Trailerladen, verschikkelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Trailerladen, verschikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:51

Ik weet dat hier als veel topics over zijn, maar dit is toch wel heel erg..

Ik heb sinds ongeveer 3 jaar een hele leuke pony. :) Ze is altijd superleuk, lief en zou nooit iets doen van trappen oid. Als ze iets niet leuk vind gaat ze alleen steigeren (bij de dierenarts, wormenkuren..) en dus bij trailerladen. Als veulen is ze een keer van de trailer afgevallen (geen idee hoe) en nou is ze echt bang.

Wij zijn hier ondertussen als uren mee bezig geweest. We hebben petra van 2moons erbij gehad, dankzij haar loopt ze de trailer op (maar zij heeft er ook zoveel moeite voor moeten doen). Nou hebben we dit rustig opgebouwd en zijn we al verschillende keren weggeweest. Je zou denken dat ze er dan ondertussen aan zou moeten gaan wennen. Nou niet dus..
gister weer de eerste wedstrijd. De heenweg ging helemaal super. Toen moesten we weer naar huis..
zomaar uit het niets begon ze weer te steigeren. Ze bleef maar doorgaan. Op zo'n moment valt ze liever achterover of verwond ze zichzelf dan dat ze de trailer ingaat. Naast de trailer hebben we 2 touwen als een soort 'brug' (we kruisen ze niet achterlangs ofzo). Ze wou dus echt niet meer. Uitiendelijk toen we het echt niet meer wisten hebben we de trailer in het stalgebouw gezet dat ze gelijk vanuit de stal van donker naar licht erin zou kunnen lopen. Die stal had best lage planken aan het dak, en ze steigerde natuurlijk weer.. Knalde ze daar met haar hoofd tegenaan. En daarna ging ze nog verder naar achter en weer verder steigeren. Het maakte haar ook echt niet uit dat ze haar hoofd gestoten had.

Nouja, wij vonden het te gevaarlijk worden en uiteindelijk heb ik haar teruggereden (drukke wegen, anderhalf uur gelopen). Nu is het zo dat als we thuis op stal gaan oefenen, dan krijgen we er op een gegeven moment na een paar uur oefenen wel weer in (dat weet ik wel zeker). Dan gaat alles goed en doet ze helemaal niet moeilijk meer. Maar dan is het na een tijdje zomaar uit het niet dus weer helemaal mis. Dan gaat ze gewoon echt niet meer. Bij ons op stal kunnen we er dan wel rustig 3 uur mee bezig zijn, maar dit wordt uiteindelijk heel vervelend als het zo door blijft gaan. Ik weet nu ook echt niet meer wat we verder kunnen doen. Rustig blijven werkt het beste, als je boos wordt wordt zij ook alleen maar vervelender (voor zover dat nog kan).

Als ze eenmaal in de trailer staat is ze rustig, wij rijden ook rustig en we gaan toch altijd dingen doen met de trailer die ze leuk vind (naar het bos, wedstrijden). Ik blijf haar altijd goed belonen als ze erop loopt. Maar ik wordt er nou toch wel gek van dat het zo door blijft gaan. Ik kan zo nooit lekker naar het bos of wedstrijden rijden. Straks heb ik altijd zoiets van; gaat ze nou maar de trailer op.

Wat zou ik verder kunnen doen als ze er echt niet op gaat? :)

pantarhei

Re: Trailerladen, verschikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:06

ik zou Balingehof eens vragen om haar te trainen of terug naar 2moons

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:10

Maar zij zou dan 1 keer komen, dan loopt ze er op stal weer in..
als we zelf weer helemaal bij het begin beginnen lukt dat ons zelf ook wel.
Het gaat er vooral om op andere plekken en dan doet ze het nog de ene keer wel en de andere keer uit het niets helemaal niet meer..
We doen het nu nog wel steeds op de manier van 2moons, dat werkt nog wel het beste :) maar dus niet altijd

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:15

mijn paardje wilde op een gegeven moment ook niet meer op de trailer, als ze er eenmaal in staat is ze ook gewoon rustig

wij laden haar met een longeerlijn, na veel oefenen met 2
in het begin er wel kruislings achterlangst, en haar hoofd laag houden met eventueel wat brokjes oid, dat ze haar hoofd niet stoot
nu zijn we zover dat als ze de lijn ziet dat ze rustig de trailer op loopt:)

ook heb ik weleens een stuk gelezen van iemand ( niet 2moons) die de trailer weg zet en oefent tot het paard er zo aan gewent is dat ze er bijna vanzelf inlopen, geen idee of dit werkt

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:21

Ik denk dat je voordat je gaat rijden met de trailer net zolang moet oefenen totdat ze er zo oploopt zonder problemen,want volgens mij heb je dat punt nog niet bereikt,je hebt het er nu over dat als je rustig gaat oefenen ,je haar na een paar uur wel erin hebt. Maar weet niet zeker of je als je heel vaak oefent ze er wel zo inloopt?
Het is echt belangrijk dat je paard geen spanning heeft wanneer jullie gaan rijden,en zich op haar gemakt voelt.

