wedstrijdt B1 al perfect aan de teugel lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quartusje

wedstrijdt B1 al perfect aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:35

Moet een paard voor een wedstrijdt B1 al perfect onderin lopen of is dat nog niet zo belangrijk men zij mij dat vooral de overgangen en de gehoorzaamheid van het paard belangrijk waren is dat zo en wat zijn volgens jullie de belangrijkste punten waar de jury op let want mijn paard loopt nog niet perfect onderin maar zijn overgangen zijn wel netjes dusjaa.... ;)

thanx elise

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:36

Er is geen B1, het is gewoon B. Vanaf het L krijg je pas de aanduiding 1 of 2.
In het proevenboekje staat beschreven hoe je paard moet lopen en dat moet ook in de B al nagevelijk zijn.
Verder zorgen dat je nette wendingen rijd en je figuren netjes afwerkt.

Overigens is het wel prettiger lezen als je je zinnen niet achterelkaar door typt, maar punten, komma's en hoofdletters gebruikt.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:40

ah ok merci nog mensen...

wake_up

Re: wedstrijdt B1 al perfect aan de teugel lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:47

In België heb je toch wel B1? of daar ook niet?

Het belangrijkste in de B is toch netjes rijden, dan kom je een heel eind. Maar nageeflijkheid hoort tot de basis van de dressuur, dus ja, eigenlijk zou je dat dan wel moeten kunnen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:47

En, niet gemeen bedoeld, maar sinds wanneer is wedstrijd een werkwoord? Ik wedstrijd, jij wedstrijdt?

Ook in de B moet je paard nageeflijk zijn ja. Bij de pony's doen ze daar vaak niet al te moeilijk over in de B. Als de rest van de proef echt enorm netjes is, kan je gewoon een winstpunt halen. Vorige keer op wedstrijd zag ik bij de pony's 3 combinaties die lekker nageeflijk reden, maar de enige combinatie die dat niet deed, was eerste geworden. Die had verder gewoon een nette proef neergezet.

Maar bij de paarden zijn ze daar echt wel strenger in. Sowieso moet je paard aan de eerste 3 voorwaarden van het skala der ausbildung voldoen, in de B en L: Takt, lossigheid en aanleuning. :j

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:50

@myukii oeps ' wedtsrijdt' haha :D maargoed wat bedoel je met lossigheid en takt

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:56

of weet iemand anders wat ze ermee bedoelt?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:57

Lossigheid als in: Het paard beweegt los door zijn hele lijf, kan buiging en stelling aannemen, etc.

Takt als in: De gangen zijn gereden zoals ze horen. Regelmatig en met de juiste takt, ik kan het niet op een andere manier zeggen.. :P

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:58

dat hij niet steeds aan de teugels hangt, en op eigen benen loopt, takt dat is toch soort van aanleuning ofzo?

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 17:59

ah ok nu snap ik t.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:04

Takt is de regelmaat van de gang, dus dat de passen even groot zijn. Ik kan het niet echt goed uitleggen eigenlijk.. :=

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:10

ok nog iemand...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:50

Je topic omhoog schoppen is niet nodig ;) Beetje geduld hebben ;)

De vragen die je nu hebt kun je beter aan je instructeur stellen. Die kan je hierbij het beste helpen. En die zou ook moeten weten of je paard al fijn genoeg loopt om op wedstrijd te gaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:19

Elise, ik denk wel dat het aangeraden is om je aanleuning voor elkaar te hebben voor je LRV gaat starten. Echt niet elk paard loopt strak in de aanleuning maar goed, je wil er wel iets zinnigs komen doen toch? ;) Voor promotie moet je toch een beetje bovenin de uitslagen kunnen rijden :)

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:21

Hm ik bedoel het niet l*llig, maar krijg je ook les?
Dan kan je instructeur je het allemaal goed uitleggen, want het lijkt me zowieso niet verstandig om op concour te gaan terwijl je er niets van weet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:26

Als je al deze basiskennis al niet hebt (aanleuning, takt, scala) dan zou ik nog niet aan wedstrijden beginnen. In ieder geval niet als je een beetje leuke punten wil scoren.

Ik zou eerst eens een paar maanden goed les nemen.

kyliie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:06

Bij B gaat het er meer om dat je je paard goed kan besturen en kan stappen/draven/galloperen... Bij L1 komen er meer oefeningen bij waarbij je moet kunnen inbuigen...

Klarisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:16

Je paard moet wel nageeflijk zijn.. je aanleuning moet redelijk voor elkaar zijn in de B. Hier zijn ze best wel streng op. Je paard moet lekker over de rug heen lopen en laten zien dat je paard lekker los is. Lekker ontspannen en een goede aanleuning zijn belangrijke punten in de B.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:59

kyliie schreef:
Bij B gaat het er meer om dat je je paard goed kan besturen en kan stappen/draven/galloperen... Bij L1 komen er meer oefeningen bij waarbij je moet kunnen inbuigen...

:? Ik denk even na maar ik weet alleen de volte 15 meter in draf, verder komt er toch niks bij wat met buigen te maken heeft?