Hoe zijn jullie begonnen met een eigen pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Hoe zijn jullie begonnen met een eigen pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 18:22

Hallo,

Misschien staat het onderwerp niet helemaal op de juiste plaats, maar dacht dat het hier het beste tussenpaste :o

Zal eerst kort uitleggen waarom ik deze vraag stel,
Mijn vriend en ik willen graag in de toekomst (binnen een jaar) emigreren naar Duitsland, het liefste net over de Ned grens (nijmegen).
Mijn vriend (naja aanstaande) wil al jarenlang naar Duitsland en ik heb er zeker ook wat mee (mijn moeder is Duitse en mijn zwager woont er), ik ben eigenlijk degene die het allemaal tot nu toe wat tegenhoud omdat ik nogal een grote stap vind, het is meer dan alleen verhuizen natuurlijk.
In Nederland kunnen wij ons geen boerderij of huis veroorloven met een stuk grond, in duitsland kan dat wel en ik heb gezegt dat ik wel naar Duitsland wil maar dan zou ik ook het liefst mijn droom zou willen waar maken en dat is een eigen pensionstalling.
Mijn vriend vind dit goed en is bereid om na zijn werk ook hierin mee te helpen (hij helpt nu ook dagelijks mee en onderhoud de omheining en stallen bij mijn ouders, hij weet een klein beetje wat het in zou kunnen houden) dan denk ik aan de grote onderhoudsklussen die ik niet kan.
Op dit moment hebben we een groot woonhuis op het oog met 12.000 m2 weide en 2 stallen en grote schuur op 18 km van Nijmegen en dicht bij het bos en prachtige uitrijmogelijkheden.

Nu klinkt het mij te gemakkelijk om er vanuit te gaan dat het alleen een kwestie is van extra stallen bouwen/ fijne rijbak en paddocks bouwen en een advertentie plaatsen, natuurlijk moet je ergens beginnen maar hoe pak je dat nou het beste aan?
De informatie w.b.t de vergunningen ect. heb ik al, pffff Duitsland is behoorlijk burocratisch daar ben ik al wel achter :P
Buurtonderzoek wbt het aanbod in de regio aan andere stallen ben ik nog mee bezig, gelukkig zijn er geen HIT-actief stallen, maar er zijn verschillende stallen in de omgeving, over het algemeen vrij grote daarom wil ik proberen om me te richten op het kleinschalige en een persoonlijke aanpak en verzorging. Misschien handig om erbij te vermeldden dat het gaat om een kleine privestalling van ong 4 boxen en een gedeelte HIT-actief (ong. 4 a 5 paarden).

Het is allemaal nog erg pril en niks is zeker, ben benieuwd naar ervaringen van andere op dit gebied, we zaten er anders over na te denken om eerst alleen onze eigen paarden daar te stallen (2) en later te bekijken of er verdere uitbreidings mogelijkheden zijn en of er uberhaupt wel vraag is naar een stalling die meer probeert te bieden dan de gemiddelde pensionstal niet zozeer uitgedrukt in een luxe accomodatie maar zich flexibel/vertrouwd en vooral persoonlijk opsteld binnen de verzorging en omgang zowel naar de paarden toe als de eigenaren.
Waarbij het paard-zijn centraal staat, veel naar buiten met andere paarden en de mogelijkheid voor de eigenaar om daar zelf keuzes in te kunnen maken.

Heel kort in een flits ons idee:

- 4 Buitenboxen van 4 bij 4 met overkapping tegen evt. inregenen
- Veel weidegang in groepsverband met natuurlijke beschutting en schuilstallen voor de echte watjes hihi.
- Persoonlijke verzorging en voeding
- Longeerton/roundpenn met verlichting
- Eigen inbreng w.b.t de huisvesting, een paard wat (tijdelijk) ziek is en bijvoorbeeld niet bij andere paarden mag, moet naar ons idee toch naar buiten kunnen, op een eigen stukje land.
- Een 40 bij 60 rijbak met verlichting zodat je niet op elkaars lip rijd en lekker kunt trainen
- Paddocks voor de extreem natte periodes of eigenaren die liever niet hebben dat hun paarden in een nattige weide komen
- Afpuitplaatsen (2 maal, warm en koud water)
- Grote blokhut met koffie/thee en frisdrank automaat en een gezellig zitje om te kletsen
- Super uitrijmogelijkheden in een prachtig bos en landweggetjes
- Waar eigen instructie welkom is
- Veel toezicht en behoorlijke medische kennis aanwezig
- Ruimte voor zadelkasten met slot
- Ruime openingstijden 8.00-22.00 uur ook op zondag en feestdagen, als je paard ziek is en je wilt graag zelf je paard extra controleren voor de nacht kan dit in overleg ook buiten de openingstijden.
- HIT-actief stalling in groepsverband met grote schuilstalling (incl. strobed) en verschillende drink/eet plekken, je paard staat 24 upd buiten met andere paarden in een mega grote paddock met toegang tot de weide.
De maandprijs is nog niet helemaal duidelijk, maar zal gezien de kosten bij andere stallen (200/250,- net iets lager uitvallen, ook omdat er geen vergunning zal worden verleend voor een binnenbak, rond de 200,-

