders het luchtzuig topic eens door, gaat er wrs een wereld voor je open.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:21

band werkt niet echt. verder is er niks aan te doen, alleen zorgen dat ze zich niet gaan vervelen, zodat erger gaan doen wordt voorkomen.

wat denk jij dat de gevolgen zijn dan?
hier ook een aantal luchtzuigers, het enige is dat ze iets meer kans op gaskoliek hebben, verder niks en als je ze genoeg beweging geeft is ook dat minimaal ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:24

Misschien realiseren waardoor het luchtzuigen is ontstaan.

Luchtzuigen kan namelijk naast het gevolg van bijvoorbeeld verveling ook een gevolg zijn van een maagzweer of andere maagproblemen. Wil je dit oplossen zul je hier misschien naar kunnen laten kijken?

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:16

van dat spul op het hek smeren, vinden ze heel smerig, heet kribbox ofzo...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:34

Kijk eens bij het topic luchtzuigen, je paard heeft ongetwijfeld last met zijn maag.

In de beginfase kun je daar nog van alles aan doen, maar de beweging heeft hij hard nodig het is zijn 'aspirine'.

Zie ook:

[MD] centraal topic over luchtzuigen

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 10:58

bedankt allemaal, zal eens gaan kijken.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:07

sinds de aanschaf van de pony van mijn dochter staat hij al lucht te zuigen.
wij hebben destijds (13 jaar geleden) gekozen voor een (aluminium) zuigband, en het werkt perfect1
je moet hem alleen strak genoeg doen. last heeft hij er niet van, want eten en drinken gebeurt met het hoofd laag bij de grond, en dan knelt ie niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:10

Ik zou ook gaan kijken naar de oorzaak van het luchtzuigen ja. Dus inderdaad heeft hij ergens pijn? of is het verveling? staat je paard op stal? of 24/7 buiten? naar meerdere factoren kijken hóe het komt en de oorzaken oplossen en niet het gevolg (het luchtzuigen) alleen maar willen aanpakken.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:18

wanneer een paard eenmaal lucht zuigt, is het (bijna altijd) te laat om de oorzaak te achterhalen en veranderen. dit is een gewoonte waar ze heel snel aan wennen/verslaafd raken, omdat hierbij een stofje in het lichaam vrijkomt wat een prettig gevoel geeft (eperfine of zoiets).
wanneer ze echt veel lucht zuigen en je doet er niets aan om het tegen te gaan (zoals een zuigband), heb je veel kans op gaskoliek.
in dat geval je paard aan de longeerlijn zetten en laten lopen, gas geven doet ie dan vanzelf!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:19

luchtzuigen heeft niets met pijn te maken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:27

@Hinta: luchtzuigen heeft wel degelijk met pijn te maken, namelijk mentale pijn :).

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:29

dat noemen wij stress!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:33

Dat kan ook de oorzaak zijn ja. Maar paarden die lucht zuigen verdoven zichzelf met al hun ellende. Dat vind ik toch iets om over na te denken. Het zijn veelal paarden die geïsoleerd leven van soortgenoten, daar worden ze diep ongelukkig van, mag je ook stress noemen i.p.v. mentale pijn van mij, maar dat maakt het niet minder erg hoor...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:48

hinta schreef:
luchtzuigen heeft niets met pijn te maken.

Een paard die de verkeerde samenstelling van voeding binnen krijgt en hierdoor een maagzweer op loopt heeft wel degelijk pijn.

Met een lcuhtzuigband verhelp je in dat geval het probleem niet.........

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:40

luchtzuigen, geloof niet dat ik ooit een lastiger onderwerp gelezen heb dat dit!

Ik heb zelf ook sinds kort een luchtzuiger, dus ben me eens gaan verdiepen in dit onderwerp. ik geloof niet dat er een onderwerp is dat zoveel verschillende opvattingen en meningen oproept bij verschillende mensen. Van oorzaak t/m oplossing, iedereen denkt er weer anders over. het kan schijnbaar komen van:

- stress
- verveling
- maagzuur/maagzweer
- genetisch
- afgekeken/aangeleerd- etc.

wat eraan te doen:
- band
- onbeperkt hooi
- geen brokken, maar muesli/luzerne
- luchtzuig plaatsen verhinderen
- niets doen, lekker laten gaan
- etc.

en dan nog niet te spreken over alles wat ze er wel niet van kunnen krijgen!

