paard wil wei niet uit, maar ook niet in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkex

paard wil wei niet uit, maar ook niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 10:52

ik heb een probleem, ik wordt er echt helemaal gek van ;(
mijn verzorgpony, opzich een schat van een beest, heeft besloten dat ze de wei niet meer in en uit wilt. je krijgt dr prima te pakken als je aan komt lopen in de wei, maar als je haar dan eenmaal heb loopt ze voor geen meter mee. als je heel lang wacht zet ze af en toe twee pasjes, maar zodra je in de buurt van het draadje komt zit er geen vooruit meer op, en soms weet ze zich los te trekken... zelfs met biks krijg ik haar de wei niet uit! :? en dat terwijl deze pony altijd álles voor eten doet!? niet dat ik voor ben om biks te gebruiken om je paard de wei uit te krijgen, maar als het écht niet lukt probeer ik het wel eens.
als ik dan mazzel heb zijn er mensen op stal die even kunnen helpen, want als er iemand helpt lukt het wel. ik baal hier heel erg van, want ik moet het gewoon alleen kunnen, en twee weken geleden ofzow ging dat ook nog gewoon. maar omdat ik niet de enige bijrijder ben weet ik niet wat er allemaal gebeurt kan zijn dat ze de wei niet meer uit wil.
als ik haar dan eenmaal heb en naar de bak ga lopen kom ik het volgende tegen; 2 draadjes op de grond voor de koeien. deze zijn ook zeer eng om over heen te lopen, en als ze daar eenmaal over heen is krijg je haar niet direct er weer overheen, daar moet echt tijd tussen zitten voordat ze er weer over heen gaat. ik weet ook niet hoe dit komt, maar dit had ze eerst ook nooit ;(
en als je dan lekker heb gereden of gelongeerd en je bent terug over de draadjes breng je haar naar de wei... tenminste, dat wil je. maar bij de wei aangekomen besluit ze een paar meter voor het draad om weer stil te gaan staan en niet vooruit te lopen. dan wacht ik met geduld totdat ze een paar stappen vooruit heeft gedaan zodat ik bij het draadje kan. deze doe ik dan vast open, en wacht weer met veel geduld totdat ze er door heen loopt (dit doet ze uiteindelijk wel, dit gaat beter dan de wei uit hoor, want dat gaat gewoon helemáál niet), en dan is er opeens niks meer aan de hand.
ik wordt hier echt knettergek van, en ik heb gewoon geen zin meer om mn pony uit de wei te halen omdat ik weet wat voor gezeik je dan weer hebt voordat je haar uit de wei hebt.
heeft iemand misschien tips of weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

Coony

Re: paard wil wei niet uit, maar ook niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:57

Hmm dat is raar.
Ik zou eens vragen aan de andere bijrijders of er misschien iets gebeurd is waardoor ze het nu eng vind ofzo?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:01

Heeft ze mischien een keer stroom gehad (of staat/ stond er per ongeluk stroom op de koeiedraadjes?)

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:07

stroom van de koeiendraadjes zou wel kunnen. bij de wei is er bij mij nooit iets met stroom gebeurt, maar helaas weet ik niet hoe het zit met de andere bijrijders ;(

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:13

Idd mss iets met electrische schok van draad, best aan andere bijrijders eens een keertje vragen, of zij er ook zulke problemen mee hebben ...
Ik heb een paardje gekend die overal achterwaarts doormoest, omdat hij anders een enorme sprong nam (ook door een of ander trauma, weet het niet precies meer)... Dus die moest achterwaarts de stal uit, achterwaarts de poort door etc ... misschien kan je dat is proberen, achterwaarts de draad door? Nuja niet de beste oplossing allertijden, maar misschien een kan dit een tussenoplossing bieden?

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 11:14

zal het achterwaarts eens een keer proberen ;)
ga er vandaag heen, dus zal kijken hoe dat gaat. laat het vanavond weten hoe het ging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:17

Grote kans dat de pony op stroomdraad heeft gestaan of op een andere manier bij de poort een stroomschok heeft gekregen.

