hengsten onder elkaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

hengsten onder elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:27

Even een vraagje.
Na een discussie op stal vandaag even jullie mening.
We hadden sinds vanavond een kudde van 6 bestaand uit.
haflinger 2 jaar (ruin)
ijslander 3 jaar (ruin)
fries 2 jaar (hengst)
fries 2 jaar (hengst)
shetlander 18 jaar (ruin)
fries 3 jaar (ruin)
Nou ging het in de groep heel erg goed ze konden het heel goed met elkaar vinden en er was geen strijd onderling.
Sinds vanavond is er dus een hengst bij gekomen van 6 jaar deze heeft gedekt en is dus echt hengst.
Hij heeft dus ander half uur bij de groep gestaan en het ging dus echt niet goed, de ruinen laat hij met rust maar de jonge hengsten zijn dus echt de dupe hij blijft bijten en schoppen.
Ik weet dat dit hengsten gedrag is maar ik ben van mening dat hij hier niet mee op gaat houden, we hebben hem er nu dus ook uit gehaald en hij staat op stal.
Ik denk dat hij gewoon geen hengsten in zijn buurt gaat toloreren en dat hij ze dus blijft aanvallen.
Hoe denken jullie hier over.

Cassidy

Re: hengsten onder elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 02:34

Een hengst is in een kudde best wel te hanteren, zolang hij niet heeft gedekt.

In de natuur zoeken de vrijgezellen elkaar ook op. In de kudde vindt een jonge hengst zijn veiligheid. Als ze eenmaal hebben gedekt, zijn ze doorgaans toch minder sociaal naar ander hengsten.

Ik zou een dergelijke hengst persoonlijk niet in een kudde willen hebben.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 02:41

Cassidy schreef:
Een hengst is in een kudde best wel te hanteren, zolang hij niet heeft gedekt.

In de natuur zoeken de vrijgezellen elkaar ook op. In de kudde vindt een jonge hengst zijn veiligheid. Als ze eenmaal hebben gedekt, zijn ze doorgaans toch minder sociaal naar ander hengsten.

Ik zou een dergelijke hengst persoonlijk niet in een kudde willen hebben.

Nou dat hebben wij dus ook 1 van de 2 jarige hengsten is van mij die andere van een vriendin van mij.
En wij hebben vanavond dus geeist dat de hengst uit de wei werdt gehaald.
Hij bleef maar door gaan met bijten en schoppen en echt niet te zacht.
De hengst heeft in het verleden gedekt dus ben bang dat dit nooit goed gaat komen.
We hebben dus ook een aardige discussie gehad met de man die de hengst kwam brengen, hij zegt dat ze nu gewoon aan het uitvechten zijn wie de baas is.
Maar ik denk niet dat dit het geval is aangezien hij naar de ruinen niet omkijkt alleen maar naar de hengsten, en de hengsten zijn nog jong en geven zich eigenlijk gelijk over door te happen maar daar trekt hij zich niks van aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 02:52

Ik zou mijn ruin/hengst uit een dergelijke groep halen.
Aan de eigenaar van de stal de beslissing of hij wil luisteren naar een nieuwkomer, of naar een klant die al langer bij hem staat.
Ik zou het als staleigenaar op dat moment wel weten.
En als klant van een staleigenaar ook.
De vraag is: wie wil hij te vriend houden: een bestaande, of een nieuwe klant?

