2e hands zadel: na 6 mnd boom helemaal kapot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ibelia14

2e hands zadel: na 6 mnd boom helemaal kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:05

6 maanden geleden heb ik bij een zadelmaker een 2ehands Kadet dessuur gekocht.
2 weken geleden liep mijn paard ineens niet goed (vanuit haar schouder helemaal stijf). 3 dagen later bokte ze op stal nadat ik haar had opgezadeld. Ik ben er toch opgegaan om te kijken hoe ze liep: lange teugel, hoofd omhoog, oren naar achteren en ze drukte haar hele rug weg bij voorwaarts rijden.
Uiteraard ben ik er zsm af gegaan en heb ik de zadelmaker gebeld. Vandaag liet hij mij weten dat het houten gedeelte van de boom meerdere breuken vertoont, in het stalen gedeelte zit een beginnende breuk. Hij raadde mij ook aan om niets meer aan het zadel te doen.
Hij zei dat er op een 2ehands zadel geen garantie zit. Kan ik begrijpen bij een niet al te duur zadel, maar ik heb het zadel speciaal bij hem - een zadelmaker - gekocht en ik ben erg geschrokken van het feit dat binnen een half jaar de boom helemaal kapot is (en niet zo'n klein beetje ook).
Gelukkig kan ik een bijna nieuw Wintec-zadel overnemen; hier laat ik morgen de juiste boom inzetten bij een andere zadelmaker (ik wil geen gedoe meer met zadels of de rug van mn paard).
Wat vinden jullie; heeft hij gelijk dat hij totaal geen garantie biedt (is het normaal dat het zadel zo kapot is na een korte tijd) of kan ik hem toch om iets vragen (helft bedrag oid)?
Alvast heel erg bedankt!
Groeten Anne

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:09

Opzich heb jij gevoelsmatig helemaal gelijk imo :j
Maar ik snap ook heel erg goed dat iemand geen garantie geeft op een 2dehands zadel :j Het is erg lastig, maar de zadelmaker en jij kunnen niks doen om het minder "pijnlijk" te maken :n
Jij kan hem niet bewijzen dat jij niks raars met het zadel hebt gedaan in dat 1/2 jaar en hij kan jou niet bewijzen dat de boom nog 100% goed was toen je het zadel kocht.... :n
Lastige situatie dus... :(:)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:11

Aangezien er een half jaar niets gebeurd is, geef ik je weinig kans.
een half jaar geen probleem maakt namelijk aannemelijk dat hij je een deugdelijk zadel heeft verkocht. Je kunt hem echt niks maken.

Anderzijds zou je een poging bij de zadelfabrikant kunnen doen, afhankelijk van hoe oud het zadel is. Sommige merken geven nl. erg lang garantie op de boom.

*edit; ik zie dat een kadet een goedkoop zadel is. Ik zou er dus niet teveel van verwachten. Ik denk een geval van pech dus.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-07-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Re: 2e hands zadel: na 6 mnd boom helemaal kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:18

Ik denk niet dat een Kadet-zadel erg lang garantie geeft. Het zijn goedkope zadels. Die kwalitatief niet echt best zijn.
Geen garantie op een 2de hands zadel is logisch. Op bijna alles wat 2de hands is vervalt de garantie.
Ik zou maar gewoon de Wintec overkopen en het kadet-zadel in de container gooien.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:50

2de hands zadels leveren de meeste zadelmakers 2 weken garantie op daarna houdt het vaak ook op.

En verder ben ik bang dat je pecht hebt, kadet staat nu eenmaal niet bekend om de beste bomen. Ik wens je met je Wintec meer succes toe (hoewel ik niet z'n wintec-fan ben, zullen deze wel een betere boom hebben als kadet)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:53

Op een kadet zadel zou ik sowieso geen garantie geven als zadelmaker zijnde, dan blijf je bezig :')
Ik denk dat je er niks van moet verwachten, mooi die wintec moet aanschaffen en daar mee verder moet gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:15

Kadet zadels kosten 175 euro nieuw. Je weet niet hoe oud het zadel was dat je al kocht. Als een nieuwe Kadet 5 jaar meegaat, dan hebben ze hun tijd wel gehad. De buitenkant ziet er v aak nog mooi uit, maar de boom is niet zo sterk.
Daar heb jij denk ik last van, mooi aan de buitenkant, nog heel toen je het kocht, maar nu helaas gewoon door gebruik versleten. Het hout in de goedkopere bomen is vaak al niet zo best als ze nieuw zijn. Hout werkt altijd, en als het niet goed gedroogd is, dan zitten er al barsten in als je gewoon een nieuw zadel in handen hebt.
Die barsten gaan verder en dan is het plaatijzer niet sterk genoeg meer om de boel bij elkaar te houden. Ik weet eigenlijk wel zeker dat jouw zadelmaker de Kadet niet open gemaakt heeft toen hij het zadel verkocht een half jaar geleden, maar dat de boom toen nog heel aanvoelde. Doet geen enkele zadelmaker overigens. Maar doordat het hout werkt, tja, dan gaat het dus kapot. Verbaast me werkelijk niet bij een Kadet.

Wintec heeft betere bomen, die geeft ook 10 jaar garantie bij een nieuw zadel. Wintec vind ik niet echt fijn zitten, maar het zijn beslist betere zadels dan Kadet. Pasvorm is ook veel beter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:30

op een kadetje zou ik ook geen garantie geven ...behalve een weekje oid op het leerwerk
een jong tweedehands merkzadel waarschijnlijk wel
maar ene goedkoop tweedehandsje ..neuh
ik snap je punt en je gevoel erbij wel ...als ik in jouw schoenen zou staan zou ik dat den ik ook wel een beetje hebben denk ik
maar ja, het is en blijft een goedkoper walitatief toch wat minder zadel

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:37

een tip kijk maar eens in de Bit van december voorig jaar waar 3 goedkope zadels werden ontleed door zadelmakers, de boom bestaat uit sinasappelkistjes hout met conservenblik dik laagje metaal voor de zogenaamde stevigheid.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 18:10

De Wintec kan niet vermaakt worden hoorde ik vandaag!
De Kadte kan de container in....nu maar op zoek naar een goed zadel (zucht).

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:40

Dit is meer iets voor Transport,Afspraken en Overige[TAO].
Zodoende dat ik het vanuit HAR daarnaar toe verplaats.

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:47

Meestal is goedkoop duurkoop; een goed zadel gaat langer mee en je paard blijft heel.-zie Marimba's reactie- als ik op diverse site's zie voor hoe weing geld/kwaliteit er zadels te koop worden aangeboden vraag ik mij af of men ook wel aan de rug van zijn paard denkt.