Vreselijk trailerprobleem, wie kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Hester

Vreselijk trailerprobleem, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:19

Ik heb een superleuk paard waar ik nu graag wedstrijden mee wil rijden, maar ik heb 1 groot probleem.

Ze heeft een dood irritant trailerprobleem, waar ze zelf ook nadeel aan heeft. Ze wil de trailer erg makkelijk op, dat vind ze niet erg, maar zodra we beginnen te rijden gaat het mis. Behalve in de rechterbochten.
In de linkerbochten is het net alsof de trailer gebombardeerd wordt omdat ze dan helemaal druk wordt. Ze schopt en stampt dan heel erg veel. Soms zien we wel een meter hoog allemaal krassen op de kant van de trailer, niet heel normaal, maar het ergste moet nog komen.

Het probleem is dat ze zichzelf verwond op haar linkerachterbeen. Daar zit al een oude wond (die ze ook in de trailer heeft gekregen) maar deze gaat de hele tijd open en wordt daardoor steeds groter. Haar hele voet is dan bebloed en overal zitten stukjes huid. Dan loopt ze een uurtje kreupel maar ze doet alsof er niets aan de hand is en alsof ze het niet voelt. Daarna loopt ze weer helemaal goed als een doodnormaal vrolijk paard rond. Dit heb ik al meerdere keren meegemaakt.

De bescherming die ik om haar voeten doe: Springschoenen, omdat de wond bij de kroonrand zit. Deze schopt ze eraf. En stevige transportbeschermers, trapt ze er ook af.

Weet iemand hoe ik hier van af kan komen?? Ik zou het heel erg op prijs stellen!!!

Voor de mensen die een verklaring willen waarom ze dit doet (tenminste, ik denk dat dit de reden is):
Bij de vorige eigenaren is ze eens gevallen in de trailer omdat die mensen altijd erg hard reden en heel hard door de bochten reden met trailer. Toen heeft ze die wond dus gekregen. Daarna hebben die mensen haar steeds zonder tussenschot in een 2paards trailer vervoerd. (waarom zonder tussenschot weet ik niet). Wij rijden nu steeds met tussenschot, want dan staat ze toch veel steviger? We hebben het een tijdje zonder geprobeerd maar dat ging al helemaal niet goed. Maar zou ze in paniek raken van zo'n tussenschot?

PS: In de 2paardstrailer van ons staat ze altijd aan de rechterkant omdat het andere paard altijd links moet staan. Kan dat het niet zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:01

Wat doet ze op de trailer zonder tussenschot? Wat doet ze links op die tweepaards?
Ben jij wel die "geweldige" chauffeur die je denkt te zijn? Neem een grote speciekuip, vul die met water tot ong. 10cm onder de rand en ga rijden. Als je niet morst kun je autorijden!

Cassidy

Re: Vreselijk trailerprobleem, wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:39

Kijk eens wat ze doet op een vrachtwagen, dus niet op een trailer.
Probeer eens een trailer waar je je paard overdwars schuin in kan zetten. Of achterste voren, met de achterhand in rijrichting.
En als je paard zo flipt tijdens het rijden, zou ik persoonlijk geen paard er naast willen hebben. Niet links en ook niet rechts!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:55

Misschien moet je haar meer ruimte geven zodat ze haar achterbenen wat meer uit elkaar kan zetten zodat ze meer evenwicht heeft.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:08

Mischien moet je de balk goed strak doen zodat ze geen kant op kan dus dat ze leker stevig staat. mischien staat ze wel te los. en rij anders eerst een stukje door het dorp of stad heen. voor dat je grote plekken rijdt. zoals je al zei dat ze is omgevallen bij de vorige eigenaar is dat ze mischien wel bang is. hang anders en cameraatje in de trailer om te kijken wat ze doet. mischien is ze wel bang dat ze weer omvalt. Ik ken een paard dat helemaal flipt als we over het water gaan of als er Motors langs komen. dan gaat ze ook enorm hard stampen maar die stampt haar beschermers niet af. koop mischien nieuwe sprinschoenen en doe ze er strak om heen zodat ze er niet afkunnen of probeer een bandage. met tape aan de boven kant. of wat je ook kan proberen is dr even een paar uur thuis op de trailer laten staan en kijken wat ze dan doet.
ze is in elk geval bang.!! probeer dr anders een keertje links zonder een paard erbij

