hoe afleren van happen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

hoe afleren van happen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:56

mijn 2 minipaardjes zijn 1 jaar oud en gek op voeten, mét of zonder schoenen, telkens als ik bij ze kom willen ze in mijn voeten bijten, ik tik mijn voet dan (zacht) omhoog tegen de neus aan zeg hard "nee" ze blijven het maar doen, hoe moet ik dit aanpakken?

Arrabel

Re: hoe afleren van happen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:16

Misschien moet je het is een keertje minder zacht doen...
Als je zachtjes tegen de neus aan tikt lijkt het voor je paardjes misschien dat je gewoon aan het spelen bent.
Even duidelijk laten weten dat je er echt niet van gediend bent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:25

Eerst twee keer duidelijk waarschuwen zonder iets te doen.. "NEE!!"
En de derde keer weer "Nee!" en tegelijkertijd een flinke tik tegen de kaak geven. Niet op de neus, die is erg gevoelig.

Beter een flinke mep dan 10 zachte tikjes.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:34

met je hand tegen de kaak? aan de zijkant?

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:22

gewoon een harde tik gegeven, en als je het tegen de neus doet, doet het misschien wel wat meer zeer maar dan weten ze het ok snelleer

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:19

Iets wat ik wel eens bij veulens gebruik is wanneer er gehapt wordt een zacht tikje met je schoen tegen de kogel aan geven. Elke keer als ze happen. Al snel hebben ze vaak door dat de hap het vervelende gevoel aan hun been veroorzaakt. Bij jonge veulens hoef ik het meestal 3 a 4 keer te doen en dan zijn ze het happen gauw beu. Wil je eht een tik geven doe dit dan op de schouder en niet op het hoofd ivm met hoofdschuw. Je kan ook een plotselinge beweging maken waardoor ze even wegschrikken en wanneer ze kalm zijn weer terug mogen komen bij je. Succes ;)

Mloe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:45

Mijn pony wil ook altijd happen.
Daarstraks bijvoorbeeld,
Ik moest Elias uit de wei halen maar Jericho ( degene die bijt ) wou mee. Hij stond al heel de tijd gevaarlijk te draaien en toen opeens kwam hij met zijn mond open op mij en Elias af. Best eng. Ik probeer het hem al een tijdje af te leren maar hij wil niet luisteren. Hij is 4 jaar dus dan is het al moeilijk om nog iets af te leren hé ... Succes met je paardje ..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:36

Mloe_x schreef:
Hij is 4 jaar dus dan is het al moeilijk om nog iets af te leren hé

Onzin!
4 Jaar is juist een hele mooie leeftijd om mee aan de gang te gaan.
De kunst is alleen dat je voordat hij gaat happen hem al weg gejaagd moet hebben.
Idem aan het voeten bijten.
Je kunt ook op hun voeten gaan staan.
Klinkt misschien raar maar dit kun je lekker nonchalant doen zonder dat je je handen daarbij nodig hebt.
Je kunt lekker doen alsof het bijtende dier niet bestaat.
Op voeten staan is een uiting van dominantie.
Dus je kunt lekker met het ene paard bezig zijn terwijl je op de voeten van het voeten-happende dier gaat staan.
Wel moet je even uitvinden hoeveel druk resultaat geeft.
Ik moest bij mijn Fjord met mijn hele gewicht op 1 voet gaan staan.
Maar goed, als ik het niet deed, deed hij het wel bij mij.
Al grazende zocht hij mijn voet op, ging er opstaan, verplaatste zijn gewicht naar mijn voet en ging rustig door met grazen alsof er niks aan de hand was.
Zo moet jij het dus ook doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:37

Consequent zijn, elke keer dat ze je schoen pakken even omhoog doen en perongeluk tegen z'n neus stoten. Niet naar kijken, niets zeggen (!!!!) maar gewoon dat vol blijven houden, en geloof me.... het duurt even maar hij leert het wel af :)

samantha_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:05

Je moet blijven volhouden niet stoppen, ik heb er zelf ook een die ook bijt en steeds als ik hem een keer niet aanstoot dan blijft ie het de hele dag doen.. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:15

als mn paard een tik krijgt is het daar waar hij het verkeerd doet. dus bijten is op de mond, kicken op de kont ed.
dus in dit geval inderdaad eens minder zacht met die schoen! dan leert hij ook dat die schoen geen speelgoed is maar iets terug kan doen!

mijn vader heeft ooit eens ons eerste paardje teruggebeten toen die hem beet (hij was kwaad en had echt zoiets van / wat? jij bijten, dat kan ik ook!) en heeft m echt teruggebeten in zn bekkie.
nou geloof me, die heeft mn vader nooooooit meer gebeten!

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:45

ik zou i keer laten merken dat je dat gedrag niet goedkeurt ;) eens een tik geven ipv een tikje