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:17

als ze een opdonder heeft gehad is dat niet zo best!
maar misschien dat als je het regelmatig oefend met evt. andere mensen erbij..dat ie het dan minder eng vind!
en dat ie er vanzelf dan wel weer langs wil.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:24

ik heb echt precies hetzelfde met mijn paard,
k heb hem nu 2 jaar , al die 2 jaar loopt hij prima mee de wei uit , de laatste tijd bedenkt hij dat het veeeel leuker in de wei is , en hij laat zich idd prima pakken , dan loopt ie paar passen mee , dan stopt ie , loop ik zelf een paar passen naar achteren , en dan loopt ie weer mee , en zo de hele tijd door , tot ik bij het draad ben moet ie er eerst overnadenken of hij er wel langs wil ... soms sta ik er ook wel een half uur .
ik ben gewoon 1x flink boos geworden , toen liep die mee, de hele weg naar het draadje beloond , en toen liep hij ook braaf mee , sinds dien komt hij nu altijd vrolijk naar me toe , en loopt weer prima langs het draadje , en af en toe begint hij nog even weer uit te testen en bedenkt dat het heeel eng is , na 1 stapje belonen en hij loopt weer mee , bij mijn paard was ook de oorzaak dat ie een tik van het draad heeft gehad , nu helemaal opgelost! succes verder , en hoop dat je er iets aan hebt , k zou het iig proberen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:53

Ik zou toch geduld houden. Kijk naar z'n lichaamstaal, tot waar voelt ie zich echt op z'n gemak? Blijf daar staan, even laten verwerken en kijken of ie weer een stapje verder wilt.

Als je dit elke keer consequent volhoudt (dus niet snel het laatste stukje meetrekken omdat je er bijna bent, echt elk stapje moet ie zich op z'n gemak voelen) vindt ie het opgegeven moment waarschijnlijk niet zo eng meer omdat ie nu toch wel genoeg tijd heeft gehad om te verwerken wat er gebeurd is, wat eng is en niet etc.

Zou het uit de wei halen dan ook even als een onderdeel beschouwen en daarna niet teveel meer doen (beetje knuffelen en spelen kan, maar zou niet intensief gaan dressuren).

Succes ermee!

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:04

Dit geval had ik ook een jaar geleden met mijn pony. Dat komt denk ik door een stroomschok.
Mijn pony heeft ijzers, en werd toen door iemand uit de wei gehaald die even het draadje in het water legde. En toen kreeg mijn pony dus een harde tik. Toen durfde ze ook eeen maand lang niet meer uit + in de wei. Eerst is het heel erg. Maar op een gegeven moment neemt het af, die schrikkerigheid.

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:08

Vind hij het eng of wilt hij gewoon de wei niet uit omdat hij het zo leuk vind in de wei??
Succes!!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:12

ze vind het echt eng. maar ik weet inmiddels zo goed als zeker dat ze een schok heeft gehad. stond namelijk in het schrift het volgende (jaja, wij moeten in een schrift schrijven wat we doen :P ) 'ze schrok van het draad en steigerde tegen mn rug aan'. hier maak ik uit op dat ze dus een opdonder van dat draad heeft gehad.
ik probeer haar ook stapje voor stapje vooruit te krijgen op momenten dat ze zelf die stapjes zet. vandaag kon ik de hele wei met haar doorlopen, maar zodra ze door kreeg dat ik er uit wou en in de buurt van het draad kwam wou ze niet meer. ik kon wachten wat ik wou, ze zette geen stap vooruit. en ook niks hielp, dus toen heb ik maar een hele dikke knuffel gegeven en ben ik naar huis gegaan...
ik hoop dat ze weer een beetje vertrouwen krijgt in de draadjes, want het was tot nu toe nooit een probleem, en ik vind het voor haar zo sneu...

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:18

ik zou weer rustig met haat gaan oefenen,, leg stukken schrikdraad over haar heen zodat ze er weer aan gaat wennen dar het draad niets doet.
gewoon steeds een stapje verder door bijv een draadje aan de bak te maken die open te doen en daar een paar keer langs lopen dan het draad dicht bij haar gewoon flink oefenen en dit misschien met de andere bijrijder ook overleggen ?
en even in het schriftje schrijven dat ze uiterst voorzichtig moeten zijn :)

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:35

nien_whit schreef:
ze vind het echt eng. maar ik weet inmiddels zo goed als zeker dat ze een schok heeft gehad. stond namelijk in het schrift het volgende (jaja, wij moeten in een schrift schrijven wat we doen :P ) 'ze schrok van het draad en steigerde tegen mn rug aan'. hier maak ik uit op dat ze dus een opdonder van dat draad heeft gehad.
ik probeer haar ook stapje voor stapje vooruit te krijgen op momenten dat ze zelf die stapjes zet. vandaag kon ik de hele wei met haar doorlopen, maar zodra ze door kreeg dat ik er uit wou en in de buurt van het draad kwam wou ze niet meer. ik kon wachten wat ik wou, ze zette geen stap vooruit. en ook niks hielp, dus toen heb ik maar een hele dikke knuffel gegeven en ben ik naar huis gegaan...
ik hoop dat ze weer een beetje vertrouwen krijgt in de draadjes, want het was tot nu toe nooit een probleem, en ik vind het voor haar zo sneu...