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:25

cissie schreef:
Hallo,

gelukkig zijn er geen HIT-actief stallen, maar er zijn verschillende stallen in de omgeving, over het algemeen vrij grote daarom wil ik proberen om me te richten op het kleinschalige en een persoonlijke aanpak en verzorging.

Er zijn wel 'paardnatuurlijke stallen' in die hoek; bij Elten zit een grote. Prijzen van pensionstalling is behoorlijk laag in die hoek, mede omdat het aanbod groot is en de grondprijzen erg laag..... Bereid je eerst eens heel goed voor en doe een grondige marktonderzoek voordat je eraan begint...Hier gaat zomaar een paar jaar inzitten, wil je alles goed doen.

aerdenhout1

Re: Hoe zijn jullie begonnen met een eigen pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:29

Ik geef je alleen een goede raad...ga eerst, als je dat al niet hebt gedaan...een paar maanden meelopen in een stal. En dan bedoel ik niet een beetje meewerken, maar echt alles doen wat je zodirekt tegenkomt als je een eigen stal wil beginnen, dus ook b.v een paar dagen de leiding van zo'n stal overnemen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:09

Goh meid zoals jij dit omschrijft krijg je geem minuut rust op je eigen terein. Bedenk heel goed als je iemand 1 vinger geeft nemen ze je hele hand. Volgens mij heb je er wel ervaring in wat ik uit jou stukje begrijp hebben jou ouders paarden aan huis, of werk je hier niet? Zoniet zou ik idd doen wat aerdenhout1 zegt. Bedenk wel dat er in duitsland een specifieke vergunning moet zijn voor elke vorm van paarden houden. Dus stel dat er nu paarden staan(van de eigenaar) kun je nog wel eens bedrogen uitkomen omdat er geen pension vergunning verstrekt wordt. Neem even contact op met induitslandwonen.nl Deze makelaardij doet heel veel bemiddelen voor emigrerende nederlanders en kan de vergunningen voor je regelen.

edit: En in duitsland nemen ze vaak ook de keuken mee als ze verhuizen dus vraag hier ook naar als je het een hele mooie keuken vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:02

Met 4 a 5 paarden in pension zul je nooit uit de kosten komen vrees ik.
De prijzen in DUI liggen veel lager als hier en als je gaat omrekenen hoeveel uur er in gaat zitten zal er eerder geld bij moeten, laat staan dat je winst gaat maken.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:08

net over de grens bij nijmegen betaal je ook gewoon 200/250€ pensiongeld hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:10

Dan krijg je dus per maand 1000 euro binnen. Kun je gaan terug rekenen hoeveel je aan onderhoud kwijt bent en wat er aan uren in gaat zitten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:29

Aerdenhout goeie tip!

TS; Als je het zo kleinschalig aan wilt pakken, zul je idd niet uit de kosten komen. Als je wat wilt verdienen, uitgaande van eerder genoemd pensiongeld, dan zul je tenminste 20 boxen vol moeten hebben. Dat betekent ook dan dag en nacht werken.

De 1000 euries die genoemd zijn door DD zijn bruto inkomsten.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:34

ze wou 4 boxen verhuren en 5 in de hit dus zn 9 paarden à 200€
is 1800 € daar de kosten vanaf zn 30 excl krachtvoer voro een paard op stal in de wei dus nog iets minder zeg dat je 30*9= 270 aan kosten heb hou je

1800-270= 1530over daar gaat een stuk hypotheek af onderhoud reserveringen, water. Dan hou je wellicht 1000€ over dat zou dan jou salaris zijn dan moet je je afvragen of dat tegen over alle uren staat die je erin zou meoten steken en of je daarmee rond zou kunnen komen

en idd nog belasting betalen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:38

Mijn tip: stel goede regels en een goed contract op, en hou je hier ook aan. Deel het op dag 1 uit aan je pension klanten. Vraag 2 dagen later of er nog vragen zijn. Geen vragen, dan ga je er vanuit dat ze het allemaal begrepen hebben en zich eraan houden. Hang het ook op in stal, bijvoorbeeld bij de zadelkamer.

