Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liekefriet

Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:07

Hoe gevorderd moet ik zijn om buiten ritten te mogen maken??
Ik heb nu 6/7 privé lessen gehad en heb nu 4 groepslessen gehad..
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-07-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit de titel verwijderd, omdat dit schreeuwerig staat en daarom is het aangepast. Tevens de titel verduidelijkt, omdat heel BRT over buitenritten gaat.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:10

Dat ligt compleet aan de stal waar je een buitenrit gaat doen en aan hoe jij rijdt. De een leert sneller dan de ander.

Vraag het anders eens aan je instructrice.

Liekefriet

Re: BUITENRITTEN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:11

Zal ik doen :)
Thx

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:11

Daar zijn voor zo ver ik weet geen regels voor hoor :+
Niemand zal je iets verbieden (als het met je eigen paard is dan).
Als je bij een manege rijd zal je het daar wel kunnen vragen ;)

Voor je eigen veiligheid zou ik wachten tot je in ieder geval alle drie de gangen goed onder controle hebt,
en tot je iemand ervareners kan vinden om met je mee te komen (of evt. in een groep) :)

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:12

Ik zou het gewoon vragen ;) !
Dan weet je precies waar je aan toe bent, hier op Bokt kunnen we niet zien hoever jij bent!

magicsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:18

Is inderdaad niet veel van te zeggen de een leert veel sneller dan de ander en de een is banger dan de ander als zich een onverwachte situatie voordoet. Heb je je lessen in een binnenbak of buiten gehad dat kan ook schelen. Paarden reageren buiten toch anders. Ik vind persoonlijk het aantal lessen dat je hebt gehad nog wel erg weinig en bij ons zou je daarmee ook nog geen paard mee krijgen naar buiten.
Gewoon lekker verder oefenen hoe beter je rijdt des te leuker wordt het.

Liekefriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:23

Ik heb nu alleen nog binnen les gehad. En ik heb trouwens geen eigen paard :P
Ik zal gewoon door blijven oefenen :)

magicsanne schreef:
Is inderdaad niet veel van te zeggen de een leert veel sneller dan de ander en de een is banger dan de ander als zich een onverwachte situatie voordoet. Heb je je lessen in een binnenbak of buiten gehad dat kan ook schelen. Paarden reageren buiten toch anders. Ik vind persoonlijk het aantal lessen dat je hebt gehad nog wel erg weinig en bij ons zou je daarmee ook nog geen paard mee krijgen naar buiten.
Gewoon lekker verder oefenen hoe beter je rijdt des te leuker wordt het.

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:38

Bij de meeste stallen waar ze buitenritten organiseren hebben zo ook echte beginnersritten. Daar wordt alleen maar gestapt en gedraafd. Als je gewoon duidelijk aangeeft wat je niveau is, moet het goed gaan!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:35

Ik denk toch dat de meeste maneges of stallen waar buitenritten worden aangeboden toch wel van je verwachten dat je de 3 basisgangen, 'remmen, sturen & gas geven' kent. :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:42

Bij de FNRS manege waar ik vroeger reed moet je geloof ik minimaal een promotiepunt in het F6 hebben als manege-ruiter of je ruiterbewijs. Een keer per maand werden er duinritten door de manege georganiseerd. Als je ergens paarden gaat huren, moet je meestal voorrijden voordat ze je 'los' laten rijden.

Ik zou inderdaad even aan je instructeur vragen wanneer je er aan toe bent (qua balans etc) om naar buiten te kunnen!

magicsanne

Re: Wanneer ervaren genoeg om op buitenrit te mogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:49

Bij ons op de manege verhuren ze wel paarden maar er zijn zeker geen beginnersritten. Een paard blijft een vluchtdier en als hij schrikt is het nog steeds wel de bedoeling dat ruiter en paard samen veilig en gezond thuis komen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:51

Ligt helemaal aan hoe jij rijd en of je zelf goed durft, mijn eerste keer rijden was een buitenrit, ging prima :Y)

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:48

Ligt er idd aan hoe je rijd, en wat voor paardje je onder je kont hebt :P
En of je alleen gaat of met meerdere?

Broeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:57

Kijk wel uit voor manege's die zomaar paarden meegeven zonder naar je ervaring te vragen. Dit is mij overkomen bij een manege/stal in de buurt van Venlo. Mijn vriendin en ik kregen een paard mee(kostte een tientje per uur, als je langer wegbleef rekenen we het daarna wel, af zeiden ze nog). Komen we na een kwartiertje stappen blijkbaar uit bij het "galop pad". en hup. Weg was ik. Als je dan geen ervaring hebt.... is spannend een understatement. leer eerst je zelf vertrouwen op een paard. Als daarna je instructeur je vertrouwd, dan ben je er volgens mij aan toe!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:43

Zorg - voor je eigen plezier - dat je volledig comfortabel bent met doorzitten, lichtrijden en galop en vanuit galop terug naar draf. Met een eerste buitenrit verwacht ik ook wel dat er begeleiding met je mee gaat.

anluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:46

als je met een braaf paard en ervaren instructeur naar buiten gaat, kan je zo naar buiten toe. Veel plezier!

