E pony bij de paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa15

E pony bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:02

Hallo,
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pony-paard..
Ik wil er binnenkort wedstrijden mee starten maar omdat hij nog maar 4 is en nog niet zoveel kent, werd mij verteld dat ik beter eerst bij de E pony's kan starten. Ik ben nu zelf 17 dus dat zou nog kunnen.
En ze konden hem nu nog bij de E laten meten. Maar stel als ik hem als E laat meten,
mag ik daarna wel bij de paarden nog starten?

groetjes Lisa

Ikima

Re: E pony bij de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:05

Ja hoor, je mag met een E-pony ook bij de paarden starten, ken er genoeg die dat doen maar de ruiters zijn wel boven de 18 jaar.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:07

Ja, dat mag, ik heb mijn e-pony ook van de pony's mee genomen naar de paarden..
Je mag zelfs je winstpunten meenemen, ik reed namelijk M1+10 bij de pony's en ik start nu ook weer gewoon M1 bij de paarden en heb ook m'n winstpunten gewoon mee genomen.

Veel succes er mee!

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:08

bedankt voor de snelle reacties!
En hoe gaat dat dan met de startkaart? Moet je dan gewoon een nieuwe aanvragen als ik dan later bij de paarden wil starten.
Oh dat is handig als je de winstpunten mee mag nemen!
En stel als ik hem nu 1.57 laat meten. (volgensmij is die iets groter)
en bij de paarden hoef je hem toch niet meer te laten meten?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:26

Je moet jaarslijks laten meten totdat hij 8 is dacht ik :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:29

Ze zijn toch maar E t/m 1.56?

Even in je profiel gespiekt, is zij niet eerder van Fiona Oude Tanke geweest?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:37

Als het de zwarte is uit je profiel kan je er wel veel gedoe mee krijgen denk ik. Want hij oogt echt paard..

En misschien willen ze hem dan nameten op wedstrijd en dan mag je misschien die wedstrijd niet starten en moet je alsnog bij paarden starten

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 16:42

Oh ik dacht tot 1.57.
Maar dan moet ik hem eigenlijk even precies nameten want wij dachten eerst dat die al boven de 1.60 was.
Sidera: Sommige schatten hem zelfs als een D pony haha. :+

jaa hij is inderdaad van fiona geweest!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:59

Heeft zij hem nooit gestart bij de paarden dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:09

Ja hoor dat kan gewoon, zolang hij maar binnen de maat valt.
Ik heb het ook gedaan, je neemt idd je wintspunten mee maar bij het springen start je in de klasse die gelijk staat aan de hoogte van de klasse waar je bij de pony's in uitkwam.

Stel je rijd met je E pony L springen en gaat over naar de paarden dan moet je dus starten in het L springen (L-E = 1m, B paarden = 1m)
Maar start je bv met je D pony Z springen dan moet je L starten als je naar de paarden gaat (beide 1,10m).

Maar waarom zou je eerst bij pony's willen starten?
Als hij onervaren is maakt het toch niet uit of je eerste concours bij de paarden of pony's start? Je hebt dezelfde omgeving, vreemde paarden enz. Enige verschil is dat bij het springen dus de hindernissen lager zijn maar dat kun je ook oplossen met het rijden van een paar oefenparcourtjes, is een betere en veel goedkopere oefening als eerst bij de pony's starten.

Als je hem als E pony wilt laten meten mag hij maximaal 1,569 hoog zijn, dus is hij 1,57 of hoger dan is hij paard. Als je straks paarden wilt gaan starten moet je idd een nieuwe startkaart aanvragen (en ook lid zijn van een RV ipv een PC).
Al met al is het veel duurder om eerst bij de pony's te starten en er zitten nauwelijks voordelen aan.

Ik heb even in je profiel gespiekt en hij oogt idd erg als paard, en als ik de foto's zo zie snap ik niet waarom je hem bij de pony's zou willen starten. Paard is groot, beweegt ruim en springt zo te zien heel goed, die red zich makkelijk tussen de paarden.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:05

Lisa15 schreef:
Oh ik dacht tot 1.57.
Maar dan moet ik hem eigenlijk even precies nameten want wij dachten eerst dat die al boven de 1.60 was.
Sidera: Sommige schatten hem zelfs als een D pony haha. :+

jaa hij is inderdaad van fiona geweest!

oh haha, nou ja ik weet natuurlijk ook niet hoe groot jij bent..
En ik heb zelf een E-pony dus misschien dat ik daarom alles wat groter is ook groot vind

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 16:28

Ja het maakt inderdaad verder niet uit voor dressuur of ik tussen de paarden of pony's start.
Maar B springen bij de E is wat lager als bij de paarden, vandaar zegmaar.

