Tips gevraagd voor rijden deel van Veluwetrail!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CosMir

Tips gevraagd voor rijden deel van Veluwetrail!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 22:56

Hallo,
Ik ga over een paar weken (31 juli-3 aug) met een stalgenoot een deel van de veluwetrail rijden.
We gaan uit van ongeveer 30km per dag.
De route is als volgt:
Ermelo-Garderen-Kootwijk
Kootwijk (onderste deeldagtocht)-hoog Soeren- Vaassen OF Kootwijk, Hoog Soeren-Elspeet
Elspeet (of dus Vaassen) - Vierhouten-Nunspeet
Nunspeet -Ermelo

We zoeken overnachtingsplekken in:
Omgeving Kootwijk
Omgeving Elspeet of Vaassen
Omgeving Nunspeet

Of heeft iemand een veel beter idee voor een vierdaagje tocht vanuit Ermelo???

We willen trouwens dat de paarden in een paddock of weide overnachten (staan hele jaar buiten)
En zelf gaan we geen tent meeslepen, maar luxe is absoluut niet nodig!!

Wie heeft er tips voor ons over de route? Overnachtingadressen? Wat mee te nemen!! Wat niet te vergeten!! etc. etc.

Alvast ontzettend bedankt!
Groeten,
Mirjam

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:04

Neem kortere dagroutes!

Ook jullie maken de klassieke beginnersfout om te denken dat je 4 dagen lang 30km per dag kunt rijden. Sorry, dat gaat niet! Er is namelijk geen enkele marge voor fouten en die fouten ga je wel maken!
Ga uit van 10 - 15km hemelsbreed, dat is in de praktijk dan ongeveer 20km en dat is het absolute maximum!

Vergeet de Veluwetrail en zorg voor goede en kloppende kaarten, zodat je WEET waar je uithangt en op basis daarvan kunt bepalen hoe je moet rijden. Uiteraard is kunnen kaartlezen een noodzaak!

Hoe ga je het doen met bagage?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:09

4 dagen achter elkaar 30km per dag en dat voor de eerste keer?
Inderdaad, dan bega je een hele grote fout.
Ik ben het dan ook helemaal met Ikke eens en zou ook graag willen weten hoe jullie verder alles gepland hebben.

CosMir

Re: Tips gevraagd voor rijden deel van Veluwetrail!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 10:22

Bedankt voor de tips...we gaan morgen weer om tafel om de route nog eens goed onder de loep te nemen. We rijden trouwens nu al wel regelmatig 20km per dag, soms meerdere dagen. (We rijden eigenlijk alleen maar buiten) en dat is een makkie voor de paarden. Maar 30 km is volgens jullie dus echt teveel van het goede?
Waarom raad je aan om van de veluwetrail af te wijken? Is die route niet zo interessant?
Onse bagage nemen we waarschijnlijk mee in zadeltassen. Deze week komen die binnen en kan ik kijken of alles erin past en wat mijn paard ervan vindt. (Wordt dus wel een lang weekend in vieze kleding dan ;) Mocht dit geen succes zijn dan laten we de bagage gewoon nabezorgen.
Wat voeren jullie eigenlijk aan de paarden voor en tijdens de trektocht? Onze paarden krijgen gewoonlijk namelijk alleen een paar wortels en een pavo-koek en daar doen ze het goed op. We dachten om 1 kg per dag bij te gaan voeren aan krachtvoer (vanaf 5 dagen voor de trektocht, opbouwen)
Groeten,
Mirjam

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:31

30km is goed te doen mits je er geen endurancerit van maakt op topsnelheid ;) En wellicht 1 rustdag tussen de 2 dagen in plannen.
verder is de veluwetrail erg mooi om te rijden en goed aangegeven (neem ook kaarten van staatsbosbeheer mee van de omgeving waar jullie gaan rijden). Beter teveel kaarten dan te weinig. Die hebben ook van die knooppuntenkaarten.

Kootwijk kan ik je hotel 't Hilletje aanbevelen, goedkoop en stalling voor je paard (wel stal maarja als het maar voor 1 nachtje is, gaan ze ook niet dood van).

