Jaarling met moeder vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angela123

Jaarling met moeder vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:35

op 1 augustug verhuis ik met mijn paardjes naar een nieuwe stal z'n 10 min rijden met auto en trailer.
Alleen 1 probleem jaarling is nog nooit op de trailer geweest, en moeder laat erg moeilijk ( is op de trailer verder heel rustig).
Hebben jullie tips voor mij.
En hoe kan ik ze het beste vervoeren. 1,5 of 2 paardtrailer, los of vast, met stro baal voor de stang of juist nier.

groetjes angela

Puchje

Re: Jaarling met moeder vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:37

2 paards
vast

Ik zou eerst de jaarling laden, die heeft nog geen enge ervaring met trailers. Daar een lekkere zak hooi voor zn neus hangen en dan in alle rust moeders laden, die hopelijk haar kind achterna holt.

Succes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:38

Ik zou niet te moelijk doen en gewoon een 1,5 paardstrailer twee keer op en neer rijden. Stro voor de stang vind ik iets voor een klein veulen. Jaarling kan je gewoon als een volwassen paard vervoeren vind ik. Uiteraard vastzetten, liefst aan twee zijden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:38

Ik zou ze in een 2 paard trailer doen.
Moeder gewoon vast.
En de jaarling ook vast, maar sla het touw dan maar om de stang heen zodat deze er niet overheen kan springen.
Verder heb ik in mijn trailer in hoogte verstelbare voor- en achterstangen zodat ik heel makkelijk en veiliger mijn pony en de veulens kan vervoeren.

Verder zorgen dat je iig met 2 man bent en voor de zekerheid wat biks mee en 2 lange (longeer) lijnen. Mocht de jaarling erg vervelend doen met laden.
Vaak is het zo dat als er 1tje al op de kar staat, de ander er ook vrij makkelijk in gaat. Dus eerst de moeder laden!

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 14:46

Ik kan nog kiezen of ik een 1.5 of 2 paard huur, dus 2 keer op en neer rijden is z'n onzin.
Dus jullie zeggen gewoon 2 paard trailer, vast zetten en geen baatljes stro voor de stang?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:56

geen baaltje stro.
En inderdaad 2x rijden als je het in 1x kunt doen.... dat is onzin.
Veulens/jaarlingen kunnen nog wel eens rare sprongen maken, en je zou niet de 1ste zijn welke bij aankomst z'n paard over de voostang heen vind. Daarom slaan wij het touw een x om de stang heen voordat we 'm vastknopen.

Het dier kan zo niet onder de stang door, maar er ook niet overheen springen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:08

Ik vind een 1,5 paards veel makkelijker om te laden. Daarom zou ik voor 1.5 paards gaan, dan heb je net wat meer ruimte.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:12

1.5 paards of 2 paards maakt niet zoveel uit denk ik, ik zou wel eerst de moeder er inzetten, zonder dat de jaarling het ziet, zodat ie er geen slechte ervaringen van krijgt. als moeders dann staat zou ik rustig de jaarling er naast zetten.
maar is denk ik maar net waar je zelf goede ervaringen mee hebt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:33

ik denk dat een 1,5 paards wel heel erg krap gaat worden met een jaarling en moeder, zou dus een 2 paards nemen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:40

Ik zou inderdaad ook een 2 paards nemen, 1,5paard voor moeder en jaarling heb je toch wel erg krappe ruimte. Mijn paard heb ik toen hij 3 maanden was al in een 2 paards trailer naast zijn moeder gezet, voordeel is dat ze dan niet elkaars benen kapot lopen wat bij een 1,5paard wel gaat gebeuren denk ik.

Vorige week nog 2 jaarlingen en 2 2jarige paarden van weiland veranderd met trailer. Beiden groepen met zijn tweeen op een 2paards trailer gezet. Inderdaad wel aan 1 kant aan de zijkant vastgezet en aan de andere kant kort aan de stang vastgezet zodat ze er niet onder en niet boven langs kunnen.