Paard doet laatste tijd zeer raar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Paard doet laatste tijd zeer raar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:33

Zoals de titel al zegt mijn verzorgpaard doet de laatste tijd zeer raar. Het begint al in de wei. Normaal als ik hem roep komt hij metteen op me af, maar nu niet meer. Nu blijft hij gewoon staan en als ik naar hem wil gaan om hem te vangen loopt hij gewoon hard weg. Ten 2de bij het borstelen. Ik mag echt niet met een borstel op zijn rug of buik komen, dan stampt hij naar me en probeert me ook te bijten. Ook wil hij geen voetjes geven voor het hoevenkrabben. Ten 3de opzadelen. Als hij nog maar een dekje ziet flipt hij al. Ik krijg het dus met geen mogelijkheid op zijn rug. Hij loopt weg, bijt, stampt en stormt op me af. Ik moet vaak echt wegspringen. Maar het was me toch geluk het zadel erop te krijgen. Zonder dekje weliswaar. Toen stampte hij naar zijn buik en begon heel hard met zijn vel te bewegen (zo als ze vliegen willen wegjagen snappen jullie). Ten 4de erop zitten. Vroeger bleef hij mooi staan bij opstappen maar nu blijft hij met geen mogelijkheid staan. Als je erop zit stampt hij ook, probeert in men been te bijten en beeft nog harder met zijn vel. Wat heeft mijn verzorgpaardje plots.
Het is begonnen met het vliegendeken. De eigenaar wilde zijn vliegendeken erop leggen en plots schrik hij (het paard) waarschijnlijk van een beet van een beestje. En toen kon je met geen mogelijkheid meer het deken erop leggen. Maar hij zat zo vol met vliegen en de spray werkte gewoon niet dus moest het deken er wel op. Dus dat had de eigenaar hem heel goed vast en dan hebben we onder dwang (ik zeg het niet graag) toch het deken aangekregen. Toen werd hij wel weer rustig en we konden het er zonder problemen afhalen. Sinds dien doet hij anders.
De vrouw van de eigenaar denkt dat er misschien iets mis is met zijn rug, aangezien hij agressief word als je aan zijn rug komt (borstelen en bij opzadelen enzo). Ook als ik wil draven voel ik echt dat hij zijn rug wegdrukt en dan steekt hij zijn hoofd enorm de hoogte is.
Kan iemand me raad geven wat ik hier nu mee moet doen want we weten het niet meer.
Groetjes

FriesWytske

Re: Paard doet laatste tijd zeer raar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:36

Hem een keer goed na laten kijken. Kan best dat de vrouw van de eigenaar juist is.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:37

Het kan ook heel goed zijn dat dit paard last heeft van zijn maag bijvoorbeeld en rijden als iets vervelends is gaan zien door de druk die op zijn 'maag' komt tijdens het singelen......

Er kunnen dus diverse oorzaken zijn. Misschien een keertje laten na kijken door een DA?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:40

linda_arnold schreef:
Het kan ook heel goed zijn dat dit paard last heeft van zijn maag bijvoorbeeld en rijden als iets vervelends is gaan zien door de druk die op zijn 'maag' komt tijdens het singelen......

Er kunnen dus diverse oorzaken zijn. Misschien een keertje laten na kijken door een DA?

Ik zal deze avond eens bellen met de eigenaar (is nu nog in Duitsland) en het eens voorstellen. :)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:50

gezien al deze symptomen ligt dit niet alleen aan een vliegendeken die onder dwang op is gedaan,paard geeft duidelijke signalen dat hij het rijden niet wil en dat aanrakingen op de buik en rug niet prettig zijn.
zou toch een da o.i.d.erbij halen,succes

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:57

ik zou er iindd ook een dierenarts bij halen, lijkt me niet goed dat hij dit doet hoor!
En als jullie denken dat hij door een beest gestoken is? Zou het ook eens op zoeken op internet! kijken of de symptomen overéén komen..

succes ermee!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:01

Haal er eventjes een veearts bij,
die kan zien of hij inderdaad ergens last van heeft of niet.
Mocht hij geen pijn hebben, denk ik aan een dominantieprobleem.
;)

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:04

ik zou even een veearts bellen. Dan weet je zeker of hij lichamelijk niks mankeerd. Is dat het niet kan je weer verder kijken wat het wel is.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:08

idd DA bellen...een draver die ik rij is koliek gevoelig die doet dit wanneer ze buikpijn heeft...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:07

DA bellen en voorlopig dan ook even alle dingen waarbij hij zo vervelend reageert overslaan, dan maar een vieze buik en rug.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 17:29

We hebben het gevonden, hij had last van zijn schoft. En van het schoppen naar zijn buik was dat hij er een hele gemene dikke dazensteek bult had.