Hoeven krabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:44

Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw paard. Ze is drie jaar oud en er valt natuurlijk nog veel te leren. Onder anderen hoeven krabben dus. Voor doet ze het netjes. Ik gebruik altijd mijn stem als ik haar voet op wil tillen.
Maar achter ? Met geen mogelijkheid omhoog te krijgen ! Gister was het me wel gelukt om beide benen uit te krabben.Maar ben er minstens een kwartier mee bezig om dat voor elkaar te krijgen. Maar mijn vader had haar bij haar neus vast, dus ze luisterde wel.
Als er niemand bij is dan lukt het me echt niet.
Hebben jullie tips/trucs om dit beter voor elkaar te krijgen ?

Groetjes

Amanda_para

Re: Hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:50

ik ben zelf ook een paard aan het beleren en met zij tilt haar achtervoetjes ook niet zo makkelijk op. maar onplaats ze naar achter optetrekken til ik ze omhog op.. dus al het waren naar de buik van het paard tillen, als ze dat doet doe ik hte rustig naar achteren.. op de goede manier, en dan krab ik pas uit..

groetjes Amanda

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:52

Klopt, heb ik geprobeerd inderdaad. Maar ze gaat met haar hele gewicht op dat been hangen als je het probeert op te tillen. Of ze trek haar andere been op ipv het been dat je wil uitkrabben.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:38

Direct belonen wanneer ze haar achterbeen neigt op te tillen met bijv. iets lekkers? In het begin uitsluitend werken aan het leren verplaatsen van haar evenwicht? Evt. op verschillende plaatsen oefenen... Lijkt me vooral een kwestie van veel geduld en tijd. Uit ervaring weet ik dat het wel een jaar kan duren :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:44

Met een zacht toue of een sjaal werken. Dit gaat echt heel goed. Je legt je touw dubbel, doet de dubbel geslagen kant onder de kogel, haalt de uiteinden erdoor. Dan iets druk uitoefenen via de uiteinden. Zodra ze optilt, meteen lossen. Dit oefen je een aantal keren, waarbij je steeds de tijd van het optillen wat verlengt. In notime weten de paarden wat de bedoeling is. Zolang als ze bijv. blijft trekken, slaan of wat dan ook, los je het touw niet zodat ze weten dat de druk van het touw alleen wegvalt als ze het gewenste laten zien. Op deze wijze hebben we al heel wat jonge of lastige paarden voetjes leren geven en werkt altijd weer.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:46

hier gaan we ook aan de slag.... In mijn geval helaas twee volwassen Belsen met ernstig mok, kan amper de beneb aanraken...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:51

Heb ook een 3 jarige die dit doet.

Ervaring van mij is dat het met veel geduld en oefenen steeds beter gaat. In het begin alleen op laten tillen en niet eens uitkrabben, dit steeds iets uitbouwen.

Tip van Aslo heb ik vaker gehoord. Heb er zelf geen ervaring mee, maar schijnt goed te werken.

Mechelfan, dan ben je wel dit te laat als je nu nog aan de slag moet terwijl ze al ernstig mok hebben. Weet de achtergrond natuurlijk niet en hoe lang je ze al hebt maar veel succes, hoop dat je er wat mee kan.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:38

aslo schreef:
Met een zacht toue of een sjaal werken. Dit gaat echt heel goed. Je legt je touw dubbel, doet de dubbel geslagen kant onder de kogel, haalt de uiteinden erdoor. Dan iets druk uitoefenen via de uiteinden. Zodra ze optilt, meteen lossen. Dit oefen je een aantal keren, waarbij je steeds de tijd van het optillen wat verlengt. In notime weten de paarden wat de bedoeling is. Zolang als ze bijv. blijft trekken, slaan of wat dan ook, los je het touw niet zodat ze weten dat de druk van het touw alleen wegvalt als ze het gewenste laten zien. Op deze wijze hebben we al heel wat jonge of lastige paarden voetjes leren geven en werkt altijd weer.

Klopt hier zat ik ook al aan te denken.Maar ik zit te twijfelen of het wel zo verstandig is. Ze is als veulen zijnde vast komen te zitten in het draad met haar been, ze heeft er dus ook een draadwond aan over gehouden. Maar ik ben bang als ik dat ga proberen dat ze dan in paniek raakt ?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:40

Denk als je een sjaal neemt en haar daar eerst mee over haar lichaam aait dat ze dit niet snel met het draad uit het verleden zal associeren.
Gewoon is proberen hoe ze reageert. Of anders met een dik halstertouw wat zacht is en niet snijd.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:43

Oke dan ga ik het vandaag eens uitproberen :) Bedankt !

Karinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:27

Leg je hand op zijn/haar kont dan beweeg je langzaam met je hand naar zijn/haar hoeven toe en duw zachtjes tegen zijn/haar been zo wil het nog eens lukken en als het gelukt is leg dan je knie onder zijn/haar enkel

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:31

Ik ga de sjaal proberen en idd. eerst maar eens gewoon optillen, uitkrabben is al jaren niet gedaan dus een paar weekjes langer maakt ook niet zoveel meer uit.
Ik rij sinds een week op deze dames.
de eigenaar is wat huiverig, is bang dat ze gaan slaan en/of hangen.