Op paardentrektocht vakantie vanuit huis... ride and see

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Op paardentrektocht vakantie vanuit huis... ride and see

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:12

Ik wil de eerste week van augustus met Dhari een trektocht gaan maken hier in de omgeving.
Mijn idee is om de eerste dag vanaf stal richting de bossen in Hilversum/Soest te gaan en van daaruit elke dag weer een klein beetje verder en zo een rondje maken.

Nu wil ik graag weten waar ik allemaal aan moet denken.
Ik ga niet briljant veel kilometers maken per dag, want Dhari is nog jong en dus zal er veel gestapt worden, en wellicht nog meer gelopen door mij _O-
Het gaat mij puur om de ervaring voor hem en het lekker ontspannen met je paard weg zijn.

Mijn idee is om iig de eerste nacht een plek te reserveren, en verder maar te kijken waar ik strand, er moet een paard en een hond mee, kamperen doe ik wel in een tentje.
Zadeltassen kan ik lenen, ik kan zo wel een beetje bedenken wat ik onderweg allemaal nodig zal hebben, het gaat mij meer om de praktische dingen mbt vergunningen om ergens te mogen rijden, kampeerplekken, dingen om te doen of absoluut te laten...
Nu ja, ik zou zeggen: schiet maar raak.
En weet iemand een goede kaart van de omgeving Soest/Driebergen etc...??

Ik hoor het graag.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:18

ik zou dit beter voor bereiden dan je het nu van plan bent

waarom??

je kunt niet zomaar bij iedere boer, camping, manege oid overnachten met je paard en hond
verder moet je er ook goed aan denken waar en wat te eten ook voor je beesten

ik weet niet wat voor voer je hond krijgt maar dat is er dus niet overal
en ook weet ik niet of je paard nog speciale brok oid krijgt dat is het zelfde verhaal

ik zou even goed langs de vvv gaan en eerst goed rond informeren waar je terecht kunt ed

sucses

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:41

Ik heb dat één keer gedaan, zonder reserveren en werd daar toch een beetje ongelukkig van. Je bent zó afhankelijk van anderen en je actieradius met paard is heel beperkt. Een goedbedoelende boer die zegt 'oh bij mijn collega 8 km naar het oosten kan je wel overnachten' betekent toch al snel met een vermoeid paard nog een uur rijden!

Afgelopen dagen hebben een vriendin en ik een mini-wandeltrektocht gemaakt met de paarden (actieradius nóg kleiner) En we hadden alles gereserveerd vantevoren, wel zo fijn :j

Ook gewoon vanuit huis. Ik ben lid van de SVR dus via http://www.svr kon ik al aan heel veel campings komen. Veel boerencampings kunnen ook nog wel een paardje op de wei erbij hebben als je even belt vantevoren.

Verder kun je kijken op http://www.paardentoerisme.nl en http://www.hippisch-toerisme.nl voor overnachtingsplaatsen.

Te paard kun je ook maar héél erg weinig meenemen. Je eigen menseneten neemt relatief veel plek in beslag.

Ik heb zelf tassen van Ortlieb: 2x 15 liter, twee voortasjes 2x 1 liter, en een tas achterop met de tent. Mijn vriendin had de andere helft van de tent en ook nog eens een Ortlieb set aan tassen.
AfbeeldingAfbeelding

Je slaapmatje en slaapzak nemen al de helft van die tassen in beslag!

Als afstand die je gaat afleggen zou ik de maximaal 2/3 nemen van wat je kunt rijden zonder bepakking. Als je normaal 30 km kan rijden met je paard zou ik nu 20 km doen.

Ik zou niet weten waar ik eten voor een hond nog had moeten stoppen. Eten voor het paard is niet zo'n punt: gras groeit overal. Onze paarden doen het zonder biks, maar als je per se biks wil geven, kun je altijd vragen of je een schep biks voor 1 euro mag kopen bij een manege oid.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:57

