Ruin valt andere ruin aan vanwege merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Ruin valt andere ruin aan vanwege merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:36

Ik zit hier eingelijk met een probleem, waarmee ik en mensen die ik om raad vragen ook eventjes geen antwoord op weten. Dus ik wil jullie hulp, en jullie adviezen er graag over weten.

Ik heb een haflinger merrie, een shetlander ruin en nog een shetlander ruin. Om het eventjes duidelijk te maken is de haflinger merrie renate, de eerste shetlander ruin Binky en de andere shetlander ruin Pluto.
Pluto had ik al voor dat wij binky kochten, en allebei hebben wij ze als hengst gekocht. Een half jaar later dan dat wij binky hebben gekocht is renate er gekomen.

Pluto en binky hebben altijd samen gestaan, en toen ze jong waren ook gewoon bij renate gestaan. Dit is altijd goed gegaan. Een kleine jaar geleden heeft mijn moeder Binky laten castreren, ze wilde er toch niet mee gaan fokken en dit leek haar het beste. Dus Binky is ruin en even later weer bij de hengst en de merrie gevoegd. Dit leek in het begin goed te gaan, maar naar verloop van tijd wilde pluto renate voor zich zelf hebben, en begon Binky lelijk te verwonden.

Uit eindelijk hebben wij op 24 maart dit jaar Pluto ook laten castreren, want hij stond al een hele tijd alleen, en dat vind ik niet kunnen, ook al kon hij neus contact met binky hebben. Maar dan nog vind ik dat niks, ze moeten namelijk samen kunnen spelen. (ze zijn beide 4 jaar)

Nu hebben wij eerst Pluto en Binky beide aan elkaar laten wennen. Dit ging erg goed, ze waren beide erg blij met elkaars gezelschap, en speelde erg vriendelijk. Dus een aantal dagen laten staan, en toen hebben we er renate bij gezet, dit ging ook een tijdje goed. Renate was de baas, en daar waren ze het allemaal mee eens.

Maar nu komt het probleem dus. Renate is hengstig geworden en nu vind pluto die al ruim 2 maanden ruin is dat het zijn merrie is, en nu is hij dus weer zo agressief naar Binky toe. Dat er weer bijt wonden veroorzaakt word door dat hij vind dat het zijn merrie is. Ook word renate niet met rust gelaten en die word steeds besprongen.

Pluto is naar mensen erg vriendelijk, en doet mensen niks aan. Dit is echt puur alleen op de paarden bij ons gericht…

Wie weet wat ik hier mee aan moet?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:52

2 maanden ruin is eigenlijk nog helemaal niets! Zeker niet wanneer ze na hun 3e zijn gecastreerd!
Zoals je zelf al aangeeft komt het probleem hoogstwaarschijnlijk doordat de merrie hengstig is.
persoonlijk zou ik haar gedurende haar hengstigheid appart zetten. Misschien is het raadzaam dat haar volgende hengstigheid nogmaals te doen en de daarop volgende keer te kijken of de ruintjes voldoende 'man af' zijn!

Suzan_bobar

Re: Ruin valt andere ruin aan vanwege merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:55

Okey en dan nu de hamvraag, want ik ken dit probleem heeeel goed ;)
Wat als je paard al ruim 10 jaar ruin is en dit dan doet????
De mijne is dit jaar nog gecheckt op klophengst en dat is hij niet!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:02

