krijg paard niet mee uit de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appel123

krijg paard niet mee uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 17:23

Hey,

Ik krijg mijn verzorgpaard niet mee uit de wei zonder een snoepje of iets. Enkel dan gaat die mee.

Zijn er tips hoe ik het moet aanpakken dat het me lukt zonder iets te geven?

EmptyWords

Re: krijg paard niet mee uit de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:19

ik heb mijn paard een tijdje aan het hoofdstel uit de wei gehaald, hij ging gewoon in de staak (achteruit lopen en omdraaien) door het bit deed hij dit niet (het doet hem zeer) nu loopt ie weer gewoon mee en krijgt ie pas wat lekkers als we op de poetsplek zijn

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:23

repede wilde eerst ook niet
nu weet ze dat ze wat te eten krijgt op stal en gaat t perfect.
ik gooi ene handje brok in dr bak of een appeltje... ( geen kg brok dus , gewoon een beloningkje )

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:24

Krijg je m zonder snoepje ook niet te pakken of loopt ie alleen niet mee?

Sowieso stoppen met iets lekkers geven. Anders wordt hij verwend, en lastig. Af en toe kan best, maar mee lopen is iets heel normaals, en daar hoeft een paard niet elke keer voor beloond te worden.
Als je m helemaal niet te pakken krijgt zou ik m gewoon eens opjagen tot hij het zat is. Soms duurt het een uur, als je m kan pakken belonen met je stem en aaien, en lekker gaan poetsen o.i.d.
Loopt hij niet mee, iemand mee nemen die m van achter kan drijven. Vaak helpt het al om een zweep in je hand te houden. En later als je bent waar je zijn wilt belonen met je stem en aaien.
Het paard verwacht blijkbaar eerst iets lekkers voordat hij bereid is iets voor je te doen. Dus kun je wel belonen als hij het doet zonder dat lekkers.

appel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:48

Ik krijg hem wel te pakken in de wei, hij blijft gewoon staan en ik moet er niet achter gaan lopen ofzo.

Maar zodra ik het touw aan het halster vastklik en verderloop, verzet hij zich. Als ik dan nog eens een trekje geef dan veroert die niets.

Ik ga nog maar sinds 2 weken naar het paardje, eerst zonder eten maar omdat ik hem echt niet meekreeg heb ik dan maar iets te eten genomen en zo krijg ik hem nu uit de wei.
Maar ik wil dus dat hij zonder eten ook mee met me loopt.

Een zweep kent hij niet, want dit wordt door de eigenaar gebruikt als een verlengde van haar arm om hem te aaien.

Ik ben ook telkens alleen, 1 keer kan iemand hem langs achter wel opjagen maar dan zal hij nog niet de volgende keer met mij meegaan!

Saffier schreef:
Krijg je m zonder snoepje ook niet te pakken of loopt ie alleen niet mee?

Sowieso stoppen met iets lekkers geven. Anders wordt hij verwend, en lastig. Af en toe kan best, maar mee lopen is iets heel normaals, en daar hoeft een paard niet elke keer voor beloond te worden.
Als je m helemaal niet te pakken krijgt zou ik m gewoon eens opjagen tot hij het zat is. Soms duurt het een uur, als je m kan pakken belonen met je stem en aaien, en lekker gaan poetsen o.i.d.
Loopt hij niet mee, iemand mee nemen die m van achter kan drijven. Vaak helpt het al om een zweep in je hand te houden. En later als je bent waar je zijn wilt belonen met je stem en aaien.
Het paard verwacht blijkbaar eerst iets lekkers voordat hij bereid is iets voor je te doen. Dus kun je wel belonen als hij het doet zonder dat lekkers.

