vraagje trailerladen, achteruit en stang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraagje trailerladen, achteruit en stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 23:33

hoihoi

aangezien ik een probleem paardje heb met laden,
even een aantal vraagjes waar wellicht meer mensen moeite mee hebben!

mn paardje gaat de trailer nu in, best makkelijk,
soms nog scheef ernaast, te snel of twijfelt door ernaast te lopen, maar ik corrigeer haar dan
door met tikjes haar recht te zetten, rust en weer verder er op.

maar ze loopt er nogal snel weer af, kan niet echt rust vinden, eet paar seconde wat en gaat weer.
en ook heel scheef, staat meteen naast de klep, voor die twee dingen zou ik graag tips hebben,

hoe meer rust en langer blijven staan?
hoe iets rechter er af?
en hoe voorbereiden op eventuele stang als ze langer stilstaat?

ben al heel blij dat ze na 2 keer al mee loopt maar wil me al wel gaan verdiepen in hoe nu verder.
ik heb prof.hulp gehad van esther de vries, ben haar erg dankbaar!!

Abeltje77

Re: vraagje trailerladen, achteruit en stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:38

Heb je haar geprobeerd te 'steunen' door bijvoorbeeld van twee mensen hulp te vragen en aan elke kant van de klep een persoon te zetten met een (longeer)touw dat aan de zijkant van de trailer is vastgemaakt. Hierdoor heeft paard wellicht wat steun om recht achteruit te lopen.
Of oefen met haar door achteruit te lopen over zeiltjes/planken.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:07

Probeer de trailer naast een muurtje of een heg te zetten ( liefst aan twee kanten, anders de kant waarin ze instapt) Mocht het een anderhalfs zijn heb je toch nog maar 1 kant over waar je dan even iemand naast moet zetten om haar te corrigeren.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 09:58

ze raakt van lijnen nogal in paniek, dus dat doe ik liever niet, ergens langs zetten zou een optie zijn maar ik vind dat ze het zo ook moet leren, in de bak en alles gaat ze wel recht achteruit..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:14

loopt ze altijd de zelfde kant op? Anders al in de trailer haar hoofd die kant ophouden dat ze op loopt zodat haar kont iets de andere kant op draait.

Bij mij begeleid mijn vader altijd in het begin de kant die ze oplopen. Door even met de hand op de kont een duwtje in de goede richting te geven.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:33

Bonny4life schreef:
ze raakt van lijnen nogal in paniek, dus dat doe ik liever niet, ergens langs zetten zou een optie zijn maar ik vind dat ze het zo ook moet leren, in de bak en alles gaat ze wel recht achteruit..

Maar je hoeft haar ook niet aan te raken he, met die lijnen. Je zou ze zelfs een heel stuk uit de buurt kunnen laten houden, en pas als ze een bepaalde richting op gaat, kom je met de lijn ietsje dichterbij. Misschien corrigeerd ze zich.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:33

waarom open je nou een nieuw topic? we waren toch al aardig onderweg in de andere? Ik had je al de nodige tips gegeven...

Eigenlijk vind ik dat je die vraag beter aan Esther kunt stellen, zij is bij je geweest en weet hoe jouw paard reageert en zij kan je beter advies geven dan wij zo via bokt.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:44

Ten eerste is rust het aller belangrijkste. Zorg dat er twee mensen zijn die naast de klep kunnen gaan staan , als ze bang is voor longeer lijnen. En laat andere mensen op afstand zodat er niet teveel omheen staat en zich ermee bemoeien

Neem een lang touw en zodra je paard achteruit wil beetje druk geven en pas los laten als ze weer naar voren komt. Laat je paard niet bepalen wanneer hij/zij achteruit gaat. Als ze stil staat even buig je wat naar voren (je maakt je kleiner) en gaat dan langzaam achteruit. Als jij rechtop blijft staan dendert ze waarschijnlijk naar achteren. De tijd dat ze in de trailer staat langzaam opbouwen, dit kan je doen om iemand voorin te laten zitten met wat bix o.i.d.

