op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 22:18

Over 3 weken verhuisd mijn pony. Ze is ooit wel op de trailer geweest, maar dat is 7 jaar geleden. Oude eigenaresse vertelde dat ze er niet zo makkelijk op ging.
Nu kunnen we natuurlijk de auto met trailer het land oprijden, en haar vanaf daar erin zetten. Anders moet het aan de weg. Vind dit niet fijn omdat er auto,s rijden.
Maar is het laden in een wei wel handig? Wat zouden jullie doen?

Zijn er nog goede tips om het laden makkelijker te maken? Want ik heb dus geen idee hoe het zal verlopen!

blue_kim

Re: op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 01:54

je kan het vanaf de wei doen, maar dan zou ik wel goed kijken of het land niet te nat is dat je vast komt te staan.

om het makkelijker te maken.... de rust bewaren. hoe dan ook, niet boos worden e.d. in ieder geval zorgen dat je er goed recht voor staat en er duidelijk en zelfverzekerd op aflopen. bij twijfel van jou kant gaat het geheid mis want dat merkt je paard. lukt het niet, gewoon weer opnieuw proberen.
als het nou echt niet gaat kan je altijd een longeerlijn aan je trailer vastmaken en die achter je paard langsdoen. dan met lichte druk. maar als ze heel erg op je lijn gaat hangen deze rustig laten vieren. en zodra ze een stap richting/of in trailer doet goed belonen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:41

De weide op rijden zou ik zelf niet zo snel doen. Dan zou ik de trailer eerder in de dam van de weide zetten. Zo is er gelijk weinig ruimte naast de trailer om eventueel langs te schieten.

Verder sluit ik me bij bovenstaande reactie aan, zelf de rust bewaren en zeker erop af lopen. Je kan eventueel als ze erin staat wat biks als beloning geven.

Verder moet je haar goed vastzetten, wij doen paarden die nog niet vaak geladen zijn aan beide kanten van het halster vast met "trailerkettingen" en dan met het gewone touw aan de voorstang.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:38

Goed vastzetten doe ik zeker! Zie al die enge dingen wat er kan gebeuren al voor me!
Dus beter de trailer voor het weiland houden? Het probleem is dan wel dat er geen ruimte is om te draaien met auto en trailer. Daar moet de auto wel voor in het weiland.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:37

je kan de trailer in het land draaien en dan door de opening terug rijden zeg maar en dan stoppen als de trailer precies in de opening staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:40

Dat de oude eigenaresse het zegt hoeft nog altijd niet te betekenen dat je paard dit nog altijd zal doen. Ik ken ook een paardje waarvan echt horror verhalen rondgingen zodra hij een trailer zou zien. Toen zijn zijn baasje en ik gaan oefenen en dat ging prima. Na een paar weken oefenen loopt hij er nu zo in en uit :+ En daarnaast was zijn eerste reactie in het begin lang niet zo heftig zoals men zei.

Dus wat ik je zou aanraden is oefenen, zorg ervoor dat je een trailer tot je beschikking hebt en zet haar er iedere dag even in. Dat zal in het begin niet soepel gaan maar met tijd en geduld kom je er wel hoor :) Maar als ze er iedere dag met jou in staat een paar minuten (geef haar dan wat hooi of wortels) dan merkt ze dat er niets aan de hand is. Het is alsnog beter om te oefenen dan op de dag zelf ineens het land in te rijden, pony erin te zetten en te gaan rijden zodat alles in 1 keer op haar af komt. Dan kan je voor de volgende keer met zeer veel zekerheid zeggen dat ze er echt niet meer in gaat.

Janou18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:11

Het is misschien ook een goed idee om de trailer waarin je je pony gaat verhuizen nu al in de wei te zetten. De eerste paar dagen met de klep dicht en dan misschien eens een paar dagen met de klep open. (denk wel aan een stuk touw zodat je pony niet naar binnen kan lopen en vast komt te zitten) zo kan je pony goed aan de trailer wennen en zal hij vertrouwder worden voor je pony. Ik wens je in ieder geval veel succes! ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 23:32

Helaas is oefenen, of de trailer op de wei zetten geen optie. Ik mag de trailer lenen op de dag dat ze verhuisd word. De eigenaar van de trailer rijd ons ook! Dus erg aardig allemaal. Maar hij heeft zelf ook 2 paarden, die hij ook wel eens meeneemt.

Mijn pony is ook altijd wat bedenkelijk met de stal in gaan, maar na wat aandringen loopt ze altijd zo mee. Ik hoop dat het op de trailer ook zo gaat. Maar wat ze de eerste 12 jaar van haar leven heeft gedaan weet ik niet. Ik weet dus ook niet van eventuele slechte ervaringen. We moeten echt op de dag zelf zien hoe ze reageerd. Er gaat een vriendin mee, dus we zijn al met 4 man, dus we hebben mensen genoeg om te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:22

Nell_ schreef:
Helaas is oefenen, of de trailer op de wei zetten geen optie. Ik mag de trailer lenen op de dag dat ze verhuisd word. De eigenaar van de trailer rijd ons ook! Dus erg aardig allemaal. Maar hij heeft zelf ook 2 paarden, die hij ook wel eens meeneemt.

Mijn pony is ook altijd wat bedenkelijk met de stal in gaan, maar na wat aandringen loopt ze altijd zo mee. Ik hoop dat het op de trailer ook zo gaat. Maar wat ze de eerste 12 jaar van haar leven heeft gedaan weet ik niet. Ik weet dus ook niet van eventuele slechte ervaringen. We moeten echt op de dag zelf zien hoe ze reageerd. Er gaat een vriendin mee, dus we zijn al met 4 man, dus we hebben mensen genoeg om te helpen.

Dan kan ik je alleen aanraden in alle vroegte te gaan en alle geduld van de wereld te hebben. Een laadklep oplopen is veel enger dan een stal binnengaan, dus als ze daarbij al haar bedenkingen heeft zal ze ook de trailer niet zomaar accepteren waarschijnlijk. Neem gewoon alle tijd ervoor en verlies vooral niet je geduld, ook al duurt het erg lang. Met hoeveel man je bent maakt niets uit, een paard de trailer in duwen/trekken is nooit een goed plan. Het gaat erom dat je de tijd neemt en dat je paard op een eerlijke manier de trailer in gaat. Neem lekker veel voer of snacks mee om haar over te halen en zaagsel/stro om op de laadklep te leggen. Wel zou ik een longeerlijn meenemen als steun tegen d'r kont, dan loopt ze minder snel achterwaarts de laadklep af en heeft ze een soort van 'steuntje' wat haar erbij kan helpen. Maar trek haar niet met alle macht die trailer in met die lijn :=