En het argument dat het het uitvechten van de rangorde is, is in mijn ogen pure BULLSHIT!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 03:35

Nou de hengst is er af gelopen avond dus bij gezet we hebben het heel even aangekeken.
Eigenaar van het paard was binnen 15 minuten weer weg.
Ik heb haar weer gebeld met de mededeling dat ze de paard van het land kon komen halen.
Dit heeft ze ook gedaan en de hengst staat nu in stal.
Ik ga morgen vroeg naar stal om het er over te hebben met de eigenaar van stal, die was er gister avond helaas niet dus ga het uit leggen.
Ik hoop dat ze zegt dat de hengst weg moet of op een ander stuk komt te staan maar denk dat het laaste weinig uit maakt aangezien ik had vernomen
dat hij ook gewoon door de sloten heen gaat.
Het probleem is ook gewoon dat wij er ook pas sinds ander halve week staan, dus hoop dat de eigenaar van stal het met ons eens is.
We hebben in iedergeval de eigenaar van de hengst duidelijk gemaakt dat hij niet meer bij onze paarden op het land mag, ik ga niet het risico nemen dat haar paard de mijne kruipel schopt of weet ik veel wat.
Het is gewoon zo jammer we hadden zon leuke kudde op het moment het ging zo goed en wil het eigenlijk zo houden maar ja dat is niet aan mij.
En cassidy ik geloof ook echt niet dat het uitvechten van rangorde is, volgens mij wil die hengst maar 1 ding en dat is zorgen dat hij de enigste hengst is in de groep en aan zijn gedrag te zien zou hij daar heel ver in gaan ben ik bang.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:21

Tja of de hengst idd weg of de kudde opsplitsen, dat de oudere hengst met 2 van de ruinen in een wei gaat en de 2 jonge hengsten met de 2 andere ruinen.. Is wel een lastig probleem zo!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:33

Mijn ervaring is dat het niet eens zozeer hoeft te zijn omdat de hengst gedekt heeft, maar puur omdat hij er nieuw bij komt!!
Wij hebben ook een groepje hengsten/ruinen lopen. Een aantal jaar terug vroeg iemand of zijn hengst bij ons kon staan aangezien hij geen mogelijkheid had tot weidegang. Dit werd ECHT een drama!! Hebben hem toen op stal gezet en een week later weer geprobeerd. ZELFDE verhaal! Daarna is het nog eenmaal geprobeerd maar het ging absoluut niet werken!!
De hengst is toen weer terug gegaan naar zijn eigenaar.
Ik denk dat het niet gaat werken en zou het zeker niet uit laten vechten!

Quality_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:02

Het klinkt alsof hij niet is gesocialliseerd. Dan kan je hem daarna niet zonder pardon meer bij andere paarden zetten. Hij is het proces van dominantie en onderdanigheid dan kwijt (als hij al gesocialliseerd is geweest....). Of hij is zo dominant en de andere geven daar niet direct aan toe zodat hij zich moet laten gelden.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:12

Waarschijnlijk gaat dit gedrag vd hengst niet over nee. Hij heeft nou eenmaal gedekt waardoor die persé de baas wilt blijven.
Ik denk dat er helaas niks anders opzit dan ze apart te houden.
Als je de hengst persé nog in de groep wilt hebben moet je er rekening mee houden dat het er hard aantoe kan gaan.
Ook is het natuurlijk zo dat ze sowieso eerst moeten uitvechten wie de baas word in de groep...
Maar vergelijk eens zelf, deze hengst is sowieso de oudste, dit wil niet altijd iets zeggen maar waarschijnlijk is hij de sterkste.. heeft ook nog gedekt en de rest niet.
Dus, ik denk dat het niet gaat opschieten helaas...

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 17:50

Nou we hebben besloten dat de hengst niet meer in de groep komt.
Morgen gaat hij op een eigen stuk land en ik hoop dat dat goed gaat komen.
De eigenaar van het paard is er niet blij mee maar ik heb geen zin dat hij straks mijn
paarden of die van mijn vriendin iets aan doet en wij dadelijk met een paard zitten die iets mankeert ofzo.