Jeanine84: Nee want hij was ingereden en daarna heeft die ongeveer een half jaar stil gestaan en hij kende verder niks.
(behalve wat basis dingen dan)

Haha ik ben zelf maar 1.58 dus daardoor lijkt die denkik ook al groter.

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:31

Mijn paard/pony is 1.57.. de meeste zeggen dat het dan net een pony is? want ik dacht dus van niet. Ik rijd nu met haar officieel.. ik denk ook niet dat ze nog gaat groeien en ben zelf 16 jaar. Moet ik alsnog bij de pony's gaan?

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:36

Nee onder de 1.57 is het een pony daar boven een paard. Dus die van jouw is paard, dus je mag niet eens meer bij de pony's starten ;).

wishmypride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:37

oke dankje! :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:30

Mijne is ook maar klein, net krap 1.60 nu (ze is net 3 dus zal nog iets groeien) en ik zal ook gewoon moeten starten tussen de paarden..als ze het vermogen hebben maakt het niks uit hoor :n

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:38

Ach ik start met m'n haflinger tussen de paarden in de B, en als je gewoon kan rijden kan je goed mee komen met de rest. En tuurlijk zijn er uitschieters maar dat heb je ook als je op een groot paard mee rijd, dan kan er ook altijd iemand veel beter zijn dan jou ;)!

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:42

Hoi,

Als je 17 + aantal maanden bent, is het mss makkelijker om gelijk bij de paarden te starten. (niet opmeten, verandering startkaart etc)

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:43

Precies daarom start ik (17jaar) ook bij de paarden. Puur voor de ervaring en dan heb je al dat gezeur niet met opmeten enz.. Je moet uiteindelijk toch bij de paarden mee zien te komen :)!

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:44

Sidera schreef:
Als het de zwarte is uit je profiel kan je er wel veel gedoe mee krijgen denk ik. Want hij oogt echt paard..

En misschien willen ze hem dan nameten op wedstrijd en dan mag je misschien die wedstrijd niet starten en moet je alsnog bij paarden starten

Ik denk dat het wel mee valt, je moet gewoon even informeren naar een "goede" meter ;) En dan gewoon in alle rust op een vertrouwde omgeving laten meten. En nameten op een wedstrijd, wordt (bijna) nooit gedaan.. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:46

Mijn fjord (D pony)heeft ook tussen de paarden gelopen in het L

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:51

GirlyMelis schreef:
Nee onder de 1.57 is het een pony daar boven een paard. Dus die van jouw is paard, dus je mag niet eens meer bij de pony's starten ;).

Als haar paard echt maar ietsje groter is kun je die gemakkelijk laten inmeten, de meeste meters doen daar ook helemaal niet moeilijk over.
Rixt95 schreef:
Sidera schreef:

Ik denk dat het wel mee valt, je moet gewoon even informeren naar een "goede" meter ;) En dan gewoon in alle rust op een vertrouwde omgeving laten meten. En nameten op een wedstrijd, wordt (bijna) nooit gedaan.. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt
Als haar paard boven 1,60 is is het niet eerlijk om hem bij de pony's in te meten, dan is hij toch echt in het voordeel tov de andere pony's. Bovendien springt en beweegt hij, aan de foto's te zien, best goed dus is het nogal onnodig om voor die 10cm lager nou bij de pony's te gaan starten. Als hij rijtechnisch voor elkaar is kan hij het prima aan.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:52

Ik ga mijn nieuwe E-pony ook gewoon bij de paarden starten, begin gewoon in 't oefen! ;)

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 12:00

bedankt voor de reacties.
ik twijfel nu nog wel een beetje, maar ik wordt pas in feb 18 dus mag dat hele jaar ook nog uitrijden eventueel.
Maar als ik bij de paarden ga moet ik ook overstappen naar de rijvereniging neem ik aan.. (dit zou ik wel erg jammer vinden)

ja ik had hem laten meten en toen zei die dat die hem nu nog wel bij de E kon meten, maar ik weet dus niet precies hoe groot die was. Dus ik neem aan nog wel onder de 1.60.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:02

Ik zou de moeite niet nemen hoor, zoals ik al eerder zei, je paard kan het prima aan denk ik.
Je hebt zelf ook wel wedstrijdervaring neem ik aan?
Kun je beter nu vast overstappen naar de rijvereniging, dan heb je vast wat tijd om te wennen aan grote paarden om je heen en een nieuwe instructeur.

Ik heb zelf ook bij de paarden gereden met een pony van 1,55, B dressuur, L sgw en L springen en dat ging prima hoor, heb zelfs weleens gewonnen van al die grote paarden ;)
En dat was juist een echt 'ponytype' en zo apart springen kon ze ook niet :=