Onlangs hebben mijn vriendin en ik dit gedaan. Een rondje Eindhoven a 120 kilometer. We hebben overnacht bij kennissen met ruimte voor paarden en waar we een tentje neer mochten zetten of konden logeren. (we bleken verrassend veel mensen met ruimte te kennen, ook heel vage kennissen waren erg gastvrij. Aan de hand van die adressen hebben we een route uit gezet. Achteraf hebben we te lange afstanden gereden en gelopen. Jammer maar dat was dus een lesje voor volgende keer. Meer dan twintig kilometer per dag moet je zeker niet proberen te rijden. We waren met z'n tweeen en hebben van te voren spullen gebracht waar we zouden slapen en die later weer opgehaald. We hadden nu eenmaal geen pakpaard.
Ik ben het niet vaak eens met Arabesk, maar deze keer wel. Je kunt maar heel weinig meenemen op een paard. Wat proviant voor jezelf, drinken, kaarten, een hoevenkrabber en reserveteugel touw en halster was zo'n beetje wat we mee hadden. Oh ja en volkomen ongebruikt weer thuis gekomen een regenjack, maar dat was alleen maar fijn.

Aan kaarten hebben wij gereden op een kaart van 1 op 25,000. Zeg maar het formaat fietskaart. Ja daar staan ook veel onverharde wegen op. Voor in het bos hadden we een kompas en van te voren hadden we de route goed bestudeerd op google maps. Dan kun je dus mooi al wat herkenningspunten in je opnemen.
Mijn vriendin had zo'n knooppuntenfietskaart met van die routenummertjes meegenomen. Die bleek enorm handig omdat er zo'n beetje overal wel fietsroutes hebt en het aan de hand van die kaart heel makkelijk was om ons te orrienteren als we twijfelden.

Zorg dat je back up hebt. Iemand die je komt halen mocht er iets mis gaan onderweg. Neem je telefoon en oplader mee en vergeet vooral niet te genieten.

Oh ja en Rommulus... de VVV Nou en die weten veel over ruiterroutes en overnachtingen....duh. Hier in elk geval niet hoor. Bovendien een beetje lef en avontuur mag ook wel hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:02

Bij mij is het flesje shampoo, flesje olijfolie en mijn leesboek ongebruikt rondgesjouwd _O-

maar op voorgaande trektocht heb ik shampoo en olijfolie wél gebruikt en het leesboek van mijn vriendin heb ik wél uitgelezen :+

Ik zal zo even mijn paklijst voor je opzoeken.

Edit, paklijst:

pannetje (met aflikbaar steeltje)
gasding (met ingebouwd ontstekingsmechanisme -> geen lucifers nodig)
Afbeelding
opvouwbaar servies (2 borden, 2 kommetjes)
Afbeelding
mokjes
2x multivork
halve theedoek
afwasmiddel 20 ml
plastic tas
minishampoo,- douche, -deo,-tandpasta, -creme, -tandenborstel
sneldrooghanddoek van xenos (de onderste op het plaatje)
Afbeelding
5 weggooiwashandjes
pindakaas in potje gesmeerd
jam (miniverkpakking)
diepvrieszakjes
olijfolie (plastic potje 50 ml)
peper en zout in envelop
thee
yatzee + pen
dobbelstenen
slaapmatje

slaapzak (de allerlichtste en kleinste, zelfde als voor bergsporters)
slippers
roggebrood (neemt bijna geen plek in en vult als een baksteen)
zaklamp
haringen
leesboekje
maandverband

verdeeld over beide tassen:
sokken, onderbroek, t shirt korte mouw, t shirt lange mouw

En in de voortassen: regenbroek en regenjas, rolletje schrikdraad, hoevenkrabber

Kaart had ik in een apart waterdicht tasje, doorschijnend zodat je wel kunt kijken, zonder dat het nat wordt. Niets is zo ellendig als een verregende kaart ^)

Ik heb géén ruimte meer voor avondeten/boodschappen, mijn trektocht maatje had nog wel wat ruimte

Ik heb de tent in tweeën gesplits, in evenzware pakketten:

- buitentent + stokken
- binnentent

rommulus

Re: Op paardentrektocht vakantie vanuit huis... ride and see

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:22

mrie vvv hier had heel wat plaatsten en tip's voor trektochten te paard
ik ben daar ook een hoop wijzer geworden
uiteraard is het ook niet alles maar goed alle info is mee genomen dacht ik

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:58

Ik zou niet alleen gaan, maar voor de rest, vooral doen!!
Zorg wel dat je een idee hebt welke mogelijkheden er zijn om te overnachten, zeker omdat je midden in het hoogseizoen zit. Check eventueel beschikbaarheid, maar reserveren is vaak niet nodig. Neem wel telefoonnummers mee, zodat je vooraf je komst kunt aankondigen.

