Help! Mijn paard is schrikkerig op de weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

max_ruiter

Help! Mijn paard is schrikkerig op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:38

Wat moet ik eraan doen , zodat mijn paard minder schrikt buiten?

En ik kan hem miss laten wennen maar hoe?

Hebben/ hadden jullie paarden dit ook?

Groetjes!!

Daantjee12

Re: Help! Mijn paard is schrikkerig op de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:39

ik zag vorige keer iemand die ope en fietspad naast een(snel)weg liep met een longeerlijn en bit in. als je dat een paar keer doet went hij misschien wel sec6!

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:41

Is het geen idee om een paar keer ervaren paard mee te laten lopen ? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:44

veel wandelen buiten met hem. En anders zet je hem een tijdje in een weilandje vlak naast een drukke weg.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:46

Daantjee12 schreef:
ik zag vorige keer iemand die ope en fietspad naast een(snel)weg liep met een longeerlijn en bit in. als je dat een paar keer doet went hij misschien wel sec6!

Goed idee, Zou ik eens proberen!

Bedankt!

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:46

Hij is vooral bang voor grote voertuigen, en harde wind!!

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

mijn pony was in het begin ook best bang op de weg maar ik loop elke dag met hem een klein stukje over de weg en rij 1 keer in de week met hem naar de manege en dan fietst er altijd iemand mee. Dit gaat steeds beter en hij vind nu niet zo veel meer eng. Gewoon veel oefene zal ik zeggen!

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:43

Dorindaikke schreef:
mijn pony was in het begin ook best bang op de weg maar ik loop elke dag met hem een klein stukje over de weg en rij 1 keer in de week met hem naar de manege en dan fietst er altijd iemand mee. Dit gaat steeds beter en hij vind nu niet zo veel meer eng. Gewoon veel oefene zal ik zeggen!

Okee, dankje!!

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:41

hoi er zijn een paar dingen die je kunt doen bijvoorbeeld dat er iemand met je meeloopt maar ik kan me voor stellen dat je ook wel eens zonder iemand wil rijden misschien kun je hulpteugels gebruiken dan ben je wat sterker maar wat ik ook heb gedaan er is een speciale curses voor schikkerige paarden/pony's je moet maar even op internet kijken voor welke en waar.ik hoop dat ik wat voor je kan betekenen

brenda_daisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:23

dit heb ik ook gehad met mijn 5 jarige pony toen was ze nog maar 3 en ze schrok overal van , je moet gewoon vaak buitenritten maken dan wennen ze er van zelf aan:)
nu is ze inmiddels 5 en schrikt nergens meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:27

Veel binnen de bebouwde kom wandelen/rijden (zelf zit ik er liever op). Daar is zo'n enorme overvloed aan prikkels dat ze al dat schrikken vrij snel opgeven. Die van mij is in het dorp nergens bang van maar als ik op een landweg langs een oprit met bijvoorbeeld bloempotten rijd dan is dat erg spannend 8)7 .

Juist de drukte opzoeken, dan desensibliseren ze veel sneller.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:33

Hoi!

Aan de ene kant kan je wel er naast lopen dan zal hij zich zoiezo veiliger voelen als hij jou vertrouwd maar zodra jij erop gaat zitten is het weer anders en zal hij weer meer schrikken. Ik zou gewoon vaak gaan rijden en als ze ergens van schrikt geen aandacht geven, zeker niet belonen als ze er niet van schrikt van dan denk ze ow moest ik schrikken dan. Gewoon veel doen.

max_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:54

Okee, maar ben bang dat hij voor een auto springt ofzo...

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:37

bente_ schreef:
Is het geen idee om een paar keer ervaren paard mee te laten lopen ? :)

Of dat jij erop zit en iemand hem vasthoud ? :)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:41

Ja inderdaad....mijn 4 jarige is ook geen held.......
Vooral veel kilometers maken en iemand of iemand met een ervaren paard mee laten gaan :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:11

Ik snap ook niet zo goed wat je met een schrikkerig paard op de weg doet? Mijn paard springt ook opzij voor van alles en nog wat, geen probleem maar niet zo handig op een drukke weg, hier rijd ik dan ook gewoon niet.

