paard kan moeilijk alleen blijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard kan moeilijk alleen blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 23:41

als ik met mn jaarling ga wandelen moet mn 5 jarig fries alleen achter blijven. hij staat dan op de wei.
het maakt niet uit of ik hem eten geef hooi geef gras bijgeef of wat dan ook. zodra ik net 5 min weg ben geweest en terug kom is hij van top tot teen helemaal bezweet. met mn pony en hem heb ik hetzelfde probleem gehad. daarmee al bezig geweest heel even weg te gaan (om hoekje te gaan staan) en weerterug en ga zo maar door.maar niks lukt om hem fatsoenlijk rustig te laten blijven. meestal nam ik ze dan ook allebei mee.

doe ik het andersom dus neem hem mee en de jaarling laat ik achter gaat het perfect. hij gaat gewoon mee. wil niet meteen omdraaien en terug. vind het wel goed. jaarling ook tenzei ze ons hoort terug komen dan hinnikt ze wel even. maar mn fries blijft hinniken en rennen.

wie heeft er nog een goede tip zodat ik straks ook met een gerust hart met mn jaarling weg kan.

Palmera

Re: paard kan moeilijk alleen blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:20

Dat is een kwestie van wennen. Neem de jaarling gewoon regelmatig mee, de fries zal er echt vanzelf aan wennen. Uiteraard moet je met dit drukke gedrag wel jezelf ervan verzekeren dat de weide/paddock gewoon een veilige afrastering heeft.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:26

als ik mag zeggen het wend bij mij niet.
en bij word het erger , als ik de fries weghaal springt of beukt mijndes gewoon door het draad in ook al zit er stroom op .

sommige dagen is het beter dan anders, en straffen niet doen , het word alleen maar erger

maar dit is mijn ervaring ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 00:35

ik ben met die van mij nu ook al ruim 3 jaar ermee bezig. tot nu toe totaal geen verbetering hij blijft tot nu toe wel binnen het draad. daar heeft hij veel respect voor maar ben bang dat hij er een keer doorheen gaat vliegen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:45

en daar ben ik nou ook zo bang voor , mijndes is nu al 20 keer door het draad gevlogen en heb nog steeds geluk , draden vliegen er direct af :)

ze is me laatst in het mais veld er naast gesprongen .. ik ben me dood geschrokken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 09:57

ik heb overal lint hangen had hiervoor ook een uitbreker op stal erbij staan die vloog elke dag wel erdoor heen. en heeft nooit schade gehad. gevaarlijkste is gaat hij net door de verkeerde loopt hij zo de weg op. 1ne kant staat wel een poort die dicht is. maar langs andere kant van het huis kan hij zo weg. en daar mag niks van een hek gezet worden

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:03

ik vind even heel goed na te denken

zou je niet iemand bij hem/haar kunne laten borstelen bijv dat ze afgeleid is
of er een shetje ofzo bij te zetten zodat die niet helemaal alleen staat het is en blijft een kudde dier
Laatst bijgewerkt door Aprils_joke op 20-07-09 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:04

hier hebben die van mij ook last van, de een meer als de ander.
mijn oplossing is een 3e paard/pony erbij....
tja, ze zullen er vast aan wennen, maar ik wil ze die stress niet aandoen....
eerst twijfelde ik of een 3e paard wel zou werken, maar ze zijn nu uit "logeren" geweest en het blijkt toch dat dan het probleem is opgelost.

door de draden gaan zullen ze bij mij niet zo gauw doen, het is al een bunkertje omdat 1 graag uitbreekt...
maar ik vind het gewoon lekker dat ik onbezorgt weg kan gaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:28

stel dat ik er 1 bijneem bijv een schetje en ik ga straks met jaarling en fries tegelijk weg zit ik weer met hetzelfde probleem.
daarbij heb ik net de jaarling nieuw en vrees da pa en ma het niet leuk gaan vinden als ik er nog 1 bijwil

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:34

Dit zit ben ik bang toch een beetje "in de aard van het beestje".
Ik heb hier zelf op het moment ook een bijloper voor mijn Friese merrie te logeren. Och man wat kan die toch een drukte maken als ik de fries er bij weg haal!! De eerste paar keren was ik op drie meter afstand aan de andere kant van het draad met de fries aan het werk en het leek alsof de wereld te klein was, het gebrul en geren waren niet van de lucht. Ik heb gewoon stoicijns volgehouden en ga nu ook af en toe naar de bak van buurman 500 meter verderop. Nu na een week of vijf wordt het wel beter maar het gaat nooit weer helemaal over bij die merrie denk ik.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:37

Ook mijn merrie heeft hier last van. Er eentje bij nemen was bij mij geen oplossing. Ze wou toen niet meer alleen van huis af. Nu staat ze zich gewoon in de stal erg druk te maken en dat moet dan maar. Maar ik denk dat je er niet zoveel aan kunt doen. Enne wennen doet het niet.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:01

die van mij word meestal ook helemaal gek. het is nu minder. wat je er aan kan doen? weet ik niet

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:07

Onze merrie van 19 jaar heeft het nog altijd! We zetten onze "achterblijver" altijd op stal, of het nu deze is of de andere. Dan zijn we zeker dat ze geen ongelukken begaan. Ons oudje is wel de ergste: als we thuiskomen is ze drijfnat, haar stal is één opengelopen mesthoop, en als we met haar alleen de baan op gaan, dan wil ze gewoon het liefste omdraaien en heel hard naar huis rennen. Ze zit ook de ganse weg te brullen, en als ze "de stal ruikt", gaat de turbo erop. Het is de aard van het beestje denk ik, sommige paarden zullen het er altijd moeilijk mee hebben, wat je ook probeert.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:10

1 van mijn pony's is dan ook erg onrustig als zn beste maatjes weg zijn, dit went niet, hij blijft wel achter de draad omdat hij er niet onderdoor, overheen of erdoorheen durft te gaan. Ik laat hem dan gewoon staan, (als ik hem niet mee kan nemen) en hij vind dan vanzelf zijn rust weer wel..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 23:37

het stomme is dat ik hem met gemak mee kan nemen de weg op/op wedstrijd. zelfs als ik op buitenrit ben of terugkom van de bak loopt hij vaak gewoon voorbij de oprijlaan. hij brult niet trekt niet terug hlemaal niks. alleen als hij alleen moet thuisblijven is het gewoon een ramp

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:02

De mijne heeft dit ook, maar niet met een maatje ofzo, hij wordt gewoon helemaal gek als hij geen enkel ander paard kan zien of horen..