Het ligt eraan waar jou pony/paard het best op reageerd. Spray: sommige paarden kunnen bang worden van het geluid, sommige raken zelfs in paniek. Deken: volgensmij steken ze daar door heen? (weet het echt niet) Aangepaste voeding: Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar het schijnt te helpen als je een beetje(niet veel) knoflook door het voer doet.
Het makkelijkst is in eerste instantie sprayen, maar dat moet je dan wel regelmatig doen. Een goede vliegendeken werkt ook goed, maar vind ik altijd een oplossing als het sprayen niet werkt, aangezien het een paard toch wel wat belemmert. Knoflook zijn veel discussies over, ik voer het zelf wel bij voor mij eczemer, maar kan niet echt zeggen dat ik enorm veel verschil zie...
Dit hoort thuis in het Seizoensvragenforum. Zodoende een verplaatsing van VSW-->SV.
KimLittle
Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-09 21:04
Oke, wist ik niet...
YildizArabs
Geplaatst: 06-07-09 21:09
Alles tegelijk maar een beetje en met die warme temperaturen helemaal niet. Ben vandaag gesprayd en met vliegendeken op de bossen in geweest en heeeel snel weer terug; was niet om uit te houden, werden echt belaagd! Dus het beste wat helpt; bidden dat de dazenperiode weer snel eindigt (dat het heeel hard gaat waaien, regenen en de temperatuur zakt).
nikilover
Geplaatst: 06-07-09 21:13
bij mij zat er nu al 2 keer een daas onder mijn paard zijn vliegendeken,en dat was beslist geen goedkope en ook niet te groot,waarschijnlijk gewoon ergens bij zijn buik een gaatje gevonden en daardoor heen gekropen,en kon er dus niet uit en heeft me paard lek gerpikt(tijdje terug,ik gebruik dus geen deken meer) Als ik knoflook door zijn eten doe,eet hij het simpelweg niet. Het beste is vliegenspray denk ik, maar dat moet inderdaad wel regelmatig gebeuren,en sommige prikken er alsnog doorheen( overigens is mijn paard allergisch voor mijn vliegenspray,en gaat het bij mijn paard het beste zonder middelen etc.) Je moet gewoon even kijken wat het beste werkt bij je paard. Met knoflook moet je oppassen dat de dazen e.d. er niet immuun voor worden.
Mijn pony krijgt elke dag knoflook en ik spuit en smeer haar elke dag helemaal in met antivlieg/antidaas maar ze wordt helemaal lek gestoken.... Zit helemaal onder de bulten. Deken gaat niet omdat ze een veulen heeft dat alles sloopt...
Trippel23
Geplaatst: 08-07-09 18:10
Ik gebruik Hertshoornolie tegen de dazen, stinkt enorm maar werkt wel goed. Wat betreft vliegen in het bos, maak er gewoon een trainings ritje van lekker door draven en vooral niet stappen.
ik gebruik vliegenspray en tijdens het buitenrijden een vliegendeken
ingedaniels
Geplaatst: 09-07-09 13:25
ik heb de beste ervaring met Still Horse kost wel 30€ / liter, mijn oudste paard (28) krijgt een allergische reactie als hij gestoken word dus als het super heet is krijgt hij zijn vliegendeken,hals + netje voor zijn hoofd op en dat spray ik dan ook nog in!