Is de Veluwe te rijden in augustus (dazen?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Is de Veluwe te rijden in augustus (dazen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:28

Ik denk er over om met pony begin augustus naar de Veluwe te gaan voor een weekje. Nu lees ik overal dat het dazenseizoen is, maar hoe erg is het? Is de Veluwe wel te rijden of is het echt niet te doen? Mijn pony is er best gevoelig voor namelijk.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:31

Ik heb in augustus prima kunnen rijden daar.
Je moet er wel een flink aantal van je pony afslaan,
maar het was niet zo erg dat we er alletwee flink last van hadden.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:31

Ik ben net geweest, en er zitten behoorlijk wat dazen. Het is nog niet verschrikkelijk, maar als je een heel gevoelige pony hebt dan kan het best vervelend zijn. Hoe het in augustus is weet ik niet.........

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 15:36

Ik denk er over sowieso een vliegenuitrijdeken aan te schaffen. Van een enkele daas heeft mijn pony niet veel last, maar als ze aangevallen wordt door een zwerm dan kan ze lichtelijk in paniek raken.

Waar heb je gezeten Splash?

Djilna

Re: Is de Veluwe te rijden in augustus (dazen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:59

Bij ons op de zuidoost veluwe valt het op zich mee, al is het wel een stuk erger dan vorige jaren. Viel me toch wel tegen. Maar met antidaasspray is het prima te doen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:24

Vorig jaar in Vierhouten gezeten en het viel me reuze mee, bij sommige bosjes was het erger, maar meer als 5 per keer zaten er niet op zijn lijf.
We gaan nu ook weer half Augustus, weer afwachten maar.....

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:26

Wij gaan in april en september altijd naar Stroe. Er is in het deel waar wij rijden 1 'dazen'pad, waar ik liever niet rij... De andere paden vind ik goed te doen!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:36

Het wil op zich wel hoor, maar verwachtniet dat je daas vrij blijft. In het ene gebied is het erger dan het anders, ik heb al 2 paden waar ik standaard door galaoppeer nu, want dan krijg je een dazen aanval op je paard!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:12

Hangt er idd vanaf waar je op de Veluwe bent, wat voor weer het is en wat voor begroeiing er staat. Op de heidegebieden is het heel goed te doen, eikenboombosjes of gebieden met veel ondergroei (varens, struiken ed) langs het pad moet je mijden. Ga ook niet rijden als net de zon doorbreekt na een fikse regenbui, dan weet je zeker dat je besprongen wordt.

Maar de Veluwe is erg groot, dus om er zeker van te zijn dat je zo min mogelijk dazen tegen komt is het handig om aan te geven waar je precies wilt gaan rijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 13:44

Ik ga naar Nieuw Milligen bij Garderen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:35

Tessebes,
Ik heb in Garderen op een privestal gestaan aan de Apeldoornsestraat (vlakbij Nieuw Milligen dus) en in Koudhoorn op een pensionstalling (tussen Garderen en Putten). De heidegebieden regio Garderen zijn inderdaad goed te doen, bossen varieert. Ben niet bekend met bossen in Nieuw Milligen zelf, daar zit wel veel landbouw met slootjes enzo, dus kan me voorstellen dat er hier en daar een flinke kolonie zal zitten.

Richting Putten ken ik de bossen beter: het "kleinere" bos (Sprielderbos) heeft meer dazen dan het "grotere" bos (Speulderbos). Reden heeft Susan hierboven al uitgelegd :D (struikgewassen etc). Augustus is volgens mij wel een dazenmaand, dus let een beetje op de struikgewassen en eventuele slootjes - probeer die te mijden en kies wat opener paden of kleine paden met grote boomdichtheid.

Heel veel plezier alvast!

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:49

wat mij opvalt is dat mijn paard die altijd op de veluwe staat minder last heeft van dazen dan paarden die tijdelijk bij ons staan.
Alsof die lekkerde zijn ofzo? ik heb nu bijvoorbeel bijna geen last van vliegende vriendjes terwijl er andere zijn die tegen het dak aan zitten zo erg hebben ze het