Kleine vliegjes om ogen... jaarling heeft er last van.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Kleine vliegjes om ogen... jaarling heeft er last van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:31

Hoi, geen idee of ik dit hier neer moet zetten of bij medisch (tis allebei een beetje :D)

Mijn jaarling staat 24 uur per dag op de weide. Nu begint ook hier in NH het vliegenseizoen :( Die stomme beesten vliegen naar de ogen van mijn paard waardoor ze gaat tranen (ieniemienie beetje wit vocht komt eruit) ze duiken dan met z'n allen op het witte vocht en hoe goed je ze ook probeert weg te jagen (zie achteraan rennen, laten schrikken en wegschieten) ze blijven gezellig terugkomen... :=

Nou kan ik moeilijk vliegenspray in haar ogen gaan spuiten en een vliegenmasker wordt bij mij op stal ten strengste afgeraden i.v.m. blijven haken etc. Wat moet ik nou? Haar oogjes zijn niet ontstoken maar ben bang dat als dit zo blijft dat die vieze poepvliegen daar wel voor kunnen zorgen... Ik zat al te denken om elke dag even met gekookt water de ogen schoon te maken maar na 1 uurtje is het witte vocht weer terug. Ook heeft ze gewone 'zwarte' eyeliners _O- dus het komt niet door de zon.

Wie heeft er een oplossing? :D Alvast bedankt!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:34

Mijn jaarling heeft hier ook last van, dus ik ben net naar de ruitersportzaak gegaan en heb gel gehaald van Bremsen Bremsen tegen de vliegen. Net op het hoofd gesmeerd, en dus ook rond de ogen enzo en de vliegen kwamen niet meer.

(het stinkt wel)

Oh ja, je kan de spray ook op je hand spuiten en dan opsmeren, maar persoonlijk vind ik die gel fijner....

Wachtff

Re: Kleine vliegjes om ogen... jaarling heeft er last van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 16:38

En dan rond de ogen smeren? (1 cm rond de ogen vandaan)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:53

Jup, met die gel kan dat prima!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 17:59

oke, tnx :D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:35

er zijn ook van die speciale halsters om vliegen weg te houden, niet?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:07

Ik zal je pony een masker om doen.
De ogen kunnen goed gaan ontsteken als er steeds vliegen in de oogranden gaan zitten. Die maskers kosten van HH maar € 12,50 en zijn prima van kwaliteit.
Als je jaarling hem eraf haalt kan je er altijd nog een halster overheen doen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:55

inderdaad een vliegen masker de sliertjes werken onvoldoende
mijn tinker krijgt ontstoken ogen ook wit pus en zo
moet je even de DA bellen hoeft niet de DA voor paarden te zijn hoor je krijgt oogzalf in tube die is ook voor honden en katten ( heb ik standaard in mijn kist zitten) die doe je een paar keer p.d in de ooghoek dan masker erover dan is de iritatie zo over anders kan hij gezwolen ogen krijgen

Agradi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:57

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:30

Ik vind het persoonlijk een onding, die halsband. Bij mijn verzorgpaard werkte die echt voor geen meter. Paard bleef last houden van vliegen en dazen bij zijn hoofd.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:26

idd als je in een gebied met veel vlieggjes staat werkt het voor geen meter
een masker werkt het beste

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:55

Maar het probleem is dat ze zonder halster in de wei staat. Omdat ze snel kale plekjes krijgt van halsters. En voor haar veiligheid, dat ze nergens achter blijft haken. Ze staan namelijk in een soort paddock paradise :P met stronken boom (haakgevaar) en stenen etc. (niet echt paddock paradise).

Een vliegenmasker zou een optie zijn omdat ze ook wel eens met een handdoek over haar hoofd staat, kan in principe alles om haar hoofd leggen want ze blijft gewoon staan :) maar dan nog vindt ik het niet erg handig met die takken... :=

Ik denk dat een soort spray, gel ofzo beter is in dit geval, ik zal even kijken wat er allemaal te koop is ;)

Trouwens..., het rare is dat de pony die bij haar in de wei staat nergens last van heeft, deze pony is al wat ouder en wordt niet behandeld tegen vliegen. Hoe kan dan alleen mijn merrie er last van hebben?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 10:28

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:33

Ik heb zo'n vliegen-en muggenstick van de Boerenbond, werkt echt super fijn!