Doe het niet te vaal achter elkaar bijv. 3 keer laden (goed) en dan even op stal , na een half uurtje nog 3x en zorgen dat je het goed afsluit.

Met de stang oefenen: Begin met eerst rustig de billen te aaien met de hand, dit een paar keer doen, als het goed gaat stang tegen de billen maar niet vast zetten, als dat goed gaat stang bevestigen en als laatste pas borg pennen, daarna kan je beginnen met afsluiten van de trailer.

Ga ook eens als alles goed gaat springen in de trailer zodat ze leert dat een trailer beweegt als hij rijdt.

Als het niet lukt kan je het beste iemand erbij roepen die er echt verstand van heeft :D Petra Vlasblom is een hele goede

Succes! en doen alles met beleid en zorg dat jezelf rustig bent

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 23:49

cissy schreef:
waarom open je nou een nieuw topic? we waren toch al aardig onderweg in de andere? Ik had je al de nodige tips gegeven...

Eigenlijk vind ik dat je die vraag beter aan Esther kunt stellen, zij is bij je geweest en weet hoe jouw paard reageert en zij kan je beter advies geven dan wij zo via bokt.

dat andere staat bij diensten....daar hoor je dit zulk vragen dus eigelijk niet te doen zeg maar...
vandaar!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 23:52

Xantaatje schreef:
Ten eerste is rust het aller belangrijkste. Zorg dat er twee mensen zijn die naast de klep kunnen gaan staan , als ze bang is voor longeer lijnen. En laat andere mensen op afstand zodat er niet teveel omheen staat en zich ermee bemoeien

Neem een lang touw en zodra je paard achteruit wil beetje druk geven en pas los laten als ze weer naar voren komt. Laat je paard niet bepalen wanneer hij/zij achteruit gaat. Als ze stil staat even buig je wat naar voren (je maakt je kleiner) en gaat dan langzaam achteruit. Als jij rechtop blijft staan dendert ze waarschijnlijk naar achteren. De tijd dat ze in de trailer staat langzaam opbouwen, dit kan je doen om iemand voorin te laten zitten met wat bix o.i.d.

Doe het niet te vaal achter elkaar bijv. 3 keer laden (goed) en dan even op stal , na een half uurtje nog 3x en zorgen dat je het goed afsluit.

Met de stang oefenen: Begin met eerst rustig de billen te aaien met de hand, dit een paar keer doen, als het goed gaat stang tegen de billen maar niet vast zetten, als dat goed gaat stang bevestigen en als laatste pas borg pennen, daarna kan je beginnen met afsluiten van de trailer.

Ga ook eens als alles goed gaat springen in de trailer zodat ze leert dat een trailer beweegt als hij rijdt.

Als het niet lukt kan je het beste iemand erbij roepen die er echt verstand van heeft :D Petra Vlasblom is een hele goede

petra is voor een ander paard bij mij geweest,
ik vind haar super....alleen ik ben niet weg van de lijnen er achter en het druk maken achter de trailer...

ik hoop dat ik haar wat langer er op kan gaan houden maar wil ook niet teveel druk gaan geven dan gaat ze er juist tegenin,
maar ze moet wel op den duur langer gaan blijven staan anders kan je niet verder, dus alle tips zijn welkom
dus @ cissy ik heb ook contact met esther maar alle tips zijn handig en welkom toch?

dat met het aan de kont zitten moeten we gaan doen denk alleen dat ze er dan meteen afdenderd,
maar proberen is het zeker waard. en idd iemand misschien iets naast de klep aan die kant die iets begeleid.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 23:53

xantaatje, en bedoel je na het klein maken van mij, dat ze dan achteruit moet gaan op mijn commando?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 00:36

graag slotje op deze? andere is verplaatst.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:13

Bonny4life schreef:
xantaatje, en bedoel je na het klein maken van mij, dat ze dan achteruit moet gaan op mijn commando?

