Buren klagen over de paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Buren klagen over de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:41

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik wat problemen met de buren in vebrand met de paarden, met mijn vaders buren om precies te zijn.

Mijn paarden staan bij mijn vader, hij heeft een vrijstaand huis met circa 1 hectare boomkwekerij. Ik heb daar vroeger zelf ook gewoond en sinds ongeveer 10 jaar staan daar paarden, op dit moment mijn paard, pony en veulen. Ze hebben een buitenstal (omgebouwde container) met een uitloopje. Van november tot mei staan ze daar 24/7, de overige maanden alleen in de nacht.

De buren hebben 2 woningen, 1 woning op circa 40 meter afstand van de stal waarin de dochter en haar vriend wonen, en dan nog hun eigen woning die ongeveer 100 meter bij de stal vandaan ligt.

Mijn paarden staan soms een beetje ruzie te maken waarbij ze ook wel tegen de wanden aan slaan, en de een staat s'ochtends vroeg wel eens te trappen als ze vind dat het etenstijd is ;) Dit gebeurd wel eens rond 6.00 uur in de ochtend.

Nu zeggen de buren dat ze er heel erg veel last van hebben, ze hebben hier al meerdere keren over geklaagd. Ik heb hiervoor trailies tussen de 2 boxen gemaakt en rubber matten tegen de wanden gedaan. Ze blijven echter klagen, en dreigen nu "stappen te gaan ondernemen". Mijn vader hoort ze ook wel eens maar niet heel vaak of lang. Niet dat het er echt wat toe doet, maar de buren hebben regelmatig midden in de nacht vrachtwagens op het terrein die staan te laden en lossen waarvan mijn vader dan ook wakker wordt. Als hij dit aanhaalt krijgt hij het antwoord dat ze daar een vergunning voor hebben...

Ik heb eerder al eens met de gemeente gebeld, zij zeggen dat je gewoon paarden mag houden, dus dat ze op dat gebied niets kunnen bereiken. Ook nog contact met de politie gehad, ze zouden aangifte ivm geluidsoverlast kunnen doen, in dat geval zal er wat vaker een politiewagen langs rijden om te checken of er inderdaad overlast is. Waar dus zeer waarschijnlijk geen sprake van zal zijn, tenzij ze net toevallig even staan te trappen.

De situatie op zich is natuurlijk vervelend, het is niet de bedoeling om een burenruzie te krijgen ofzo, maar wat kan ik nu nog doen? Ik kan moeilijk de benen vastbinden :+

Waar ik wel benieuwd naar ben is of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Goede tips zijn ook altijd welkom! :D

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:47

Persoonlijk vind ik dat je al genoeg hebt gedaan hoor, om "de overlast" te beperken. Bovendien zijn de gemeente en de politie al door jou op de hoogte gebracht door de info die je bij ze hebt gevraagt (wat ik heel goed vind van je +:)+ ).
Volgens mij kan je niks gebeuren hoor.
Denk ook niet dat de politie nu vaker langs gaat rijden om te luisteren of ze nog wat horen.
Succes verder, en sterkte met de buren :(:)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:52

Je buren klagen natuurlijk niet voorniets. En een beetje trappen kan voor jou misschien niet heel vervelend zijn maar kan best begrijpen dat anderen er niet op staan te wachten. Zou zeggen ga eens om tafel zitten om ze voor te leggen wat je al gedaan hebt en wat hun nog zien als mogelijke optie om de overlast in hun ogen te verminderen.

aslo

Re: Buren klagen over de paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:37

Tja, lastige situatie. Vooral omdat 1 woning op 40 m. afstand staat. Meen dat dit groter moest zijn? Vwb die vrachtwagens die 's nachts geladen en gelost worden: kan wel zijn dat ze daar vergunning voor hebben, maar ik weet zonet nog niet wat er gebeurt als je daar een klacht over indient. Mss iets om eens uit te zoeken? Weet wel dat veel bedrijven zich toch aan moeten passen als omwonenden last hebben van nachtelijke activiteiten. Heb je mss iets achter de hand voor het geval dat?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:40

