Vervoeren veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marcha

Vervoeren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:19

21 augustus is het eindelijk zover dan kan ik mijn eerste eigen paard/veulen op gaan halen. 8-)

Enjoy is een kwpn hengstje van dan 5 maanden en gaat dan van zijn moeder af.
Hoe zouden jullie hem vervoeren? (2 paardstrailer) Vanaf zijn stal naar zijn nieuwe plekje is bijna 300 km
rijden dus ik wil goed voorbereid op pad gaan natuurlijk.

Dus alle tips zijn welkom!

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:22

Ik weet niet zoveel van trailers en zeker niet van veulens vervoeren, maar ik zou in ieder geval de bodem lekker zacht maken voor het geval hij om mocht vallen...
Meer tips zou ik zo even niet weten!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:23

als het even zou kunnen zou ik er een ander paard bij zetten.

Verder zorgen dat er hooi te knabbelen is.
Zeiltje dicht.
En sla het touw maar een keer om de voorstang heen. Zo kan het veulen er niet overheen springen, maar er ook niet onderdoor kruipen.

Zeker ook omdat het zo'n lange reis is. Wellicht een idee om een camera in de trailer op te hangen?
Ik neem aan dat het beestje nog niet eerder op de trailer is geweest??

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:28

Wij leggen altijd 2 balen hooi of stro voor de voorstang. Dan kan het veulen er niet onderdoor en mocht hij toch steigeren dan blijft hij niet hangen. Wij zetten ze altijd in een 2 paardstrailer met tussenschot en dan aan 2 kanten vastzetten. En idd het zeiltje of klep dicht. Als je de mogelijkheid hebt zou ik een rustig en braaf paard meenemen.
Succes!

Roselie

Re: Vervoeren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:31

Ruim 2 maanden geleden heb iki mijn jaarling opgehaald en hij was toen 11 maanden. We moesten rijden van Balloo(in de buurt van Assen) naar Voorhout(nabij Leiden en Noordwijk)
MIjn jaarling was al gewend om in de trailer te staan.
Ik heb hem gewoon vastgezet en met een groot hooinet en om het uur wezen kijken. Is prima gelukt!

Marcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:35

Een ander paard mee nemen zal het niet worden. Onze gurs is 21 dus die wil ik geen 600 km af laten leggen in de trailer, de andere merrie staat nog bij haar veulen en Pantani is niet de vriendelijkste naar vreemde paarden en staat niet rustig op de trailer.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:37

Ik zal toch ook voor vastzetten gaan. Vraag aan degene die nu de zorg over het veulen draagt of hij (het liefst dagelijks) wil oefenen met het veulen vastzetten. Ik bind ze vaak kort aan in een hoek van een box en laat ze daar een kwartiertje staan. Wel kort aanbinden om te voorkomen dat hij met de benen over het touw kan slaan. Als ie dat braaf doet, tussen twee touwen zetten.
Op de trailer het touw zoals al genoemd om de stang heenslaan (en zorgen dat je knoop buiten bereik zit :Y) )

owjah tevoren daar afspenen is wel aan te raden, anders staat ze en in een enge trailer en is mama ook nog eens kwijt.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:37

Ja idd kort vast zetten..dat is een goede!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:22

Bij voorkeur moeder mee en in een veilige trailer met veulenrek.
Los als hij niet gewend is om vast te staan en vast als hij het wel gewend is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:27

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:49

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:53

Mijn trailer heeft in hoogte verstelbare borst- en achterstang.
Zeker voor een dier welke nog niet heel groot is, vind ik dit een stuk prettiger.
Ze kunnen er dan minder makkelijk onderdoor, en ook als je een noodstop moet maken zit hun borst op de goede hoogte.
Voor de pony's tot 140 gebruik ik iig de ''kleine'' stand
Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 22:45

friesiszwart schreef:

mee eens! dit is nog de beste tip, vraag aan de verkoper of je veulen gebracht kan worden dan loop je de minste risico´s.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:29

Ik lees je eerste post nog eens
Marcha schreef:
Enjoy is een kwpn hengstje van dan 5 maanden en gaat dan van zijn moeder af.

Vraag in ieder geval of ze het veulen al gespeend willen hebben als je 'm komt halen.
En bij moeder weg en ook nog eens alleen op de trailer is erg stressvol en kan zeer traumatisch voor een veulen zijn.
Moeders mee op de trailer zou nog beter zijn. Is het geen optie dat de verkopers het veulen komen brengen? (al dan niet tegen een vergoeding?)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:46

Wij hebben tussenschot en stangen weggehaald, dikke laag hooi (we hadden even niks anders voor handen) op de bodem gelegd en het veulen er zo (zonder halster) ingezet. Wij moesten ook lang onderweg (meer dan drie uur) en zo voelden wij ons gewoon zekerder, omdat een week tevoren het veulen van een stalgenootje zich had opgehangen in de trailer.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:50

Een veulen gaat niet makkelijk op de trailer om trauma's te verkomen veel geduld.
Heel vaak kijken hoe het met het veulen gaat.
Het veulen na mijn ervaring gaat heel erg zweten dus als je gaat kijken hoe het gaat in de trailer geef hem dan wel water.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:37

cissy schreef:
friesiszwart schreef:

mee eens! dit is nog de beste tip, vraag aan de verkoper of je veulen gebracht kan worden dan loop je de minste risico´s.

gedeeltelijk mee eens, veulens die in de stal vast kunnen staan zet ik ook niet vast op de trailer. Liefst los vervoeren, zonder inhoud in de trailer aan stangen en het achterluik dicht. Onze eigen veulens brengen we zelf weg naast de merrie. Heb in het verleden meegemaakt dat een fokker een veulen bij ons kwam brengen zonder merrie welke zichzelf had opgehangen achter in de trailer..kon ook keurig vast staan. Maakt niet uit, ik zou geen risico willen nemen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:38

Goed kort vastzetten en zorgen dat de achterkant dicht is. :)