Eigenpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nalagrendel

Eigenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:48

Graag reactie's van degenen met een eigen paard/pony/verzorg pony/paard. Omdat die het denk ik wel het best weten. Wel een waarschuwing: het is een beetje een lange uitleg :P.

Mijn vader (sinds kort ook mijn moeder)(ze zijn gescheiden) heeft het erover gehad misschien een paard te kopen. Nou zal die wel ergens anders gestalt(is dat met een d of t :P?) worden, omdat onze tuin niet zo groot is. Mijn moeder heeft een huurhuis, dus dat valt zeker weten af. Mijn vader woont in een rustig straatje met een koophuis die wel wat tuin heeft. Ik heb dat blaadje nog steeds en daar staat op 205 m(klein 2tje, kan de computer niet) eigen grond. Het gaat mij meer om een eventuele paddock, maar dan zullen de vissen in een kom moeten, en de konijnen moeten van 'buitenverblijf' verhuizen. De buren achter hebben ook paarden, alleen ik ken ze niet goed dus die bak gebruiken is niet helemaal zeker. Nou is er wel een bos en open veld op wandelafstand(ook handig voor de honden), dus rijden zelf kan wel. Dan is het misschien toch wel beter hem/haar op de manege te stallen, daar zijn er een hoop vrij nu. Maar als hij toch bij mijn vader komt, kunnen we de schuur(waar ook een verwarming in zit) ombouwen tot een stal. Er zijn ook 3 weides (van de schapenboer) met schapen. En misschien kan hij ook tussen de paarden van de achterburen, als zij dat goed vinden, in de wei staan. Of bij de mini-shetlanders, de verzorgpony's van mijn vriendinnen, en daar ken ik de eigenaren wel van, in de wei. We hebben nog een ander schuurtje met plek voor de spullen uit het schuurtje met verwarming. Hij zou ook nog bij mijn tante's kunnen staan, die hebben toevallig 1 van de 5 stallen vrij. Die wonen naast een pensionstalling (met dus ook binnen en buitenbak) en hebben een paddock. Ook hebben ze bij hun achter 3 grote weides, en ze hebben er zelf ook een gekocht, maar die is wat verder weg.

Maar als dat dus kan, welk ras zou ik moeten nemen? Ik vind Arabieren(al is het halfbloed) heel leuk, en Friezen (eigelijk een kruising met een Fries) ook, en Haflingers en Fjorden vind mijn moeder wel makkelijk. Ik vind ze alle 4 leuk, maar welk ras is het beste voor iemand die 3 jaar ervaring met paarden heeft?

Ik heb dus 3 vragen:
1 - Is het verstandig voor mij om een eigen paard te nemen?
2 - Waar zou ik hem moeten zetten?
3 - Welk ras is het beste voor mij?

Hier zijn nog wat paarden waarmee ik wel ervaring heb:
Afbeelding
De linker (Nordal, de rechter heet Odett, maar daar ben ik nog nooit op ingedeeld) heb ik wel eens gereden.
Afbeelding
En Scarlet, die ook een beetje overgevoelig is.
Afbeelding
En Goldy, de halfbloed Arabier waar ik het in een post verder over had.
Laatst bijgewerkt door Nalagrendel op 10-07-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:57

Je hebt een beetje een ingewikkeld verhaal neergezet,
maar ik ga het proberen.
;)

Of het verstandig voor jou is om een eigen paard te nemen. Tsja.
Weet wat er allemaal bij komt kijken! Je hebt een buurman met verstand van paarden,
je hebt tantes die verstand hebben van paarden, dus je kunt wel hulp krijgen als je die nodig hebt.
Dat vind ik het belangrijkste, dat je mensen hebt die jou een beetje wegwijs kunnen maken.
Maar als jouw ouders jou een eigen paard toevertrouwen, moet dat toch wel goed zitten?

Waar je hem moet stallen ligt natuurlijk helemaal aan jou, wat jij prettiger vindt.
Persoonlijk had ik hem bij je tantes gestald. Dan fiets ik maar wat verder,
maar aangezien de accomodaties en het feit dat het je tantes zijn, zou ik daarvoor gaan.
Maar nogmaals: je moet kiezen wat jij het prettigst vindt.