Okee..
Ja als ze zo reageert denk ik dat ook!!
Ja heel erg zielig voor haar!
Maar succes ermee!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:38

was bij mijn ene pony ook zo
hij was waarschijnlijk bang geworden voor het draadje en we hebben hem gwn heel rustig weer geprobeert uit en in de wei te brengen en dan heel goed belonen
nu vind hij het nog steeds het hek een beetje eng maar loopt wel gwn mee

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:40

Snap het dan, er zit in haar ogen een heel eng monster in het draad :P

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 18:01

ja, ik snap ook best dat er in haar ogen een heel eng monster in het draad zit, dat zou ik namelijk ook denken 8-)
alleen nu proberen om haar van gedachten te laten veranderen
en ik heb vandaag heel erg beloond voor elke stap die ze dichterbij zette, ook al is ze de wei niet uit geweest en ook het draadje niet door :P

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:41

Goezo je bent op de goede weg :D

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:45

dit klinkt heel bekend...pcz hetzelfde probleem bij mijn paard. waarschijnelijk een keer stroom gehad, wil niet in en ben je dan toch net de draad voorbij zet ie een op rennen, panisch. wil je eruit dan staat ie aan de grond genagelt. onze oplossing> gewoon oefenen, andere paarden voor z n neus.en veel belonen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 00:14

Tip:
Bij beschadiging, draad over de grond of niet helemaal goed bevestigd, kan de draad gaan tikken (een lek in de stroom). Dat kan een zacht geluid zijn. maar paarden hebben een goed gehoor.
Dat maakt een paard vaak extra argwanend.
Als dat het geval is, zou ik dat gaan repareren/oplossen voordat je verder gaat oefenen..

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:45

Hoi,
Ik verzorg(de) Whitney ook,
En inderdaad wil ze ook bij mij noot meelopen.
Alleen lijkt het soms ook alsof ze gewoon nergens meer zin in heeft,
want ook als je haar pakt wil ze gewoon voor niet meelopen, en als ze dat wel doet , doet ze alles om weer weg te rennen,
met meestal nog het halstertouw aan haar halster, erg gevaarlijk dus, maar ze trekt je gewoon mee...
En eerder had ik hier ook nooit een probleem mee, liep ze gewoon mee en was ze erg lief, (hoewel ze soms nog steeds stilstond ;) )
Maar het is inderdaad erg vervelend, maar als ze zo boos is ook niet erg veilig..
Misschien is het ook omdat ze haar beste vriendin Supprise mist , die echt al heel lang weg is , want daarvoor wouden ze alleen maar bij elkaar zijn en was ze een stuk vrolijker...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:06

Klinkt idd als niet meer willen/durven door de stroomdraad. Om dit weer goed te krijgen moet je heeeeeeeel veel geduld hebben, en ruim de tijd nemen om hem uit de wei te halen en weer teug te zetten. Ik heb zo zelf ook onbewust mijn toenmalige bijrijdpony doodsbang gemaakt, door de stroomdraad niet goed weg te hangen bij het naar de wei brengen kreeg hij via mij een optater. Hij was al geen fan van het stroomdraad maar daarna durfde hij er niet meer bij in de buurt te komen. Ik heb hem een tijdje met hulp van een 2e persoon die er achter liep met een zweepje in en en uit het land moeten laten. Ik stelde hem met mijn stem gerust, en de ander kon zo nodig de zweep tegen zijn kont aanleggen (niet slaan!). Als hij er voorbij was flink belonen. Dit hielp goed, na een week of drie kon ik hem weer zelf in en uit het land laten. Zorg wel dat iedereen die met haar werkt dezelfde aanpak volgt, anders heeft het geen zin.

En check idd of er geen lek in de stroom zit anders kan de pony zeker als het nat is via de grond schokjes krijgen.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:57

de paarden zijn nu van wei verplaatst (ze hebben gelukkig weer gras :D ), maar nu is het probleem wel over, want daar moet ze door 2 hekken, en niet door draadjes, en die zijn gelukkig níet eng. :o

marsmallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:25

misschien heeft ze een keer een schok gehad?