Als je er persé overheen moet zou ik gewoon er op gaan zitten en iemand ernaast. Als dit goed gaat kun je het met een ander paard proberen en een keertje met paard maar dan voorop (kun je altijd nog wisselen mocht er iets gebeuren) en vervolgens een keertje alleen, of iemand die erachter loopt/fietst (mijn paard wordt hier juist druk van, maar miss de jouwe niet)

nikki_fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:52

Wat Bente zegt zal ik ook doen een ervaren paard mee laten lopen!! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:02

Sassol schreef:
Ik snap ook niet zo goed wat je met een schrikkerig paard op de weg doet?

Tja, ze zullen toch ooit ergens aan moeten wennen. En dat gebeurd niet als je de hele tijd veilig in je binnenbak blijft. Mijn ervaring is juist dat het beter is om een drukke weg op te gaan dan te oefenen op een buitenweg. In de bebouwde kom zijn zoveel enge dingen dat ze naar een paar minuten wel kalmeren. Buiten de bebouwde kom is het zo rustig dat als daar eens een auto aan komt dat ze helemaal over de rooie gaan, omdat die prikkel in verhouding veel groter is.

K_W_P_N_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:12

Mijn paard is bang alles, met de nadruk op alles. Mijn paard durfde niet meer langs een huis waar een hond in de voortuin zit, ik heb een vriendin gevraagd om met me mee te lopen om in te grijpen waar nodig. En het heeft heel erg geholpen! want op de terugweg keek hij niet meer op of om.. maar ja hij had dan natuurlijk weer te druk met bang zijn voor andere dingen..

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:47

ik heb het ook een tijdje gehad met mijn verzorg paard, en toen zijn we steeds met groepjes naar buiten gegaan en langzamerhand is hij aan dingen gaan wennen en nu loopt hij zelfs voorop, wat ook misschien kan helpen dat heeft iemand op stal een keer gedaan is een soort pacour in de bak opstellen met fietsen en paraplu's en wij fietsen jo door het zand het was wel heel grappig maar dat paard was niet meer bang voor fietsen :D

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:18

ik oefen nu zelf met me moeder
wij hebben een aantal fjordjes en me moeder heeft een nieuw paardje die is als de dood voor auto;s en trekkers en eenden XD

hoe hebben wij hem rustig gekregen .
je moet zelf heel zelfverzekerd zijn.

loop een een kort stukje van je roete en benader de enge dingen maar blijf rustig en praat tegen hem .
ga er nog eens paar keer langs tot hij het niet meer engvindt ( ophoud met luid snuiven )

als je zelfverzekerd genoeg bent om met hem naar biuiten te gaan neem een paardje mee die ervaring heeft .is je eige paard bang laat de andere voor op .

zo kan je het oefenen en geduld wordt beloont .
je kan ook een traiining doen .
met vlaggetjes ophangen .
skippie ballen
paraplu's

laat ze ermee spelen en ze wennen na 1 week elke dag oefenen zullen ze niet bang mee zijn en dan kan je gerust je paraplu open klappen.

veel met je paards praten zo bouw je ook een goede band op en zo zal je makkelijker als je een neiwue roete neemt het paard minder bang zijn en je vertrouwen .
succes

Nens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:47

Het is belangrijk een band op te bouwen met je paardje, en er voor zorgen dat hij/zij jou vertrouwt. En ervoor zorgen dat het buiten een prettige ervaring wordt. Met respect en geduld kom je al een heel eind!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:04

Doe hem/haar zowiezo een hoofstel om dan hem je meer controlen en ga samen met iemand die sterk is op pad. Probeer eerst op een pad te lopen met weinig auto's. Werkt het niet? Zet haar dan dicht bij de weg in een weiland. Of ga gewoon door het weiland fietsen dta went vanzelf wel. :p
gr

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:09

of vraag anders een boer of hij een rondje in het weiland wilt rijden of een van je ouders met de auto :P

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:12

Ernaast lopen zou ik niet zo snel doen, als hij dan schrikt sleept ie je mee!! Een ervaren paard mee heeft bij mij heel goed geholpen en evt een thiedemanteugel om, daar wordt mijn paard altijd veel dapperder door!!