Schaduw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinoa

Schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:03

Heeft een paard nou schaduw nodig als het in de wei staat ?
de mijne staat nu zonder schaduw op een heel groot land,
ze is donker en ook helemaal warm als ik haar binnen zet,
Kan dit geen kwaad? en heeft zij geen last van de volle hete zon ?

kinoa

Re: Schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 22:31

heeft niemand hier een antwoord op ?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:33

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 02:42

Natuurlijk hebben paarden schaduw nodig. Alleen met dank aan een heleboel gemeentes is dat vaak niet mogelijk. Bij mij mag ik b.v nog geen boom planten. Laat staan een schuurtje of iets dergelijks.

Kun je het paard niet op de warmste uren van de dag b.v op een paddock zetten waar wel schaduw is? Ik heb zelf bij mij in de bak schaduw van de meidoorn struik van de buren. Die is gelukkig aardig uit de kluiten gegroeid. Wel pas vanaf half 2 's middags, maar goed, beter iets dan niets. Dus op de hele warme dagen gooi ik het hek van de bak open zodat ze zelf eventueel in de schaduw kunnen staan.

kinoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:32

ja ik ze ze ook lekker binnen overdags, maar ik vind het natuurlijker lekkerder voor ze als ze hele dag buiten staan.
nu vind ik het ook zielig overdags met die rot dazen waar ze door opgevreten worden,( nou lijkt zij er geen last van te hebben ) en voor de hitte.
Maar ik vond het al zo raar dat er geen beschutting is in een hele hoop weilanden, als het zo belangrijk is dan zet je toch iets neer idd. Maar als het niet mag van de gemeente dan is mijn vraag ook weer beantwoord !

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:40

Bij ons hebben we ook geen schaduw, er zijn al wel bomen geplant maar voordat die groot zijn dat duurt wel een tijdje. De kleintjes gaan meestal in de schaduw van de grote staan, of ze gaan in het zand liggen slapen. Of ze staan met z'n allen bij elkaar allemaal met hun staart te zwaaien, houd de vliegen wel goed weg :)) Het is niet ideaal natuurlijk maar volgensmij hebben ze hier er niet heel erg veel last van.

Afbeelding

Zo is het bij ons, en als ik zo sta en ik draai me om is er nog 10 meter naar achter waar de bomen zijn geplant.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

Bij ons hebben ze op de wei ook schaduw op het zandpadje.. Echter staat mijn pony altijd vol in de zon :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:29

Ik zet mijn paard op het heetst van de dag een paar uurtjes binnen. Dat lijkt hij zeker te waarderen (al moest hij er in het begin even aan wennen). Niet alleen vanwege de warmte, maar ook vanwege vliegen etc.
Ik heb hem ook wel eens voorzien van een wit laken -:) (tijdens het wachten op een concours). Onder het laken bleef hij lekker koel.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:23

Ik vind schaduw altijd erg belangrijk! Dan kunnen paarden er zelf voor kiezen of ze verkoeling opzoeken, of in de zon blijven staan. De mijne zoeken verkoeling achter de stal onder de bomen als het echt warm is!

NvdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 19:54

De paarden hebben zeker schaduw nodig.
Die van mij staat rond een uur of 2 als het op zijn warmst is altijd op dezelfde plek precies in de schaduw.

liefmeisje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:19

als de paarden bij ons op de manege in de wei staan ookal is het 30graden de paarden blijven in de volle zon staan en er is schaduw genoeg
soms denk ik ook wel eens: waarom ga je niet in de schaduw staan? :?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:04

Bij ons kunnen ze de stallen in als ze willen en daar staan ze dan ook eigenlijk altijd als het warm is. We hebben wel overal bomen gepland, maar die zijn nog te klein om schaduw te bieden.
Ik ken mensen die halen hun paarden overdag op stal en zetten ze in de avond weer buiten.
Het barst hier ook van de horsels en dazen en daar willen ze ook voor schuilen.
Nog belangrijker is eigenlijk dat ze voldoende water hebben. Bij ons staat er dagelijks 400 L., maar dat gaat dit topic niet over :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:38

Een paard heeft zeker schaduw nodig!
Mijn paardjes hebben een grote boom waar ze onder staan als ze het warm hebben :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:48

liefmeisje15 schreef:
als de paarden bij ons op de manege in de wei staan ookal is het 30graden de paarden blijven in de volle zon staan en er is schaduw genoeg
soms denk ik ook wel eens: waarom ga je niet in de schaduw staan? :?

Natuurlijk zijn er paarden die meer of minder last hebben van de warmte.
Maar het is mijn ervaring dat paarden ook moeten leren :)* dat de schaduw lekkerder is op een warme dag.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:29

Ik vind schaduw wel belangrijk, of ik zou ze er niet op de warmste momenten opzetten, en wachten totdat het een klein beetje is afgekoeld. Tenzij ze er zelf geen last van hebben !

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:01

Schaduw op het weiland is echt wel erg aangenaam voor je paard. Helemaal als deze ook nog donker is.

Je kan zelf proberen schaduw te creeren. Zo heb je tegenwoordig van die doeken (nog geen € 20,- bij de bouwmarkt). Die kan je dan bijvoorbeeld tussen 3 palen spannen en dan kan je paard toch lekker in de schaduw staan.