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:53

Bij les chevaux kan je ook gewoon naar buiten als je nog nooit gereden hebt. Er gaat uiteraard wel altijd iemand met je mee. Het ligt er aan wat je kan en wat je durft wat je gaat doen, je kan ook gewoon een buitenrit gaan stappen de eerste keer.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 00:53

Het hangt er idd heel sterk vanaf wat je plannen zijn én hoe snel je het rijden oppikt. Mijn vriend heeft ooit drie lessen gehad maar gallopeert gewoon met ons mee door de bossen. Niet altijd even van harte, maar het went vanzelf :D :P
Mijn vader heeft nooit les gehad maar gaat ook wel eens mee :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:48

Ik mis de belangrijkste criteria om in de openbare ruimte te mogen paardrijden:

- voldoende beheersinng om geen risico voor de rest van gebruiker van de openbare ruimte te zijn
- kennis van de verkeers- en andere regels in de openbare ruimte
- voldoende beheersing van het paardrijden om veilig met onvoorziene omstandigheden om te kunnen gaan

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:54

Mee eens!
Is een ruiterbewijs tegenwoordig ook niet verplicht??

Niet dat ik er verstand van heb, mijn laatste buitenrit is 10 jaar geleden :+
Maar de dingen die Huertecilla schrijft lijken mij toch een pré om veilig en plezierig buiten te rijden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 12:48

Yeyo schreef:

Nee, en zo lang het geen fatsoenlijk rijvaardigheidsbewijs is, is dat ook helemaal terecht.
Je moet de verkeersregels kennen, hoeft voor veilig rijden echt niet te weten hoe je een paard moet poetsen of dat een ´paint´ niet geverfd is :D

Citaat:
Maar de dingen die Huertecilla schrijft lijken mij toch een pré om veilig en plezierig buiten te rijden!

Een pre-rijden zelfs. Het zijn randvoorwaardes. Zonder dat hoor je niet met een paard in de openbare ruimte.
Je hebt niet het recht om voor jouw lol een risico voor anderen te zijn.
Daar liggen al genoeg frictiefunten mbt de ruiterij. Wat als een ruiter valt bv? Is het paard zó opgevoed dat het bij de ruiter blijft? Zo nee waarom niet? want een naar huis bolderend paard is een serieus gevaar in de openbare ruimte en een direct gevolg van de beslissing van de ruiter om er op te klimmen...

hc

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:57

Ik denk dat je altijd een risico voor je omgeving vormt, en er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn waar je zelfs als je 20 jaar ervaring hebt niet adequaat me om kan gaan. Ik snap je punt wel, ik denk dat het alleen vrij lastig inschatten wordt wanneer iemand netjes kan blijven zitten en gangen beheerst.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:41

Heino schreef:
Ik denk dat je altijd een risico voor je omgeving vormt, en er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden zijn waar je zelfs als je 20 jaar ervaring hebt niet adequaat me om kan gaan.

Als het goed is heeft iedere bestuurder een set aan basisvaardigheden waarmee deze onvoorziene omstandigheden wél aankan.

Ja, iedere bestuurder is een bepaalde mate van risico.
Het is echter niet acceptabel dat sommige bestuurdersgroepen een groter risico zijn dan anderen.
Een ruiter is een bestuurder van een voertuig met een eigen overlevingsagenda. Dat is geen excuus, maar vraagt éxtra vaardigheid om geen groter risico te vormen.

Buitenrijdend ben je bestuurder in de openbare ruimte. Wanneer ben je daan klaar voor? Wanneer je daar geen groter risico vormt dan andere bestuurders. Voorwaar geen kattenpis.

hc

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 14:45

Huertecilla schreef:
Yeyo schreef:

Nee, en zo lang het geen fatsoenlijk rijvaardigheidsbewijs is, is dat ook helemaal terecht.
Je moet de verkeersregels kennen, hoeft voor veilig rijden echt niet te weten hoe je een paard moet poetsen of dat een ´paint´ niet geverfd is :D

Is dat serieus onderdeel van het halen van een ruiterbewijs????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:28

Yeyo schreef:
Is dat serieus onderdeel van het halen van een ruiterbewijs????

Ik heb het boek hier niet dus ik kan je geen citaten geven.
Wel dat voor het menbewijs en dat is een triest werk.
Het verkeersdeel is zeer beperkt en het overzichtslijstje een onlogische mengeling van verkeersregels, gedragsregels en droomwensen.
Er is net zoveel ruimte ingricht voor achtergrondinfo over types karren en -inspanningen.

Bij het ruiterbwijs zijn er gedachtenkronkels als andere kriteria voor ruiters met een ´engels´en met een ´western´ type zadel....
Ook gaat deze opleiding heel sterk uit van de hoofdstroom paardrijden terwijl dat vaak volkomen irrelevant is voor het veilige van het rijden in de werkelijke wereld. Soms zelfs juist níet goed.

Kijk ook eens op de site van de KNHS en links mbt veilig buitenrijden, paard-en-verkeer. De richtlijnen zijn ....euh... wonderlijk.

Let wel het is een goede zaak dat ruiters een opleiding met toetsing volgen voor ze de werkelijke wereld in gaan met hun paard.
Ooit was de militaire rijproef een voorbeeld daarvan. De betreffende combinatie werd getoetst op de mate van voorbereiding op het egie.
Deze proef is tussen WO1 en WO2 vergroeid tot eventing, springen en ringdressuur waarbij het als toest-voor-het-eggie verdwenen is.

Het zou een goede zaak zijn wanneer bestuurders van paarden op een vergelijkbare manier op hun rijvaardigheid getoetst zouden worden als andere bestuurders.
Idem de minimum-leeftijd.
Daar had ik het afgelopen weekeinde toevallig een inhoudelijk gesprek over met een wethouder (de best vergelijkbare term) van veiligheidszaken (prov. Málaga).
Zeer terechte opmerking van hem was een remproef vanuit galop :D