Vergeet niet dat een container zoiezo heel veel geluid vergroot en misschien is het dus ook wel handig om een dubbele laag rubber tegen de muur aan te hangen en rubberen tegels op de vloer. Hang anders eens een camera(wel met geluid) op in de stal dan kun je zelf zien of het echt zo erg is en misschien ook wel wat het echte probleem is. Misschien denk jij wel dat ze slaan maar ze kunnen natuurlijk ook hele andere dingen doen. Verder sucses ermee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:54

Idd de wanden van de stallen bekleden. Verder moeten mensen niet vergeten dat in het buitengebied wonen andere geluiden met zich mee brengt als in een rijtjeshuis ;)

Stond jouw stal er bijv al eerder als het huis waar zijn dochter in woont?? Zo ja dan had die inschatting van geluid voor de bouw gemaakt kunnen worden.
Heb je jouw stal gebouwd terwijl het huis van de dochter er al stond... dan hadden ze toen bezwaar moeten/kunnen aantekenen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:04

Lastige kwestie. Zijn je buren 'zeikerds' of hoor je ze anders nooit ergens over klagen. Buiten het feit dat je buren last van het geluid van de trappende paarden hebben, zou ik dit willen voorkomen. Waarom reageren je paarden zo nijdig (op elkaar). Kun je hierin wat voorkomen?

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:09

ik vind dat het een stel zeurkouzen zijn zeg die buren.
zelf zorgen ze ook voor overlast van die vrachtwagens, dat lijkt me veel irritanter dan een natuurlijk geluid van een paard wat af en toe trappelt in zijn stal.
en ze mogen dan wel een vergunning hebben, maar jij hebt het recht gewoon je paarden er neer te zetten, ze kunnen je helemaal niks maken hoor. en ze kunnen de politie bellen wat ze willen, die komen echt niet langs voor een paard dat af en toe eens in zijn stal een schop geeft.

Nolzuet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:19

Wat lastig! Je hebt er al veel aan gedaan vind ik, maar ik snap dat je je toch een beetje bezwaard voelt ten opzichte van de buren. Ook al maken die ook herrie! Ik heb nu hetzelfde probleem, alleen dan met mn hondje (jack russel) :+ . De buren hebben last van geblaf als ik weg ben. Ik zorg al heel vaak dat ik haar naar mijn moeder breng, en de andere keren neem ik haar gewoon mee, naar de paarden bijvoorbeeld. Ik doe nu ook al de gordijnen dicht wanneer ze alleen is. Met een camera hebben we ook al een keer gekeken, ik vond het blaffen nogal meevallen. Daarnaast hebben we aan een kant echte zeikerds wonen, en aan de andere kant leuke mensen, en de zeikerds hebben niet geklaagd, dus weet het nu ook niet..
Maar goed, heel verhaal!
Ik zou inderdaad ook met mijn buren aan tafel gaan en aangeven wat je al allemaal gedaan hebt om het geluid te reduceren. Ze moeten dan zelf wel inzien dat je nog heel weinig tot geen opties meer over hebt. En ik zou aangeven dat, hoewel ze een vergunning hebben (wat maakt dat nou uit) je vader 's nachts last van hen heeft, en dat jullie dat maar tegen elkaar weg moeten strepen. Succes! :(:)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:41

Ik zou met de buren om de tafel gaan zitten en samen bedenken wat de oplossing kan zijn en wat je al gedaan hebt. Geeft hen het idee dat er naar hun geluisterd wordt en dat zij serieus genomen worden. Is voor hen het accepteren van geluid wat je nu eenmaal hebt met paarden (maar ook andere dieren) makkelijker.
Indien dat niet lukt zou je bv in de zomermaanden de paarden elders kunnen weiden.
Succes.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:59

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Ik vind het natuurlijk vervelend dat de buren er last van hebben, dat is gewoon niet de bedoeling. Anderzijds vraag ik me eerlijk gezegd wel af of ze niet een beetje overdrijven. Zo hebben ze een aantal jaar geleden een nest met meerkoeten weg gehaald omdat ze daar ook last van hadden :?
Mijn vader slaapt altijd met het raam open en hoort de paarden soms. Aan andere buren heeft hij het ook aan gevraagd, 1 daarvan zei dat hij het een heel enkele keer ook wel eens hoort maar zich er niet druk om maakt, de rest hoort ze niet.
Hun reactie met betrekking tot de vrachtwagens vinden wij een beetje flauw, het gaat toch om het principe? Niet of je wel of geen vergunning hebt, hoewel je voor paarden geen vergunning nodig hebt. Mijn vader heeft overigens nooit geklaagd over de vrachtwagens, alleen een keer ter sprake gebracht toen hun weer over de paarden begonnen.

