schuren door halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

weikiki

schuren door halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 01:18

hoi allemaal,

wij hebben sinds 3weken een hafflinger, deze stond altijd buiten zonder halster in de wei...,waar ze u staat is het verplicht een halster
aan te hebben in de wei...dat is ze dus niet gewent en gaat ze schuren,ze heeft al 2 flinke schuurwondjes onder haar kin,nu is het halster af tijdelijk,iemand tips?

Loveforever

Re: schuren door halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:22

wat voor halster is het, gewoon een simpelle, of zacht onderlegd

misshien kan je bontjes proberen, mocht ze nog blijven schuren
is misschien een nekband een idee?

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 01:27

had eerst een leren ,daarna een zachte.....,nekband hb ik nog niet geprobeert,baal ervan....ben sowieso geen voorstander van halster aan in de wei.....

Paula147

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:32

Probeer een Scapa halster o.i.d. dan bedoel ik de zachte. Deze schuren niet makkelijk (ten minste niet in mijn ervaring). Halster bontjes zijn ook een goed idee.
Ik weet dat halsters snel schuren bij sommige paarden maar het is verstandig van de eigenaar (van het weiland) om het te verplichten i.v.m. uitbreken.
Wij verplichetn ook een halster in de wei als het om paarden van andere mensen gaat maar dat hoeft bij ons alleen de eerste 2 daagjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 07:09

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:51

Ik vind een halster verplichten bij weidegang helemaal niet verstandig. Bij een goede afrastering is het risico op verwondingen door het halster groter dan het uitbreken op het land.
De eerste dagen bij het inscharen van een nieuw paard kan ik me voorstellen dat het makkelijker is dat het nieuwe paard een halster draagt, maar in een normale kudde is het grote onzin en alleen maar gevaarlijk.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:53

Caira schreef:
Andere stal zoeken, een eigenaar die de pensionklanten verplicht een paard een halster om laat houden is iemand die niet het welzijn van de paarden op de 1e plaats zet.

[HAR] Halster aan in de wei ? Levensgevaarlijk.

Wat is dat nu weer voor commentaar. Hier hebben de paarden ook bijna allemaal een halster om.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:19

[quote="Caira"]Andere stal zoeken, een eigenaar die de pensionklanten verplicht een paard een halster om laat houden is iemand die niet het welzijn van de paarden op de 1e plaats zet.

Als er iets gebeurd waardoor de paarden snel allemaal weg moeten kunnen, kunnen ze beter een halster omhebben.

Misschien dat een touwhalster een idee is? Dat is wat minder zwaar en je hebt geen randjes (touw is rond), misschien dat ie het dan niet meer weel afschuren?:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:43

Touwhalster zéker niet doen, dat touw is erop gemaakt om niet stuk te gaan en is veel steviger dan een gewoon halster.

Je hebt van die speciale veiligheidshalsters; die gaan los als een paard blijft hangen, en zijn volgens mij ook erg zacht onderlegd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:46

DaniBanani schreef:
Touwhalster zéker niet doen, dat touw is erop gemaakt om niet stuk te gaan en is veel steviger dan een gewoon halster.

Je hebt van die speciale veiligheidshalsters; die gaan los als een paard blijft hangen, en zijn volgens mij ook erg zacht onderlegd.

Het probleem was dat ie het halster niet lekker vind zitten en daardoor gaat schuren, niet dat ie het halster kapottrekt door te gaan hangen;) Als een paard een touwhalster minder irritant vind zitten, wilt ie misschien niet meer schuren.

Weet je ook waarom het verplicht is om een halster om te doen? (bij ons was het ook soort van zo, maar mijn paardje loopt zo braaf mee dat ik er bij haar onderuit gekomen ben)

weikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 11:37

iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken! kiki staat ondertussen al een tijdje zonder halster om de wondjes te laten helen,en ik heb inderdaad zon touwtjes halster gehaald(nog niet gebruikt) maar heb ook die speciale halsters gezien met klittenband,ik wacht het nog ff af,zolang er niks gezegd wordt heb ik zelf het liefst geen halster......

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:18

ik zou ze misschien wat aan het idee laten wennen, bv in het begin maar een paar uur en zo opbouwen
anders zou ik misschien wat wol of een touwenhalster aanraden

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:59

Een touwhalster is totaal ongeschikt als "weide halster".
Je paard kan altijd ergens aan vast blijven hangen en zo'n halster gaat zeker niet stuk.