Hoefsmid vlak voor trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsias

Hoefsmid vlak voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:40

Hoi hoi,

ik zit een beetje met een dilemma;

volgende week zaterdag 18 juli gaan wij op trektocht.
We gaan 7 dagen trekken door Drenthe, en rijden ongeveer 20-25 km per dag.
(eerste en laatste dag maar 15-20)
Maar nou zit ik te twijfelen of ik de hoefsmid nog zal laten komen voor de trektocht of toch maar niet?
Zijn ijzers zijn al wat ouder, maar opzich houden ze het nog wel vol tot/met de trektocht denk ik.
Ik weet niet of het juist beter is om met nieuwe ijzer of met oude een trektocht te doen.

Achter heeft hij geen ijzers, maar zijn hoeven zijn wel een klein beetje aan het kartelen,
nou denk ik zelf dat we de achterhoeven dan beter niet kunnen laten kappen toch voor zo een lange tocht?

Ik ga ook nog even mijn hoefsmid bellen over zijn mening, maar ik zou graag ook wat advies van jullie krijgen!

Bedankt :)

oja, vorige jaren dat we de trektocht reden waren zijn ijzers net 3 weken erop ongeveer toen we weg gingen, dit jaar kwam dat alleen niet goed uit omdat hij een ijzer was verloren tijdens de cross!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:41

Ik heb ook ooit een trektocht gemaakt met mijn ponie......... die heb ik toen een week voor we weggingen rondom laten beslaan........ aangezien we toch wel een kilometer of 40 per dag af gingen leggen......

wellicht zijn de technieken/ inzichten wel veranderd aangezien dit 25 jaar geleden is geweest :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:45

ik zou het wel doen, want slijten doen ze voor niet met ijzers, dus het maakt volgens mij niet uit of je ze wel of niet vernieuwd. Het voordeel is dat zijn stand beter is en het dan misschien wat beter uithoudt, dus wat dat betreft: doen!

achter heeft ie geen ijzers dus dat slijt wel met veel lopen, maar achter slijt zoieso niet zo snel.

Ik zou de hoefsmid laten komen om hem voor op ijzers te zetten,
en achter een BEETJE bekappen: niet te kort, maar wel weer gezond & zonder scheurtjes :D

zij

Re: Hoefsmid vlak voor trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:46

hoe lang doet je paard er normaal gesproken over om te wennen aan de nieuwe ijzers? denk dat als dat normaal gesproken binnen een week is dat je dan dus ook prima nu kan laten beslaan???

heb geen ervaring met ijzers, maar bekappen laat ik die van mij wel gewoon als ik daarna veel ga rijden...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:52

Ten eerste heel veel plezier toegewenst.

20-25 kilometer is niet heel veel en waarschijnlijk houden zijn oude ijzers het wel.
Mijn paard staat niet op ijzers maar zou ze in jouw geval toch vernieuwen en deze week nog.
De achterhoeven als ze al aan het kartelen zijn zou ik een klein beetje bijvijlen en verder niets.
Kun je evt onderweg een hoefsmid inschakelen?
Jouw eigen hoefsmid kent je paard en weet wat voor arbeid je er normaal mee doet, zou het hem idd even na vragen.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 23:24

bedankt voor jullie reacties :)

hij went heel snel aan zijn nieuwe ijzers, en heeft juist zin om te rijden als ze er net op zitten, dus dat is geen punt.

We hebben wel een calamiteitendienst bij onze trektocht, dus ik denk dat als er wat fout gaat met de ijzers er altijd wel wat geregeld kan worden, maar liever niet natuurlijk, omdat we elke dag toch op tijd willen vertrekken en meestal pas tegen het avondeten weer aankomen op de volgende plek. (we houden altijd lange pauzes tussendoor om het zadel etc ff af te doen )

Ik ga morgen even mijn hoefsmid bellen, denk dat we hem toch maar wel opnieuw laten beslaan! en achter dan alleen een beetje bijvijlen :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:26

Gaat helemaal goedkomen :D
Nogmaals heel veel plezier toegewenst!

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 16:05

dankjewel! Heb vanmiddag de hoefsmid gebeld, en hij komt volgende week langs om hem opnieuw te beslaan :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:38

KiWiKo schreef:
Ik heb ook ooit een trektocht gemaakt met mijn ponie......... die heb ik toen een week voor we weggingen rondom laten beslaan........ aangezien we toch wel een kilometer of 40 per dag af gingen leggen......

wellicht zijn de technieken/ inzichten wel veranderd aangezien dit 25 jaar geleden is geweest :)

Het gaat over pakweg 140 kilometer Kim.

Dit is trouwens een goed punt om bij langere tochten in te calculeren.
Dat je ten eerste goed op je netvlies hebt hoe lang het paard onder de onstandigheden van de trektocht met het beslag doet; hoe vaak het er opnieuw onder getikt moet worden, wanneer nieuwe ijzers nodig zijn.

Terug naar het onderwerp:
IJzers die half gesleten zijn wegen de helft = erg fijn voor het paard. Dat moet elke stap dat ijzer optillen. Dat is die éne stap geen punt maar vier ijzers over 140 km. wel...
Hoeven en onderbenen van het paard zijn wonderen van gewichtsreductie en dat heeft een reden. Wees dus terughoudend met gewicht eronder timmeren.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:52

Ikzelf rij trektochten met mijn paarden onbeslagen en hoewel de afstanden in HC's ogen niets voorstellen, zijn er ook voorbeelden van ruiters die méér reden met hun paard, onbeslagen.

Voor de laatste trektocht heb ik mijn paard deels bekapt, niet helemaal, omdat ik wilde kijken hoeveel er zou afslijten als ik een randje hoefwand zou laten staan. Ik kan niet zeggen dat ze na 60 km alleen over asfalt (expres NIET door de berm gereden) noemenswaardig afgesleten waren, dus ik kan alsnog gaan bekappen %)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:12

Ik merk aan mijn onbeslagen paard dat ik ook aardig wat kilometers kan afleggen op asfalt zonder dat de hoeven erg slijten.
De ts heeft ijzers voor en voor deze tocht zou ik ze toch beslagen houden.
Wat Hc zegt dat het meer gewicht is zit ook waarheid in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:18

Arabesk schreef:
Ikzelf rij trektochten met mijn paarden onbeslagen en hoewel de afstanden in HC's ogen niets voorstellen, zijn er ook voorbeelden van ruiters die méér reden met hun paard, onbeslagen.

Ja, ik :D

De ts stelt echter een vraag over ijzers. Dat ik onbeslagen lange dagafstanden over rotsen een keien door de bergen draaf is irrelevant voor een antwoord daarop :)*
1. je kan niet zómaar onbeslagen gaan Arabesk :)*
2. er hoort een lange lijst van kanttekeningen bij, zelf bij onbeslagen15 km/dag door de berm slenteren :)*

Ik ben een groot voorvechter van ijzerloos maar een nog groter aanvechter van hersenloos.
Hersenloos ijzerloos is namelijk snel slechter dan ijzers :)*

hc

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 18:43

:D
Ik ook!
Hoop overigens niet dat ik hersenloos ben :+ , hoewel als we het over ijzers gaan hebben wel denk ik.
Zou het paard van de ts ook niet ineens onbeslagen deze trektocht laten maken.