Om de tafel gaan zitten heeft denk ik niet heel veel zin, ze weten wat wij al gedaan hebben (rubber tegen de wand en trailies, rubber op de vloer lag er al), wat kan ik nog doen?? Heel de stal uitgebreid gaan isoleren gaat mij wel erg veel geld kosten voor iets waar ik geen last van heb :o

De stal stond er trouwens later dan het huis, voorheen had ik een houten stal achter op de kwekerij, nu sinds bijna 2 jaar de container die voorop staat, en niet naar achteren kan i.v.m. de breedte van het pad.

Maar zijn er ook nog mensen die in een soortgelijke situatie gezeten hebben?

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:14

wat een kinderachtige buren zeg!!
succes er mee!!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:23

Ik denk dat ik toch zou kijken naar een alternatieve plaats om de container neer te zetten.

Wat verder ook vrij goed geluidsdempend werkt is een haag van flinke coniferen (of andere planten die erg dicht zijn en goed in een flinke haag kunnen) tussen de container en het woonhuis van de buren plaatsen. Geeft een soort van extra geluidsisolatielaag, en ziet er mooier uit dan een container. Weet niet of je daar mogelijkheden voor hebt? Dat hoeft ook niet zo duur te zijn.

Verder zoals anderen al zeiden een extra laag matten neerleggen.

Wat ook wel eens wil helpen is de matten tegen een pallet-achtige constructie plaatsen. Dan heb je extra buffers die het geluid opvangen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 06:48

tja, overlast is een lastig iets, ik woon zelf ook in het buitengebied, je hoord hier vanalles, als je tenminste het wil horen.
Zelf heb ik 5 honden, 2 ervan kunnen nog wel eens aardig blaffen, zelf blijk ik hier de meeste hinder van te hebben, mijn buren zeggen, ja ze blaffen geloof ik wel eens, maar tja, onze kinderen maken ook geluid als ze spelen, idd die hoor ik ook wel eens.
Je kunt je idd aan vanalles storen, aan de buren als die rond 1 uur snachts thuiskomen? Tja, als ik wakker ben hoor ik dat, de geiten die snachts herrie maken, tja, ook daar kun je je aan storen.
Zo zonde dat de buren zich aan je paarden storen. Maar idd, als je zelf je eigen ergens aan irriteerd heb je weinig nodig om goed geërgerd te zijn.

Kijk wat je nog kan doen, overleg bij de gemeente en toon je goede wil, maar er zijn ergens grenzen, je kunt ook het probleem dan terugleggen, jij hebt dan alles gedaan, de rest is aan hun.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 06:56

We kunnen allemaal wel zeggen dat de buren zich er niet moeten storen maar dat doen ze nou eenmaal wel. Dus zal jij een oplossing moeten verzinnen voor de overlast die ze van jouw dieren hebben.

Lijkt me ook irritant als je om 6 uur wordt wakker gemaakt door schoppende paarden als je om half 7 op moet staan. Hou je buren te vriend en plaats nog meer rubber of verzin iets anders.

Uiteraad zullen op bokt voor het grootste deel mensen zijn die vinden dat je buren zeuren ;)

Succes!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 06:59

Staat je container er met een vergunning?
Zo niet dan heb je denk ik wel een groot probleem.
Staat hij er wel met een vergunning kun je dan niet kijken of je op die plek een gewone stal kunt/mag maken.
Ijzer dreunt gewoon heel erg door.
Dus opzich kan ik het wel begrijpen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:07

Ik vind dat je het al heel goed oppakt hoor!!

