Steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Procent

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 22:06

Hoi!

Wij verzorgen een schat van een veulen en hij is behoorlijk speels. Maar hij zet ook overal zijn tanden in en gedraagt zich behoorlijk dominant. Zo ook als je met het halster bezig bent.
Als ik een halster om wil doen bij het veulen, en als je dan voor zijn gevoel teveel aan het halster zit of aan het halster mee wilt nemen, dan verzet hij zich, en gaat ie steigeren. Wat moeten we doen om te zorgen dat ie dat niet meer doet?

Alvast bedankt!

friesiszwart

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:21

Ik ga ervan uit dat het om een hengstveulen gaat en ja die bijten nu eenmaal. Niet goedvinden maar er gewoon op letten dat hij je niet kan bijten door met je hand zijn mond weg te houden en af te leiden. Vooral niet slaan etc want dan maak je hem angstig en het bijten is natuurlijk gedrag. Het halster aandoen en mee leren lopen is gewoon geduld en blijven oefenen.

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:23

Oke!

Soms heeft hij het halster te pakken, en houd ie m vast. Wat zou ik dan moeten doen? Wegduwen?

macbandit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:17

Ik denk dat je veulen je niet snapt.. Niet elk veulen snapt nou eenmaal dat hij aan een touwtje achter een mens aan moet lopen ;) .. Met veulens werken is sowieso al vrij moeilijk omdat ze zich maar kort kunnen concentreren.. En persoonlijk vind ik het vrij onnodig. Ik zou nog niet teveel doen en hem lekker paard laten zijn.. en tja, niet uit je handen laten eten schijnt ook nog wel eens te helpen tegen het bijten..

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:52

Hij loopt al mee aan het touw. Maar niet alleen. Dan gaathij zich verzetten.

Maar we oefenen nou heel veel.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:05

gewoon blijven oefenen veulens kosten tijd

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:54

het makkelijkste vind ik as je met 2en bent als hij dan stil gaat staan kan de ander hem van achter aansturen as dat goed gaat kun je het eens alleen proberen als dat nog nie heel goed gaat met een zweepje in je hand om hem zelf vanachter aan te sturen

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:27

castreren :o

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:29

Lijkt me niet dat de TS een veulen nu al gaat castreren.....

Gewoon geduld hebben en door oefenen zou ik zeggen, ik denk dat hij de logica van het
meelopen nog niet begrijpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:26

Steigeren doet een veulen omdat hij onder de druk aan zijn hoofd uit wil komen.

Leer hem meelopen met een touwtje achter de achterhand, dan hoef je ook niet zoveel druk op dat hoofd te zetten. Een veulen heeft nog een heel teer nekkie, daar moet je niet teveel aan gaan sjorren.

Voorbeeld hoe je het leiden bij een veulen kunt aanleren:

http://www.horsekeeping.com/horse_care/ ... foal-2.htm

Shana_Pakko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:25

ik begrijp wat je bedoelt, wij hebben 2 hengst veulens en ze doen het ook allebei ;(
toen jhivago weer eens begon te bijten enzo, heb ik hem eens een tikje gegeven op het moment dat hij het niet verwachtte. Het was helemaal niet hard,alleen onverwachts. Ik ging de merrie wat aaien en toen kwam hij zo van 'sorry wil je me ook aaien??' :D