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:52

Ik zou gewoon toch beginnen met kleine snoepjes, en dan steeds ook met je stem belonen. Als dat goed gaat dan steeds minder snoepjes maar wel met de stem belonen. Dan zou het misschien toch moeten lukken, ik weet ook niet hoe ik het gedaan heb maar mijn verzorgpaard komt altijd aandraven! :P

appel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 21:11

Ik geef maar 1 snoepje en dat is genoeg :-)

Ja dat is ook mijn doel! Als ik zijn naam roep dat hij zou komen aandraven, maar hoelang zou dat duren? :-(

Juul_sintha schreef:
Ik zou gewoon toch beginnen met kleine snoepjes, en dan steeds ook met je stem belonen. Als dat goed gaat dan steeds minder snoepjes maar wel met de stem belonen. Dan zou het misschien toch moeten lukken, ik weet ook niet hoe ik het gedaan heb maar mijn verzorgpaard komt altijd aandraven! :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:14

1 snoepje is toch niet zo erg...? Ik heb ook altijd wat lekkers bij me als ik de wei inga :D
Wil je het persee zonder snoep, dan kun je hem met je touw eens een klets op z'n kont geven ;) :D

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:20

wat dacht je van een touwhalster om doen en op druk gaan werken en als beloning met een stap naar voren hem vrij geven van druk als je eenmaal bij het hek ben geef je hem pas een aai en kijk je hem weer aan. je mag aan hem hangen als hij niet reageert maar zodra hij reactie geef druk los mocht dit niet werken neem eens een longeer lijn mee het land op maak een soort van lus die je om zijn kont kan hangen en dan aan de kant waar je zelf loopt het touw net voor het hoofd bij het halster houden en daar druk op uitoefenen werkt hetzelfde als de druk die ik net met het hoofd heb uitgelegd alleen nog iets strenger.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:24

veel druk zetten en evt een zweep mee nemen om hem bij te tikken en als die eenmaal in beweging is belonen

ps hoe oud het het paard? en loopt die bij de eigenaar wel mee?

Amanda_para

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:27

`mijn verzorg paard steigerde altijd als ik haar uit het land wou halen...
ik moest toen gewoon het halster omdoen en desnoods een strotouwtje of hengsten ketting oromheen doen, als ze dan ging hangen of stilstaan moest ik gewoon een beetje trekken. daarna ging ze inzien dat het niet fijn is om stil te staan in het land, en liep ze gewoon met me mee zonder te steigern. ik weet niet of dit misschien een oplossing voor jou is?

groetjes Amanda

appel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:33

roybrit schreef:
veel druk zetten en evt een zweep mee nemen om hem bij te tikken en als die eenmaal in beweging is belonen

ps hoe oud het het paard? en loopt die bij de eigenaar wel mee?

Het paard is 9 jaar, en vroeger met zijn eigenaar kwam die zelf aangekopen aan het hek.
Maar de eigenaar is nu zwanger.

appel123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:34

Mistral_Bink schreef:
wat dacht je van een touwhalster om doen en op druk gaan werken en als beloning met een stap naar voren hem vrij geven van druk als je eenmaal bij het hek ben geef je hem pas een aai en kijk je hem weer aan. je mag aan hem hangen als hij niet reageert maar zodra hij reactie geef druk los mocht dit niet werken neem eens een longeer lijn mee het land op maak een soort van lus die je om zijn kont kan hangen en dan aan de kant waar je zelf loopt het touw net voor het hoofd bij het halster houden en daar druk op uitoefenen werkt hetzelfde als de druk die ik net met het hoofd heb uitgelegd alleen nog iets strenger.

Ik snap het niet zo goed, hij staat met andere paarden in een wei en heeft zowiezo een halster aan.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:57

ok even proberen het goed uit te leggen..

Je neemt een touwhalster, werkt wat sterker in achter de oren.
je gaat je paard halen;)
doet hem dat halster om, als hij niet meeloopt als jij druk geeft aan het halster dan ga je gewoon net zo lang aan het touw hangen tot dat hij reageert en een stap naar voren zet. als hij dit doet beloon je hem dus door de druk van het touw even af te laten en afwachten of hij meeloopt. als hij dit niet doet begin je weer bij het begin. werkt meestal heel goed door de druk punten achter de oren.

Over de longeer lijn achter de kont maak een lus in de lijn die je over zijn kont kan hangen en geef daar druk op (zo worden ook veel paarden op de de trailer gezet een hele vriendelijke manier ) als hij een stap naar voren zet belonen door druk los te laten. als hij hier even heftig op reageert moet je je daar niet druk om maken. daar leert hij van!