En heel belangrijk, hou je eraan. Maak geen uitzonderingen voor Pietje, omdat Pietje je misschien heel goed ligt, want dan willen Klaasje en Marietje ook...

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:56

Leuk! :D
Maar vergis je niet in het werk en onderhoud.
Daarnaast word een pensionstal pas rendabel bij zo´n 30 boxen(afhankelijk van locatie,accomodatie en eigenaar)
Goed uitrekenen wat een paard je kost per maand en daar op je stalprijs baseren,meegenomen de facciliteiten die je kunt aanbieden.

Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:57

Ik denk dat als er al een inkomen binnenkomt dat je wat makkelijker aan zoiets kunt beginnen als wanneer het je hoofdinkomen is.
Maar dan nog moet het geen geldkostende handenbinder worden :D
Voor een reëele rekensom maken dus ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:46

lars schreef:
ze wou 4 boxen verhuren en 5 in de hit dus zn 9 paarden à 200€
is 1800 € daar de kosten vanaf zn 30 excl krachtvoer voro een paard op stal in de wei dus nog iets minder zeg dat je 30*9= 270 aan kosten heb hou je

1800-270= 1530over daar gaat een stuk hypotheek af onderhoud reserveringen, water. Dan hou je wellicht 1000€ over dat zou dan jou salaris zijn dan moet je je afvragen of dat tegen over alle uren staat die je erin zou meoten steken en of je daarmee rond zou kunnen komen

en idd nog belasting betalen

Loopstallen (met een mooi woord HIT) zal niet hetzelfde opbrengen dan een seperate box.
Jij denkt een paard wel heel voordeling te kunnen onderhouden. Hooi/stro voor € 30 per maand per paard? Als je het daarvoor ook kan leveren ben ik je vaste klant.
En voor het gemak vergeet je de investeringen/afschrijvingen die je toch vooraf zal moeten doen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:51

afschrijven enz staat onder aan mijn berichtje

en ja mijn paarden kosten thuis alleen aan stro en hooi 30€ per maand aan huis,
wat ik al zei exlc krachtvoer
Laatst bijgewerkt door araber op 08-07-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:51

Vjestagirl schreef:
Mijn tip: stel goede regels en een goed contract op, en hou je hier ook aan. Deel het op dag 1 uit aan je pension klanten. Vraag 2 dagen later of er nog vragen zijn. Geen vragen, dan ga je er vanuit dat ze het allemaal begrepen hebben en zich eraan houden. Hang het ook op in stal, bijvoorbeeld bij de zadelkamer.

En heel belangrijk, hou je eraan. Maak geen uitzonderingen voor Pietje, omdat Pietje je misschien heel goed ligt, want dan willen Klaasje en Marietje ook...

Helemaal mee eens. Als een pensiongast bij mij op stal zijn/haar paard stalt is er vooraf een contract getekend waarin rechten en plichten van beide partijen zijn vermeld en dus overeengekomen. Op het moment dat een gast zich niet houdt aan de gemaakte afspraken wordt hij daarop aangesproken.
Ik heb wel verschil in mijn pensiongasten, maak ik ook geen geheim van. Met de een heb je nu eenmaal meer dan met de ander en dat geldt ook anders om.
TS als je het contract (als voorbeeld) wilt ontvangen dan stuur je me maar een pb'tje.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:52

Wil ik ook.... ;( gaat hier niet lukken...eerder richting 100...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:54

lars schreef:
afschrijven enz staat onder aan mijn berichtje

en ja mijn paarden kosten thuis alleen aan stro en hooi 30€ per maand aan huis,
wat ik al zei exlc krachtvoer

Je hebt het over belasting betalen onderhoud en reserveringen, over afschrijving kan ik niets vinden.