Hoe komt ze altijd de trailer uit na een rit? Rustig,gehaast,bezweet,beetje van slag,of wel op haar gemak ?

Ik zou er echt even weken in dit geval voor gaan uittrekken,een paar keer per week gaan oefenen (je moet het ook niet overdrijven)
Proberen te gaan voeren in je trailer,maak het leuk voor je paard,net zolang oefenen totdat ze er echt zo oploopt,zonder twijfel en met vertrouwen,wanneer je dat punt bereikt hebt,het rijden met de trailer ook rustig opbouwen,zodat ze daar ook weer vertrouwen in kan krijgen,dit gaat heel veel tijd kosten,en ik weet niet of je dat hebt natuurlijk,maar denk dat dat wel het beste is.

Rij de eerste keer ergens in de buurt naartoe (kort ritje) haal haar eruit,beloon haar,ga even daar grazen op een veldje,en de trailer weer in en naar huis. (hou het kort zodat je in noodgeval naar huis kan lopen,en zodat het voor haar ook heel kort is,wat hopelijk een goede ervaring oplevert )
Mocht dit goed gaan,dan kan je dat rustig opbouwen met steeds langere ritjes.

Wanneer je naar huis gaat vanaf een wedstrijd,zorg dat de trailer dan op een rustige plek staat waar niet al teveel paarden langslopen zodat er rust is voor je paard en hij niet teveel word afgeleid door andere paarden/teveel mensen/geluiden.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:29

@Jacky91, wij doen het met 2 longeerlijnen als een soort brug, kruisen werkt absoluut niet.. dan laat ze zich eerder achterover vallen bij het steigeren.

@cocochanel, we hadden haar zover dat we haar echt elke week haar alleen op stal in de trailer zette zonder te rijden en dan liep ze ook helemaal rustig in. Klep en deurtje dicht. Dan stond ze nog helemaal rustig, dan weer rustig uitladen. Ik weet zeker dat we niet te vroeg zijn gaan rijden. We hebben hier zoveel tijd aan besteed.
Ze komt niet bezweet uit de trailer, wel staat ze te trillen als we haar eruit halen. Op ander terrein als ze eruit komt wil ze vooral veel rondkijken en alles zien, maar ik vind haar dan toch wel heel rustig.

We hebben ook vaak alleen rondjes gereden en dan weer terug naar stal en op plaatsen in de buurt van onze stal uitgeladen. Dat ging toen ook allemaal goed. Echt uit het niets wil ze nu niet meer.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:24

Je mag ook naar ons toe komen, dan helpen we je hier een middag, plus we kunnen op diverse vreemde plekken in de omgeving laden.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 16:02

Friesland is alleen wel een beetje heel ver :P

Vandaag wel gelijk weer geoefend.. en ze liep er zo in. Helemaal rustig en zonder te steigeren.
In de trailer stond ze ook echt alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat ze erin stond :Y)

Ik denk dat er zoieso op een ander terrein ook meer druk bij is, want dan moet ze daar natuurlijk weg.
Maarja, soms lukt het wel op andere terrein en soms helemaal niet.
Er is ook geen tussenweg, of ze gaat gewoon of ze gaat echt niet..

cindybijl

Re: Trailerladen, verschikkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:12

ik denk dat het probleem voornamelijk bij jou ligt.
Ik wil je net aanvallen, maar je schrijft dat je vandaag hebt geoefend en ze er zo inliep. Vandaag heb je er dus de tijd voor genomen en dan is jou houding daar ook naar.
Op wedstrijd wil je graag naar huis, en je schrijft het zelf al je hebt zoiets van gaat ze nou maar de trailer op. Dat voelt ze.

Probeer eens op een dag dat je de tijd hebt, haar in te laden en ergens op een terrein van iemand anders uitladen en weer opladen. Kijken of ze dat pikt.
Mag ik je ook een tip geven wbt belonen?
Probeer zo rustig mogelijk te zijn als ze in de traile staat, en probeer alleen te belonen door heel rustig langs dr hals te wrijven en niks zeggen. Hoe gekker jij doet (lees: uitbundig belonen) hoe meer je het voor haar bevestig dat de trailer ook eng is, want vrouwtje doet ook anders als je erin staat ;)
succes!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:28

Het kan idd wel aan mij liggen, maar ik denk eerder aan de omgeving..
Het was bij die wedstrijd ook wel druk en er gebeurde van alles om haar heen
De laatste paar keer was ik naar het bos geweest met haar, daar is het rustiger om in te laden
Maarja, toch moet ze het ook op drukkere plaatsen kunnen.
Bij mij op stal rijden ook vaak tractors en er was veel lawaai, dan loopt ze er ook in, maar dit kent ze dan ook allemaal wel..

Ik beloon gewoon rustig ;) dat gaat altijd wel goed.. als ze in haar hoofd heeft zitten dat ze erin gaat is er ook niks meer aan de hand