Voer zou ik eerder op gaan bouwen (een maand), dan zie je meer werk effect het op de paarden heeft. Binnen een week opvoeren naar een kilo geeft geheid problemen als ze verder geen krachtvoer gewend zijn. Ruwvoer is ook bealngrijk, ook niet vergeten op je overnachtingsadressen.

Verder staan er in het boek van de veluwe trail veel overnachtingsadressen met bagage doorstuurservice. Maar als je hotelletjes pakt om te overnachten heb je maar weinig nodig onderweg.

Succes en veel plezier!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:39

CosMir schreef:
Bedankt voor de tips...we gaan morgen weer om tafel om de route nog eens goed onder de loep te nemen. We rijden trouwens nu al wel regelmatig 20km per dag, soms meerdere dagen. (We rijden eigenlijk alleen maar buiten) en dat is een makkie voor de paarden. Maar 30 km is volgens jullie dus echt teveel van het goede?

20km zonder bagage is niet te vergelijken met 30km met bagage! Ga zelf maar eens met 5 kilo rugzak lopen, kun je voelen wat je je paard ongeveer aandoet.
CosMir schreef:
Waarom raad je aan om van de veluwetrail af te wijken? Is die route niet zo interessant?
Onse bagage nemen we waarschijnlijk mee in zadeltassen. Deze week komen die binnen en kan ik kijken of alles erin past en wat mijn paard ervan vindt. (Wordt dus wel een lang weekend in vieze kleding dan ;) Mocht dit geen succes zijn dan laten we de bagage gewoon nabezorgen.

Veluwetrail gaat zeker niet over de mooiste paden, is niet 100% betrouwbaar aangegeven en laat te weinig mogelijkheden om halverwege je routes te verleggen omdat zaken niet gaan zoals je verwacht.

Laat diie bagage maar nabezorgen. Als je nu nog geen idee hebt of en hoe je paard zal reageren, dan heb je ook te weinig tijd om te oefenen in het correct bepakken van tassen en het selecteren op "niet meenemen".
CosMir schreef:
Wat voeren jullie eigenlijk aan de paarden voor en tijdens de trektocht? Onze paarden krijgen gewoonlijk namelijk alleen een paar wortels en een pavo-koek en daar doen ze het goed op. We dachten om 1 kg per dag bij te gaan voeren aan krachtvoer (vanaf 5 dagen voor de trektocht, opbouwen)
Groeten,
Mirjam

Gras! Weiland! Als je paarden in staat zijn om op gras, een paar wortels en een pavokoek 20km te lopen, dan kunnen ze ook wel 30km lopen, mits je je rijgedrag een beetje aanpast. Brok is voor sukkels in deze context, tenzij je op een spierbevangen paard zit te wachten.
Je kunt overwegen om een kleine hoeveelheid muesli en/of mineralenkorrel bij te voeren, maar dat gaat zeker NIET over kilo's!

Tot slot, als je dan toch met bagage gaat: laat je niet gekmaken door alle onzinnige bagagelijstjes die je hier op Bokt en elders aantreft, dat gaat helemaal nergens over. Een slaapzak, matje, onderbroek, handdoek, shampoo, tandenborstel en regenjas en klaar ben je. Stinken naar paard doe je binnen een halve dag en dat blijft de rest van je trektocht zo, maak je geen illusies.......
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-07-09 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:40

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:38

Wederom bedankt voor alle tips!
We gaan sowieso rustig aan rijden. We denken zelf aan sochtends een rit en eind van de middag een rit. Met tussendoor een paar uren rust dus voor de paarden. Ook lopen we zelf minimaal 5km per dag naast het paard (voor beiden lekker lijkt me!)
De Schotkamp ziet er leuk uit, die zou ik eens opbellen!
We nemen sowieso zo weinig mogelijk mee onderweg! Alleen het hoog nodige...maar als iemand zoiets heeft van : "vergeet dat absoluut niet", dan horen we het graag natuurlijk!
Oke, minder of niet bijvoeren dus. Als we bijvoeren zou dit trouwens muesli zijn. Daar krijgen ze gewoonlijk een in de winter een kwart tot halve schep van.
Kent iemand nog meer adresjes waar de paarden gewoon buiten kunnen blijven? We willen ze absoluut niet na zo'n lange rit in een stal opsluiten van 3 bij 3! Lijkt me niet goed voor de spieren. Bovendien staan die van ons 24/7 buiten en voelen zich niet op hun gemak in een stal.
:)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:50

Vippie schreef:
30km is goed te doen mits je er geen endurancerit van maakt op topsnelheid ;)

Dat geldt lang niet altijd. Anouar loopt klasse 4, maar ik hoef echt niet aan te komen met vier dagen achter elkaar 30 km in een rustig tempo (met veel stap dus) Dan rij ik hem in de prak.