Snap je hem zo?
Anders teken ik het even voor je uit:)

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:03

Afbeelding

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:55

Goed idee hierboven.
Ik dacht aan: een zweepje of stick meenemen. Je staat er gewoon aan de linkerkant naast, met je halstertouw in de rechterhand en in de linkerhand een zweepje of stick. Als hij niet verder loopt zwaai je met je zweepje of stick bij zijn achterhand en als hij daar niet op reageert tik je zacht tegen hem aan, steeds harder tot hij een stapje zet en dan hou je meteen op, ook het touw hangt dan meteen slap. Hij moet denken: dus als ik meeloop laat ze me met rust!
Het is de bedoeling dat hij inziet dat meelopen veel fijner is dan stil blijven staan.
Het kan ook zijn dat hij hier extra vervelend van wordt, elk paard is anders... maar het is het proberen waard!

Succes!

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:02

en al iets gevonden dat helpt?

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:55

Dit hebben veel mense bij mij op stal ook. Dan zeggen ze allemaal dat het aan mijn paard ligt omdat dat de dominante merrie is. Maar ik zal je gewoon wat zeggen;

Ik kom altijd rustig het weiland in, gewoon sjok sjok. Ik roep niiet want dat maakt onderschijdt tussen wie ik moet hebben. De paarden kijken omk en komen allemaal naar mij toe, waardoor ik ze begroet en allemaal ff aai, zodat het geen onderschijdt maakt bij welk paard ik sta. Dat is meestal al een teken dat je iets vriendelijks in zin heb, mijn paard komt dan naar mij toe en ik kan haar zo vast klikken, ik blijf ff staan, ff kroelen, en dan loop ik. Ik heb genoeg ruiters die gestresst het weiland in komen op stal. De paardne denken allemaal van 'bekijk het maar' rennen weg. Dan begint mijn paard te ouwehoeren omdat die niet alle paarden in de buurt dult. De kudde raakt daardoor opgefokt en dan komen die mensen ook ineens met 8 personen de wei in omi dat ene paard te vangen!!! En dan gana ze de longeerzweep en vanalles gebruiken!!! Dan kun je dus dag schudden met je handje.

Soms wil mijn paard net bij de uitgang vna de wei niet meelopen omdat haar beste vriendje nie mee gaat. Dan ga ik gewoon bijdehand naast haar staan en zeg ik; Hé! Does normaal! Wil je me boos hebben ofzo!! LAatst liep ze te ouwehoeren maar de kunst is; Nét zolang vol houden tot ze merkt dat gek doen geen zin heeft.
en eventueel een tik tegen dr billan aan geven met het touw.
Want het is in principe gewoon een uitdaging om te kijken of het paard iets kan flikken om onder het werk uit te komen!

Als je een zweep me eneemt in het weiland heb je alle paarden gek, dna kun je het dus vergeten dat je paard bij je komt!

riablaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:14

touw strak houden tot dat hij het zat is en van zelf mee loopt.;)
ik zeg dan ook kom.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:02

@ Gothika: jep, zo doe ik het ook altijd, ik heb dat probleem niet dat ze voor me weglopen, komen atijd blij naar me toe, ik loop nooit zo hup recht meteen op het paard af. Dit ook omdat paarden prooidieren zijn en mensen roofdieren, en het is typerend voor roofdieren om lijnrecht op hun prooi af te lopen. Dan voelt het paard zich dus meteen een prooidier en heeft hij al zoiets van: okeee... wat gaat hier gebeuren?!
Verder allemaal even aandacht geven ja, als ze allemaal op je aflopen ga je niet de andere paarden wegjagen ofzo, dan krijg je ook meteen van die afstandelijke, schrikkerige paarden.

Maar ik heb er niet overna gedacht dat mensen paarden hebben die báng zijn voor de zweep? Da's meteen een lekker begin. Ik gebruik de zweep als verleng stuk van mijn arm, een tikje op de billen geven gaat met je handen veel moeilijker (dan draai je je om en 'blok' je als het ware het paard).

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, jou manier is goed, maar dat de paarden wegrennen voor een zweep dat hoort gewoon niet. Niet dat jij daar wat aan kunt doen als mensen met z'n achten en een longeerzweep de wei in komen... Vreemde mensen heb je soms.
Ik wilde dus maar even zeggen: ik ben het met jou manier eens, maar zweep/stick is dus écht niet verkeerd. Als je het maar op de goed manier gebruikt en niet als middel om het paard op te jagen.

