ruin met hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

repede

ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:18

mijn moeder heeft een arabier gekocht van rond de 20
superbraaf was hij met rijden, maar sinds mijn merrie hengstig is geweest doet hij heel gevaarlijk.

hij begint te hinniken , hangt zn "sjarrel " eruit en blaast zich helemaal op als ie mijn paard ruikt of ziet.
er valt niet meer op hem te rijden op dat moment...
zelfs ervaren ruiters hebben er moeite mee.

nagat ( zo heet hij ) zou al ruim 10 jaar geruind zijn..

ik twijfel of hij misschien klophengst kan zijn?
zo overdreven reageren op een merrie is toch hengstengedrag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:19

ik vind het normaal gedrag hoor, de ene ruin is wat meer macho dan de andere.
mijn eigen ruin van 17 reageerd ook zo op hengstige merries..
zeker op een nieuwe plek kan alles nog wat nieuwe zijn en sommige ruinen worden daar wat heftiger van.

eventueel bij de merrie weghalen als ze hengstig is,maar meestal trekt het na verloop van tijd wel bij.

aslo

Re: ruin met hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:39

Het komt idd vaker voor dat ruinen zo reageren, maar er zijn uiteraard ook klophengsten. Je zou wat bloed kunnen laten afnemen, kunnen ze zo zien of het testosterongehalte binnen de ruinenwaarde ligt zeg maar.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:47

hij doet het nog steeds en mijn merrie is al niet meer hengstig.

als hij haar ziet , flipt ie helemaal

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:24

je kunt inderdad laten nakijken of hij klophengst is.
maar het paard is er nog nieuw toch?
staan er nog meer merries/andere paarden eigenlijk?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:48

Ik heb zelf ervaring met een ruin, die geen ruin bleek te zijn.
De, inmiddels 100%, ruin is de 1e keer geopereerd omdat hij klophengst bleek te zijn.
Hij was na de operatie officieel ruin, maar zijn gedrag bleef zo ontzettend heftig dat ik 2 jaar later toch nog maar eens naar de dierenarts ben gestapt om bloed te prikken. Dat resultaat was niet duidelijk, dus nog maar testen etc. gedaan.
Uiteindelijk heeft er een kijkoperatie plaatsgevonden en bleek dat de bal die verwijdert was bij de 1e operatie maar een deel was van de gehele bal. Het andere deel zat op een andere plaats en was dus blijven zitten. Heel uitzonderlijk en duizendmaal excuses van de kliniek.
Met de kijkoperatie is alles verwijdert en meteen verminderde zijn heftige gedrag ook. Hij heeft nu nog wat kleine hengstenmanieren, maar is verder goed onder controle te houden.

Misschien een idee om wat bloed te prikken?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:18

als jouw paard pas op zijn 10e jaar is gecastreerd, wat heel laat is, is dat hengstengedrag niet zo vreemd..
Mijn paard is een jaar geleden gecastreerd op 3 jarige leeftijd en hij wil ook nog weleens een hengstige merrie ' dekken'
Maar zou inderdaad het bloed laten onderzoeken, dan heb je iig zekerheid.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:00

Ik heb 1 merrie en 4 ruinen. Zij begint soms al te "gillen" als er er een ruin aankomt en die staat dan helemaal verschrikt naar haar te kijken. Ze snappen niet waar ze het over heeft :D
(3 van de 4 zijn voor hun 2e geruind en de ander toen hij een jaar of 8 was.)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:03

De ene ruin is de andere niet, mijne is 7 en pas vorig jaar gecastreerd. Maar gisteren vond hij de geur van een merrie toch ook wel interessant (staat tussen allemaal ruinen en slechts één merrie) Je kunt altijd het bloed laten testen, dan heb je zekerheid.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:10

Voor een ruin vind ik dat hij nogal extreem reageer. Is hij misschien laat geruint of heeft hij gedekt? Weet je zeker dat hij goed geruind is en geen klophengst is?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:15

bij ons op stal staat ook zo'n macho ruin...die heeft zelfs een paar keer deze week een hengstige merrie gedekt. Gelukkig wel zekerheid dat de pony ruin is al heel wat jaren maar toch vreemd geval. Al is het altijd een macho beestje geweest, beetje dominant type.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:25

Mijn ruin is op zijn vlak voordat hij 3 werd gecastereerd maar ook hij heeft nog hengstenkuren.
En dekt zelfs nog.

Ik weet 100% zeker dat ik gezien heb dat ze er 2 ballen bij weggehaald zijn.

Eind vorig jaar heeft ie nog een hele stal deur er uit gebeukt omdat hij een merrie rook.
Maar inmiddels met wat meer opvoeding gedraagd hij zich prima als ik op hem zit of naats hem loop.

Hij wil nog wel eens een keer brullen of zijn sjakie er uit hangen.
Maar blijft netjes naast mij.
Ik denk ook dat dat een kwestie van opvoeding is.
En dat zal natuurlijk bij een 20 jarig paard heel moeilijk zijn.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:33

Wat is een klophengst? :P

repede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:38

hij is inmiddels van de brok af..
kreeg 2!! scheppen dus 2 kg hier op stal , terwijl zijn vorige eigenaar helemaal geen brok gaf..

hij staat nu op 1 handje brok na t rijden en de rest hooi.
en het gaat perfect.

mijn zusje is 11 en rijd pas sinds 20mei..
zij rijd zo op hem aan.......