Ja inderdaad , maak geen oog contact

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:16

Bonny4life schreef:
Xantaatje schreef:

petra is voor een ander paard bij mij geweest,
ik vind haar super....alleen ik ben niet weg van de lijnen er achter en het druk maken achter de trailer...

ik hoop dat ik haar wat langer er op kan gaan houden maar wil ook niet teveel druk gaan geven dan gaat ze er juist tegenin,
maar ze moet wel op den duur langer gaan blijven staan anders kan je niet verder, dus alle tips zijn welkom
dus @ cissy ik heb ook contact met esther maar alle tips zijn handig en welkom toch?

dat met het aan de kont zitten moeten we gaan doen denk alleen dat ze er dan meteen afdenderd,
maar proberen is het zeker waard. en idd iemand misschien iets naast de klep aan die kant die iets begeleid.

Je moet ook geen druk zetten op het touw, dat doet ze zelf ;) alleen niet toegeven en meteen de druk eraf ahalen als ze voorwaarts beweegt of stilstaat, zodat ze weet dat dat als ze er niet tegen in gaat de druk wegvalt zeg maar

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 12:23

dus de druk wel houden zeg maar? dat doe ik ook wel, alleen ze staat pas stil als ze de klep af is zeg maar, en als ik druk opbouwe gaat ze er zeg maar tegenin...

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:51

wij hadden ook zo'n paard op stall.. en toen deden we de trailer achteruit tegen de stal ingang aanzetten.. zodat hij er niet langs kon en alleen maar de trailer in.. met voordeurtje los, en toen liep hij er ineens zonder problemen op en bleef staan omdat hij naar buiten ( waar zijn vriendjes waren ) kon kijken. we konden hem zonder problemen vervoeren en er de stang achter doen ( beest was 2,5 jaar )
succes;)

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:33

Wat bij mij heeft geholpen is een dun touwtje op plaats van de stang en dat dan zelf vasthouden. Als ze achteruitkomt en ze voelt dat touwtje tegen haar bil gaat ze misschien weer terug naar voren. Mocht ze ervan in paniek raken kun je het gelijk loslaten want je hebt het zelf vast. Dit was bij mijn paard een exta hulpmiddel om haar er echt in te laten staan totdat ze er uit werd gevraagd.
Wat het beste hielp is het paard aanleren dat in de trailer staan rust betekend. Zodra ze achteruit komt eruit laten gaan maar als ze van de klep is er weer in sturen of bezig houden totdat ze het besef krijgen dat als ze richting trailer gaan of een poging doen binnen te lopen ze met rust gelaten worden. Het kan lang duren maar op den duur heeft een paard het echt wel in de gaten en zal het steeds wat langer blijven staan. Als ze er uit zichzelf uitkomt terug erin en als ze blijft staan totdat jij haar eruit vraagt dan een tijdje met rust laten. Ik had het zelfde probleem als jij en bij mij is het op deze manier volledig opgelost, maar ik heb er ook hulp bij gekregen want het lijkt makkelijker dan het is ;) .

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:37

Wat is eigenlijk het probleem als je er een stang achter doet? is het dan paniek?
Sorry als ik er overheen gelezen heb. :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:39

Wij hebben ook een ketting voor de stang hangen, als ze dan achteruit gaat dan komt ze tegen de ketting en dan gaat ze weer vooruit. Wat ik doe is de stang eraf halen daarna voor los maken dan weer naar achter dan de ketting rustig losmaken en dan pak ik haar staart zodat ik haar kan sturen. Het touw doe je aan de voorkant over haar hals heen dan kan je die zo pakken.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:49

Dat is ook wel heel slim idee met het touwtje +:)+

Inderdaad niet gaan trekken maar wel de druk verminderen wanneer ze naar voren komt, zodat ze weet oke ik kom richting trailer dus dan verminderd de druk. Het is wel even volhouden, maar je zal zien als ze dat eenmaal door heeft dat het steeds makkelijker wordt.

Geef het niet te gauw op en oefen regelmatig en goed af sluiten he, ze hoeft niet meteen alles te kunnen. Erop is al heel wat als ze dat een paar keer doet lekker op stal of in het land en belonen en klaar voor die dag