Ik zou de tochten iets korter maken. Dan heb je ook veel meer ruimte om ergens eens wat langer te blijven zitten en als je een stukje verkeerd rijdt maakt dat ook minder uit.

Wat betreft jullie routes, de omgeving van Garderen/Ermelo is echt ontzettend mooi. Ik ben er van de week nog wezen rijden en heb een stuk of 10 wilde zwijnen gezien. Moet je wel vroeg gaan, maar is echt de moeite waard.

Ik heb twee jaar terug ook een beetje dat deel gereden en het stuk dat door het kroondomein gaat (heb even geen kaart bij de hand ongeveer van Assel tot Vaassen) vond ik echt vrezelijk saai. Hele stukken asfalt. Misschien is het inmiddels verbeterd

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:23

Bedankt voor je reactie. We gaan morgenavond de route aanpassen en die zou dan wel wat korter worden. We willen natuurlijk niet onze paarden in de prak rijden! Ik zal de route naar Vaassen eens met google earth bekijken of het nog steeds zoveel asfalt is, anders gaan we van Hoog Soeren naar Elspeet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:54

Er zijn genoeg paardend die het wel kunnen hoor. Maar voor de eerste keer zou ik het zekere voor het onzekere nemen en lekker genieten van je tocht ipv zoveel mogelijk kilometers.

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:08

Daar heb je helemaal gelijk in!! :)

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:09

Owja, Lenneke, weet jij toevallig nog overnachtingadresjes waar de paarden buiten kunnen blijven en die niet al te duur zijn?
Tnx. Mirjam

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:13

Heeft iemand trouwens wel eens een stuk van de veluwetrail gereden op de bonnefooi? Zonder overnachtingsplekken te boeken? Dan kunnen we namelijk wel gewoon bekijken wat de paarden aankunnen, en dus stoppen als we merken dat de paarden het zwaar krijgen. Lijkt me het ideaalst, maar weet niet of dit haalbare kaart is in de veluwe...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:30

Ik zou in ieder geval ook gedetailleerde kaarten van de stukken trail die je gaat rijden meenemen. Wij doen ook ieder jaar een stuk trail, maar erg zijn gewoon stukken waar de paaltjes een paar km weg zijn of juist bij een crusiale kruising :+

Ik zou zelf niet op de bonnefooi gaan als je geen tent meeneeemt (laat nabezorgen). Vaak zitten huisjes en blokhutten vrij veel vol in de zomer.

Bij kootwijk heb je een camping Caitwickerzand oid, daar kun je blokhutten huren en dan slaapt je paard in je 'voortuin'.

Ik denk trouwens dat 4 x 30 km wel moet kunnen als jullie veel buitenrijden. Als je heel rustig rijdt, is het 5 uurtjes rijden. Zeker als je meer dan een uur pauze houdt, moet dat goed te doen zijn voor de paarden. Of je last de 2e of 3e dag een wat kortere rit in.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:12

Bedenk wel dat in de periode dat je gaat het weer van alles kan doen. Bij extreem weer wil je echt geen 30 km hoeven rijden (richting 30 graden of hele dagen regen), dan ben je blij als je er maar 15 hoeft.

Noordwestelijke helft van de Veluwe ken ik nog niet zo goed, richting Putten/Ermelo stond vorige week wel in de planning, maar die hebben we in verband met het hete weer omgegooid. Zorg inderdaad voor kaarten, liefst met ruiterpaden erop. Voor omgeving Putten en boswachterij Kootwijk zijn lokaal kaartjes met ruiter- en menroutes te koop, kleine investering, groot plezier.
In omgeving Kootwijk is 't Hilletje natuurlijk een goede optie, ze hebben ook weide beschikbaar. Wat verderop bij Assel zit de Kronkel, daar kun je in een pipowagen overnachten en de paarden kunnen daar in de wei. Iets noordelijker zit inderdaad 't Caitwickerzand met huisjes/hutten en weide, bij Uddel de Woodyranch, etc.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:50