Welk ras het beste is, tsja. Als je echt puur en alleen bent geinteresseerd in één van die vier rassen,
zou ik naar verschillende verkooppunten van die rassen gaan en kijken welke mij het beste ligt.
Ik denk dat je het beste kunt kijken naar welke kwaliteiten jij in een paard zoekt,
en vanaf dat punt opzoek gaan naar een paard die aan die kwaliteiten voldoet,
ongeacht het ras.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben, succes ermee.
En wat leuk voor je dat je een eigen paard mag!
:D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:00

1 - nee, eigenlijk niet. Je hebt te weinig ervaring, en je ouders hebben zo te horen ook niet veel ervaring met paarden. Ik zou eerst eens proberen een verzorgpaard te vinden, of op een pensionstal gaan helpen om eerst eens te leren wat er allemaal bij een eigen paard komt kijken.
2 - ergens op een pensionstal. 205 vierkante meter is veel te weinig, en een paard hoort sowieso niet alleen te staan, ondanks dat de buren ook paarden hebben. Bovendien mag je niet zomaar een paard in je achtertuin zetten, en mag je niet zomaar een schuurtje tot stal ombouwen. Daar zijn regels voor, en wetten, en gemeentes zijn daar erg streng op.
3 - je noemt wel een paar erg verschillende rassen op. Ik zou voor een 'gewoon' paard gaan, een D of E-pony qua formaat lijkt me zo te horen voldoende groot. Een New Forester is een fijne startpony, meestal fijn gelijkmatig qua temperament. Connemara's zijn ook geschikte ponies, maar zie je wat minder hier in NL. Of 'gewoon' een NRPS met niet al te veel bloed.
Arabieren zijn wel mooi, maar meestal vrij moeilijk (zijn nogal karaktertjes), Friezen idem, en Haflingers en Fjorden zijn over het algemeen donders eigenwijze en sterke gevallen en ook niet echt voor relatieve beginners geschikt.

Nalagrendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:07

Ik denk dat ik Arabieren eigelijk een beetje te overgevoelig vind. Een halfbloed Arabier (manege pony) die ik wel eens poets kan soms veels te gevoelig reageren als ik iets harder poets. Friezen vind ik gewoon super mooi met die lange manen en Fjorden hebben zo'n grappig karakter (behalve 1 op mijn manege die bijt.. De andere is lekker ondeugend :P). Mijn moeder had zelf ook voorgesteld dat, als het er van kwam, te vragen of hij bij mijn tantes kon staan. Ze zij dat ik dan ook kon vragen of ze me les wilde geven (een van mijn tantes doet dat ook als werk). Mijn vader is eerlijk gezegt bang voor paarden. Niet voor Shetjes en kleine Welsh pony's, maar New Forests of Welsh K's worden hem te hoog. Mijn moeder durft heel veel bij paarden net als ik. Ik wil niet opscheppen maar dat zegt mijn vriendin wel telkens, net als dat ik bij een paard dat dreigt met schoppen door haar kont naar je te keren, gewoon achter haar hoofd aan durf te lopen en dat halster er toch omkreeg. Ik dacht al dat het wel verstandig was, maar over de rest ben ik nog niet helemaal uit, wel bedankt trouwens :D!(En ik moet kappen met die lange verhalen XD)

Edit:Ja sorry, ik ben dat van die 3 jaar ervaring met paarden tot ongeveer 1,80(ook rijervaring en ik heb ook op Fjorden gereden) vergeten te vermelden.

xShanty

Re: Eigenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:16

Als je een halfbloed manege arabier te gevoelig vind zou ik geen arabier nemen,
Ik heb zelf een halfbloedje die behalve op de omgeving ook héél sterk op mij reageert, en als je daar niet mee om kan gaan is dat heel erg sneu voor het paardje.. (Ik vind het geweldig, maar jij klinkt me niet als een persoon die dat leuk vindt.)

Ik zou je paard niet in je achtertuin stallen, behalve het gedoe met de gemeente is dit ook geen geschikte omgeving voor je paard. Bij je Tantes of op een manege/pensionstal is het beste, daar is er ook altijd iemand die je kan helpen, dit heb jij denk ik in het begin zeker nodig.

Ik zou als ik jou was opzoek gaan naar een wat oudere brave pony, bv new forests, een kleine Nrps met weinig bloed oa. Haflingers en fjorden kunnen hele leuke pony's zijn maar pas op dat ze niet te sterk voor je zijn!

Pas ook op dat je niet te overmoedig wordt he, het is echt niet erg om een keer te zeggen dat je het niet alleen kan :)

Nalagrendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:22

Shanty_Muis schreef:
Ik heb zelf een halfbloedje die behalve op de omgeving ook héél sterk op mij reageert, en als je daar niet mee om kan gaan is dat heel erg sneu voor het paardje.. (Ik vind het geweldig, maar jij klinkt me niet als een persoon die dat leuk vindt.)

Ik zou je paard niet in je achtertuin stallen, behalve het gedoe met de gemeente is dit ook geen geschikte omgeving voor je paard. Bij je Tantes of op een manege/pensionstal is het beste, daar is er ook altijd iemand die je kan helpen, dit heb jij denk ik in het begin zeker nodig.

