Nieuw paard in kudde.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:16

Hallo

Ik ben net zaterdag verhuist naar een andere stal met mijn 9 jarige kwpn ruin. In het land stonden al 4 anderen, 3 pony's en een merrie.
Samen met een andere nieuw paard ging mijn paard de weide in om kennis te maken. Het andere nieuwe paard joeg de kudde gelijk op en pikte de merrie in, mijn paard staat nu steeds alleen in de bak ( dat aansluit door middel van een klein stukje grond dat aan het weiland vast zit) en "durft" het land niet meer in omdat hij steeds weggejaagd wordt door de 2 andere groepjes ( een groepje van 2 en een groepje van 3) Hij houdt zich dus op afstand. dan andere snuffelen wel aan hem maar worden dan weggejaagd door een zeer dominante pony. T zal wel meer mijn eigen gevoel zijn maar vind het erg sneu als hij de hele dag maar wat in de bak staat en het land zo niet in kan ;) Ik weet dat het met rangorde te maken heeft, maar omdat er al 2 groepjes gevormd zijn, komt hij er zo nog wel tussen?

Marigold

Re: Nieuw paard in kudde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:20

is er niet 1 pony of paard die niet echt aansluiting heeft met de rest, aan wie je jou paard kan 'koppelen' door dat paard eerst met jou paard samen apart te zetten?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:32

nee, dat is juist het jammere ervan.
2 zijn samen, en de andere 3.
bij het groepje van 3 zijn 2 wel erg geinteresseerd maar worden dus afgeschermd door die zeer dominante pony. Ik zou 1 van die 3 wel eens samen met hem in de bak kunnen zetten.
Maar uiteindelijk moeten ze toch wel met elkaar het land in, heb er geen goed gevoel over. Iedereen zegt wel van het heeft tijd nodig maar dit heb ik nog nooit met die van mij meegemaakt, die is supersociaal en komt niet echt voor zichzelf op.

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:45

Hoi,

het is een cliché, maar je moet het echt de tijd gunnen! Mijn paard staat nu 3 weken op een nieuwe stal en begint nu pas goed in de groep te liggen. Nou is het wel zo dat we hem gedoseerd voorgesteld hebben: eerst alleen met de dominante en na een paar dagen een voor 1 de anderen erbij (groep van 5 nu). Ging niet zo goed (mijn paard beet ook niet zo van zich af vond het allemaal wel best, waar nu verandering in komt trouwens), dus de dominante heeft even apart gestaan om te kijken hoe dat ging, maar nu staan ze samen en lijkt de rust weder te keren.

Succes!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 18:09

gelukkig dat het met die van jou wel goed ging..vandaag is het nog steedss hetzelfde, hij staat nu steeds in een klein hoekje waar hij niet uit "durft", hij is veeeel te vriendelijk en durft zo niet voor zichzelf op te komen om opgenomen te worden in de kudde. Als ik heb gereden na een buitenrit wil hij het erf niet meer op en als ik dat zover heb blijft hij stil staan voor de ingang van de wei omdat hij er niet in wil, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Verder heb ik hem zien luchtzuigen in zn nieuwe stal en liet zn bix staan. Ook dit heeft ie nog nooit eerder gedaan.. misschien stel ik me aan hoor, maar vind het echt rot om te zien dat hij zich niet op zn gemak voelt, denk er de hele dag aan en als het zo nog langer duurt verhuis ik hem maar weer terug!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:06

Het is echt een kwestie van tijd! Ik weet hoe je je voelt het is naar om je paard zo te zien, maar het wordt echt beter! Nog even geduld je paard wordt echt in de groep opgenomen. Alleen in zeldzame gevallen is dat niet zo, maar ga er maar gewoon vanuit dat je paard bij de andere 95% hoort ;-) Dat luchtzuigen vind ik wel vreemd deed hij dat eerder nooit? Krijgen ze wel voldoende ruwvoer op je nieuwe stal?

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:13

Het klinkt vervelend maar je moet ze gewoon bij elkaar in de groep doen. De rangorde kan dan pas bepaald worden. Ik heb exact hetzelfde gehad. De leider van de groep joeg een nieuw paard de hele wei door, een paar dagen lang. Daarna was het over. Een ander paard ging zich ook over hem ontfermen. Het nieuwe paard heeft nog steeds heilig ontzag voor de leider. Je moet je er niet mee bemoeien zolang het paard niet gewond raakt. Anders blijf je emmeren. Paarden zijn van nature niet haatdragend en geweldadig naar elkaar toe. De ellende komt pas als mensen zich met het proces gaan bemoeien.

LauraMichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:15

Misschien is het wat om de dominante pony een tijdje in de bak af te sluiten van de rest, zodat jou pony kan wennen aan de andere. Als de rest hem heeft geaccepteerd, wil de dominante pony dat misschien ook wel doen.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 10:27

morelia schreef:
Het is echt een kwestie van tijd! Ik weet hoe je je voelt het is naar om je paard zo te zien, maar het wordt echt beter! Nog even geduld je paard wordt echt in de groep opgenomen. Alleen in zeldzame gevallen is dat niet zo, maar ga er maar gewoon vanuit dat je paard bij de andere 95% hoort ;-) Dat luchtzuigen vind ik wel vreemd deed hij dat eerder nooit? Krijgen ze wel voldoende ruwvoer op je nieuwe stal?

Hey, over dat luichtzuigen: nee dat deed hij eerst nooit..hij eet dus eigenlijk de hele dag gras, maar nu dus niet omdat hij zich in dat hoekje schuil houdt. Wel gooi ik er nu dus extra hooi erbij in maar misschien niet voldoende, Heeft toch met maagzuur te maken?

@ de anderen, zal hij ook wel worden opgenomen als hij helemaal geen toenadering zoekt? ze hoeven maar te kijken of hij vlucht alweer weg in dat hoekje.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:38

Lianne007 schreef:
@ de anderen, zal hij ook wel worden opgenomen als hij helemaal geen toenadering zoekt? ze hoeven maar te kijken of hij vlucht alweer weg in dat hoekje.

Ja echt! Op een gegeven moment wordt ie getolereerd. Verbaas je niet als ie straks gewoon tussen de anderen staat te grazen. Alleen je moet hem wel tijd geven en niet te snel ingrijpen. Echt ...het komt goed.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:46

ok, ik kijk het nog wel even aan ;) t rare is ook dat er helemaal niks gebeurd en hij alleen maar in dat hoekje staat..vannacht heeft hij de hele waterleiding uit het plafond getrokken...denk verveling hij stond eerst op stro en nu ineens vlas..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:01

Misschien komt het vanzelf goed, als je maar lang genoeg wacht.
De vraag is hoeveel het je waard is.
Sommige stallen zijn nou eenmaal niet goed genoeg voor je paard.
Als hij nu begint te zuigen en (daardoor) de waterleiding sloopt dan geeft hij toch duidelijk aan dat het niet naar zijn zin is.

Elke verhuizing geeft stress, dus misschien ligt het niet aan de stal, maar aan de verhuizing zelf.
Desondanks zou ik niet te lang afwachten.

Misschien kun je hem beter uit die groep halen?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 23:35

odje schreef:
De vraag is hoeveel het je waard is.
Elke verhuizing geeft stress, dus misschien ligt het niet aan de stal, maar aan de verhuizing zelf.
Desondanks zou ik niet te lang afwachten.

Dit had ik dus ook al een paar dagen in mijn hoofd...waarschijnlijk heb ik niet genoeg geduld, maar kon het zo niet aanzien en heb besloten om
morgen mijn paard weer op te halen en terug te brengen naar zijn vorige stal (waar ik dus vandaan kwam) ik was verhuisd naar deze stal omdat er zo'n mooie omgeving was voor buitenritten. Ik heb er echt slapeloze nachten van zolang hij op deze nieuwe stal staat :x
Dus ben blij als hij morgen weer op de trailer staat naar zijn vertrouwde plekje en vriendjes. Hij is gewoon ontzettend onderdanig/verlegen en verwacht dat hij ook geen toenadering meer zoekt maar alleen maar blijft vluchten. Denk dat ik de goede keuze maak zo.

iedereen bedankt voor de raad!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:20

LauraMichel schreef:
Misschien is het wat om de dominante pony een tijdje in de bak af te sluiten van de rest, zodat jou pony kan wennen aan de andere. Als de rest hem heeft geaccepteerd, wil de dominante pony dat misschien ook wel doen.

Dat zou ik dus absoluut niet doen, als ik mijn merrie(alpha merrie) uit de groep zou halen er dan een nieuwe bij zou gooien zouden er daarna grote problemen komen omdat de nieuwkomer dan kan denken dat het zijn/haar kudde is en de dominante merrie toch denkt dat het haar kudde is.