Dan zal hij het bij merries in de buurt blijven doen en moet je het ook niet af willen leren! Als het echt uit de hand loopt, zou je hem ergens moeten stallen waar geen merries in de buurt zijn.
Mijn ene ruin was als hengst zijnde errruuug op de dames gericht. Hij liep met een stuk of wat andere hengsten en aan de andere kant van het hek merries. Wanneer er maar een andere hengst richting het hek naar de dames ging, vloog hij erop af. Ging allemaal niet zachtjes. Heb toen al een keer een flinke trap opgelopen omdat ze elkaar even het een en ander duidelijk wilden maken....
Zijn gedrag werd zo vervelend!
Toen kon ik ze (hem en m'n nu andere ruin) tijdelijk op een ander landje stallen. Daar was geen paard in de buurt.
Niet te geloven hoe iemand dan kan veranderen zeg!!
Nu ze gecastreerd zijn, is het probleem wel verdwenen (het 'agressieve'), maar als die een de kans krijgt, springt hij zo weer op een merrie....
(dit dus alleen om even aan te geven hoeveel verschil het kan maken of er wel of geen merries in de buurt zijn!!)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:29

We hebben hem dus apart gezet, maar hij is uit gebroken. Met de gevolgen van dien... Hij staat nu op stal, en daar kan hij niet uit. Die ene ruin, die ook na de 3 de is gecastreerd heeft nergens last van...

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:05

Mijn ervaring: een hengstige merrie en twee ruinen, hoe lang ze ook gecastreerd zijn, geeft bijna altijd ellende. Tja, er zit toch nog een beetje natuur in denk ik dan. Ik weet geen oplossing behalve dat als ze hengstig de boel uit elkaar halen. Maar zelf doe ik dus nooit meer merries en ruinen/hengsten door elkaar. Al te veel aanvaringen gezien.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:15

@ Vanhuisuit: thnx voor jou advies. Ik ga kijken wat ik kan doen, maar ik vrees dat je gelijk hebt.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:08

Ik heb ook zoiets gehad :)
Mijn paard stond op de weide met een merrie (nu bij ruinen hoor, hij gedraagt zich iets té veel als hengst :P). De staleigenaar wou er nog een ruin bijzetten (geen idee waarom, ik was trouwens op reis toen dus had er geen idee van :P). Ik heb mijn paard nog nooit een ander paard echt zien aanvallen, maar naar het schijnt stond de andere ruin echt in het zweet van de schrik.
Ik denk dus ook dat twee ruinen en een merrie (zeker als die paardig zijn) problemen oplevert :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:48

Ben ik ook van overtuigt, daarom lopen de ruinen en merries al apart van elkaar, maar toch ondanks het draadje wat er tussen loopt zijn het zijn merries hahahaha en dat voor een ruin met de hormonen van een merrie :D Ach ja, Mannuhn,.....

Cassidy

Re: Ruin valt andere ruin aan vanwege merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 02:48

Meerdere hengsten en een merrie, wat al eerder is aangegeven, is eigenlijk vragen om problemen. Afhankelijk van het tijdstip van castratie, kan een ruin wel degelijk weten wat een merrie inhoudt en bij hengstigheid "all the way" gaan. Wat ik als merrieeigenaar beslist niet zou weten te waarderen (al is het maar voor infectiegevaar). Ik zou zelf geen ruin in een groep met merries willen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:26

Pluto heeft nu nog hengstenhormonen in zijn lijf, het duurd nog wel even voordat die weg zijn.
Hoe ouder ze zijn, hoelang het duurd voor de hengstenhormonen weggaan (of die gaan helemaal niet meer weg).
Dit is dus puur door het feit dat Pluto nog steeds denkt een hengst te zijn. En zodra er een hengstige merrie in de buurt komt - zoals dus nu het geval - komen die hormonen omhoog en kan hij het niet hebben als die andere in de buurt komt.
Dit zal nog wel even blijven, totdat Pluto zijn hormonen kwijt is. Maar omdat die op 4-jarige leeftijd is gecastreerd heeft het even de tijd nodig.

Wat je zou kunnen doen is je merrie zodra ze hengstig is apart zetten, maar dan heb je de kans dat als ze alsnog in de buurt staat ze haar nog steeds ruiken. Of je laat het ze uitvechten... zolang er geen ernstige wonden bijkomen kijken.
Voor de rest kan je hier denk ik niet zoveel aandoen, alleen afwachten tot de hormonen wat minder worden van Pluto.