Wat ik vooral gemerkt heb aan mezelf is dat ik er ten eerste niet zo ernstig op moet letten. Hij doet het nou eenmaal, om welke reden dan ook, dus let ik vooral op dat hij gevarieerd eten krijgt (5 porties per dag, 2 brok/muesli, 3 hooi), lekker buiten kan staan overdag en wordt hij jaarlijks nagekeken door de tandarts vanwege mogelijke slijtage aan de tanden. Ik doen niet aan banden, luchtzuig plekken weghalen of een operatie, want dat is puur de symptomen bestrijden. Dat zoou hetzelfde zijn als wanneer jij jeuk hebt en iemand je handen vastbind. Dan zoek je ook een andere manier om te krabben. Als je iets wilt doen zou ik zeggen doe wat aan de oorzaak, bijv met maag compositum, meer ruwvoer, meer afleiding, etc. mocht het genetisch zijn of stereotype dan is er weinig aan te doen vrees ik.

Maar maak je vooral niet te druk over dit onderwerp! zolang als je paard niet ziek wordt en hij gewoon nog kan eten, is er niets aan de hand! En vraag anders je DA om advies, hij/zij is namelijk het beste op de hoogte van de laatste onderzoeken op dit gebied (een van de nieuwere ideeen is dat het gedeeltelijk genetisch is. OOseven is bijvoorbeeld een luchtzuiger en 60% van zijn nakomelingen doet het ook, waaronder die van mij)!

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:01

ik heb hetzelfde probleem ;(
mijn ruin van 6 jaar doet dat ook, hij heeft er al eens kolieken van gekregen en was bijna dood :o
sindsdien hebben we stroomdraad rond zijn voederkribbe gespannen zodat hij daar al niet lucht op kon trekken. We maken ook zijn hooi enz nat.
We doen wat nu al 2 jaar en hij heeft nooit meer problemen gehad :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:32

Stroomdraad rond zijn voederkribbe... 8)7

Nee, laten we ons voorál niet druk maken jongens, het is gewoooooon genetisch, paarden kunnen het gewoon overleven dus wat zeuren we nou he... -:(-

oh, waarom heb ik ooit in dit topic geschreven zodat ik het nu moet volgen bij mijn eigen berichten!?

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 22:10

Heb een luchzuigband, die soms helpt.
Ze staat 24/7 in de wei,
Het nadeel is; als ze rolt schuift de band mee, en dan werkt ie niet meer zegmaar ;).
Ga er een extra gaatje in maken, kijken of ie dan wel werkt, anders is er toch nog zo'n smeermiddel
voor op het hek, kan iemand me de naam geven en even doorgeven waar dat te halen is???

verder bedankt voor de tips ed.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:30

Sorry dat ik even hier even kom binnenvallen, maar ik heb een veulen op het oog dat lucht zuigt. Onlangs is hij verkocht aan mensen, maar is daar op stal gaan luchtzuigen. Hij is inmiddels weer ingeruild en de eigenaar heeft hem weer te koop staan. Nu hij weer in het weiland staat doet hij niet meer aan luchtzuigen.

Zouden jullie zo'n veulen kopen?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:19

het lijkt me verstandig om hierover contact te zoeken met een goede da of met de kliniek van de universiteit. als je goed geínformeerd bent, kun je de juiste keuze maken

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:35

Mara schreef:
Sorry dat ik even hier even kom binnenvallen, maar ik heb een veulen op het oog dat lucht zuigt. Onlangs is hij verkocht aan mensen, maar is daar op stal gaan luchtzuigen. Hij is inmiddels weer ingeruild en de eigenaar heeft hem weer te koop staan. Nu hij weer in het weiland staat doet hij niet meer aan luchtzuigen.

Zouden jullie zo'n veulen kopen?

Als jij de mogelijkheid hebt om hem veel op het land te houden (dus ook in de winter) je hem echt heel erg gaaf vindt en de prijs erna (=aanzienlijk lager) is dan zou ik het zeker serieus overwegen ja.

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:43

De pony van een vriendin zuigt ook lucht...., de hele dag door. Maar hij is nog nooit ziek geweest

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:41

TS, er is een centraal luchtzuigtopic. Misschien zou je daar eens kunnen kijken. Ik denk in ieder geval dat je er een heleboel tips uit kunt halen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:27

[MD] centraal topic over luchtzuigen
Hier is het centrale topic over luchtzuigen.
Dan gaat er op dit topic een slotje en verzoek ik de TS haar vraag te stellen in het centrale topic.