Maar het beste wat je kan is ALTIJD de klacht serieus nemen. ALs je buren het gevoel krijgen dat ze begrepen worden en dat je samen met hen aan een oplossing denkt/werkt, jaag je ze ook niet tegen je in het harnas.

Als ze gaan trappen omdat het volgens de paarden voedertijd is, kan je dan niet zorgen dat ze savonds nog een berg hooi krijgen? Dat ze wat te knabbelen hebben. Zich niet vervelen en dus ook geen herrie gaan maken..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:14

Vraag me inderdaad ook af of je een vergunning hebt voor de container? Zoniet, zul je echt maatregelen moeten treffen om je buren tevreden te stellen, want anders ben je de container zo kwijt ben ik bang...

Uiteraard vind ik dat ze zich aanstellen als ze zelf overlast veroorzaken door de vrachtauto's snachts (wordt er zelf dagelijks om 7 uur wakker van , dus ik kan er over meepraten helaas...) en ik vind het goed dat je al begonnen bent met bekleden enz.
Ik vind de tip van coniferen wel een goede, verder kun je ook nog een houten achterwand achter de container plaatsen en die opvullen met isolatiemateriaal.
Je kunt er beter even wat geld insteken dan dat je straks zonder stal zit lijkt me?

Als je een vergunning hebt en dus niets te vrezen hebt, dan zou ik het er bij laten zitten. 40meter vind ik een nette afstand en dan hebben ze imo niets te zeuren (zijn het trouwens de ouders of de dochter -die er het meest dichtbij woont- die zeuren? ;) ) zeker aangezien ze zelf ook overlast veroorzaken.
Maar afgaande op je verhaal zijn het gewoon zeikerds; wie haalt er nou een vogelnest weg ivm het lawaai?!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:18

hier hetzelfde liedje hebben een vrijstaande woning met in de tuin. ong. 4m van het huis de stallen en daarachter de bak. dan hebben we naast de stallen tegen de kant van de buren onze mestkar staan. dat mens loopt altijd te zeuren. ja ook mijn paarden hebben wel eens ruzie of hebben honger;). en dan de mestkar ik mest 2keer in de week (nu elke dag wegens overstap van stro naar vlas) dus mijn vader leegde de mestkar 1x in de week. en dan liep ze te klagen dat het stonk. nou geloof me na 4 jaar ruik je het niet meer hoor!!! en dan komt de politie weer is voorbij als wij een feestje hebben en de muziek staat aan (na 10u smorgens gaat de muziek aan en voor 10u savonds is die weer uit) ook dan loopt ze te zeuren maar ze mag wel midden in de nacht als zij een feestje heeft (lees:bijna ieder weekeind) onder mijn slaapkamerraam gaan staan kakelen. sorry hoor mensen.... je hebt gedaan wat je kon doen verder gewoon lak aan hebben

Antar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 08:51

Als de container op jouw woonerf staat mag dat gewoon , je mag 50% van je woonerf bebouwen , en een container is te verrijden dus dat mag zonder vergunning volgens mij .
Maar wat doen deze mensen op het platteland is mijn vraag .Maar dat lost jouw probleem niet op : zand isoleert het beste tegen geluid en hout het slechtste , in huizen dan tenminste .Dus je zou een losse stal met platen hout of whatever moeten maken om je container heen ( buitenkant) , met tussen ruimte van 2 cm tussen de losse stal en de container ,in de ruimte ertussen moet je zand storten , ook op het dak overal , omdat staal erg door dreunt en geluid door alles heen komt waar maar een lek zit het is net water , dus als je de binnenkant van de stal zou isoleren heeft het geen nut .
Je stal is na deze isolatie lekker koel in de zomer en warm in de winter en dan ben je van het gezeik af van de buren .
Maar volgens mij de enigste oplossing voor jouw , als je het heel erg vindt voor de buren .

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:09

en een container is te verrijden dus dat mag zonder vergunning volgens mij .

En dat is dus een groot misverstand.
Het word vaak gedoogd, maar is daarmee niet echt toegestaan.
Zolang er geen klachten komen is er vaak niets aan de hand.
Maar als deze buurman er dan mee naar de gemeente gaat moet je container echt weg.