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:18

ikke schreef:
Wat doet ze op de trailer zonder tussenschot? Wat doet ze links op die tweepaards?
Ben jij wel die "geweldige" chauffeur die je denkt te zijn? Neem een grote speciekuip, vul die met water tot ong. 10cm onder de rand en ga rijden. Als je niet morst kun je autorijden!

Jij moet even beter gaan lezen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:11

Heeft ze hiervoor ooit wel eens transportbeschermers omgehad? Hier kunnen sommige paarden ook heel fel op reageren.
tip 1: Probeer anders een een dichte springschoen(hier zit geen klittenband aan en moet je over de hoef heen trekken) met een transportbandage tot over de kroonrand(met onderlap natuurlijk) en daar dan de transportbeschermer overheen doen.

Met welke gelegenheden gebruik je de trailer? Gebruik je hem alleen om naar de smid, les, dierenarts of wedstrijd te gaan of ga je ook wel eens met de trailer naar het strand,duin of bos?
tip2: Gebruik de trailer niet alleen voor nare dingen maar ga er eens mee naar het bos,duin of strand.

En zet inderdaad eens zo'n speciekuip gevuld met water in de trailer, hier kun je snel aan aflezen of degene die met de trailer rijdt echt wel rustig genoeg rijdt. Probeer haar ook eens aan de linkerkant te zetten, probeer haar eens alleen te vervoeren, rij korte ritjes(zet haar bijvoorbeeld eens in de trailer en draai enkel een bocht op het erf en breid op die manier de reisduur uit) laat haar eens gewoon in de trailer staan terwijl die stil staat en voer haar wat lekkers(gewoon met bescherming om en klep dicht) dus probeer gewoon eens alles anders te doen zoals je het altijd doet want misschien bevalt haar gewoon iets niet wat jij doet en wat zij gewoon niet kent en als eng beschouwt en ga tot slot anders zelf eens een keertje in de trailer zitten en laat de vaste chauffeur(tenzij je t zelf bent dan moet je even een ander vragen voor in de trailer) ermee rijden let goed op eventueele geluiden en bewegingen in de trailer tijdens de bochten, misschien mankeert de trailer wel iets. Mijn ruin laat zich in de bochten omvallen ook door een slechte chauffeur die te hard door de bochten ging en stoepjes meenam. Het is gelukkig bij die van mij al een stuk minder geworden. Sucses ermee.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:15

Zonder tussen schot kan een paard schuin gaan staan en ook breder, wat voor sommige paarden dus steviger is.
Zeker het proberen waard.

En de tip van de specie kuip moet ik onthouden. :D
Ga zelf maar eens in een trailer staan, al rij je rustig is dat nog snel te hard.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 15:15

Dit hoort thuis op TAO.
Zodoende dat ik dit even verplaats van OPG-->TAO.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:00

x_Hester schreef:
Voor de mensen die een verklaring willen waarom ze dit doet (tenminste, ik denk dat dit de reden is):
Bij de vorige eigenaren is ze eens gevallen in de trailer omdat die mensen altijd erg hard reden en heel hard door de bochten reden met trailer. Toen heeft ze die wond dus gekregen. Daarna hebben die mensen haar steeds zonder tussenschot in een 2paards trailer vervoerd. (waarom zonder tussenschot weet ik niet). Wij rijden nu steeds met tussenschot, want dan staat ze toch veel steviger? We hebben het een tijdje zonder geprobeerd maar dat ging al helemaal niet goed. Maar zou ze in paniek raken van zo'n tussenschot?

PS: In de 2paardstrailer van ons staat ze altijd aan de rechterkant omdat het andere paard altijd links moet staan. Kan dat het niet zijn?