Tis mss off topic maar hoeveel baaltjes hooi en stro gebruik jij in de week?
Hooi kost per baal circa € 2.50 en stro € 2.25.
Mag ik het adres van je waar jij het inkoopt?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:59

Super dat je je zo goed wilt voorbereiden.
Ga ook ff na wat jouw plichten zijn t.o.v. de toekomstige pensionklanten, Duitsland is daar erg betuttelend in en als een paard dat bij jou in pension staat iets overkomt, kan dit nog wel eens vervelend uit gaan pakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:02

Alani schreef:
Hooi kost per baal circa € 2.50 en stro € 2.25.
Spekkopers :+
Ik betaalde laatst 5,50 voor hooi en 4,50 voor stro. ;(
Komend jaar heb ik 'besproken' dus ook wat voordeliger, maar 2,50 ga ik nog niet redden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:24

DD; ik koop het groot in; 400 baal hooi (zelf halen, zo van het land) en 800 baal stro (direct van de loonwerker/akkerbouwer, wordt gebracht). Maar Lars kan het nog voordeliger, dus daar wil ik dan ook wel van profiteren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:25

Als iemand anders het voor me op wil slaan profiteer ik graag mee :+

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:32

ik betaal 20 voor zn mega baal stro en 30 voor een baal hooi ik heb voor 3 paarden 1,5 baal stro nodig in de maand en 2 balen hooi

dus
1,5 x 20= 30
hooi 2x30= 60
totaal 90/3 =30 per paard

ik koop alles hier in duitsland, over de grens bij nijmegen waar zij haar pensionstal wilt beginnen.

even correctie reserveringen bedoelde ik idd hypotheek en overig rente RESERVERINGEN

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:45

Mega baal stro is hier vanaf 60 euro....(midden NL)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:53

Normale, kleine balen hooi zijn hier 1,80 per stuk en dezelfde maat stro baaltjes zijn 0,60. Het maakt dus nogal verschil, waar je het haalt en of je veel opslagplaats hebt. Ik ben bij mijn oude hooiboer/everancier weggegaan omdat hij me echt te duur werd: 2 euro per hooibaal! Afperser, zulke prijzen zijn echt te hoog. Maakt dus per gebied veel uit.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:06

Allereerst erg bedankt voor de nuttige tips, super fijn.

W.b.t. het meelopen bij een andere stalling, dat had ik idd ook bedacht, ter voorbreiding, het liefst 2 verschillende stallen zodat ik van beide kan leren.

Mijn vriend en ik zijn vandaag nog even aan het rekenen geweest en we vinden net zoals hier ook aangehaald wordt dat 9 pensionpaarden wel wat weinig opbrengsten heeft, gezien de kosten die je maandelijks maakt.
Het punt is alleen dat ik geen grote pensionstalling wil, dus meer als 15 pensiongasten is niet mijn streven dan kan ik hetgeen ik graag wil bieden moeilijker waarmaken ben ik bang, aan de andere kant hebben jullie wel gelijk als je over de inkomsten hebt.
Het is niet het hoofdinkomen dat komt van mijn vriend die gewoon 40 upw blijft werken.

Mijn ouders hebben een boederijtje met 5 stallen waar mijn eigen paarden staan (2) en 5 shetlanders, ik heb geen ervaring met het houden van grote groepen paarden zoals je dat kunt verwachten op een pensionstalling.
Ja tig jaar geleden een vakantie/bijbaan op een hensgtenhouderij/pensionstal (80 boxen),maar dat is in de verste verte niet te vergelijken.
Daar werkte een heel leger aan stagiaires en meisjes zoals ik toendertijd.

Wij kopen nu het hooi in bij een boer die ieder jar goede kwaliteit levert voor 1,80 direct van het land en 2,- voor een nabestelling.
Vlas koop ik in bij een groot bedrijf voor 5,- per pak a 24 kg. vanaf 300 pakken wordt het goedkoper, maar dat is nogal wat.
Beide zijn berreid om dit ook in DL te leveren, de vlasboer om het zo maar te noemen rekent geen extra kosten, de hooiboer wel omdat hij verder moet rijden, dan kom ik uit op 2,25 per baal gebracht en meehelpen stapelen in de schuur.
Wel heb ik begrepen dat de hooiprijzen in Dl iets gunstiger zijn, maar ik heb nog geen contact gehad met evt leveranciers dus dat alleen van horen zeggen.

Een voorbeeld contract heb ik van m'n werk op de Rechtbank al ontvangen zij hebben op de afd Civiel verschillende voorbeelden liggen.

Heb mijn vriend jullie reacties ook even laten lezen en hij is eerlijk gezegt op dit moment wat minder enthousiast.......hij vind met name de uren die je ermee kwijt bent een punt, 'dan ben je dus nooit vrij?' uhh nee niet echt nee zeg ik hem een beetje droog..'hmmm' het is even stil op dit moment.
Ik denk dat het het verstandigste is dat ik door ga met vooral informatie inwinnen en ervaringen van andere pensionhouders inwin zodat we in de tussentijd er nog eens heel goed over nakunnen denken.....