Gewoon een soort deostick in cremevorm, deze kun je rondom het oog opdoen zonder spuiten dus niet vervelend.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:46

Royen schreef:
Trouwens..., het rare is dat de pony die bij haar in de wei staat nergens last van heeft, deze pony is al wat ouder en wordt niet behandeld tegen vliegen. Hoe kan dan alleen mijn merrie er last van hebben?

Dat vraag ik mij ook af. Bij onze stal is er ook een merrie waar gewoon een hele zwerm vliegen omheen vliegt en zit. Bij de andere paarden zitten ook wel wat vliegen maar veel minder als bij die merrie, hahaha.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:47

ik zou toch echt heel erg uitkijken met spray/gel rond de ogen. De slijmvliezen kunnen hier nog veel meer geirriteerd door worden, het is niet voor niks dat er vrijwel altijd bij staat dat het niet rond de ogen mag! Ik weet niet of dat met die gel ook zo is maar dan zou ik dat ook niet rond de ogen smeren.

Mijn 3 jarige is hier ook altijd al gevoelig voor. Verder geen last van vliegen, alleen bij zn ogen steeds. Vorig jaar een vliegenfrontriem omgedaan (ja met halster... je kan nu ook een barefoot breakaway halster kopen met vliegenriempje!) en dit hielp voldoende, geen irritatie meer! Zo'n masker sluit ook vrij goed aan trouwens maar risico om te blijven hangen is er altijd. Alleen zitten zulke maskers met klittenband vast en gaan dus echt wel los als ze eraan trekken.
Kijk iig heeeeeeeel erg uit met spullen rond de ogen smeren. Als je dit al doet, let dan op dat je echt NOOIT de ogen of slijmvliezen zelf aanraakt!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:16

@zwerte: daar heb je wel gelijk in... ik ga wel even kijken naar dat barefoot braekaway halster ;) Tnx :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

ik heb em zelf net besteld voor hetzelfde probleem. Maar ik geloof dat ik erg veel geluk heb dat zo'n simpel frontriempje al genoeg helpt bij mijn kerel. Volgens mij zijn er genoeg mensen die er slechtere ervaringen mee hebben. Ik hoop voor je dat zoiets simpels al genoeg is!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:20

Gevonden: En in een betaalbare prijsklasse :D Maar nu nog welke kleur := _O- :')

Nylon Break-Away halster, met klittenbandriempje dat opent als het paard ergens vast komt te zitten of zich dreigt te verwonden. Het klittenband wordt dan "losgescheurd" en het halster valt van het hoofd af, waardoor het paard bevrijd wordt en met de schrik vrijkomt. Het halster is daarna gewoon weer te herstellen door de klittenbandriem weer aan het halster vast te maken.

Er worden totaal 3 nylon klittenbandriempjes bijgeleverd voor het geval dat ze vertrapt en zoek raken in bvb. het weiland.

Luxe, zacht en soepel onderlegd halster, verstelbaar achter de oren en onder de kin , rondgenaaide keelriem met veiligheidssluiting en met klittenband afneembare Spaanse anti- vliegensliertjes.

Verkrijgbaar in lichtblauw of oranje, in maat Pony, Cob of Full.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:23

Maar haar voorpluk is nog niet zo lang dus vandaar dat ze met haar manen de vliegen niet kan wegslaan. Ik denk dat ik nu voor dit braekaway halster ga, lekker veilig en toch vliegensliertjes als verlening.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:24

Die bremse bremse gel kon je zonder problemen rond de ogen smeren. Tuurlijk altijd opletten dat je niet ín de ogen gaat zitten met dat spul maar rond de ogen kon geen kwaad vertelde ze mij!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:25

@AngelofLove: wat koste die gel?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:25

Zit in een pompflacon en kostte bij mijn ruitersportzaak 14,95

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:28

En hoevaak gebruikte jij dat? Want ik ben niet elke dag bij haar. Ik ga tegenwoordig wel iets vaker (i.v.m. gezelligheid op stal :P) maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag. Zondag is altijd een twijfelgevalletje ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:37

Die stick van de boerenbond kost maar € 3,- ofzo ;)