paspoort klopt voor geen meter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

paspoort klopt voor geen meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:57

zoals de titel al zegt: het paspoort van mijn paard klopt voor geen meter. Toen ik mijn paard kocht wist ik niet beter en heb haar laten chippen. De da heeft toen maar gewoon het eea ingevuld. Bijvoorbeeld dat het een pony is. (Het was toen een veulen, en is nu echt formaat paard)

Moeder staat het ras van haar vader bij, en bij vader staat onbekend.

Kan ik dit alles laten veranderen?
Oja, en fokker staat verkeerd, en mijn oude adres staat er nog in, dus eigenlijk zou ik dat laatste sowieso nog een keer moeten veranderen. Zou ik een heel nieuw paspoort kunnen laten maken ofzo? Hoe zit dat?

Roselie

Re: paspoort klopt voor geen meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:59

Ik zou zeggen; bel het stamboek..dat verschilt per stamboek namelijk nog wel eens hoe ze het allemaal regelen.

natascha44Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:00

Informeer eens bij je DA, die weet het vast wel of kijk ff op de site van KNHS, NRPS of KWPN (kweet niet waar je paardje ingeschreven staat).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:14

ze staat niet ingeschreven bij een stamboek, dus heeft alleen een paspoort van het knhs.

en zolang het stamboek wil dat ik voorbreng met bit komt ze ook niet in het stamboek ook :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:35

Ik heb zelf het paspoort van mijn paard laten veranderen door het op te sturen... je bent zelfs verplicht om dit te doen als het paspoort onjuiste gegevens bevat! Mijn paard is bijvoorbeeld bruin, terwijl in het paspoort "vos" stond. Daarnaast stond het paard volgens het paspoort nog op naam van de oude eigenaar. Ik heb dat laten veranderen: nu staat er netjes in dat ik de eigenaar ben *D

Voor meer info moet je gewoon even kijken op de sites van de knhs en kwpn (mits het een kwpn-er is natuurlijk ;) )

NB: lees dat het om een knhs paspoort gaat, dus mijn opmerking over kwpn kun je vergeten :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:10

ik heb op de site van de knhs gekeken, maar wordt daar niet echt wijzer. vind het trouwens geen goede en duidelijke site :S

heb ze gemaild via de site (heb ik al eerder gedaan en daar nog steeds geen reactie op. ging over wat anders) en ben benieuwd of ze terug mailen. Zo niet waag ik er wel een keer een belletje aan.

Kleur klopt hier trouwens ook niet. Ze was toen wel zwartbont, maar nu duidelijk bruinbont.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:20

Ik heb het even voor je opgezocht.... Ga naar www.knhs.nl, klik op het kopje dressuur, dan links in beeld "wedstrijddocumenten" en dan naar beneden scrollen tot "paardenpaspoort". Als je daar op klikt, krijg je onderaan 2 gerelateerde artikelen. Klik op " wijzigen van een KNHS-paspoort" . Dan weer op gerelateerde downloads, en dan krijg je het formulier wat je dient in te vullen en op te sturen. Je kunt daar de kleur aangeven, en aangeven of het om een paard of pony gaat. Ook kun je jezelf als eigenaar in het paspoort laten zetten. Opsturen, en dan krijg je het terug, als het goed is met een stempel. Klaar is kees :-)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:34

dankjewel gummie! ga vanmiddag even mee bezig. moet nu eigenlijk weg, maar t stortregent, dus heb niet zoveel zin ;)

maar ik zou dus inderdaad nooit onder dressuur hebben gekeken... ik rijd geen dressuur, en alles wat ik met mijn paard doe heeft niks met dressuur te maken :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:40

heb toch even snel zitten kijken, maar de ouders kun je niet wijzigen... ik wacht nog wel even af of ze mij een mail terug sturen met hoe en wat...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:32

Hmmm.... dus als ik het goed begrijp dan kloppen de volgende dingen allemaal niet:
- het is geen pony maar een paard
- de kleur is onjuist
- de afstamming is onjuist

Misschien moet je je dan toch eens gaan afvragen of dit paspoort überhaupt wel bij dit paard hoort?! Want als de afstamming niet klopt, dan is er toch iets goed mis lijkt me.... Je kunt inderdaad de afstaming niet veranderen, da's ook logisch, want als de afstamming niet klopt, dan hoort het paspoort gewoon niet bij dit paard.

Hoe kom je aan het paspoort als ik vragen mag?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:57

ik heb het paspoort zelf aan laten maken en was er bij toen het gechipt werd. dus het is echt haar paspoort. alleen haar kleur was toen echt pik en pik zwart. nu bruin tot zelfs licht-bruin.
Afstamming is niet op gelet en verder heeft de da volgens mij maar wat ingevuld... Ik had er destijds totaal geen verstand van en was minderjarig, dus een vriendin van mij heeft toendertijd getekend. nu staat zij alleen dus ook al fokker en dat is dus niet echt waar :P

toen ik 18 werd hebben we het paspoort gelijk op mijn naam over laten zetten. beetje omslachtig geweest allemaal, ik weet het, maar dat was destijds de beste oplossing ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:45

Als een veulen geboren wordt uit een combinatie waar geen dekbewijs en dus geen veulengeboortebewijs is en of het veulengeborotebewijs is opgestuurd binen het door hte betreffende stamboek opgegeven termijn, dan heb je dus een veulen zonder papieren...en heeft een naam bij vader en moeder geen meerwaarde,want de rest komtdan gewoon nog onbekend staan , en het levensnummer van de beide ouderdiernamen krijgt een vreemd levensnummer.

en of je nu wel of geen bit wilt gebruiken bij je paard, ingeschreven in een stamboek krijg je het dan evenmin...
tenzij je weet wie papa en mama zijn, deze stamboekpapieren hebben en je dmv dna ondrezoek hebt kunnen laten vaststellen dat die combi ook daadwerkelijk de ouders zijn van je paard....

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:47

Ik zou de knhs gewoon even bellen, dan weet je meteen wat je moet doen ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 14:20

het gaat mij niet om een meerwaarde, maar meer dat het gewoon niet klopt ;)

zou het zelf voor mezelf willen veranderen. verkopen doe ik haar toch niet, dus voor een meerwaarde doe ik het niet :) wel dat niemand op het oog zou geloven dat het paspoort bij mijn paard klopt... alleen chipnummer klopt ;)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:22

Contact opnemen met het knhs, en die kunnen je alles uitleggen. Ikzelf had een paard dat als merrie op zijn papieren stond maar dat echt nooit geweest is (geslachtsverandering bij paarden komt gloof ik niet zoveel voor haha :)) )maar ik heb contact gehad met het kwpn, foto's opsturen en alle gegevens en toen is het keurig in orde gemaakt. Afstammeling kunnen ze trouwens (bij het kwpn dus denk ook bij het knhs) wel wijzigen. Ik heb dna moeten opsturen en toen hebben ze gecontroleerd of dit klopte met het paspoort dat ik had. Klopt het niet dan kunnen ze nog kijken bij de geregistreerde hengsten en anders komt je paard op afstammeling onbekend te staan.