niveaus België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crissy

niveaus België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 15:02

Hallo,

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat.
Hier in Nederland hebben we B-L-M-Z in de basissport.
Kan iemand mij vertellen hoe dit in België geregeld is? En welke niveaus met onze klassen overeen komen?

Alvast bedankt,
Crissy

Urielle

Re: niveaus België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:12

LRV: B1-B2-L1-L2-M1-M2-Z1-Z2 waarbij B1 en B2 onze B is.

Federatie: E = B, A = L, L = tussen M1 en M2, kleine M = tussen Z1-Z2 en grote M = tussen Z2 en ZZL in.

kalaio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:18

Dat is nog een heel gedoe.

Hangt er van af bij welke vereniging je rijdt.
Bij de LRV komen de niveaus grotendeels overeen met die van de KNHS.

Rijdt je bij de HROV of andere vereniging, dan zijn de niveaus anders ingedeeld.
Je begint daar vanaf niveau 0. Daar heb je oa een initiatieproef zonder galop. De E- proeven komen ongeveer overeen met de klasse B. Daarna heb je de A- proeven die logischerwijs overeen moeten komen met de L maar daar wordt dan wel voor het eerst middendraf gevraagd en overgang galop-stap.

Ik vind het een beetje raar systeem. In Belgie zeggen ze dat het niveau daar hoger is, maar ik vind de proeven niet echt vriendelijk, en men kan minder "groeien" in de proeven. Heb het idee dat je daar met een in elkaar getrokken paard veel punten scoort. Weet niet hoe het zit naarmate je hogere proeven rijdt.

Kijk anders eens op http://www.hrov.be. Daar staan de proeven op, dan kan je zelf vergelijken.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:15

wat is het verschil van de LRV en HROV dan?
Ik bedoel, we hebben hier de KNHS, en FNRS, is dat in België ook zo? of zijn LRV en HROV allebei zoiets als de KNHS?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:27

kalaio schreef:
Ik vind het een beetje raar systeem. In Belgie zeggen ze dat het niveau daar hoger is, maar ik vind de proeven niet echt vriendelijk, en men kan minder "groeien" in de proeven. Heb het idee dat je daar met een in elkaar getrokken paard veel punten scoort. Weet niet hoe het zit naarmate je hogere proeven rijdt.

Mochten ze willen :D Het dressuurniveau heeft altijd echt een flink stuk lager gelegen, de laatste jaren gaat het niveau zowel van de paarden als rijtechnisch een eind omhoog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:29

wake_up schreef:
wat is het verschil van de LRV en HROV dan?
Ik bedoel, we hebben hier de KNHS, en FNRS, is dat in België ook zo? of zijn LRV en HROV allebei zoiets als de KNHS?

Je hebt idd meerdere basisbonden (KNHS is een basisbond).
LRV is de ene, de andere is de VLP (federatie) en daar zitten dan weer regionale bonden onder zoals de HROV.
Daarnaast heb je ook nog 'zwarte bonden', zoals bijv. de UDR.

Best ingewikkeld dus :)

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:29

Bedankt voor de reacties; klinkt allemaal best ingewikkeld.
Weet iemand ook wat niveau 1 met overgang stap galop en galop stap is?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:53

Dat is een A(6) proef.

Ik vind het ook heel moeilijk te zeggen hoe je het kan vergelijken met KNHS proeven.
Een E proef is simpeler dan een B proef vind ik, maar een A proef is dan meteen moeilijker dan een L proef. In Nederland kan je wp scoren in de B en in de L hoef je alleen iets meer door te zitten en wat te wijken. In Belgie moet je meteen stap-galop en galop-stap erop hebben zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:25

Klopt, maar rijtechnisch ligt het algemene niveau onder de Nederlandse L2 (en helaas ook nogal eens onder de L1) omdat de E en A de startklasses zijn voor veel mensen met jonge paarden. Die zijn nog niet sterk genoeg om de overgang galop-stap op de achterhand te maken dus voor 99,9% zie je galop-remmuhhhhh-struikel wat op de voorhand tot hij stapt. Dus alles wat je beter doet dan dat scoort punten hahaha. (Ik vind het dus een onzinnige oefening om zo vroeg op te nemen, in het L zou hij beter op zijn plaats zijn imo).
(Vergeet in de Nederlandse L overigens de middengalop niet, de middendraf op de hele diagonaal, de voltes 10 m in draf en 15 m in galop, het halthouden, in de L2 het achterwaarts en in 1 L2-proef een stukje beginnende contragalop. Is ook nieuw tov het B)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:28

En hoe zit het met de springrubrieken?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:57

Ben ik met je eens.

