Doe het zelf zadelkasten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Doe het zelf zadelkasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:18

Ik wist niet zo goed in welke categorie het thuis hoorde. Als het verkeerd staat hoor ik het wel.

Ik zou het leuk vinden om te horen hoe jullie je zadelkasten gemaakt hebben. Van welk materiaal en hoe groot jullie ze hebben en hoe ze ingericht zijn. En wat uiteindelijk de kast gekost heeft aan materiaal. Zou het ook erg leuk vinden om er foto's van te zien.

chrisje_83

Re: Doe het zelf zadelkasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:47

Mijn zadelkast is zo'n oude kledingkast van het leger. Dus waar een schotje met plankjes en een hanggedeelte in was.
Het schotje en de plankjes aan de zijkant zijn eruit, aan de bovenkant zit de plank over de hele breedte er nog wel in.
Onder de plank heb ik 2 zadelsteunen en 2 hoofdstelbeugels.
Mijn kast is dus een ijzeren met een slotje erop.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:54

Ik weet dat je het beste(als je ze zelf van hout maakt) Betonplex(is wel heel duur) of MDF(is effe goedkoper en leverbaar in de meeste bouwwinkels in verschillende diktes). Die van mij is nog steeds niet af, de deuren ontbreken. Maar ik ga een eigen zadelkamer bouwen dus dan heb ik geen zadelkast meer nodig, maar dan ga ik van betonplex een voerkist maken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:09

Pas op met hout, als dit in contact komt met water dan gaat het op den duur rotten. Laatst hier ook een waterleiding geknapt en stond een beste laag. Je kunt het hout behandelen, maar bij veel water dringt dat toch door (tenzij je hem hogerop zet d.m.v. poten o.i.d.) Met hout kun je wel zelf heel veel kanten op.

Ikzelf heb een metalen kast (oude kantoorkast met slot). Ik heb hier zelf een systeem in gemaakt met een stang waar ik een deken overheen kan hangen en een voorste balk met haken voor longeerlijn, halster, hoofdstel e.d.
Verder heb ik er schappen in. Aan de deuren heb ik opplak haken zitten voor handdoeken e.d.

Heb evt. foto's voor je van dat systeem met die haken en stang.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:22

Ik heb er ook eentje zelf op maat gemaakt van hout. Onderlayment platen en natuurlijk balken. Hij zit vast aan de muur en heb de onderkant aparte poten onder gezet, zodat deze eventueel kunnen worden vervangen bij rot.
Dicht
Afbeelding
Open
Afbeelding

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:28

Wat een ontzettend gave kast.
Op mijn nieuwe stal is het ook de bedoeling dat je zelf en kast mee neemt. Er is daar ook voldoende plek om een kast neer te zetten. En zou het wel lekker vinden als er voor 2 paarden makkelijk in past.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:33

Die kast op de foto's is inderdaad een heel mooi ding, wat zijn de precieze maten hiervan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:56

Hihi..grappig dit topic, omdat we toevallig vanavond een dicussie hadden over de nieuw te plaatsen kasten!
Worden het de dure metalen, of gaan we ze zelf maken van hout.
Er moeten sowieso een paar kasten bij omdat er te veel pensionpaarden zijn bijgekomen de kasten die nu in de zadelkamer staan heb ik ooit zelf in elkaar getimmerd.
Zammie...knappe kast hoor, kan je hier niet even iets in elkaar timmeren???

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 08:05

Ik zal de maten vandaag nog even meten.

@aerdenhout, je woont me net iets tever weg, anders had ik je graag willen helpen. (en je paarden en stal eens bewonderen ;) )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:02

Ik heb twee Rittal schakelkasten op de kop getikt.
Afbeelding
Maar dan 600 br x 800 diep x 2200 hoog.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:30

Ik heb net zoiets als zammie hier boven. alleen ik heb hem zeg maar doorde helft. Aan de ene kant heb ik allemaal legplanken en aan de andere kant heb ik drie zadelsteunen en 4 hoofdstelhangers zitten. Afmetingen weet ik zo niet maar denk haast net zo groot als die van zammie als ik het zo zie. Kosten waren toen die tijd 100 gulden. de vader van een vriendin heeft hem toender tijd een keer gemaakt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:37

