Paard wordt verwaarloosd en is waarschijnlijk dampig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tweetyj

Paard wordt verwaarloosd en is waarschijnlijk dampig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:08

Bijb mij in de buurt staat een paard wat vele aanwijzingen geeft dat ze dampigheid heeft... ook al is ze pas 6 ofzo!!
haar stal is enorm vies en nog nooit uitemest en ze krijgt AARDAPPELSCHILLEN als voer!!!!!!
de eigenaar en de verzorgers van deze (shetland)pony en haar verzorgers ontkennen alles!
wat moet ik doen? hoe kan k erachter komen of ze echt dampigheid heeft?!
HELP! ;( |( ;( |( ;( |( ;( |(

Aukelizzy

Re: Paard vermoedelijk dampigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:31

Waaruit maak je op dat ze dampig is?
Door het eten van aardappelschillen ontstaat dat niet hoor.(niet dat aardappelschillen gezond zijn voor een pony).
Dampig wil zeggen dat de pony ernstige chronische luchtweg problemen heeft.
Als de eigenaar en verzorgers het ontkennen zou ik me er niet mee bemoeien eerlijk gezegd.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:37

Inderdaad, waaraan zie je dat ze dampig is?
Je zegt dat er vele aanwijzingen zijn, maar je noemt er geen...
Tenzij je aardappelschillen als aanwijzing ziet.
Als het paardje 6 is en haar stal is nog nooit uitgemest, zou ze nu (letterlijk) tot aan haar knieen in de mest moeten staan. Een stal die een week niet is uitgemest kan er ook vies uitzien hoor, daarom is het niet zo dat die nog nooit is uitgemest...

Als ik zo je post lees, zou ik eerder denken aan mishandeling, maar zeker niet aan dampigheid :o
En gezien je zegt dat de pony verzorgers heeft, lijkt het mij niet echt op mishandeling.

Ik ken paarden die boven aardappelschillen zelfs kippenvleugeltjes krijgen, mijn eigen pony krijgt soms vers wit brood(niet van mij uiteraard, maar van vreemden), dat wil nog niet zeggen dat ze dampig zijn...

Maar als iedereen het ontkent, zou ik me er zeker niet mee moeien.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:46

Ik zou zeggen, sla eerst en een boekje open en kijk wat dampig is...als ze bijvoorbeeld zwaarademig is, erg staat te hoesten zelfs met grote winden erbij, dan zeg ik ja. Maar uit je bericht lees ik totaal niets van iets dergelijks, dus bezint er ge begint .......

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:35

ik heb al veel gekekeken
ze hijgt de HELE tijd door
hoest heel vaak en dan een hele zware hoest met af en toe een soort piep ertussen...
maar i zeg niet dat ze heel mishandeld word maar het is wel zo dat de verzorgers (het zijn er 6!) allemaal stuk voor stuk op haar rijden (de pony is denk ik 80 cm...) en zij zijn 12 jaar en ouder dus best groot
zodra ze erop zitten gaan ze meteen galopperen en de pony slaan tot ze bokt!
maar over die symptomen
ze hijgt dus heel erg (de hele dag door)
ze staat in enorm vieze stal die iniedergeval al heel lang niet is uitgemes.. haar "wangen" zijn opgezet ze heeft bulten aan de zijkant net achter de schoft en haar ademhaling gaat veel sneller dan normaal
en oké het komt niet van die aardappelschillen dat weet ik maar die aardppelschillen zullen het ook niet bepaald verhelpen...

hebben jullie advies? :o :o

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:04

Eigenaar aanspreken en anders de dierenbescherming erbij halen... zo te lezen wordt de pony dus niet behandeld of worden de symptomen genegeerd, waardoor de kwaliteit van het leven van de pony er niet beter op wordt.. Je kan altijd bellen en je vermoeden uitspreken, jij blijft anoniem, dus de eigenaar zal niet weten dat jij gebeld hebt!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:53

OK, dat is een ander verhaal (en duidelijker)
Ik sluit me bij femke29

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:20

Ja, dit maakt je verhaal een stuk begrijpelijker.
Hier zou wel iets aan moeten gebeuren, arme pony.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:54

Inderdaad, nu is het wel duidelijk.
Als de eigenaar en de verzorgers alles ontkennen, zou ik de dierenbescherming bellen zoals Femke29 zegt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 23:11

Moderatoropmerking:
MD--> TAO

Topic verplaatst omdat dit meer neigt naar Dierenmishandeling dan naar een medisch probleem.
Mij lijkt er maar 1 oplossing, dat is de dierenbescherming bellen.