Daarom dat ik nu ook in nederland ga starten.

Een e proef is ideaal om een jong paard eens parcourservaring op te laten doen.
Maar de A6 is toch direct een zwaardere proef. Zeker als je op 3, 4 wedtrsijden uit de E geraakt is dat best snel een heel andere ervaring.
Verder kan je dan wel mikken op de A7 proeven, waarin je dan geen enkelvoudige wissels hebt, maar dan ben je precies weer een E proef aan het rijden. Dus dan kan je wel punten op niveau 1 verzamelen, maar dan kom je weer snel op de L proeven. Waar je echt de enkelvoudige wissels meer krijgt, verzameling moet laten zien en de keertwendingen om de achterhand al voorkomen.

Dus paardvriendelijk qua opbouw zijn die proeven niet.

Maar verder zit achterwaarts er ook in vanaf de A, heb je ook de verruimingen eral in moet je op het einde van je diagonaal wisselen.

Qua niveau moet je nederland ook niet heel hard overschatten, als je veel gaat rondzien zie evengoed de taferelen als op onze wedsttrijden. Enkel de organisatie is sterker.
Hier heb je heel het 'politieke' cluwen in de vlp. Kijk naar dat 2012 project gedoe, praktisch allemaal van dezelfde trainer (toevallig in de dressuurcommissie? ;-) ) of combi's waar ze niet rondkunnen (gekeurde hengsten en of gelinkt aan bekende stallen.

En dat is nu gewoon nog steeds een drempel bij bvb het rijden voor selecties op internationaal niveau. Combinaties die gedurende het jaar tegen of over de 70% rijden, krijgen op die selectiedagen plots net niet de norm.
En degene die mogen starten, zijn daarom echt niet de talenten, maar wel de ruiters met de juiste entourage. En ja ofwel wil je daar in mee ofwel niet e.

In Nederland heb je wss wel hetzelfde probleem, maar de basis is voor iedereen gelijk. Beginnen in het B. Hier kan je plots een nieuwe combi hebben die bij wijze van spreken zo in het GP start zonder ooit iets gereden te hebben.

Urielle schreef:
Klopt, maar rijtechnisch ligt het algemene niveau onder de Nederlandse L2 (en helaas ook nogal eens onder de L1) omdat de E en A de startklasses zijn voor veel mensen met jonge paarden. Die zijn nog niet sterk genoeg om de overgang galop-stap op de achterhand te maken dus voor 99,9% zie je galop-remmuhhhhh-struikel wat op de voorhand tot hij stapt. Dus alles wat je beter doet dan dat scoort punten hahaha. (Ik vind het dus een onzinnige oefening om zo vroeg op te nemen, in het L zou hij beter op zijn plaats zijn imo).
(Vergeet in de Nederlandse L overigens de middengalop niet, de middendraf op de hele diagonaal, de voltes 10 m in draf en 15 m in galop, het halthouden, in de L2 het achterwaarts en in 1 L2-proef een stukje beginnende contragalop. Is ook nieuw tov het B)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:58

Springen is ook met klasses. Beginnend van 80-90 tot ja GP e.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:54

Bulck, hoe heet de 80-90 klasse dan? Of heet dat ook daadwerkelijk 80-90?

Ik als sinds-kort-belg heb er nog echt de ballen verstand van... Word tijd om me er meer in te gaan verdiepen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:14

ff is wel al een tijdje geleden e.
klasse 1 is 75 cm (dus inrealiteit vaak parcours tussen 70 en 80 cm)
klasse 2 is 85 cm (idem parcours tussen 80-90 cm)
klasse 3 is 95 cm (idem parcours tussen 90-1m)
Klasse 4 is 105cm (idem parcours tussen 1 m-1.10)
Klasse 5 is 115cm
Klasse 6 is 125cm

Dat staat me nog bij