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:57

er is ook een middel bij de paarden drogist te krijgen wat goed helpt het is soort van "lustafnememd"middel

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:50

Mijn paard is als 2-jarige gecastreerd en vertoont ook dat soort gedrag bij hengstige merrie's. Het is een zeer dominant paard en heeft een tijdje terug een merrie gedekt. De merrie kwam om gedekt te worden en moest nog hengstig worden, dus die van mij erbij(is echt een super schouw ruin), merrie meteen hengstig, maar de dekhengst mocht erniet op en die van mij wel en ze zakte voor mijn ruin zelfs door d'r achterbenen heen(ze was 1.80m). Hij heeft dit al eerder gedaan, opdeze manier gedekt dan, en hij krijgt ook gewoon een harde en schuift hem zo naar binnen, maar gelukkig is hij toch echt goed gecastreerd. In het begin kon hij nog goed overweg met de andere ruin en 2 hengsten maar sinds hij met die merrie heeft gestaan en gezien heeft dat ze gedekt werd is hij helemaal doorgedraaid en vliegt de andere mannen aan. Hij staat nu dus ook alleen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:52

@ILoveMyHorse: Een klophengst is een hengst die gecastreerd zou zijn geweest, maar die nog steeds vruchtbaar is omdat er nog een bal achter gebleven is.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:42

Oké, ik wist het verhaal van de bal enzo wel maar ik wist niet dat dat zo heette. Dank je wel ;)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:49

daffie1986 schreef:
@ILoveMyHorse: Een klophengst is een hengst die gecastreerd zou zijn geweest, maar die nog steeds vruchtbaar is omdat er nog een bal achter gebleven is.

Dat is niet helemaal waar wat je zegt, een klophengst is een hengst met een aangeboren afwijking ;)

Klophengst
Uit Wikipedia

Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een meer ingrijpende operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:21

repede schreef:
hij is inmiddels van de brok af..
kreeg 2!! scheppen dus 2 kg hier op stal , terwijl zijn vorige eigenaar helemaal geen brok gaf..

hij staat nu op 1 handje brok na t rijden en de rest hooi.
en het gaat perfect.

mijn zusje is 11 en rijd pas sinds 20mei..
zij rijd zo op hem aan.......

_O- _O- _O-
Sorry, maar dit vind ik lachwekkend :D De meest wilde voorstellen komen langs, maar een simpel voerbeleid is de oplossing _O-

Helemaal vebaasd ben ik niet, maar wat me ook opvalt is dat kennelijk niemand op het idee komt dat paarden elkaar ook gewoon heel erg leuk kunnen vinden.
Ik heb zo'n merrie gehad die helemaal gek was van een ruin en die ruin was gek op haar. Dat was altijd een klef stel, hengstigheid of niet.
De merrie van mijn vriendin was zelfs zo gek op een bepaalde ruin, dat ze speciaal voor hem hengstig werd als ze elkaar zagen. Ze stonden niet bij elkaar, dus ze zagen elkaar niet dagelijks.

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:41

Volgens mij doen wel meer ruinen dat, sinds dat de mijne [26, al minstens 20 jaar ruin] bij mijn merrie in de wei staat wil hij haar de hele tijd proberen te dekken. Dit was na een week wel over, aangezien Zoë hard voor hem wegrende. :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:58

Robynn schreef:
daffie1986 schreef:

Dat is niet helemaal waar wat je zegt, een klophengst is een hengst met een aangeboren afwijking ;)

Klophengst
Uit Wikipedia

Een klophengst is een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is als beide testikels niet in het scrotum liggen onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij meestal wel normaal testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een meer ingrijpende operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie.

Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht.

Waarom blijkt dan vaak in de praktijk wat ik al eerder zei????

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 01:21

Robynn schreef:
daffie1986 schreef:

Klophengst
Uit Wikipedia

Ik zei dat het NIET HELEMAAL waar was wat je zei....
Vaak zijn ze niet eens vruchtbaar al is die kans er soms wel (de teelbal zit eigenlijk zover in het lichaam dat het zaad veelste warm wordt en daardoor is de kans op een voortplanting met veulen als resultaat heeeel erg gering), maar uiteraard hebben ze wel het gedrag van een hengst...

Een klophengst is dus geen hengst waarbij ze 1 bal vergeten zijn weg te halen, een klophengst is een hengst met 1 of 2 ballen die niet volledig ingedaald zijn en waarbij dit een aangeboren afwijking is. Zoals jij het zei kwam het over alsof het de schuld is van de DA of van degene die het paard "geholpen" heeft.

Door halve waarheden krijg je vaak de grootste misverstanden en dan leren mensen dingen verkeerd aan omdat ze verkeerd geïnformeerd zijn en dat is zonde toch?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 01:55

Nee okey daar heb je gelijk in het is neit altijd de schuld van degene die het paard geholpen heeft. Ik ken een paard, daar was de castratie niet goed gegaan zat gewoon nog een bal in en die was gaan rotten, beest was er echt super ziek van.