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:16

een goed idee van die rubberen matjes tgen de muur :j maar als de paarden alleen 24/7 buiten staan hebben ze der toch niet altijd last van _-:(

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:43

Daan_Ordeal schreef:
Zoals de titel al doet vermoeden heb ik wat problemen met de buren in vebrand met de paarden, met mijn vaders buren om precies te zijn.

Mijn paarden staan bij mijn vader, hij heeft een vrijstaand huis met circa 1 hectare boomkwekerij. Ik heb daar vroeger zelf ook gewoond en sinds ongeveer 10 jaar staan daar paarden, op dit moment mijn paard, pony en veulen. Ze hebben een buitenstal (omgebouwde container) met een uitloopje. Van november tot mei staan ze daar 24/7, de overige maanden alleen in de nacht.

De buren hebben 2 woningen, 1 woning op circa 40 meter afstand van de stal waarin de dochter en haar vriend wonen, en dan nog hun eigen woning die ongeveer 100 meter bij de stal vandaan ligt.

Mijn paarden staan soms een beetje ruzie te maken waarbij ze ook wel tegen de wanden aan slaan, en de een staat s'ochtends vroeg wel eens te trappen als ze vind dat het etenstijd is ;) Dit gebeurd wel eens rond 6.00 uur in de ochtend.

Nu zeggen de buren dat ze er heel erg veel last van hebben, ze hebben hier al meerdere keren over geklaagd. Ik heb hiervoor trailies tussen de 2 boxen gemaakt en rubber matten tegen de wanden gedaan. Ze blijven echter klagen, en dreigen nu "stappen te gaan ondernemen". Mijn vader hoort ze ook wel eens maar niet heel vaak of lang. Niet dat het er echt wat toe doet, maar de buren hebben regelmatig midden in de nacht vrachtwagens op het terrein die staan te laden en lossen waarvan mijn vader dan ook wakker wordt. Als hij dit aanhaalt krijgt hij het antwoord dat ze daar een vergunning voor hebben...

Ik heb eerder al eens met de gemeente gebeld, zij zeggen dat je gewoon paarden mag houden, dus dat ze op dat gebied niets kunnen bereiken. Ook nog contact met de politie gehad, ze zouden aangifte ivm geluidsoverlast kunnen doen, in dat geval zal er wat vaker een politiewagen langs rijden om te checken of er inderdaad overlast is. Waar dus zeer waarschijnlijk geen sprake van zal zijn, tenzij ze net toevallig even staan te trappen.

De situatie op zich is natuurlijk vervelend, het is niet de bedoeling om een burenruzie te krijgen ofzo, maar wat kan ik nu nog doen? Ik kan moeilijk de benen vastbinden :+

Waar ik wel benieuwd naar ben is of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

Goede tips zijn ook altijd welkom! :D

Ik werk bij een gemeente als milieu-ambtenaar en een paar zaken vallen mij op:

* welke vergunning hebben jouw buren (bedrijf?) voor het s'nachts laden en lossen? Die zou ik wel eens willen zien. (is namelijk zeer ongebruikelijk); Verzinnen ze dat niet?
*Volgens jouw gemeente mogen jullie gewoon paarden houden. Dat zal ongetwijfeld kloppen. Maar in bijna elke gemeentelijke APV staat dat het (hobbymatig) houden van dieren GEEN overlast mag veroorzaken. In dat geval moeten ze wel handhavend optreden.
* een container wordt gezien als een bouwwerk en is bouwvergunningsplichtig!

Mogelijke oplossing: Is het mogelijk om de stal te verplaatsen? Dichter naar jullie huis?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:46

Laden en lossen in de nacht mag toch als dit maar onder een bepaald geluidsniveau blijft? (60 DB)
Of heb ik dat verkeerd?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:51

hoe groot is je stal? hier mag je tot 30m2 vrij bouwen. (is 2 stallen van 3x3 en 1 van 3x4) mits het niet meer dan 50% van jeterrein bebouwd.
en tja vervelend als ze er last van hebben. kun je je paarden s nachts niet buiten zetten? of in elk geval die ene die tegen de stal slaat? waarschijnlijk wordt het dan al wel minder. rond een uur of 6 is hij et vast zat om opgesloten te zijn.