Regel achterwacht, zodat je iemand hebt om op terug te vallen als zaken niet gaan zoals verwacht.

Wat je bagage betreft, schrap minstens de helft uit de lijst van Arabesk en dan nog heb je te veel bij je. Zeker op een eerste tocht zou ik erg voorzichtig zijn en er liever voor kiezen de achterwacht een keer op te laten draven (in overleg :D ) om spullen te brengen/ruilen dan dat je halverwege moet stoppen omdat je pony toch problemen heeft met de wijze waarop ie bepakt is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:20

Wat is er overbodig dan volgens jou ikke? Ok de yatzee kan weg (twee papiertjes en 5 dobbelstenen), slippers zouden ook nog wegkunnen (maar had ik mee op aanraden van volgens mij antheman). Verder als je echt op jezelf bent aangewezen kan je niet heel veel meer thuislaten. Soms zit je in een gat waar niets is: geen supermarkt, geen eetcafeetje etc dan moet je toch eten meenemen en iets om het klaar te maken.

Het meeste ruimte neemt in: matje en slaapzak. En die zou ik toch ook nog wel mee willen nemen ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:37

Je kan inderddad véél minder meenemen.

Zo is het niet nodig om eten en kookspul mee te nemen.
Als ik hier al onderweg altijd wel kan eten en een homp brood met kaas/worst voor ontbijt kan oppikken onderweg, dan kan dat in het centrum van NL zéker.

Ik neem ook geen tent mee, maar een grote poncho welke een prima tent voor de nacht is.

Rij met lekkere maar lichte loopschoenen + chaps. Dan heb je verder alleen een paar slippers nodig.

Er is tegenwoordig een heel fraaie slaapzak met het matje geïntegreerd. Is nét weer wat lichter, slaapt probleemlozer en rol je in één keer op tot een compacter pakje.
Ben helaas kwijt waar ik dat tegengekomen ben |o want wil die aanschaffen voor de volgende lááánge trip. Als iemand die vindt... GRAAG!

Een kanttekening bij in stap gaan.
Kijk even onder het zadelhoofdstuk op mijn site. Stap is juíst voor een jong paard het slechtste wat je kan doen.
De stuwkracht op de rug; kg. x uur, moet zo gering mogelijk zijn.

hc

Edit; hoefkrabber is alleen nodig als het paard beslagen is.
Je hebt íets nodig om het paard veilig te laten rusten. Mobiel e-weide is ideaal. Niet licht maar het voordeel dat het paard vrij bewegend kan herstellen is veel belangrijker. Offer liever je tent op dan dit. het paardwelzijn is belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-07-09 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:40

Ik vond het erg handig dat pan + brander mee waren. We hebben nu heerlijk rijst met chineze groenteprutje gegeten :-)
De eerste dag lekker uit eten geweest (was op loopafstand, binnen 5 km) en de laatste dag bij vrienden gelogeerd en mee gegeten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:48

e_horse schreef:
Ik vond het erg handig dat pan + brander mee waren.

..en dat weegt?
Een setje met het kookgereedschap weegt bijna net zoveel als een e-weide.
Hándig is ook een koelkastje en een zonnepaneeloplader en...
Alles wat je niet meeneemt hoeft het páárd niet te zeulen :)*
Persoonlijk neem ik branders in ieder geval al niet mee vanwege het lek-/brandrisico.

hc

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:50

Weinig.. e-weide (is dat een verplaatsbare weide?) was niet nodig, omdat we 3 overnachtingen hadden gereserveerd voor deze minitrektocht. Dus kon de pan mee ;-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:59

Alles bijelkaar woog minder dan 6 kg HC ;-) tas links + tas rechts

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:06

Huertecilla schreef:
Je kan inderddad véél minder meenemen.

Zo is het niet nodig om eten en kookspul mee te nemen.
Als ik hier al onderweg altijd wel kan eten en een homp brood met kaas/worst voor ontbijt kan oppikken onderweg, dan kan dat in het centrum van NL zéker.

Mijn idee...... :D
Huertecilla schreef:
Ik neem ook geen tent mee, maar een grote poncho welke een prima tent voor de nacht is.

Rij met lekkere maar lichte loopschoenen + chaps. Dan heb je verder alleen een paar slippers nodig.