In dit topic (gaat over opgeruimde kasten :D ) [PP] Is jullie zadelkast ook zo opgeruimd? staan ook wel wat voorbeelden. Onderaan op pagina 7 mijn oude kast, zelfgemaakt van hout van de doe t zelf winkel. Ideale kast, lekker ruim. :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:53

Heb hem ff opgemeten...
Hij is 2.10 hoog en 1.25 breed en de diepte is 76 cm. Zadels passen er royaal in met de deuren dicht, want heb ook nog eens hoofdstelllen enz. aan de haken aan de binnenkant hangen van de deur.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 02:00

op mijn vorrige stal hadden we deze kasten. zijn gewone huisdeuren dus 2 meter hoog en ong 80cm breed. ongeveer op anderhalve meter zat een plank en daarboven nog 1, daaronder kon je met gemak 2 zadels kwijt. en dan had je aan de zijkant nog allemaal plankjes voor kleine spullen. meer dan genoeg ruimte dus voor een normaal iemand, maar ik met al mijn troep had er te weinig ruimte aan. helaas geen foto van de binnekant.
Afbeelding

nu op mijn andere stal heb ik sindskort van het oude duivenhok een zadelkamer gemaakt. dus heb een grote inloopkast van drie bij 2 meter. heb nu alles keurig netjes hangen. niks meer op elkaar gepropt. zal nog wel eens een foto maken eerdaags.

als je zelf een kast maakt zou ik geen mdf gebruiken zoals eerder genoemd, als dat nat wordt dan wordt het drie keer zo dik.
betonplex is een optie is wel behoorlijk prijzig. zou gewoon aan iemand van de bouwmark vragen wat voor hout je kan gebruiken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:05

De underlayment die ik heb gebruikt kan heel goed in vochtige ruimtes en is in verschillende diktes te verkrijgen. Heb voor de zijkanten/achterkant een dikker soort genomen en de deuren weer voor een dunner soort. Ivm het hangen van de deuren. Kast staat er nu 5 jaar en is nog steeds perfect.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:20

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:03

n bestaande kast omtoveren lijkt mij ook het beste idee, dan heb je ten minste een stevige ondergrond:P bij de kringloopwinkel of op marktplaats misschien:P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:40

daffie1986 schreef:
Ik weet dat je het beste(als je ze zelf van hout maakt) Betonplex(is wel heel duur) of MDF(is effe goedkoper en leverbaar in de meeste bouwwinkels in verschillende diktes). Die van mij is nog steeds niet af, de deuren ontbreken. Maar ik ga een eigen zadelkamer bouwen dus dan heb ik geen zadelkast meer nodig, maar dan ga ik van betonplex een voerkist maken.

Sorry ik bedoelde multi-plex, toch? Dat hout wat uit geperste zaagsel vlokken lijkt te bestaan.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:43

@ daffodil: Bedoel je geen spaanplaat?

Tip: Ga naar de groothandel voor hout... Het scheelt echt enorm (houtlijn.nl / pontmeyer etc.)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:37

Mijn zadelkast, in 15 minuten in elkaar gezet op de computer en in 30 minuten in elkaar gezet in het "eggie" :D
Materiaal had ik allemaal al liggen, over de pijp waar het zadel overheen moet hangen heb ik een bontje gemaakt zodat het zadel niet kan beschadigen :j
en uiteraard heb ik er even een lakje overheen gegooid :j

Afbeelding

"Klaar Foto" van de kast heb ik nog niet :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:56

Wauw wat mooi gemaakt op je pc. Ben benieuwd naar de foto van de-kast-in-t-eggie. :)

kiirzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:26

handig dit topic, wij zitten ook steeds met het idee van een zadelkast!
misschien gaan we toch wel is heel hard aan het werk,
en maken we er zelf een!
:j

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:58

Ik had eerst een zelfgemaakte kast, hij was jammergenoeg te groot om mee te nemen naar Frankrijk... Hij was ideaal, alles paste er in, en geloof mij, daar heb je een grote kast voor nodig :+

Ben door dit topic, en over een van hoe netjes is jouw kast weer op ideen gekomen, en weer kasten gaan tekenen, zo gaat dat dan even door, tot ik iets heb wat helemaal goed is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:03

even een stipje.
Ik wil eigenlijk zelf een driehoek kast (laten) maken.
Die kan dan in de hoek van de stal.
Heeft iemand er zo één?

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:02

Dit volg ik ook even. Handig!

@ Robynn: Hoe hoog is bij jou het gedeelte waar je je zadel hebt hangen?