Wie heeft tips, pony beleren!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Wie heeft tips, pony beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:51

Hoi!

Wie heeft wat goede tips voor mij?

Vanaf 1 augustus ga ik mijn jonge pony van de 24/7 opfok wei halen om hem te beleren.
Vanaf half augustus heb ik gepland staan om hem samen met met de bedrijfsleider van stal zadelmak te maken. Deze persoon heeft hier veel ervaring mee.

In de eerste twee weken wil ik hem laten acclimatiseren op stal (hij gaat overdag wel nog gewoon de wei op, hoor) En hem laten wennen aan de dagelijkse dingen zoals: in de paddock, vast staan, spuitplaats, molen enz.
Voor de rest lekker wandelen.
Maar hebben jullie misschien nog meer ideeën van wat ik zou kunnen doen? Of is dit wellicht al genoeg?

Ik hoor het graag...

Ow ja... en om deze knapperd gaat het :)

Afbeelding

Palmera

Re: Wie heeft tips, pony beleren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:27

Ik weet niet wat er allemaal gedaan is met het paardje? En hou oud is die?

Als ik jou was zou ik die afspraak gewoon nog even uitstellen. Ga eerst eens lekker met het dier wandelen, kan die gelijk verkeersmak worden. Geef het dier veel aandacht en bouw er een band mee op. Want ik ga er voor het gemak maar vanuit dat je niet iedere dag in de opfok ging kijken, en het is wel handig om met een paard dat je nog moet beleren een band te hebben.
Een paard dat er vertrouwen in heeft zal het makkelijker leren. Neem er de tijd voor, dan maar een paar maanden wachten voor je erop zit. Daar heb je later alleen maar profijt van.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 22:57

Hij is bijna 3 jaar en 4 maanden

Ik heb hem nu bijna 1,5 jaar... eerste half jaar stond hij op een plek waar ik elke dag met hem bezig was... vaak alleen poetsen en een paar keer in de week wandelen... (ook met verkeer) Afgelopen 3 maanden staat hij naast de wei van de stal van mijn paard... Ook hier ben ik regelmatig met hem bezig. Wandelen kent hij al... dat doet hij heel braaf.
Ik denk dus dat hij wel klaar is voor het beleren... desondanks ga ik het wel rustig aan doen hoor.

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:21

Idd eerst een hele goede band opbouwen, zodat hij jou vertrouwt, en jij hem.
En eerst beginnen met longeren, versterkt ook de band, en dan weet hij ook de commando's.
Als hij het longeren goed doet en kan, dan kun je eens tussendoor een zadel op hem leggen en kijken hoe hij hier op reageert.
Als je dat meerdere keren hebt gedaan kun je hem longeren met het zadel op.
En zo elke keer een stapje verder.
Succes ermee ;)

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:37

het gaat vooral in vertrouwen tussen je paard en jou.
Ik zou zo lekker doorgaan en dan gaan longeren met zadel en hoofdstel.
over het zadel heen hangen .
het paard moet vooral vertrouwen in de ruiter hebben.
dus veel tegen hem praten. als hij iets goed doet goed met je stem belonen.
en elke keer wat verder proberen te gaan.
succes;)

Miku

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:40

Ik ben ook bezig om mijn Fjord te beleren, hij pikt het allemaal vrij makkelijk op, en is vrij koel in het hoofd. Maar ik heb gewerkt op een stal waar ze paarden beleren, en daar ben ik er meerdere keren afgesteigerd/gebokt omdat het gewoon allemaal te snel ging. Daar heb ik mijn lesje wel mee geleerd. Probeer gewoon eerst een heel goede band met je paardje op te bouwen, hem op zijn gemak te stellen, en voor je het zadel er meteen opgooit eerst het zadel te laten zien, en dan voorzichtig op de rug leggen, zodat ze ook weten wat er nou eigenlijk op hun rug komt.

kitty_mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:26

vertrourwen opbouwen, halster leren om doen, hoofdstel leren in en omdoen en dan longeren, dan met singel longeren en dan zadel er op, zo doen ze het op mijn oude baan

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:00

Ik zou hem inderdaad alles rustig laten zien, het longeren zou ik nog niet doen als ie dat nog niet kent.
Laat het zadel een keertje zien. Leg hem een keer op de rug terwijl je de rest poetst. Ga een keertje wandelen (geen enge plekken) met het zadel op etc.

Zeker niet teveel tegelijk willen en af en toe ook het oude weer herhalen zodat alles er goed ingeprent blijft, niet meteen naar het volgende als ie het ene kan.

Mooi beestje! =D

donkey87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:03

lekker alles rustig aan doen is een must inderdaad!
niet teveel in 1 keer willen doen..
en zorg dat je alles goed afsluit voordat je ermee stopt voor die dag! :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:07

Idd een band opbouwen, en rustige stapjes nemen. Wel zorgen dat je pony alles eerst goed accepteert voordat je erop stapt. Bijv, longeren, zadel, hoofdstel, alles ;).

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 13:24

Hoi!! Bedankt voor alles tips! :D

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:51

Zoals iedereen al zegt een goede band opbouwen :D en dan proberen te longeren met hoofdstel daarna met zadel enz...Succes!!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:11

vooral rustig beginnen aan de longe dan komt alles goed

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:02

ik zou hem er wat op voorbereiden. Wat aan de longe enz en vooral zorgen dat je zijn beste maatje bent,omdat wanneer hij zadelmak wordt gemaakt een vriend heeft waar hij steuun bij kan zoeken :D

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 17:43

Rustig aan beginnen. Eerst veel spelen en borstelen en hiermee vertrouwen opbouwe. Daarna wat longeren en steeds iets meer van het paard vragen. Het paard geeft zelf wel aan hoe snel het wil gaan

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:58

Eerst longeren met halster is idd een goed idee, daarna met hoofdstel longesingel zadel en dan zadel met beugels als dat alles goed gaat kan je er op gaan hangen en evt op gaan zitten (echt alleen zitten) maar hier heb je natuurlijk wel iemand bij nodig, later kan je dan beginnen met sturen en been hulpen
tip bij sturen breng je hand voor zichtig naar de knie sommige paarden reageren heir erg goed in
zelf ben ik van mening dat als je je eigen paard goed inrijd je een goeie band er mee krijgt maar als het niet gaat of je hem niet vertrouwd moet je het niet doen
naja iig heel veel succes

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:11

Ook ik beleer mijn paardje zelf. En ben ook bijna aan het rijden toe. Dit heb ik tot nu toe allemaal gedaan. We wandelen veel met verkeer, zijn toen gaan fietsen (niet voor ieder paard geschikt!) Werk met haar in de roundpen/ longeerbak aan de commando's en aan drijven en stoppen met mijn lichaan (beetje NH). Verder ben ik aan het oefenen met zeiltjes, planken, pionnetjes ed...(In hand Trail, western) Verder doe ik met longeersingel om in de longeerbak laten rennen, Je kunt dan ook zakken aan het longeersingel binden zodat ze went aan geklapper ed. Ook zadel en hoofdstel regelmatig in doen. En af en toe aan de dubbele lijnen longeren en sturen.....

Genoeg ideeen?? Als dit allemaal soepel gaat ben je denk ik al een heel eind wat betreft het erop gaan zitten. Dat ga ik binnenkort doen!!!

Maar twee weken is wel kort om dit allemaal te gaan doen.....

Of ben je al begonnen??? Want het is al 1 aug geweest!!!