Zonder schot heeft ze dus genoeg ruimte om zich schrap te zetten, paarden gaan vaak wat schuin in de rijrichting staan omdat ze dan steviger staan. Je zou ook kunnen proberen in een anderhalfpaards trailer om te zien of ze daar wel rustig in blijft. Of het schot met een stang van de 1,5 paard opzij zetten.

Als het nou toch niet lukt in een 2 paards met haar rechts waarom zet je dr dan niet links en dat andere paard rechts, kleine moeite groot plezier of heeft dat andere paard soms ook een trailerprobleem?? Ik snap niet waarom ze niet omgedraaid zouden kunnen worden.

Verder ga ik met Ikke mee, ben je zelf wel zo´n goede chauffeur?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:06

Wanneer begint het hele gebeuren? direct als je wegrijd?
Laat ook eens iemand anders rijden (welke vaker met een trailer rijd).
En indien mogelijk met de camera meekijken, dan weet je precies wat ze wanneer doet.

En inderdaad ook even de andere tips meenemen ;-)

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:05

Ik ben het met annastasia eens..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:26

Ehm TS? Hallo? :D }>
annastasia schreef:
Wanneer begint het hele gebeuren? direct als je wegrijd?
Laat ook eens iemand anders rijden (welke vaker met een trailer rijd).
En indien mogelijk met de camera meekijken, dan weet je precies wat ze wanneer doet.

Kom eens langs, leg ik je langs de meetlat.......

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 22:16

Sorry van de late reactie van mij. Ik heb het even getest met het water enzo, en het water zat er nog netjes in, maar we rijden ook echt stapvoets door de bochten. Cameraatje heb ik ook aan gedacht maar dat hoeft niet meer omdat die vriendin van mij bereid is om morgen erbij in de trailer te gaan staan.

We rijden voortaan niet meer met de 2-paardstrailer omdat wij nu zelf een 1,5paards trailer hebben en we zullen de komende tijd vaker weggaan. (alleen). Nu kijken hoe dat gaat.

Dat andere paard kan niet rechts omdat die op een of andere manier helemaal panisch wordt aan de rechterkant.

Maar we gaan vaak met dat andere paard naar het bos om daar te rijden, en dat vindt mijn paard altijd super dus...

Alles begint al wanneer we weg rijden want de eerste bocht die we altijd moeten nemen is een linkerbocht, dat is niet anders.

En nog even een mededeling: Een vriendin van mij heeft dit paard eerst gehad, ongeveer 5 jaar ofzo, en bij haar deed ze dat nooit, zij vindt het ook jammer dat ze bij die mensen is beland want ze is op meerdere fronten veel slechter geworden... Jammer...

Ben ik nog iets vergeten?
Verder bedankt voor de reacties!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:17

neem eens contact op met Balingehof. Die mensen kunnen dat!

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:21

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:13

Citaat:
Cameraatje heb ik ook aan gedacht maar dat hoeft niet meer omdat die vriendin van mij bereid is om morgen erbij in de trailer te gaan staan

nooit, maar dan ook nooit doen.
Of je moet graag dood willen, dan is het een optie.
Levensgevaarlijk.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:25

Het is niet alleen gevaarlijk, het is nog strafbaar ook.

Tenzij je vriendin er alleen maar bij staat als de trailer stil op het erf staat? :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:30

En als een meter hoog de krassen op de wand staan zou ik er helemaal niet bij in gaan staan :n

Maar uitvinden waarom ze zo panikeerd is wel nuttig, zoekt ze steun? of kan ze geen balans vinden. Bij het eerste heeft ze mischien niet genoeg grip aan de zij- of tussenwand (zijn soms van te glad meteriaal, of deken van je paard maakt het te glad), bij het tweede wil ze w.s breed of schuin staan.
Het kan ook nog dat ze vanwege hetgeen ooit is gebeurd nog steeds panikeerd, dan is gedragstraining een oplossing.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:35

Ik zou er ook niemand bij-in zetten! Zeker niet als je al weet dat het paard paniekt.... Ik denk dat je een groot probleem met de verzekering krijgt als er wel wat gebeurd. Hang dan een camera op, veel veiliger.
Maar ik denk niet dat dat nodig is. Je weet namelijk al dat ze paniekt. Dus dat het er niet leuk uit zal zien, dat weet je ook. En je weet zelfs wanneer ze dat doet, namelijk alleen in die bepaalde bochten.
Je zou kunnen proberen om door die bochten heel erg overdreven langzaam te rijden? Zodat er bijna geen zijwaartse krachten zijn? En dan dit heel geleidelijk opvoeren...