Ehm, ja die poncho is een heel goed idee, alleen ben ik ze in NL nog nooit tegen gekomen. Heb jij merken, namen, andere tips hiervoor?
Huertecilla schreef:
Er is tegenwoordig een heel fraaie slaapzak met het matje geïntegreerd. Is nét weer wat lichter, slaapt probleemlozer en rol je in één keer op tot een compacter pakje.
Ben helaas kwijt waar ik dat tegengekomen ben |o want wil die aanschaffen voor de volgende lááánge trip. Als iemand die vindt... GRAAG!

Ehm, ja, hier dan ook graag die info. Dit kende ik nog niet, maar klinkt als heel nuttig!
Huertecilla schreef:
Een kanttekening bij in stap gaan.
Kijk even onder het zadelhoofdstuk op mijn site. Stap is juíst voor een jong paard het slechtste wat je kan doen.
De stuwkracht op de rug; kg. x uur, moet zo gering mogelijk zijn.

hc

Edit; hoefkrabber is alleen nodig als het paard beslagen is.
Je hebt íets nodig om het paard veilig te laten rusten. Mobiel e-weide is ideaal. Niet licht maar het voordeel dat het paard vrij bewegend kan herstellen is veel belangrijker. Offer liever je tent op dan dit. het paardwelzijn is belangrijker.

Het is in NL niet zo moeilijk om een weiland te vinden, dus dat E-weide is relatief onbelangrijk in NL. Ik kan me voorstellen dat dat in Spanje iets anders werkt, waardoor je er wel voor kiest.
Overigens zou ik wel iets "hoefpeuterbaars" meenemen, maar ook weer omdat hier relatief veel klein steenwerk in de grond zit, wat vervolgens in de witte lijn gaat zitten. Zelf heb ik standaard een mes bij me, wat dan weer "hoefpeuterbaar" is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:07

Alle weitjes zijn hier al omheind :+ Ik had wel een stuk schrikdraad mee voor de zekerheid

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:09

De hoeven zijn overigens amper afgesleten.. toch weer vijlen straks ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:16

e_horse schreef:
Weinig.. e-weide (is dat een verplaatsbare weide?) was niet nodig, omdat we 3 overnachtingen hadden gereserveerd voor deze minitrektocht. Dus kon de pan mee ;-)

Nee, niet ´dus´. Je had ook gewicht kunnen bespáren :)*

Ik ga komende week een ritje naar de kust maken, ruim 160 km., 95% rotsen/stenen, twee keer over een pas van 1200 meter.
Paard kan aan de kust in een paddock. De rest zie ik wel, neem ´niets´ mee. Dat ´niets´ is van rolletje toiletpapier tot thermosflesje en gsm al snel 5 kilo 8)7

Als ik ´s morgens eventueel een kroeg passeer vraag ik of ze de thermos vullen met koffie. Hier maken ze ook ijskoffie en dat is een prettige afwisseling voor als je pas later op de dag een uitspanning treft.
Nuttig simpel je prak-van-de-dag wanneer je daartoe een gelegenheid passeert. Geen afwas niets :D
In het ergste geval sla ik de warme prak over, eet ik wat gedroogd fruit en een maaltijdreep.

Met een paard op pad is níet hetzelfde als met een vouwwagen. Een paard is én het rijdier én het lastdier.
Als je comfie trekken wil moet je met een camper gaan.

hc

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:27

Huertecilla schreef:
Nee, niet ´dus´. Je had ook gewicht kunnen bespáren :)*

Ik ga komende week een ritje naar de kust maken, ruim 160 km., 95% rotsen/stenen, twee keer over een pas van 1200 meter.

Ja, dan zie ik het nut wel in van gewicht besparen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:34

ikke schreef:
Ehm, ja die poncho is een heel goed idee, alleen ben ik ze in NL nog nooit tegen gekomen. Heb jij merken, namen, andere tips hiervoor?
Het is in NL niet zo moeilijk om een weiland te vinden, dus dat E-weide is relatief onbelangrijk in NL. Ik kan me voorstellen dat dat in Spanje iets anders werkt, waardoor je er wel voor kiest.
Overigens zou ik wel iets "hoefpeuterbaars" meenemen, maar ook weer omdat hier relatief veel klein steenwerk in de grond zit, wat vervolgens in de witte lijn gaat zitten. Zelf heb ik standaard een mes bij me, wat dan weer "hoefpeuterbaar" is.

