verdriet bij paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

verdriet bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:39

hallo,

ik heb sinds drie weken een verzorgpaard gevonden. na meermaals contact met de eigenaar(esse) via internet mocht ik eens gaan voor een proefritje. ze had me al gewaarschuwd dat ze een zeer dominante ruin had en dat merkte ik ook algauw. wanneer er een ander paard passeerde begon hij meteen te showen, ook tijdens het rijden merkte ik het. desondanks was/ is het een heel lief paard. de eigenaar had ook een pony, weliswaar eentje van 36 jaar die ze al heel lang had. ze had met de pony leren rijden en was de beste vriend van mijn huidig verzorgpaard. het noodlot sloeg toe en haar pony moest ingeslapen worden. sindsdien is de (dominante) ruin enorm verdrietig. hij maalt er niet meer om, steekt regelmatig zijn hoofdje binnen in de stal van de pony die nu al een week weg is. je merkt aan hem dat hij echt verdrietig is. tijdens het rijden wilt ie niet echt meer vooruit terwijl je hem ervoor bijna in toom moest houden. hij staart veel en zoekt veel affectie en knuffels op. kan het zijn dat het paard depressief aan het worden is of heeft ie eerder verdriet? de eigenaar herkent haar eigen paardje bijna niet. ik vind het zo erg voor hem, anderzijds is hij nu wel heel lief en heb ik het gevoel dat ik beter een band kan opbouwen met hem doordat hij zoveel affectie vraagt. slijt dat verdriet en hoe kan je hem het beste aan iets anders 'doen denken'?

bedankt en groetjes !

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:48

Tuurlijk kan hij zijn maatje missen niet in de zin van verdriet denk ik, maar wel het feit dat hij er niet meer is.
Een gewoonte die ze samen hadden wordt anders waardoor sommige paarden van slag zijn.

Jaren geleden had ik 2 oudjes de een moest ik laten inslapen, de ander erbij gelaten zodat ze het kon ruiken enz, ze heeft nog weken erna lopen gillen bij ieder geluid dat leek op hoefjes over asfalt, dan liep naar het hek of keek in de richting waar geluid vandaan kwam.

Terwijl 2 jaar geleden dezelfde pony, ze had alweer een nieuwe vriendin wat echt klikte, moest ik helaas de oude pony laten inslapen haar nieuwe vriendin heeft niet zulk gedrag getoond als het oudje jaren eerder wel had gedaan.
Zo zie je dat het per paard kan verschillen hoe ze reageren.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:57

Ik denk wel dat een paard verdriet kan hebben. Ik heb niet een voorbeeld van een paard, maar wel van een koe.
We hadden een hele oude koe maar omdat het zo'n lieve koe was deden we hem niet naar de slacht. De koe ging op een dag naar buiten en stierf vredig in het land. De hele koppel is er bij langs geweest en er is jaren van die plaats waar die koe lag niet gegeten... Heel bizar. Ik denk wel dat dieren verdriet kennen. Maar er op een andere manier mee omgaan als wij. :o

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:52

Ik denk dat hij het niet echt goed doorheeft dat hij er niet meer is.
Het moet nog tot hem doordringen en misschien is hij daarom zo ''afwezig''.
Gwenn.

Katja1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:56

Een paard kent zeker verdriet. sommige paarden kunnen er agressief van worden, andere zelfs bijna depressief. het is ongeveer hetzelfde als bij mensen. Iedereen, dus ook ieder paard, uit zijn of haar verdriet anders.

het enige dat je nu kan doen, is je paard heel veel liefde en steun geven.
Als tie een keer een dagje niet wil, laat hem dan ook lekker gaan. geef hem een knuffel, een worteltje en een kusje en hij zal zich beter gaan voelen.

Geef hem de ruimte om verdrietig te zijn!

Prinnie

Re: verdriet bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:58

Tuurlijk kan je paard verdrietig zijn, zeker als hij nu alleen staat.
Een ander vriendje kan wel helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:36

Het is idd heel erg sneu als het paard nu alleen staat.
Ik heb de ervaring dat paarden toch heel snel geneigd zijn om te vergeten als er nog ander paarden bij staan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 01:44

amouroke schreef:
kan het zijn dat het paard depressief aan het worden is of heeft ie eerder verdriet?

Uit eigen ervaring: hij heeft gewoon verdriet, misschien wel net zoals dat voelt voor een mens. Veel aandacht geven en accepteren dat hij er even niet bij is, het zal met de tijd beter worden. Als hij nu geen gezelschap heeft is dat wel extra moeilijk, een nieuw vriendje zou zeker deugd doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:46

Hier dezelfde ervaring. Toen mijn oude Toontje werd ingeslapen (leider van de kleine kudde) was de merrie Silja ook erg verdrietig. Afwezig, triest... zij zocht juist met niemand contact. Toch was ze niet alleen, maar stonden er twee minies bij. Maar voor haar zijn dat volgens mij echt kinderen en geen volwaardige soortgenootjes (shetjes zijn nog pubers)
Zij knapte echt op toen er, vrij snel daarna, een groot paard bijkwam. Even was ze sjaggie tegen het paard (logisch... ff rangorde duidelijk maken) maar daarna werd ze weer heel erg snel de oude

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:24

Heb het met mijn paard 2 keer meegemaakt. De eeste keer was toen haar beste vriendin wegging. Dat paardje ging wel vaker weg met de trailer maar toen ze verkocht was heeft mijn paard de trailer echt na staan krijsen. Ze is dagen van slag geweest ook al stonden er genoeg andere paarden in de wei.

Afgelopen winter is mijn pony van 35 overleden. Ze stond in de box naast mijn paard en heeft nog een nacht in die box gelegen (was 's avonds laat). Mijn paard is de hele nacht onrustig geweest en toen de pony er 's ochtends uit werd gehaald ging ze bijna door het lint. De eerste dagen was ze echt down en wilde ook niet veel eten. Eten is normaal haar lust en leven, maar toen even niet. Het heeft weken geduurd voordat ze weer in haar normale doen was.

Bananenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:34

Katja1987 schreef:
Een paard kent zeker verdriet. sommige paarden kunnen er agressief van worden, andere zelfs bijna depressief. het is ongeveer hetzelfde als bij mensen. Iedereen, dus ook ieder paard, uit zijn of haar verdriet anders.

het enige dat je nu kan doen, is je paard heel veel liefde en steun geven.
Als tie een keer een dagje niet wil, laat hem dan ook lekker gaan. geef hem een knuffel, een worteltje en een kusje en hij zal zich beter gaan voelen.

Geef hem de ruimte om verdrietig te zijn!

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Lekker knuffelen!

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:38

Ja, hier ook ervaring met paarden in de rouw.
idd lekker veel knuffelen en extra worteltjes!

LoveFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:14

Mijn vriendin had lavendelolie op haar handen gedaan en helemaal de neus van haar pony gemasseerd > kalmerend en rustgevend effect. Hierdoor weet hij na een paar dagen steeds vlotter en opgewekter. Weet niet of het bij jouw pony lukt, maar je kan het altijd proberen! ;)

NOVEMBERx92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 12:04

Ik denk wel dat een paard verdriet kan hebben.. paarden zijn van binnen ook levende dieren en ook gevoelig en iets wat eerst een gewoonte was samen staan is nu weg. Gewoon kommende tijd beetje extra verwennen en aandacht geven.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:32

Ben het er mee eens. Inderdaad lekker verwennen. en misschien over een tijdje een maatje voor hem zoeken.

liefs