Scheren en naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Scheren en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:37

Goededag,

Per 1 aug gaat mijn paard naar een andere stal.
Daar gaat ie het hele jaar door overdags het land op en s avonds lekker in stal.

Nu wil ik hem dit jaar gewoon weer scheren maar welk model moet ik kiezen en hoeveel grams dekens, met of zonder hals?

(wilde hem eerst niet scheren maar ik kom altijd s avonds rijden en mocht het steenkoud zijn is het geen doen om een natpaard onder een deken te zetten en een uur uitstappen zie ik ook niet zo zitten)

Heb op de zoekfunctie gekeken maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:52

Danielledm schreef:
Goededag,

Per 1 aug gaat mijn paard naar een andere stal.
Daar gaat ie het hele jaar door overdags het land op en s avonds lekker in stal.

:?

wat is er lekker aan een stal voor een paard?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:08

Dat wilde ik ook net vragen... maar daar gaat het topic niet over. Heerlijk opgesloten staan in een hokkie van 4 bij 4 voor een ruimtedier.

Welk model je scheert hangt ook af of je paard een schuilstal heeft in de wei, en wat je zelf mooi vind. Al zou het bij mij niet uitmaken omdat het welzijn voor mooi zijn gaat lijkt mij. Mijn pony's staan ook buiten en worden helemaal geschoren rond september, dan hebben ze weer een dikkere vacht als het echt koud word, maar ook weer geen echte dikke wintervacht.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:10

Moderatoropmerking:
TS vraagt ernaar welke deken ze moet gebruiken en hoe ze het paard moet scheren. Een discussie over het wel of niet 'lekker' op stal staan is dan ook offtopic en dus niet toegestaan.

Graag ontopic verder. :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:56

Judje schreef:
TS vraagt ernaar welke deken ze moet gebruiken en hoe ze het paard moet scheren. Een discussie over het wel of niet 'lekker' op stal staan is dan ook offtopic en dus niet toegestaan.

Graag ontopic verder. :)

Dank u ;)

Ja het gaat er gewoon om dat mijn paard niet nat onder de deken gaat na het rijden. Als ik ze vacht laat staan..wat me fijner lijkt voor het paard maar niet praktisch aangezien ik best wel pittig wil rijden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:32

Ik zou dan gaan voor een jachtmodel. Dan zijn de plaatsen waar hij het ergst zweet kaal.
Heb je in mijn ogen ook niet perse een deken met hals nodig.

Vrouw2014

Re: Scheren en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:36

Jachtmodel heb ik ook aan zitten denken.

Gister met een stalgenootje er overgehad om hem misschien helemaal niet te scheren maar hem wat eerder onder een dun dek te zetten en als het kouder word onder een wat dikker zodat ze vacht niet echt de kans krijg om "dik" te worden. En mocht het wel zo zijn kan ik hem altijd nog scheren en dan zou ik voor het jachtmodel gaan ;)

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:38

Mijne is gewoon helemaal kaal van de winter.. heeft wel een halsdeken op dan. Staat van 11 tot 5 buiten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:38

Danielledm schreef:
Jachtmodel heb ik ook aan zitten denken.

Gister met een stalgenootje er overgehad om hem misschien helemaal niet te scheren maar hem wat eerder onder een dun dek te zetten en als het kouder word onder een wat dikker zodat ze vacht niet echt de kans krijg om "dik" te worden. En mocht het wel zo zijn kan ik hem altijd nog scheren en dan zou ik voor het jachtmodel gaan ;)

Lijkt me een mooie oplossing. Misschien blijft hij of zij wel netjes in het haar als je op tijd begint.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:40

Dekens opdoen voordat de vacht dik werd hebben wij 2 jaar geleden gedaan, hielp niet en pony, die héél snel zweet, was altijd drijfnat en had weinig energie.
Vorig jaar is ze geschoren, wilden eerst voor een modelletje gaan maar uiteindelijk helemaal laten scheren en een deken met hals opgedaan.. pony heeft de hele winter overdag buiten gelopen, was super +:)+
Vacht bleef kort, pony had het niet koud en zat met rijden vol energie. Dus echt aan te raden vind ik.. :)

Opie1991

Re: Scheren en naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:46

Gewoon scheren en een goede waterdichte/ademende deken op doen. Kijken hoe het weer is qua dikte van de deken.

Ik zou geen halsdeken nemen want 90 % van de tijd dat ze op de wei staan staan ze met hun hoofd naar beneden te eten en staat het halsdeel "open"waardoor er wind in de deken gaat.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 11:46

Lien_ schreef:
Dekens opdoen voordat de vacht dik werd hebben wij 2 jaar geleden gedaan, hielp niet en pony, die héél snel zweet, was altijd drijfnat en had weinig energie.
Vorig jaar is ze geschoren, wilden eerst voor een modelletje gaan maar uiteindelijk helemaal laten scheren en een deken met hals opgedaan.. pony heeft de hele winter overdag buiten gelopen, was super +:)+
Vacht bleef kort, pony had het niet koud en zat met rijden vol energie. Dus echt aan te raden vind ik.. :)

Bij mijn paard maak het niet uit wel of geen vacht, -1 of 30 graden hij maak zich niet druk en word ook niet sneller er van ;)
Maar ik zat er eerst ook aan te denken om hem helemaal te scheren en dan een deken om te doen met een hals, maar het weer is hier zo raar dat ik bang ben
dat de deken dan of te koud is of weer te warm en dat het een beetje ze functie gaat verliezen plus dat hij met die hele deken ook op stal gaat. De paarden worden s ochtends buiten gezet en eind middag/begin avond binnen. Ze hebben al gezeg dat ze geen dekens op en af gaan doen want als ze dat straks bij alle 40 paarden moeten doen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:52

ik zou zowieso op tijd beginnen met afdekken zodat ze geen te dikke wintervacht krijgen, scheelt ook al met het zweten. Opbouwen tot een 200 tot 300grams winterdeken (dag en nacht) of staldeken met 0grams regendeken erover voor buiten(of continu). Als je dan nog vind dat je paard te snel gaat zweten kan het voldoende zijn om een streep- of jachtmodel te nemen en dan is het niet echt nodig een halsstuk te gebruiken. als je ze helemaal scheert, zou ik toch wel een halsdeel nemen, anders groeien de haren in de hals te snel terug.

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:54

larixfire schreef:
Gewoon scheren en een goede waterdichte/ademende deken op doen. Kijken hoe het weer is qua dikte van de deken.

Ik zou geen halsdeken nemen want 90 % van de tijd dat ze op de wei staan staan ze met hun hoofd naar beneden te eten en staat het halsdeel "open"waardoor er wind in de deken gaat.

Het ligt er dan wel aan wat voor halsdeken je hebt.. ;)
Hier stonden ze ook buiten te grazen maar het halsdeel stond echt niet open!

Met de dikte van de deken.. wij hadden hier gewoon een vrij normale deken en op de écht koude dagen er een wollen deken onder. Werkte prima. Gewoon ergens een paar grote wollen lappen vandaan halen en die er met wat creativiteit onder prutsen..