Dat was bij ons toen, ik was aan het rijden en er liep een nieuwe pony toen bij na het rijden zijn er toen aardig wat klappen gevallen en uiteindelijk werd de nieuwe merrie als nog niet geaccepteerd door de kudde inmiddels gaat dat weer steeds beter.

Dus ik zou zeggen gun het de tijd hoe moeilijk het ook is, zelfs bij mijn ontzettend dominante merrie komt het uiteindelijk altijd weer goed en accepteerd ze na een tijdje ook de nieuwkomers

Loves_Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:55

Ik denk dat ze het zelf moeten ''uitvechten''.
Maar als dit nog lang blijft aanhouden weet ik het niet.
Gwenn.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:38

ik denk dat sommige paarden gewoon teveel over zich heen laten lopen en niet voor zichzelf opkomen en zo buitengesloten, en dat mijn paard daar 1 zeldzaam geval van is..ik ga er zo heen en hem ophalen. Kheb er geen zin in hem steeds stressiger en depressiever te zien worden. Daarnaast heeft hij een blessure en hersteld daar van duswil het risico niet lopen dat hij er nog een trap op krijgt.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:44

Haal de groep uit elkaar. Zet bij jouw paard 1 van die andere paarden neer met een lage rang. Dan zal dat paard met de lage rang jouw paard vaak accepteren na een tijdje.
daarna kun je ze met zijn 2en weer bij de rest zetten. vbaak gaat het dan wel goed. Als het dan nog niet goed gaart kun je het groepje eventueel verdelen door het paard met de lage rangorde bij jouw paard neer te zetten, en die andere 2 ook bij elkaar.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:55

mijn paard staat weer bij zn oude stal, heb hem vanavond opgehaald, hij at gelijk weer gelukkig en staat tevreden met zn vertrouwde kudde weer buiten..dan maar een minder mooie omgeving maar wel een blijer paard :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:26

Lianne007 schreef:
mijn paard staat weer bij zn oude stal, heb hem vanavond opgehaald, hij at gelijk weer gelukkig en staat tevreden met zn vertrouwde kudde weer buiten..dan maar een minder mooie omgeving maar wel een blijer paard :)

Rangorde definiëren kost inderdaad tijd, maar wat ik heb gezien bij inscharen is dat het toch met een paar dagen weer rustig is. Blijft altijd wel even narommelen, maar de eerste tolerantie is er dan al. Jouw verhaal "klinkt niet lekker".
Vind zijn reaktie op die nieuwe stek wel heftig en denk dat je er goed aan hebt gedaan om voor zijn plezier te kiezen en niet de jouwe :D .
Super dat je hem hebt teruggezet en wie weet komt er in de toekomst een stal op je pad waar jullie allebei dolgelukkig mee zijn!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:56

YamaDeva schreef:
Lianne007 schreef:

Rangorde definiëren kost inderdaad tijd, maar wat ik heb gezien bij inscharen is dat het toch met een paar dagen weer rustig is. Blijft altijd wel even narommelen, maar de eerste tolerantie is er dan al. Jouw verhaal "klinkt niet lekker".
Vind zijn reaktie op die nieuwe stek wel heftig en denk dat je er goed aan hebt gedaan om voor zijn plezier te kiezen en niet de jouwe :D .
Super dat je hem hebt teruggezet en wie weet komt er in de toekomst een stal op je pad waar jullie allebei dolgelukkig mee zijn!

Dankje voor de leuke reactie :) Begin er eerst maar niet meer aan, verhuizen.. maar wie weet wat er in de toekomst komt!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:05

Verstandig besluit!
Hopelijk houdt je paard nu ook weer op met zuigen.
En het leuke is wel dat jij nu zeker weet dat jouw paard gelukkig is met zijn huis.
Persoonlijk zou ik daar zelf weer een stukje gelukkiger van worden ondanks de omgeving minder mooi is dan die andere stal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:46

Wat goed dat hij terug is naar zijn oude plekje. Sommige paarden kunnen nu eenmaal niet zomaar aarden op een andere stal en jouw paard is daar schijnbaar een van ;) .
Dan maar wat minder mooie uitrij mogelijkheden, ik geef je helemaal gelijk.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 18:01

ikzelf ben nu inderdaad ook weer blij nu hij blij is haha..heb de randen in zn stal voor de zekerheid wel ingesmeerd met cribox :P mar heb het gelukkig nog niet weergezien