Ik zou als ik jou was opzoek gaan naar een wat oudere brave pony, bv new forests, een kleine Nrps met weinig bloed oa. Haflingers en fjorden kunnen hele leuke pony's zijn maar pas op dat ze niet te sterk voor je zijn!

Pas ook op dat je niet te overmoedig wordt he, het is echt niet erg om een keer te zeggen dat je het niet alleen kan :)

Af en toe vraag ik ook nog wel eens mijn moeder om hulp (die is toch wel wat sterker :P), het lukt me wel een lastige KWPN merrie op te zadelen, die als de dood is voor snelle bewegingen met je handen en zwepen. Nou zit dat in de familie en ik ben nou niet echt heel groot, maar dat komt nog wel, ze hadden uitgerekend dat ik ong. 1,75 zou worden. Maakt dat wat uit voor de grootte van het paard? Alle rassen die ik opgenoemd heb staan trouwens op de manege, Kobus de Fries, Odett en Nordal de Fjorden, Bubbles de Haflinger, en Soraya de Volbloed Arabier :). Ik zou ook denk ik eerst voor een leuke, niet al te sterke kruising gaan. Er zitten hele leuke beesjes tussen. Ik ga denk ik, nu het vakantie is, een weekje bij mijn tantes logeren, kunnen ze me metteen wat bijleren. Vooral met die KWPNers van hun, en heel misschien mag ik Ivor verzorgen, alleen niet rijden, want hij is al best oud.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:24

Heel slim van je, dat je een weekje naar je tantes gaat.
Vraag anders eens of ze je Ivor voor de hele week als 'eigen paard' willen uitlenen,
dat je de stal schoon maakt, voert, verzorgt etc. dag in en dag uit.
Kan je een beetje proeven hoe het is.
;)

Nalagrendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:28

Was ik ook van plan, Ivor is echt een schatje. Hoewel hij Anouschka (of Anouska, ik heb nooit gevraagt hoe je haar naam schrijft) wel ging plagen in de wei, en de oude dame deed niks terug. Maar hij luisterd wel goed naar zijn naam en is erg knuffelig :) Misschien ga ik ook helpen met de verzorgpony's van mijn vriendinnen in de vakantie (die mini-shetjes, zijn er 3). Bedankt voor de reactie's iedereen ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:29

Nalagrendel schreef:
Shanty_Muis schreef:

Af en toe vraag ik ook nog wel eens mijn moeder om hulp (die is toch wel wat sterker :P), het lukt me wel een lastige KWPN merrie op te zadelen, die als de dood is voor snelle bewegingen met je handen en zwepen. Nou zit dat in de familie en ik ben nou niet echt heel groot, maar dat komt nog wel, ze hadden uitgerekend dat ik ong. 1,75 zou worden. Maakt dat wat uit voor de grootte van het paard? Alle rassen die ik opgenoemd heb staan trouwens op de manege, Kobus de Fries, Odett en Nordal de Fjorden, Bubbles de Haflinger, en Soraya de Volbloed Arabier :). Ik zou ook denk ik eerst voor een leuke, niet al te sterke kruising gaan. Er zitten hele leuke beesjes tussen. Ik ga denk ik, nu het vakantie is, een weekje bij mijn tantes logeren, kunnen ze me metteen wat bijleren. Vooral met die KWPNers van hun, en heel misschien mag ik Ivor verzorgen, alleen niet rijden, want hij is al best oud.

Nu gaat dit misschien heel banketstaaf en bevooroordeelt klinken, maar over het algemeen zijn manegepaarden heel anders dan eigen paarden. Ik heb ook allerlei rassen gereden, eigen en manege maar je eigen paardje blijft anders..
Je eigen paard moet je ook in je eentje kunnen doen. Lastig met opzadelen heeft niets met kwpn te maken, gewoon met de ervaring van dat paard. (overigens moet je het gewoon rustig aan doen dan, dat kan iedereen die met paarden om gaat hoop ik..)
Ik heb ook een volbloedje gereden, en die is toch 100% anders dan mijn halfbloedje (waarmee ik in de winter regelmatig mee op 2 benen stond..)
Ik vind het een goed idee dat je bij je tante's gaat meelopen! Ga maar even proeven hoe het is om een eigen paardje te hebben, en ga daarna gewoon allerlei paarden af tot je hét paardje heb gevonden :)

Nalagrendel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:45

Het is denk ik ook veel beter voor mijn andere huisdieren als het paard niet bij hen staat, mijn honden zijn namelijk bang voor paarden;). Ze zijn allebij mee naar de manege geweest maar ze vonden er niets aan. Als ik mijn moeder weer zie (morgen denk ik) ga ik meteen vragen of ze even wil bellen. Het mag wel, alleen we weten nog niet waneer, want ze heeft nog een wedstrijd en ze moet nog werken, maar de vakantie zit er voor hun ook aan te komen :P.