Even nog een vraagje, het is toch heel raar als een paard 5 minuten in een nieuwe kudde staat en hij dan midden in de
kudde al gaat liggen rollen of is dat wel normaal.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:48

Een hengst die snel gaat rollen laat hier zijn geur achter, nadat waarschijnlijk andere paarden hier gerold hebben. Zo kan een "vreemde" kudde ruiken wie de baas is van deze kudde die hier geweest is

@humpy1 dit vond ik op internet? Ik denk dat ik er niet ver vandaan zat met mijn idee over het gelijk rollen van die hengst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:00

Ik houd de hengst ook apart. Hij heeft vroeger wel met anderen gelopen maar sinds het een dekhengst is, toch wat meer vent geworden. Een keer was hij door de draad en bij de ruinen gekomen en was ze echt aan het rondbullyen en bespringen. Die arme kereltjes hadden het allang opgegeven en hij bleef maar klieren. Dan heb je ze ook echt niet op 123 uit elkaar hoor! Gelukkig verder niks gebeurd. Binnenkort komt er nog een ggk dekhengst bij, ook die gaat apart. Geen risico met die mannen. :n

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:25

tsjah zeg het maar hea.
ik zelf heb ook een hengst. die heeft van jongs af aan tussen andere paarden gestaan.
een vriendin van mij heeft ene hegst die is 3 jaar ouder dan mijne die heeft bijna alleen maar alleen gestaan. met een draadje ertussen waren ze beste maatjes. maar zonder draad oeh. mijne werd alle kanten van het land opgejaagd. hij had geen minuut rust.
dus hadden we ze maar weer appart laten staan.
toen ik denk nu 1,5 jaar geleden. kwam ik op een ochtend aanlopen, vond ik mijn hek in stukken, en twee totaal bezwete en opengekraste hengsten. maar wel beste maatjes sinds die tijd.
ook nadat er 1 gedekt had konden ze het nog best vinden. en nu hebben ze allebei al meerdere malen gedekt en kunnen ze het ook nog steeds best vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:31

Als er na anderhalf uur nog geen schade is........ kan je ze rustig bij elkaar laten....... geen punt

Het ziet er al snel een stuk heftiger uit dan dat het daadwerkelijk is

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 19:21

KiWiKo schreef:
Als er na anderhalf uur nog geen schade is........ kan je ze rustig bij elkaar laten....... geen punt

Het ziet er al snel een stuk heftiger uit dan dat het daadwerkelijk is

Maar tot hoe ver zou je dan gaan, na 3 kwartier had ik een shetlander die dood ging zo opgejaagd was hij.
Een van de jonge hengsten zijn nek was al helemaal opgezwollen van het bijten en de andere zat al onder de kapotte bijt plekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:23

dan is er schade...... en dan moet je het uit elkaar halen......

butsen en schrammen horen erbij

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:14

Ben het eens met Kiwiko, al zou ik wel een beetje zorgvuldiger zijn in wie er wel en wie er niet bij elkaar gezet worden.
Zo te lezen allemaal jongelingen en een volwaasene van 18.

Zeer gewaagd hoor om daar zomaar een volwassene tussen te zetten en het hazepad te kiezen. Gedekt of niet gedekt, dat maakt weinig uit.

Het zijn zelf-denkende wezens, met een eigen belevingswereld die nog wel eens anders kan zijn dan wat mensen denken of willen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 20:19

we hebben het ook echt maar en ander half uur geprobeerd en daarna er gelijk uit gehaald.
De hengst staan nu helaas op stal omdat de eigenaar het niet durft om hem alleen te zetten.
We hebben 2 grote stukken land en hij kan alleen op 1 stuk maar dat durft ze niet, dus laat ze hem nu op stal staan.
Wat wij erg zielig vinden voor het paard maar ik ga het risico niet meer nemen om hem bij de jonge hengsten te zetten.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:18

Ik denk dat het per hengst verschild.
Ik ken twee (volwassen)hengsten die bij elkaar staan en de beste maatjes zijn, waarvan eentje er ook al meerdere keren heeft gedekt.
Af en toe zijn ze wel aan het klieren enzo, maar dat is vrij zachtaardig :D
Maarja sommige hengsten zijn idd heel dominant.