De poncho is in elke dump of jachtzaak te koop.
Koop een duurdere van goede ripstop. Let ook op dat er goede ogen ingeslagen zitten voor de scheerlijnen/haringen. Je hebt er 8 haringen bij nodig. 6 kan maar is bij een béétje wind al listig.
Feitelijk is het als een stevig buitendoek van de tent met een capuchon voor je hoofd.
Ik kan trouwens niet met capuchon op rijden. Geen idee waarom maar krijg een stijve nek en hoofdpijn. Dichtgevouwen in de nek en een hoed op is probleemloos 8)7

Ik hoef geen schrikdraad mee te nemen als ik het niet onder pep kan zetten. Die van mij hebben dat in een paar minuten door.
Wat hier een probleem is, is dat je heel vaak geen paaltjes in de grond kan zetten; te droog = hard én los.

De hoeven van onze paarden zijn zó hard dat er niets in de witte lijn komt. Mocht dat onverhoopt toch voorkomen, dan heb je inderdaad je mes nog.

@e-horse; dat is hier normaal. Zie voor een doorsnee rit onder ´de beloning´ op mijn site. Bandida is meegeweest naar de Torcal.

hc

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:36

Ik zou wel proberen dat je je eindpunt per dag geregeld hebt, niet voor jezelf, maar vooral voor Dhari! :D

Ik heb met Nagato ook zo'n trektocht gemaakt over de Veluwe, dolle pret en nog steeds profijt van.
Wat had ik bij me: ieniemienie koepeltentje, slaapzak en matje, plus 4 zadeltassen - waarvan 1 met kleding voor mezelf (minimaal, dan stinkt die spijkerbroek maar wat erger ;) ), 1 met routekaarten, handige dingen, EHBO!, 1 met paardenspulletjes dus halstertouw extra, borsteltje etc.
en de laatste bevatte.... een beetje eten: rol kaakjes als je weer eens te laat ergens aankomt om wat te kopen :D.
Verder veldfles aan een riem om mijn middel: handig om Dhari daaruit te leren drinken, ideaal. Oja, en regenkleding, poncho, petje o.i.d.

Alles bij elkaar minimaal aan spullen mee en ja.... toen had nog niet iedereen een mobiel (lees bijna niemand) en dat ging prima, vroeger konden ze dat ook ;)

En een lol gehad, niet te zuinig! Dus, doen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:59

Huertecilla schreef:
Ik hoef geen schrikdraad mee te nemen als ik het niet onder pep kan zetten. Die van mij hebben dat in een paar minuten door.
Wat hier een probleem is, is dat je heel vaak geen paaltjes in de grond kan zetten; te droog = hard én los.

Ik zou zeggen, neem een highline, maar bomen heb je ook al niet :P
En volgens mij zou C. met kluisters ook nog vrij snel zijn als hij zou willen :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:21

Nee, kluisteren gaat hem niet tegenhouden :D

Óf een goede e-weide óf een lijn aan stevige pen zijn de enige opties als er geen echt goed beveiligde paddock is. Het laatste is een mooie dubbelfunctie van/voor een lange leidlijn.

Toeval: Richelle roept net dat er een reclame op tv was dat de Decathlon zo´n moderne ´swag´ compleet met compressieriemen, in de aanbieding heeft :wow:

Ik ga zo C. roepen en wat poetsen. Jaja, poetsen *D In ieder geval een béétje. We gaan vanmiddag een statiefoto maken voor de Proteccion Civil.
Lekkere planning op het heetst van de middag met 45 graden in de schaduw. Ik ben benieuwd...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:32

45 graden.. hier is het herfst...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:00

e_horse schreef:
45 graden.. hier is het herfst...

Weersverwachting hier tot half september zónnnnnnnnnn.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:12

Huertecilla schreef:
Lekkere planning op het heetst van de middag met 45 graden in de schaduw.

Inderdaad zowat gesmolten. Paardlief had meer geduld dan ik gelukkig. Ikk werd echt niet vrolijk in de onbarmhartige zuidelijke bij 45 graden in de schaduw....
Hoe dan ook weer een zálige rit heen en terug gemaakt. Ging onderweg eigenlijk van alles en dan nog wat fout maar kon alles oplossen dus was een +:)+ leerrit.
Ik blijf me erover verbazen dat onze locale paarden het zelfs onder het zadel hier prima trekken met die hitte. Ík ga nóg maar een glas water naar binnen gieten....

hc