ten eerste, ik weet niet of dit hier goed staat!
Ik heb sinds september vorig jaar 2 leuke verzorgshetlanders, van ongeveer 10 jaar. Ik wil deze graag beweging geven, zodat ze afvallen. Dit doe ik dan ook. Ze hebben eerder verzorgsters gehad, waarbij het bij ene ook altijd problemen opleverde.
Eerst accepteerde ze een ruiter op haar al niet, wat nu wel het geval is. Met longeren(wat ze niet kon, dus ik liet mijn zusje ernaast lopen zodat ze het ging begrijpen) rende ze altijd weg.
Nu gaat het opzich best goed, maar we lopen tegen de galop aan!
Pepper(zo heet ze) snapt het longeren nu, aangezien ze niet wegrende wanneer mijn zusje erop zat aan de longe. Nu gaan stap en draf goed. Maar wanneer ik een galopje probeer doet ze dit niet, pepper rent dan altijd weg, en aangezien ze erg sterk is krijg ik haar niet gehouden, wat ik natuurlijk wel probeer. Met mijn zusje erop, zonder longe gaan stap en draf ook goed, alleen is hierbij de galop ook een probleem. Wanneer we willen dat ze gallopeert rent ze weg, hiervoor zetten wij dan ook een stukje af, maar daar rent ze gewoon doorheen, wat natuurlijk gevaarlijk is.
Nu heb ik aan de longe vandaag vanalles geprobeert om haar in galop te krijgen. Stap en draf gingen goed, maar galop was dan weer een probleem. Ik wilde dat ze linksom een galopje maakte, wat pepper niet deed, ze bleef draven en rende geregeld weg. Ik heb haar zonder zweep geprobeert in galop te krijgen(bedacht me dat ze misschien bang is voor de zweep, aangezien dit met rijden het geval is), maar dit ging niet omdat pepper liever lui dan moe is. Ik heb het met zweep geprobeerd, door goed te ''drijven'' met de zweep, ik heb geregeld meegelopen en ik heb op verschillende plekken geprobeert een galopje te doen. Dit ging niet.
Rechtsom maakte ze dan wel een galopje, ik heb haar dan ook verschillende keren laten aanspringen rechtsom aangezien ze meteen weer begint te draven.
Weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik kan haar niet in een longeerbak oid longeren, alleen in de wei, aangezien we niet met hen naar buiten mogen. Ik weet het echt niet meer.
Ik wil er wel even bijzeggen dat pepper wel gallopeert wanneer ze opgejaagd word of wanneer ze met ruiter de wei af mag, dan doet ze dat ook! Er hebben ook nog wat andere meisjes opgezeten, maar hierbij was het precies hetzelfde probleem.
Alvast bedankt!
Wees lief voor me
) dan is het ook al een stuk moeilijker om te galopperen en als ik shetlander was zou ik het niet fijn vinden als ik moest galopperen met een meisje die ontzettend klemt om te blijven zitten. ('Rijden' jullie altijd zonder zadel? Of ligt er wel eentje op? (Ik kan natuurlijk scheef kijken
) )
. Ik longeer haar nu ook om ervoor te zorgen dat ze de stemhulpen leert. Ik ga het zeker proberen! bedankt voor je advies!