@ appel123: heb je nu al een manier gevonden dan?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:54

is het al gelukt?

als hij niet mee loopt kun je proberen druk op het touw te zetten (dus niet keihard trekken maar wel duidelijk druk) en die druk net zolang vasthouden tot hij gaat lopen. ookal is het maar 1 stap. het 'weghalen' van de druk, dus het touw weer losser laten is een soort beloning. zo steeds verder gaan en als het goed is loopt hij dan vanzelf makkelijker mee.
je moet wel veel gedult hebben aan het begin en consequent zijn! dus niet keihard gaan trekken als hij niet meeloopt en als hij loopt meteen de druk weg laten.

hoop dat je er wat aan hebt :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:32

Doe eens wat evoos zegt maar dan begin je bijvoorbeeld met 5 passen richting hek en laat je hem weer los. Breidt het op deze manier uit en haal hem eventueel wat vaker uit het land bv. 1x om de poetsen, 1x om te eten, 1x om te wandelen, 1x om te longeren en 1x om te rijden(rijden en longeren hoeven natuurlijk niet op dezelfde dag maar wissel het eens af en haal hem niet alleen uit het land als je hem moet HEBBEN(hem aan het werk zetten dus). Sucses en laat je even weten hoe het afgelopen is?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 01:05

idd zoals hier al door anderen werd gezegt, via het principe druk gaan werken.

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:52

Hoi,
Misschien is het optie om een keer een hengstenketting mee te nemen. Deze onder de kin vast te maken en als het paard niet wil lopen hier een klein beetje druk op te zetten totdat het paard loopt en dan de spanning er weer af te halen.
Zo leert hij dat als hij loopt de ruk weg is.
Meestal is een klein beetje druk genoeg.

Of je moet de eerste tijd samen met iemand het paard binnen halen. En dat een van de twee met een zweepje achter hem gaat lopen en zodra hij niet wil een tik met de zweep geeft.

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:06

Merel_93 schreef:
@ Gothika: jep, zo doe ik het ook altijd, ik heb dat probleem niet dat ze voor me weglopen, komen atijd blij naar me toe, ik loop nooit zo hup recht meteen op het paard af. Dit ook omdat paarden prooidieren zijn en mensen roofdieren, en het is typerend voor roofdieren om lijnrecht op hun prooi af te lopen. Dan voelt het paard zich dus meteen een prooidier en heeft hij al zoiets van: okeee... wat gaat hier gebeuren?!
Verder allemaal even aandacht geven ja, als ze allemaal op je aflopen ga je niet de andere paarden wegjagen ofzo, dan krijg je ook meteen van die afstandelijke, schrikkerige paarden.

Maar ik heb er niet overna gedacht dat mensen paarden hebben die báng zijn voor de zweep? Da's meteen een lekker begin. Ik gebruik de zweep als verleng stuk van mijn arm, een tikje op de billen geven gaat met je handen veel moeilijker (dan draai je je om en 'blok' je als het ware het paard).

Niet dat ik het niet met je eens ben hoor, jou manier is goed, maar dat de paarden wegrennen voor een zweep dat hoort gewoon niet. Niet dat jij daar wat aan kunt doen als mensen met z'n achten en een longeerzweep de wei in komen... Vreemde mensen heb je soms.
Ik wilde dus maar even zeggen: ik ben het met jou manier eens, maar zweep/stick is dus écht niet verkeerd. Als je het maar op de goed manier gebruikt en niet als middel om het paard op te jagen.

@ appel123: heb je nu al een manier gevonden dan?

Ik stond laatst ook met de zweep in de longeerbak, en ik zag mensen kijken wat er gebeuren ging? Terwijl ik het altijd als verlengstuk gebruik voor mijn arm. Een tikje op de buik van mijn paard en ze loopt netjes opzei. Maar als je gaat lopen Zwaaien met die longeerzweep in de wei en dan ook nog allemaal mensen die 1 paard moeten hebben, wat moeten die paarden dan wel niet denken?!
Ja ik ehb echt rare lui op stal hoor! Van dat soort mensen dus.