Echt een trailer probleem is het namelijk niet, omdat ze wel gewoon gewillig op de trailer gaat en de andere kant op de bochten wel goed gaan... Dus ik zou er persoonlijk nog niet mee naar de Ballinghof gaan (ik zou eerst bovenstaande proberen).

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 00:01

voor de verwonding ,
verbandwatten vanaf kogel tot ietsje onder aan kroonrand aanbrengen ,deze vast zetten met zelf klevende bandage of een andere bandage ,vanaf kroonrand naar boven
randje verbandwat steekt dan over kroonrand heen ter bescherming
bandage is vaak wat sterker om iets te houden dan een uitvliegende transportbeschermer :+

de rest is al aangegeven ,,trailerstang goed strak achter de kont is altijd belangrijk
van voor ook niet te los zetten

eventueel kan een hooinet met hooi voor wat ontspanning zorgen onderweg maar wel zo hoog !!hangen dat er geen been in kan komen

enne nog iets om te proberen ,laat de banden ,wiellagers van je trailer eens bekijken
je kan dat zelf ook zien door het links op te krikken en te kijken of er speling op de band zit
paarden zijn gevoelige dieren en links kan een bepaalde "gevoel" aan bodem afgeven met het draaien van een bocht als bv wiellager daar niet top is en zo ook een paniek afroepen ivm zijn vroegere val

x_Hester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 18:35

Oke...
Jullie hebben misschien wel gelijk over het in de trailer staan, maar dit heb ik te laat gelezen en vrienden van ons hebben het ook al eerder gedaan. We hebben het dus al gedaan.
En... Het ging heel goed! Ik weet nu wat ze precies doet en waarom:
Ze voelt al een bocht aankomen want dan gaan we heel langzaam, als ze dan voelt dat het een linkerbocht is gaat ze naar links leunen, tegen de want aan, maar ze staat op ijzers (dat moet echt, ze kan niet zonder), en dan glijdt ze uit dus de benen schieten onder haar vandaan naar rechts. Ze probeert dan weer rechtop te gaan staan en dat veroorzaakt het gebonk en getrap. (En dat uitglijden dus ook). Dan staat ze weer en doet ze alsof er niets aan de hand is.
Ze lijkt het rijden zelfs leuk te vinden want de hele reis staat ze vrolijk naar buiten te kijken met de oortjes naar voren en lekker ontspannen.
We hebben een klein rondje 2 keer gereden naast het dorp, met alleen maar linkerbochten om te trainen.
Ze heeft zich 2 van de 8 keer laten vallen, de andere bochten gingen tot mijn verbazing erg goed! Ze bleef netjes staan, 2 keer wel geprobeerd tegen de want te leunen maar Sanne hield haar hoofd toen vast en dan ging ze weer normaal staan.
Bij elke bocht gaf Sanne haar wat te eten en stelde ze haar gerust. Toen ging het heel goed.

Maar dit kan natuurlijk niet altijd, dit was alleen om te kijken wat ze deed en of we er wat aan konden doen.
Maar wat kun je nou tegen zoiets doen? Wij dachten aan straffen als ze gaat leunen, maar of dat nou zo'n goed idee is?...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:04

Eens kijken voor een stroevere gietvloer....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:42

Kelly_ann schreef:
Eens kijken voor een stroevere gietvloer....

Inderdaad.
Geen strooisel erin leggen, dat schuift ook.
En misschien stroeve rubberen matten op de huidige vloer leggen.
(na gebruik trailer over de stang hangen)
Laatst bijgewerkt door vorame op 25-07-09 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xxFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:00

Misschien de balk eruit halen zodat ze de ruimte heeft?