Hi Mirjam,

Ben net terug van 4 weken zwerven met onze paarden over de Veluwe. Prachtig weer gehad met de laatste week wat buien. Wij zijn begonnen op de Woody Ranch in Uddel(Ermelo) Vandaaruit hebben we we veel tochten gemaakt door het Speuldersbos en de heidevelden van Uddel, Ermelo en catwijckerzand. Tochten van 30 km per dag waren normaal voor ons. Onderweg wat rust inbouwen en grazen langs de weg. We vertrokken meestal rond 11.00 uur en waren weer om 17.00 uur thuis. Paarden vielen wat af, maar kregen er spieren voor terug. Ik bekeek voor vertrek globaal de route op de kaart en we reden over de ruiterroutes naar ons doel. De kaart bleef onderweg lekker in mijn binnenzak, want kaartlezen tijdens het rijden verpest je humeur, omdat je altijd wel verkeerd rijdt. Onderweg kom je veel paddestoelen tegen van de ANWB voor fietsers. Rond 15.00 uur ging ik op die dingen letten en trok dan pas de kaart uit de zak. Op de kaart staan de nrs. van de paddestoelen. Wij namen dan gewoon het fietspad en waren binnen no time terug op stal. Onze paarden staan ook 24/7 buiten en krijgen alleen maar gras en/of voordroog. Nooit krachtvoer en lopen zonder ijzers. Ik heb een boscross Friese ruin van 10 jaar en mijn vrouw net een nieuwe New Forest ruin van 4 jaar. Daarna zijn we 2 weken gegaan naar paardencamping Boszicht in Laag-Soeren. Geweldig in één woord !! Paarden in een paddock en wij in een ruime stacaravan. Heerlijk rustig en fijne eigenaars. Vanuit de camping direct in de allejezus grote bossen met herten, everzwijnen, vossen en fazanten. Wat een paradijs !! Prachtige paden door donkere bossen, steile klimmen, weidse heidevelden met kuddes paarden en andere grote grazers. Veluwetrailrit Posbank gemaakt die, zelfs voor mij , onvergetelijk blijft. Deze rit is 30 km en daar hebben we 8 uur over gedaan met rust onderweg. Wel een paar rustdagen ingelast voor de paarden. Konden ze lekker bijvreten van de voordroogkuil(in kleine baaltjes) die je vrij mocht pakken op de camping. We hebben enorm genoten van deze bosmaand. Laat je niet gek maken door sommige reacties in dit topic. 25 a 30 km per dag kan elk gezond paard. Doe lekker rustig aan, maak een lekker drafje op vlakke stukken en een lekker galopje heuvel op en geniet van de natuur in stap. Verpest de darmflora niet van je paarden, door hun vooraf krachtvoer te gaan geven, als ze dit niet gewend zijn. Veel plezier op jullie rit !!! HG. A3

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:51

Bedankt voor de reacties! Lijkt me inderdaad een goed plan om toch gedetailleerde kaarten van het gebied te kopen, voor als we verkeerd rijden. Mijn richtingsgevoel is namelijk niet zo geweldig.
Adian: KLINKT SUPER ZEG! helaas kan ik maar 4 daagjes, moet daarna weer werken :( We gaan de veearts ook nog even raadplegen i.v.m. voeren, maar misschien is het inderdaad wel beter van niet...nu krijgen ze immers ook zo goed als niets. Leuk dat je ook ijzerloos rijdt! Wij rijden ook ijzerloos, bitloos en boomloos. Ik krijg er steeds meer zin in als ik de verhalen zo lees!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:30

Overnachten kun je in het Wildhuys, www.wildhuys.nl
Paarden kunnen in de paddock, of op de wei snachts, geen probleem. Echt een aanrader!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 10:16

ik wil hier even een stipje zetten omdat ik ook heel graag een deel van de ritten wil maken

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:52

Wij hebben afgelopen week een gedeelte gereden. Dit was voor het eerst en je vergist je toch snel in de afstanden. Op de kaart leek het toch minder ver.
We waren erg blij dat we een kompas mee hadden, want we zijn een keer zo gigantisch verkeerd gereden, dat we mbv het kompas de weg teruggevonden hebben!